Route maken over wegen die er niet zijn

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Route maken over wegen die er niet zijn

Post by F M »

OzzePaa wrote: 11 Jan 2021 21:45
't Is o.a. daarom dat ik nog veel liever MapSource gebruik om routes te maken. Poepsimpel om daar een route "door het niets" te sturen als je goed weet (bv. door gebruik van OSM-kaarten) dat er wel degelijk een weg(ske) is. Dat is in BC ridicuul moeilijk gemaakt.
Leg me dat eens uit. Ik heb al zo lang geen Mapsource meer gebruikt dat ik begot niet weet wat Mapsource hier meer kan.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Route maken over wegen die er niet zijn

Post by OzzePaa »

Begrijp me niet verkeerd, FM, 't is niet dat Mapsource MEER kan (die eer gaat zeker en vast naar BC), maar over het algemeen vind ik MS veel aangenamer en vlotter werken om een route te bouwen. Zeker wat dit issue van "geen weg op de kaart" betreft.
Als de weg ophoudt, zet je in MS een laatste routepunt op die plek. Of bv op de plek waar je het voor CN "onbekende" wegje zou moeten inslaan. Schakel over naar "Directe Routes" (Bewerken-Voorkeuren-Routebepaling-Directe Routes gebruiken) en zet een routepunt op de plek waar CN het wegje weer kent of waar je weer op een voor CN bekende weg komt.
Schakel weer over naar "Automatische routebepaling gebruiken" en bouw verder aan de route. Als de "onbekende weg" wat langer is en welig krokelt, of als je bv een track aan het overtekenen bent kun je in de "directe" modus gewoon extra tussenpunten zetten om zo de track precies te volgen of het verloop van het onbekende stuk gewoon wat naar realiteit te kneden.
Eén groot nadeel natuurlijk : als MS de route in z'n geheel herberekent gaat het "directe" stuk voor omwegen zorgen, want het programma onthoudt niet dat op die plekken "direct" moet routeren.
Als de route dan klaar is, kopieeer ik ze naar BC, maak er een spoor van en laadt dat in de Zumo. Die maakt er dan (zoals je zelf al aangeeft) een perfect identieke route van. Bij het rijden van een route op basis van een track moet "Herberekenen" sowieso uit staan, dus gevaar voor herberekenen en het omleiden van de directe stukken is er niet ...

Nu kan BaseCamp ook wel overweg met directe routes, maar om die te integreren in een route die je aan het maken bent (of bv bij overtekenen van een track met stukjes "door het niets") heeft wat mij betreft toch wat meer voeten in de aarde.
Je zal de techniek wel kennen : ook hier zet je een laatste routepunt waar de weg "stopt". Begin een NIEUWE route op het punt waar CN weer de weg kent en teken verder tot een punt waar een nieuw "direct" stuk begint en herhaal voorgaande. Als je zo alle delen van de route gemaakt hebt, schakel je over naar "Activiteitenprofiel DIRECT" en vult de ontbrekende stukken in. Dan alle aparte route-onderdelen (inclusief de directe) IN DE JUISTE VOLGORDE selecteren en rechtsklik "De geselecteerde routes samenvoegen". Nog een keer OK in het dialoogscherm en vervolgens kiezen of je de oorspronkelijke routes al dan niet wil wissen. Meestal gaat dit goed, maar heb ook al gezien dat BC ipv de directe stukjes te volgen er op die plekken toch nog een rommeltje van maakt.
GROOT voordeel van BC is dat hij bij herberekenen WEL onthoudt waar de directe stukken zitten en ze dus intact laat !
Bovendien kun je er nu natuurlijk ook onmiddellijk een spoor van kan maken om naar de GPS te sturen ...

Ridicuul moeilijk is misschien wat overdreven, en de genoemde voordelen in dezen van BC kunnen de voorkeur eventueel nog naar dat programma laten uitgaan, maar voor mij blijft MapSource vooralsnog toch het geprefereerde programma.

Tenslotte nog vermelden dat ik bij het maken van een toerke, waarvan ik weet dat er nogal wat weg-is-weg-wegskes zouden kunnen gaan kunnen, gebruik maak van de OSM-kaarten. Over 't algemeen staan daar de kleinste paadjes op en het verloop van de wegen klopt ook beter met de realiteit als je bv. de route naloopt in Google Earth.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Route maken over wegen die er niet zijn

Post by F M »

Tja,

Mij overkomt het niet veel dat ik een route maak over wegen die niet op de CN-kaart staan. :P

Hier heb ik het anders opgelost. Op de plaats waar er geen weg is, zet ik een routepunt op het laatste stukje weg, en dan het volgende op de eerste plaats waar de weg er weer is. De route in Basecamp maakt dan natuurlijk een ontzettende lus. Achteraf maak ik een spoor van de route, en gom de spoorpunten van de 'omleiding' weg. Dan hou ik een rechte streep over tussen die 2 genoemde punten, en die streep verleg ik zo goed mogelijk naar waar de weg in feite ligt.

Dat spoor laad je dan in de Zumo, en ik reken erop dat de Zumo daar beter mee om kan dan Basecamp. De opmerkingen van Koeno lijken dat te bevestigen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Route maken over wegen die er niet zijn

Post by OzzePaa »

F M wrote: 14 Jan 2021 17:09 Tja,

Mij overkomt het niet veel dat ik een route maak over wegen die niet op de CN-kaart staan. :P

Hier heb ik het anders opgelost. Op de plaats waar er geen weg is, zet ik een routepunt op het laatste stukje weg, en dan het volgende op de eerste plaats waar de weg er weer is. De route in Basecamp maakt dan natuurlijk een ontzettende lus. Achteraf maak ik een spoor van de route, en gom de spoorpunten van de 'omleiding' weg. Dan hou ik een rechte streep over tussen die 2 genoemde punten, en die streep verleg ik zo goed mogelijk naar waar de weg in feite ligt.

Dat spoor laad je dan in de Zumo, en ik reken erop dat de Zumo daar beter mee om kan dan Basecamp. De opmerkingen van Koeno lijken dat te bevestigen.
Als je -zoals jij Frans-, BaseCamp helemaal in de vingers hebt, vind je inderdaad ook alternatieve oplossingen.
Maar, alhoewel valabel, lijkt me deze toch nog een stukje meer werk dan aparte routes aan mekaar te plakken.
De Zumo's laten idd het spoor intact bij omzetting naar een perfect gelijklopende route. BaseCamp gaat je daarbij inderdaad terug rondjes laten draaien ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply