Eerste gps

Zolang er maar knopjes aan zitten
Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Eerste gps

Post by Boysnoize »

Ik heb het topic van de zumo xt al wat doorgenomen, omdat ik gehoord had dat dat t beste op de markt was.. maar krijg nu niet de indruk dat ik slimmer geworden ben :dontknow:
Zou een eerste gps willen kopen, dus heb geen ervaring met alles wat gezegd wordt over tracks en rondes aanmaken en uploaden en gpx en...
Ken enkel de auto gps waarbij de strakste snelste baan ook de beste is.. en laat dat nu t laatste zijn wat ik wil..
Ik zou gewoon thuis willen instellen ongeveer zolang rijden (tijd) en dat hij zelf een rondje maakt (als dat een optie is) of op reis kunnen vertrekken en eindpunten insteken en dat ik mooie ritten kan maken.. zonder dat ik al teveel moet zelf plannen, zoeken of aanmaken. Heb geen offroad nodig, en heb ook geen ambitie dat ooit te doen..
Rij voorlopig opt gevoel, maar dat is niet altijd praktisch..
Had ook al gehoord over miserie bij het afwijken van de vastliggende route..
Dat er herberekend wordt en dan gewoon strak naar t eindpunt gegaan wordt.. dat is ook de bedoeling niet.. maar tien kilometer moeten terugrijden voor de gps terug te laten werken is ook te zot toch..
Moet vooral een hulp zijn en geen werk..
Zie hier veel mensen met ervaring met verschillende toestellen, dus.. Wat kunnen jullie me aanraden?

Groet,
Boysnoize

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eerste gps

Post by Muug »

Boysnoize wrote: 11 Jun 2021 08:45 Ken enkel de auto gps waarbij de strakste snelste baan ook de beste is.. en laat dat nu t laatste zijn wat ik wil..
Ik zou gewoon thuis willen instellen ongeveer zolang rijden (tijd) en dat hij zelf een rondje maakt (als dat een optie is) of op reis kunnen vertrekken en eindpunten insteken en dat ik mooie ritten kan maken.. zonder dat ik al teveel moet zelf plannen, zoeken of aanmaken. Heb geen offroad nodig, en heb ook geen ambitie dat ooit te doen..
Moet vooral een hulp zijn en geen werk..
Zie hier veel mensen met ervaring met verschillende toestellen, dus.. Wat kunnen jullie me aanraden?

Groet,
Boysnoize
Dat zijn diverse goede argumenten om een TomTom 550 te gebruiken. :thumbsup:
Die heeft prachtige features. Je zegt dat ding "rij naar B" via kronkelroutes en hoe ie het doet is fabuleus, want al vanaf je eigen deur kiest die gps de kleine wegjes en schone baantjes.
Ik gebruik die kronkelroutes zelfs in de wagen tijdens ons groot verlof! :ricky:
Een andere coole feature is dat je de TomTom kan vragen om je een "spannende route" uit te rekenen. Dat zijn ook kronkelroutes, maar dan van A naar A, waarbij je B, C, D.... zelf nog selecteert op je scherm. Leuk om 's avonds bvb een ritje van een uur of twee te doen!
De TomTom houdt net als jij niet van offroad, dus daar ga je nooit uitkomen, behalve in uitzonderlijke situaties waarbij de gps denkt dat die veldweg van asfalt is. :whistling:

Eén nadeel van de TomTom 550: hij is nogal eigenzinnig: als je een gekregen route wilt gebruiken, dan maakt hij daar toch nog steeds een "eigen" versie van die dan voor 80-90% overeenkomt met het origineel. Wat een beetje vervelend is toch als je aan het voorrijden bent, omdat jij dan plots ergens links afslaat (of rechts, of whatever) terwijl de anderen met hun Garmin wel degelijk gewoon de originele rout blijven volgen. Afin, de TT keert dan wel na een paar afslagen terug naar de originele route, maar 't is toch altijd wat verschieten.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Eerste gps

Post by F M »

Boysnoize wrote: 11 Jun 2021 08:45 Ik zou gewoon thuis willen instellen ongeveer zolang rijden (tijd) en dat hij zelf een rondje maakt (als dat een optie is) of op reis kunnen vertrekken en eindpunten insteken en dat ik mooie ritten kan maken.. zonder dat ik al teveel moet zelf plannen, zoeken of aanmaken. Heb geen offroad nodig, en heb ook geen ambitie dat ooit te doen..
Muug gaf het al aan. Als ik jouw eisen aan een gps-toestel lees, dan is de TomTom550 een veel betere keuze dan de Zumo XT. De TomTom kan perfect zelf mooie routes maken. De XT kan dat alleen als er enkel maar mooie wegen in de buurt liggen. Bij de Zumo moet je zoals bij nagenoeg alle Garmin-toestellen een serieuze leercurve doormaken. Je kan zelf meer instellen, het toestel kan beter omgaan met op je computer gemaakte routes, maar je moet verdomd goed weten wat je doet.
I am confused. Oh no, maybe not!

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Eerste gps

Post by Boysnoize »

Ja die is goedkoper dan de zumo xt en tot 4 juli 50€ cashback.. dat is mooi meegenomen :)
Al las ik veel positieve reacties over de afleesbaarheid van het scherm bij de xt.. bij de TomTom geen problemen mee?
Is de anti diefstal trouwens een musthave?

Ik heb nog geen enkele groepsrit meegedaan, dus weet niet hoe praktisch of onpraktisch een gps in dat verhaal is..
Rij je niet gewoon in colonnes? Of heb ik dat mis op?

Ik doe ook weekendwerk dus echt veel groepsrijden zal er voorlopig sowieso ook niet inzitten.

Alvast merci voor de reactie ;)

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Eerste gps

Post by Boysnoize »

Dus de TomTom is standaard gewoon de betere startersgps..

Ik denk dat dit topic nu al toe mag.. :rayof:

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eerste gps

Post by Muug »

Boysnoize wrote: 11 Jun 2021 11:01 Al las ik veel positieve reacties over de afleesbaarheid van het scherm bij de xt.. bij de TomTom geen problemen mee?
Is de anti diefstal trouwens een musthave?

Ik heb nog geen enkele groepsrit meegedaan, dus weet niet hoe praktisch of onpraktisch een gps in dat verhaal is..
Rij je niet gewoon in colonnes? Of heb ik dat mis op?

Ik doe ook weekendwerk dus echt veel groepsrijden zal er voorlopig sowieso ook niet inzitten.

Alvast merci voor de reactie ;)
Afleesbaarheid TT 550. Nul als de zon er loodrecht op schijnt. Letterlijk niks te zien dan. Oplossing: de TT gewoon even al rijdend een duwtje geven zodat de zon er onder een andere hoek op schijnt. :thumbsup:

Groepsrijden: tja, hangt wat af van hoe goed de bende elkaar kent. Bij de ritten die de meesten hier onder elkaar doen, en waarbij elk over dezelfde route/track beschikt, maakt het niet uit wie voor rijdt. Het gebeurt dan dat iemand plots een afslag mist en er voorbij schiet, waarop de tweede of derde persoon in 't rijtje wél op tijd afslaat en dan een hele tijd vooraan rijdt, tot hij of zij eens een foutje maakt. De ex-voorrijder haakt dan gewoon ergens achteraan aan. Het gebeurt dan zelden dat iemand de hele rit het voortouw neemt. Er worden dus geen ego's gekwetst. :thumbsup: Maar het wordt wat anders als er diverse mensen géén gps hebben, of de mensen kennen elkaar niet goed. Dan wordt groepsrijden toch wel iets anders, wat best gevaarlijk kan zijn.

Antidiefstal? Als ik de moto ergens parkeer neem ik de TT gewoon mee. Dan valt er niks te pikken.

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Eerste gps

Post by Boysnoize »

Muug wrote: 11 Jun 2021 11:19
Boysnoize wrote: 11 Jun 2021 11:01 Al las ik veel positieve reacties over de afleesbaarheid van het scherm bij de xt.. bij de TomTom geen problemen mee?
Is de anti diefstal trouwens een musthave?

Ik heb nog geen enkele groepsrit meegedaan, dus weet niet hoe praktisch of onpraktisch een gps in dat verhaal is..
Rij je niet gewoon in colonnes? Of heb ik dat mis op?

Ik doe ook weekendwerk dus echt veel groepsrijden zal er voorlopig sowieso ook niet inzitten.

Alvast merci voor de reactie ;)
Afleesbaarheid TT 550. Nul als de zon er loodrecht op schijnt. Letterlijk niks te zien dan. Oplossing: de TT gewoon even al rijdend een duwtje geven zodat de zon er onder een andere hoek op schijnt. :thumbsup:

Groepsrijden: tja, hangt wat af van hoe goed de bende elkaar kent. Bij de ritten die de meesten hier onder elkaar doen, en waarbij elk over dezelfde route/track beschikt, maakt het niet uit wie voor rijdt. Het gebeurt dan dat iemand plots een afslag mist en er voorbij schiet, waarop de tweede of derde persoon in 't rijtje wél op tijd afslaat en dan een hele tijd vooraan rijdt, tot hij of zij eens een foutje maakt. De ex-voorrijder haakt dan gewoon ergens achteraan aan. Het gebeurt dan zelden dat iemand de hele rit het voortouw neemt. Er worden dus geen ego's gekwetst. :thumbsup: Maar het wordt wat anders als er diverse mensen géén gps hebben, of de mensen kennen elkaar niet goed. Dan wordt groepsrijden toch wel iets anders, wat best gevaarlijk kan zijn.

Antidiefstal? Als ik de moto ergens parkeer neem ik de TT gewoon mee. Dan valt er niks te pikken.

Zit met een freecom 4+ dus daar zal ik ook wel wat zonlicht mee overbruggen denk ik.. ga mss voor de goedkoopste TomTom gaan en dan zien welke opties ik eventueel kan bijkopen..

Al mogen er gerust nog veel meer meningen en gedachten volgen, heb tot 4 juli voor de cashback :grin:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Eerste gps

Post by F M »

Ik rijd al 16 jaar met gps-en. Met zonlicht recht op het scherm kan inderdaad enkel de Zumo XT overweg.

Maar dat is eigenlijk nooit een bezwaar geweest bij mijn vorige toestellen. Muug geeft als oplossing even een tik te geven tegen het toestel. Veel eenvoudiger is om zelf even te gaan verzitten en wat van links of rechts op het scherm te kijken.
I am confused. Oh no, maybe not!

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Eerste gps

Post by Boysnoize »

Ja nu je t zegt.. ik doe dat eigenlijk al voor te kijken in welke versnelling ik zit.. (staat zo digitaal blokje op m'n stuur)

Soit..
Nu ik toch bezig ben, houdt de gps rekening met je Tankinhoud? Want op sommige routes kan dat wel lastig zijn neem ik aan.. als je langs alleen maar kronkelbanen in de Ardennen wordt gestuurd..

Dat zal dan wel genoeg zijn voor 1 dag :grin:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Eerste gps

Post by F M »

Euhhhh, jij bent verantwoordelijk voor de tankinhoud.

Op elke gps kan je nabije tankstations opzoeken voor wanneer het nodig wordt. En denk eraan: nu heb je zelfs dat niet.
Probeer een gps niet als een wondermiddel te zien dat overal mee rekening houdt. Het is een hulpmiddel. Jij blijft nog altijd verantwoordelijk voor wat je doet.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eerste gps

Post by Muug »

Boysnoize wrote: 11 Jun 2021 12:06 Ja nu je t zegt.. ik doe dat eigenlijk al voor te kijken in welke versnelling ik zit.. (staat zo digitaal blokje op m'n stuur)
Mijn advies: plakker over die gier-indicator, en gevoelsmatig leren weten in welke versnelling je zit.
Je zult je motor beter leren kennen én je kijkt meer naar 't verkeer, wat nooit slecht is. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Eerste gps

Post by F M »

Muug wrote: 11 Jun 2021 13:43 plakker over die gier-indicator
Ik was erop aan het wachten :grin: :grin: :grin:

@Boysnoize: hier zitten een paar (ex-)rijinstructeurs, zoals ook Muug. Ik durf zelfs al niet meer zeggen dat ik een gear indicator een nuttig instrument vind.

Of eigenlijk: jawel, ik vind dat een nuttig instrument. Ik heb al te dikwijls in 5e op de snelweg gereden ipv in 6e omdat ik de gearindicator op mijn RT nauwelijks kon lezen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eerste gps

Post by Muug »

F M wrote: 11 Jun 2021 14:25
Muug wrote: 11 Jun 2021 13:43 plakker over die gier-indicator
Ik was erop aan het wachten :grin: :grin: :grin:
@Boysnoize: hier zitten een paar (ex-)rijinstructeurs, zoals ook Muug. Ik durf zelfs al niet meer zeggen dat ik een gear indicator een nuttig instrument vind.
Of eigenlijk: jawel, ik vind dat een nuttig instrument. Ik heb al te dikwijls in 5e op de snelweg gereden ipv in 6e omdat ik de gearindicator op mijn RT nauwelijks kon lezen.
Oh, om dat ding geheel nutteloos en onzinnig te vinden hoef je geen instructeur (geweest) te zijn, me dunkt. :roll:
Het ding valt volgens mij in de categorie "overbodige luxe die het brein van de bestuurder verslappen". Net zoals lichten die automatisch aan- en uitschakelen, volautomatische ruitenwissers, zelf uitschakelende richtingaanwijzers etc etc. Allemaal "prutsen" die het voertuig duurder maken, technisch ingewikkelder, niet noodzakelijk veiliger, en het brein van de bestuurder verder doen verschrompelen. :laugh3:
En van de meesten is het al zo klein.
:peepwall:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Eerste gps

Post by F M »

Waarom staat er dan een gear indicator in F1-auto's, waar volgens mij toch de beste rijders ter wereld in rijden? Je zou toch verwachten dat die bekwaam genoeg zijn ? :ricky:

By the way, er heeft mij nog niemand ooit een verklaring gegeven waarvoor een toerenteller dient. Iedereen lijkt dat een normaal instrument te vinden, terwijl ik daar nu eens nooit naar kijk, wegens geen nuttige inbreng voor mij. In tegenstelling toe een gear indicator.

Allee, we zijn weer aan het afdwalen. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Eerste gps

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 11 Jun 2021 14:37 Het ding valt volgens mij in de categorie "overbodige luxe die het brein van de bestuurder verslappen". Net zoals lichten die automatisch aan- en uitschakelen, volautomatische ruitenwissers, zelf uitschakelende richtingaanwijzers etc etc.
Mijn T7 heeft ook een gear indicator. Beetje vreemde keuze van Yamaha omdat ze verder echt alle niet wettelijk verplichte tierlantijntjes uit het ontwerp hebben gelaten. Ik zou die niet missen als ie er niet was, maar storen doet het ook niet.

Wat wel stoort zijn de aftermarket (chinese) led lampen die er door de dealer op gezet zijn geweest (was een demo-model). Op zich doen die hun werk en ze lijken zelfs redelijk ok van kwaliteit. Maar er zit zo'n mega-irritante "slimme" chip in die 4 verschillende standen ondersteund: off, high beam, low beam, strobo
En omdat ze maar 1 aan/uit knop hebben moet je dus de lampen uit en aan zetten om naar de volgende stand te gaan. Alleen geeft de bedieningsknop geen enkele indicatie in welke stand je staat en onthoudt die soms de laatste stand en soms begint die gewoon opnieuw aan het begin van het rijtje, afhankelijk van hoe lang het contact heeft uit gestaan.
Gevolg van die "slimmigheid" is dus dat ik bij het tanken of na een terraske elke keer moet gaan kijken of de lampen nu op low beam, high beam of op strobo staan...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eerste gps

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 11 Jun 2021 15:32 Gevolg van die "slimmigheid" is dus dat ik bij het tanken of na een terraske elke keer moet gaan kijken of de lampen nu op low beam, high beam of op strobo staan...
:Oscar: :Oscar: :Oscar:

Rijdt gij gewoon achter Laouen, en die zal 't u wel weten te zeggen. :thumbsup:

@FM: als die F1-gasten zich éne keer vergissen van vitesse ontploft hun motorblok :mrgreen: Daarom hebben ze dat. ;) Neen, zwijgt, die mannen hebben zo enorm veel knopkes tegenwoordig! En onderweg hebben ze nog tijd om te kletsen ook! :o Misschien raar om zeggen, maar er bestaan waarschijniljk geen "domme" F1-rijders meer, want als ge met al die knopkes niet overweg kunt, rijdt je dus uw motor in de prak. :( Ik kan mij perfect voorstellen dat er een tijdperk was waarin vooral de grootte van die kokosnoten bepaalde wie het meeste won. :grin:

edit: waarom is er eigenlijk nog een snelheidsmeter aanwezig? Er is tegenwoordig zo enorm veel volk op de baan dat ge sowieso niet rapper dan een slak kunt rijden.... :whistling:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Eerste gps

Post by F M »

Muug wrote: 11 Jun 2021 16:35 @FM: als die F1-gasten zich éne keer vergissen van vitesse ontploft hun motorblok
Awel, ik zou niet graag hebben dat mijn motorblok ontploft. :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Eerste gps

Post by OzzePaa »

F M wrote: 11 Jun 2021 16:43
Muug wrote: 11 Jun 2021 16:35 @FM: als die F1-gasten zich éne keer vergissen van vitesse ontploft hun motorblok
Awel, ik zou niet graag hebben dat mijn motorblok ontploft. :whistling:
Dermate hooliganistisch opdat ge dat aan de hand zou hebben, is uwe rijstijl nu toch ook weer niet hé Frans ;) :mrgreen:
Om on topic van den off-topic te blijven : Gertruud hare gear-indicator gaat vanstegenwoordig, en das het rare, pas na zo'n 20km bollen, niemeer verder dan "4" :krabje: ttz : als ze in zesde staat (ik weet dat vanzelfsprekend ook wel zonder dat gadget :lol:) toont dat ding dus "4". Een trekje omhoog met de dikke teen levert wel de correcte affichage des vitessenstand op, maar eens gelost, terug "4" :roll: Irritant datdadis :!: ;)
En tis ook noggis super-friemelwerk om aan die sensor te geraken. Voor alsik weer eens niet weet wat doen denk' :roll:

Ging het hier over GPS'sen :?: Boysnoize, begint idd maar met een TT550 ... als blijkt dat ge na een tijd daar toch vanalles irritant begint aan te vinden (zoals bibi ;) kunt ge nog altijd een tweejaarlijkse opleiding tot Garmin-adept gaan volgen ;)
Weest trouwens welgekomen hier ... :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Eerste gps

Post by Marsman »

ik heb mijne 590 deze morgen bij Mertens op den toog gesmeten met de vermelding dat dit het allerslechtste van het allerslechtste is. En de sukkelaar van dienst achter de balie had al 2 zeer misnoegde klanten vóór mij moeten kalmeren :rayof: :furious3:
Maar soit, na een update van 2 weken geleden is mijn gertrut letterlijk en figuurlijk het noorden kwijtgeraakt en deed ze dingen die ze in het verleden nog nooit heeft uitgestoken. Wie er in haar kont gebeten heeft weet ik niet, maar er was echt geen land meer mee te bezeilen. Vraag maar aan 2JFK: die heeft er hoofdschuddend en niet begrijpend naar gekeken :lipsrsealed2:
Enfin, ik heb aan de sukkelaar van dienst achter de balie gezegd dat hij het maar moet oplossen en eer hij dat gedaan heeft moet hij mij niet bellen.

En TT? Neen, dank u, daar pas ik voor want een ex-collega van mij heeft een 550 en de stoten die we daar al van gezien hebben..... :w00t:
Dan nog liever een robbertje vechten met gertrut :whip:

't Is niet echt meer van deze tijd, maar ik heb soms heimwee naar mijn goeie ouwe roadbookroller :rayof:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Eerste gps

Post by Boysnoize »

Ja lap,
'k zal ook nog eens iets zeggen :lol:

Allereerst, dat van t tanken was omdat m'n eerste grote gps test wss direct naar Frankrijk wordt.. en m'n nonkel heeft gezegd dat hij daar al twintig min moet rijden vooraleer hem een bakker heeft, dus om te tanken zal t wel nog wat verder zijn.. weet het liever op voorhand dan het op de harde manier te ontdekken 8-)

En m'n versnellingsblokje heb ik vooral veel hulp aan omdat het motorrijden nog altijd veel tegelijk is voorlopig.. en als ik op een rondpunt zit ofzo ist eenvoudiger eens snel naar beneden te kijken om te verleggen.. maar tkomt wel ze jongens, t komt wel..

Tvoordeel aan een forum is dat er veel mensen met kennis zijn, maar dat is ook ineens t nadeel he F M :lol:

En merci Ozzepaa :thumbsup:

Post Reply