nieuwjaar

Je voelt een "vieze goesting" opkomen om met je stalen te gaan rijden? Plaats hier een verzoek om samen op weg te gaan!
Ritje gemaakt, solo of in groep? Post hier je verslag!
Post Reply
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Post by Blackbert »

Zoals de traditie in castle BB wil: de eerste dag van 't jaar staat gelijk met het eerste ritje. Soms gewoon 's morgens vroeg naar 't werk, soms bij een frisse 10? onder een grijze hemel, dit jaar in de namiddag, onder een ijzig zonnetje. Image

Doel: Doel. Klein dorpje aan de Schelde. Sinds 1267. Sinds tientallen jaren onder de schaduw van een koppel koeltorens. Sinds een paar jaar ook aan de andere kant ingesloten door een getijdedok. Toen werd het voorgesteld als een dringende noodzaak, sindsdien vanop de eerste rij gezien dat het daar niet echt aanschuiven is. (Het Deurganckdok grenst aan de fabriek waar ik werk). Tussen het dok en Doel werd een metershoge dijk opgeworpen om het lawaai tegen te houden, want Doel ging blijven. Tot eind augustus vorig jaar tenminste, toen moest iedereen er weg zijn. Dus vond ik het tijd geworden om een kijkje te nemen.

Image
Image
Image
Image

De kerk draagt de mededeling dat ze nog steeds in dienst is. Wel even de koster bellen...
Doods is het nog niet, alleen verlaten. Een lege lijnbus aan de halte, wachtend tot hij klokvast zijn rit kan vervolgen. Enkele geparkeerde wagens, af een toe een fietser.

Image
Image

De boodschappen zijn duidelijk, de graffiti is artiestenwerk, straalt iets uit. Ergens leg ik een link met Christiana in Kopenhagen. "Vrijstad Doel". Klinkt beter dan "Beveren, het grootste winkeldorp van Vlaanderen" Image
Recente huizen, oude huizen. Verbouwde of gerestaureerde huizen. en regelmatig ook verdwenen huizen...

Image
Image
Image

De fietser, waarschijnlijk een van de laatste bewoners van dit dorp, heeft geen interesse in mijn bezigheden. Hij registreert mijn aanwezigheid en fietst verder, gelaten de avondzon tegemoet.

Image
Image

In de verte zie ik de bus ook wegrijden. Een dorp dat officieel geen bewoners meer heeft maar toch regelmatig een lijnbus mag verwelkomen. Met het invallen van de duisternis verraden een paar verlichte ramen dat niet echt iedereen weg is. Geen idee waar ze zich aan vastklampen of hoelang ze het nog volhouden. Wat leeg staat is op slot, heeft gebroken ramen, is dichtgetimmerd of draagt een boodschap dat enkel bevoegden het bouwsel mogen betreden. Op eigen risico. De bib, winkels en cafees zijn allemaal verlaten. Het enige wat nog beweegt is een chique gezinswagen, bevolkt door een voltallige familie. Het lijkt of ze de uitgang niet meer vinden.

Image
Image
Image

De tekeningen zijn niet de enige creatieve uitingen van de laatste, waarschijnlijk nieuwe bewoners. Maar ook de windmolen staat er nog, al lang. Waarschijnlijk om binnenkort zijn evenbeeld op rechteroever te vervoegen als laatste getuige van weer een gemeenschap, opgeofferd aan de vooruitgang.

Image

Wanneer ik de uitgang opzoek, valt mijn oog op deze reclamebak. Ik ben er nog altijd niet uit: sarcasme van de Doelenaren of treiterij van wie die mensen hier wegjaagt?

Image

Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: nieuwjaar

Post by Blackbert »

het durft daar zelfs nimeer sneeuwen....
is me ook opgevallen!

wel mooie foto's! (maarreu... kan het zijn dat tekst en foto nie echt kloppen)? --> geen bushalte gezien, ook geen fietser of nieuwe huizen...
hmm, laat ons zeggen dat beeld en tekst elkaar aanvullen om een mooie film te vormen in uw hoofd. Image (iedereen kan zich wel een lijnbus of een fietser voorstellen denk ik.)

als ik mij goed herinner, want 't is al een week geleden, was hier aan dees kanten niet veel sneeuw over, den eerste.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: nieuwjaar

Post by zappa »

De eersten lag er geen sneeuw, had ik dan geen bezoek gehad, ik had ook nog eens een toerke gedaan Image het is pas op zondag nacht opnieuw begonnen.

Vorig jaar ('09) ben ik ook eens naar Doel gaan rijden, had daar nog nooit geweest en voor dat 't verdwijnt... Maar je word er niet vrolijker van om daar rond te rijden, het heeft zo iets triest, de mensen die zich daar zo (waarschijnlijk tervergeefs) vastklampen. En ik had heel de tijd het gevoel dat ik een ramptoerist was Image

Mooie foto's Image (gelukkig gene lijnbus Image )
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: nieuwjaar

Post by Muug »

hey die liggende stier is nu ook ergens in Gent te zien blijkbaar! Er staat een foto van in De Standaard.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: nieuwjaar

Post by zappa »

hey die liggende stier is nu ook ergens in Gent te zien blijkbaar! Er staat een foto van in De Standaard.
die grijze kraai (foto 7) staat volgens mij aan de Dampoort land v waaslaan?
sig nature

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: nieuwjaar

Post by fore »

Doel word inderdaad 'spookachtiger' met de jaren.

Het enige teken van glorie/bedrijvigheid is 'de molen' ... en vroeger was 'de molen' een icoon van vergane glorie ... Image

Nog een paar jaar en het word een geklasseerd als een unesco wereld-erfgoed ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: nieuwjaar

Post by Blackbert »

Als de havenbaronnen hun goesting mogen doen, is 't enige wat binnen een paar jaar nog boven de grond uitsteekt die molen, zoals de kerktoren van Wilmarsdonk.
grease up your baby for a ball on the hill

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: nieuwjaar

Post by Kwakkel »

vorige zomer nog naartoe geweest, waren daar feesten of zoiets, zelfs redelijk wa volk.
Maar in't jaar ziet ge daar geen kat. Enkel krakers en zigeuners leven daar nog, misschien nog ne koppige oud strijder ofzo maar voor de rest is iedereen daar weg.
De molen is wel nog open in't weekend.
't geeft mij toch een raar gevoel als ge daar passeert, doods...
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

Post Reply