oefeningskes en ritteke

Je voelt een "vieze goesting" opkomen om met je stalen te gaan rijden? Plaats hier een verzoek om samen op weg te gaan!
Ritje gemaakt, solo of in groep? Post hier je verslag!
Post Reply
Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Post by Drummer »

Image Image Image

Vandaag op de Makro parking examen oefeningskes gaan doen met Ann. Het begint al te gaan die 8jes en slalom. De Noodstop lukt ook al, all??n die 50 per uur halen lukt haar nog niet, zit waarschijnlijk in het koppeke Image denk ik, maar het zal wel in orde komen zeker. Ze is toch vast besloten om op 12 april examen te gaan doen.
Nadien nog een ritje gaan doen ( in de regen ) van zo'n 50km Image

grtz Drummer

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: oefeningskes en ritteke

Post by kirikoe »

we Image voor een goede afloop

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: oefeningskes en ritteke

Post by F M »

Hopelijk lukken de manoeuvres van de eerste keer.

En dan de weg op, en niet zoals mijn zoon vorige week een weg inrijden waar enkel plaatselijk verkeer is toegelaten. Image Image Image Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: oefeningskes en ritteke

Post by zappa »

De zenuwen baas kunnen, 2x nadenken bij "rare" situaties en de rest is oefening en veel chance zeker?

Schenk haar 's morgens een kannetje kamille thee, daar blijf je rustig en kalm van ( een placebo doet soms wonderen![/size:iqygr0i7]

En VEEL succes, ik duim ! [/size:iqygr0i7]
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: oefeningskes en ritteke

Post by Raketman »

De Noodstop lukt ook al, all??n die 50 per uur halen lukt haar nog niet, zit waarschijnlijk in het koppeke Image denk ik, maar het zal wel in orde komen zeker. Ze is toch vast besloten om op 12 april examen te gaan doen.
Dus de noodstop lukt nog niet...geen 50 km/h (ook op nat wegdek) is kortweg gebuisd.

Dat ze haar niet uit het lood laat slaan door dat woord "noodstop" h?. Dat heeft niks met nen noodstop te maken.

Aan 50-52km krijgt ge 17m op droog, 20m op nat wegdek.
Aan 53-57km krijgt ge 20m op droog, 24m op nat wegdek.
Aan 58+ krijgt ge 24 op droog, 27 op nat wegdek.

Dat zijn zeker geen noodstop-afstanden, maar gewoon hard gecontroleerd remmen-afstanden.
Ne noodstop is eerder 11-12m aan 50km/h Image...

Eigenlijk is ze beter af om een pak sneller te rijden tijdens het oefenen. De afstanden die ge dan krijgt om stil te staan zijn in verhouding m??r dan genoeg.
Het is zeker niet gemakkelijker om hard en gecontroleerd te remmen aan lage snelheden (30-35 km/h bvb) dan aan hogere snelheden, want dan staat ge zo rap stil dat ge niet eens het gevoel van de voorrem en de beschikbare grip kunt leren kennen. 't Kan raar klinken maar daar komt het wel op neer.
Nil volentibus arduum

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: oefeningskes en ritteke

Post by TRooPER »

hoe meet ge zelf die 50km/u ?
op rij-examen is dacht ik, toch met een meetbakje

dus als je zelf op de motor zit en je ziet 50, en dan plots in de remmen, zijt ge eigenlijk eerst op uw meter aan het focussen
ipv te focussen op je remtechniek,

zou het handig zijn om je optreksnelheid in 2de vitesse aan te voelen dat je weet hoe snel je moet optrekken op een bepaalde
afstand,
all? ik weet het zo niet, Raketman en Motcycletboy zullen wel het betere (beste) advies kunnen geven.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: oefeningskes en ritteke

Post by diskeletloetje »

Voor mij persoonlijk was die noodstop de grote boosdoener...
Hetzelfde probleem als An eigenlijk, ook geen 50 per uur halen en angst hebben om door te remmen.
De enige manier die mij van mijn angst heeft afgeholpen toen, is rijlessen bij de rijschool. Het gaat hier ten eerste al niet om je eigen moto, dus eens vallen kan geen kwaad, bovendien hebben die lesmotookes abs, dus gas geven, en boel dichtnijpen. Iets wat ge met ne moto zonder ABS niet moet proberen...
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: oefeningskes en ritteke

Post by Raketman »

't Is ten dele daarom dat ge dienen bocht ervoor liefst zo vlot mogelijk neemt, dan moet ge geen kot open niemeer trekken om die 50 te halen.
50km/h op de meter van't examencentrum is ongeveer 54 op den teller van de moto.
Ga eerst een paar keer gewoon aan 54-55 rijden en luister naar het geluid van uwe moto...dan moet ge daarna niemeer naar uwen teller kijken om te weten dat de snelheid goed zit. Kan ook nog van pas komen bij het uitwijkmanoeuvre.
Nil volentibus arduum

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: oefeningskes en ritteke

Post by diskeletloetje »

[quote]'t Is ten dele daarom dat ge dienen bocht ervoor liefst zo vlot mogelijk neemt, dan moet ge geen kot open niemeer trekken om die 50 te halen.
quote]
en liefst niet in eerste vitesse, zoals ik op mijn eerste examen... Image Image Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: oefeningskes en ritteke

Post by duibhce Kaelann »

en liefst niet in eerste vitesse, zoals ik op mijn eerste examen... Image Image Image
dat gaat ook, dan kunt ge daar al wheeli?nd uitkomen Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: oefeningskes en ritteke

Post by Raketman »

Vandaag was er ook weer ene die in eerste aan 60km/h aan de meter passeerde Image

Wreed gezond klinkt dat toch niemeer zenne Image Image
Nil volentibus arduum

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: oefeningskes en ritteke

Post by diskeletloetje »

En hoe ist geweest?
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: oefeningskes en ritteke

Post by Blackbert »

Vandaag was er ook weer ene die in eerste aan 60km/h aan de meter passeerde Image

Wreed gezond klinkt dat toch niemeer zenne Image Image
Geeft die mensen eens nen Blackbird, 't zal veel beter klinken. (en haal een stuk uit die afsluiting in die hoek vanachter.) Image
grease up your baby for a ball on the hill

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: oefeningskes en ritteke

Post by Drummer »

En hoe ist geweest?


Awel, ze is er niet door Image

De 8tjes, een paar keer voet aan de grond, te traag door de grote bocht, neit genoeg snelheid voor het uitwijkmaneuver, enz.

Er is nog wa werk aan Image maar da ken jij ook h? Loetje da gevoel?

Enfin, ze heeft zich niet laten ontmoedigen, maar gaat volle moed terug rijden en oefeningen doen. En binnen een maand of 2 opnieuw examen doen en hopen dat het dan lukt zeker.

grtz Drummer

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: oefeningskes en ritteke

Post by diskeletloetje »

Zeker en vast dat ik het gevoel ken Image
Nu, ze moet niet panikeren: ik ben er ook doorgesparteld, dus als ik da kan dan kan Ann dat ook Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Post Reply