glijklei
Zondag 13/2, een flets zonneke kondigde een prachtige dag aan, op weg met de auto en trailer weg uit het waasland.
Tijdig op de afspraak, moto afladen en de volledige bepakking aangetrokken.
Het was duidelijk dat niet alleen mijn kawatje 't groentje was.
inpakken en wegwezen
Mijn eerste kennismaking met superbruinezeepklei, stond al vast dat ik niet veel stukken "schoon" rechtdoor ging hebben, meestal begon ik links van een baantje en schoof dan vanzelf naar de rechterkant.
In een diepe geul blijven rijden was nog 't beste om op de zelfde lijn te blijven, maar als 't voorwiel er dan toch vandoor ging, was gaan liggen meestal het onvermijdelijke gevolg.
Er zijn plassen, maar er zijn ook gewoon waterputten!
Zag de moto's voor mij aan de linkse kant van de put tot op halve motohoogte door ploerten, slik. Ik dan maar rechts proberen, moto in eerste en ik er rechts naast op 't boordje blijven stappen. Duik moto de plas in, 't stuur ter hoogte van mijn enkels en maar hopen dat die niet ging stil vallen, maar hij heeft het doorzwommen.
't is naar daar, oef, want draaien is niet mijn specialiteit tenzij al liggende.
Dan HET koninginnestuk, naar beneden over stenen, boomtakken, op een kleiglijbaan, "redelijk" goed doorstaan, eenmaal op "vaste" bodem voor de foto ne keer geposeerd al liggende ... Geraakte dan niet vanonder de moto weg, mijn been bleef steken, gelukkig had ik man-uele hulp.
Het begin van den naar beneden.
Eenmaal beneden, ploeterde iedereen terug naar boven, ik dacht we zijn verkeerd gereden, dus ik ook terug naar boven, met veel slag en stoot maar ben er geraakt! De vermoeidheid sloeg toe, 't was alsof ik geen beetje fut nog in mijn lijf had. Gelukkig heb ik dan een dubbele portie druivensuiker gekregen van iemand die zulke fisieke toestanden al meerder malen gezien had, waarvoor dank, mijn batterijke kon weer opladen.
Beste moest nog komen, dat naar boven was maar voor de lol, we moesten eigenlijk toch beneden zijn. Ik kon omrijden, maar ja ik en de juiste weg nemen?? En uitdagingen zijn er om te nemen zeker, deze terug naar beneden, bij de boomstam ging het mis, stond zo in een "heb hem nog vast maar daarmee is 't al" houding, kon niet meer vooruit en laat staan omhoog achteruit, dan maar laten vallen naar links, met hulp terug recht : "hebbde hem?" "ja hoor", poef naar rechts naar beneden.
Plasjes rijden is leuk, als je niet te kort achter een voorrijder zit en als ze niet te diep zijn, bij de laatste memorabele werd het even slijkbruin voor mijn ogen, had ineens een nief motiefke op mijne helm
Mijn paardje terug op stal:
Wat hebben we ondervonden, staan gaat langstombeter juist schakelen dat lukt dan (nog) niet, de eene band is de andere niet, klei vergt een uurtje kuiswerk (moto alleen, ander materiaal en mezelf d'r nog niet bijtellen), moet wat meer drinken voorzien, toch maar niet alleen gaan rijden want bij vallen geraak ik er niet alleen vanonder en met ervaren mensen meerijden is zeer leerzaam.
Tijdig op de afspraak, moto afladen en de volledige bepakking aangetrokken.
Het was duidelijk dat niet alleen mijn kawatje 't groentje was.
inpakken en wegwezen
Mijn eerste kennismaking met superbruinezeepklei, stond al vast dat ik niet veel stukken "schoon" rechtdoor ging hebben, meestal begon ik links van een baantje en schoof dan vanzelf naar de rechterkant.
In een diepe geul blijven rijden was nog 't beste om op de zelfde lijn te blijven, maar als 't voorwiel er dan toch vandoor ging, was gaan liggen meestal het onvermijdelijke gevolg.
Er zijn plassen, maar er zijn ook gewoon waterputten!
Zag de moto's voor mij aan de linkse kant van de put tot op halve motohoogte door ploerten, slik. Ik dan maar rechts proberen, moto in eerste en ik er rechts naast op 't boordje blijven stappen. Duik moto de plas in, 't stuur ter hoogte van mijn enkels en maar hopen dat die niet ging stil vallen, maar hij heeft het doorzwommen.
't is naar daar, oef, want draaien is niet mijn specialiteit tenzij al liggende.
Dan HET koninginnestuk, naar beneden over stenen, boomtakken, op een kleiglijbaan, "redelijk" goed doorstaan, eenmaal op "vaste" bodem voor de foto ne keer geposeerd al liggende ... Geraakte dan niet vanonder de moto weg, mijn been bleef steken, gelukkig had ik man-uele hulp.
Het begin van den naar beneden.
Eenmaal beneden, ploeterde iedereen terug naar boven, ik dacht we zijn verkeerd gereden, dus ik ook terug naar boven, met veel slag en stoot maar ben er geraakt! De vermoeidheid sloeg toe, 't was alsof ik geen beetje fut nog in mijn lijf had. Gelukkig heb ik dan een dubbele portie druivensuiker gekregen van iemand die zulke fisieke toestanden al meerder malen gezien had, waarvoor dank, mijn batterijke kon weer opladen.
Beste moest nog komen, dat naar boven was maar voor de lol, we moesten eigenlijk toch beneden zijn. Ik kon omrijden, maar ja ik en de juiste weg nemen?? En uitdagingen zijn er om te nemen zeker, deze terug naar beneden, bij de boomstam ging het mis, stond zo in een "heb hem nog vast maar daarmee is 't al" houding, kon niet meer vooruit en laat staan omhoog achteruit, dan maar laten vallen naar links, met hulp terug recht : "hebbde hem?" "ja hoor", poef naar rechts naar beneden.
Plasjes rijden is leuk, als je niet te kort achter een voorrijder zit en als ze niet te diep zijn, bij de laatste memorabele werd het even slijkbruin voor mijn ogen, had ineens een nief motiefke op mijne helm
Mijn paardje terug op stal:
Wat hebben we ondervonden, staan gaat langstombeter juist schakelen dat lukt dan (nog) niet, de eene band is de andere niet, klei vergt een uurtje kuiswerk (moto alleen, ander materiaal en mezelf d'r nog niet bijtellen), moet wat meer drinken voorzien, toch maar niet alleen gaan rijden want bij vallen geraak ik er niet alleen vanonder en met ervaren mensen meerijden is zeer leerzaam.
sig nature
- duibhce Kaelann
- Posts: 2914
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: glijklei
dat is ook degoutant. Gisteren 5 jetonnekes moeten gebruiken in de car wash voor de motor een beteke proper was
maar twas het wel allemaal waard
maar twas het wel allemaal waard
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: glijklei
Ik zou wel wat meer offroad willen kunnen rijden, maar kheb ook geen zin in slijkploeteren, 5 jetonnekes hoge drukspuiten, verstopte wasmachines van het slijk, enz.awel, ik vind dat dus d?goutant, zo een beetje in 't slijk gaan bratsen.......
Keep going
Re: glijklei
Peter,Ik zou wel wat meer offroad willen kunnen rijden, maar kheb ook geen zin in slijkploeteren, 5 jetonnekes hoge drukspuiten, verstopte wasmachines van het slijk, enz.awel, ik vind dat dus d?goutant, zo een beetje in 't slijk gaan bratsen.......
slijkploeteren is ook niet echt meteen mijn ding, je hebt er veel techniek, veel conditie en een lichte machine voor nodig. En als je een zware machine hebt, heb je een h???l goeie conditie nodig en h???l veel techniek. Maar er zijn ook veel wegskes waar ge helemaal niet moet ploeteren, die ge met gewone banden perfect kunnen doen. Denk daarbij aan de betere trakteurbaantjes, baantjes met steenslag en zo.
-
- Posts: 367
- Joined: 23 Oct 2009 11:09
Re: glijklei
awel, ik vind dat dus d?goutant, zo een beetje in 't slijk gaan bratsen.......
.....maar moest ik 30 jaar jonger zijn en geen verhakkeld been hebben, ik zou daar ook nog aan durven beginnen.....
Ik ben vorig jaar begonnen met off-raod- rijden..52 jaar is ne schonen leeftijd voor zot te doen, fysiek ben ik geen wonder, als ik mijne moto uit een 'voor' moet trekken, moet ik 5 minuten recupreren...
- duibhce Kaelann
- Posts: 2914
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: glijklei
bwa, gewoon een voldoende gebrek aan gezond verstand en wat doorzettingsvermogen kan ook helpen hoor. Want van uw bovenstaande vereisten heb ik geen van beidenEn als je een zware machine hebt, heb je een h???l goeie conditie nodig en h???l veel techniek.
Wel behoorlijk stijve beentjes nu. Bovenlichaam valt wonderwel mee... Een eerste circuitdag van het jaar durft al eens slechter mee te vallen.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: glijklei
Voil?, reden nummer 54 voor mij om daar nooit aan te beginnen !
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: glijklei
dat is ook degoutant. Gisteren 5 jetonnekes moeten gebruiken in de car wash voor de motor een beteke proper was
ge had beter nog een 6de jetonneke gebruikt voor een douche ook
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
- duibhce Kaelann
- Posts: 2914
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: glijklei
doe hoge druklans is te lang om uw eigen mee te douchenge had beter nog een 6de jetonneke gebruikt voor een douche ook
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: glijklei
all?e ge gaat toch nie zeggen dat ge daar terplaatse niemand die bereidwillig was, zou kunnen vinden?
sig nature
Re: glijklei
hmm ... Ik moet nie 'zot en onnozel' doen om 's anderendaags 'stijf' te zijn ... dat gaat allemaal vanzelf
( ... behalve hetgeen dat moet [/size:2ily1htw]... )
( ... behalve hetgeen dat moet [/size:2ily1htw]... )
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: glijklei
Nice.
Zappa: standaard overlevingspakket van de ploeteraar:
Camelbag: water drinken als 't u uitkomt, geen gedoe met fleske zoeken of daarvoor moeten afstappen.
Energierepen, druivensuiker, bananen.
Chocolade ook, maar daar krijg je een plakbek van, dus moet je weer meer drinken.
Zonder zever: een klassiek Engels ontbijt. Kan je een dag op voort.
Zappa: standaard overlevingspakket van de ploeteraar:
Camelbag: water drinken als 't u uitkomt, geen gedoe met fleske zoeken of daarvoor moeten afstappen.
Energierepen, druivensuiker, bananen.
Chocolade ook, maar daar krijg je een plakbek van, dus moet je weer meer drinken.
Zonder zever: een klassiek Engels ontbijt. Kan je een dag op voort.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: glijklei
bananen? geplette? of vloeibaar of in zo'n speciaal bananendoosje misschien.
Druivensuiker dat staat op 't boodschaplijstje
En ja eten.... bij gezamelijke ritten loop ik over van de zenuwkes en krijg geen hap door mijn strot, ook tijdens de middagstop bijna niks binnen gekregen, geen wonder dat mijn engergie niveau beetje laag werd
Voor mij was dat een zware rit, waarschijnlijk door de banden die na 1toerke rond volle banden geworden waren. Gewoon ne keer bij toch gas geven naar links een stuk land opgevlogen En terwijl ik aan 't ploegen was stond iedereen op 't einde van 't baantje te wachten, behalve de bezemmoto's achter mij Toen ik dan toe kwam, hup verder, puf puf mijn tong kwam onder mijne helm uit
Heb al zitten kijken naar banden, maar liefst ook die nog te doen zijn op de weg (voel me daar nu al niet zo op m'n gemak op) tkc80 ? als dat op de wielen zou passen?
Of gelijk BompaBB zegt paar 2dehands wielen met echte noppenbanden voor zulke ritten, maar dat d'r degelijk onder krijgen? kweet nog nie zenne.
Druivensuiker dat staat op 't boodschaplijstje
En ja eten.... bij gezamelijke ritten loop ik over van de zenuwkes en krijg geen hap door mijn strot, ook tijdens de middagstop bijna niks binnen gekregen, geen wonder dat mijn engergie niveau beetje laag werd
Voor mij was dat een zware rit, waarschijnlijk door de banden die na 1toerke rond volle banden geworden waren. Gewoon ne keer bij toch gas geven naar links een stuk land opgevlogen En terwijl ik aan 't ploegen was stond iedereen op 't einde van 't baantje te wachten, behalve de bezemmoto's achter mij Toen ik dan toe kwam, hup verder, puf puf mijn tong kwam onder mijne helm uit
Heb al zitten kijken naar banden, maar liefst ook die nog te doen zijn op de weg (voel me daar nu al niet zo op m'n gemak op) tkc80 ? als dat op de wielen zou passen?
Of gelijk BompaBB zegt paar 2dehands wielen met echte noppenbanden voor zulke ritten, maar dat d'r degelijk onder krijgen? kweet nog nie zenne.
sig nature
Re: glijklei
Geen TKC, zijn duur en eigenlijk niet veel waard in de modder.
Simpelste oplossing: een bandenboer met verstand van offroad, zoals Quickly hier in Beveren. Leg uit wat je doet met welke moto en die zal u de meest geschikte band aanraden. Terwijl hij die dan monteert krijg je nog een berg gratis advies ook.
Simpelste oplossing: een bandenboer met verstand van offroad, zoals Quickly hier in Beveren. Leg uit wat je doet met welke moto en die zal u de meest geschikte band aanraden. Terwijl hij die dan monteert krijg je nog een berg gratis advies ook.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: glijklei
zappa, er bestaan GEEN banden die u vooruit helpen in de modder en deftig rijden op de openbare zeg. Ik heb daar twee jaar naar gezocht, ook TKC's geprobeerd en niks gevonden.
Ofwel hebde banden met een profiel gelijk voetbalstetsen, ofwel hebde straatbanden. Het ??n, of het ander.
Daarom dat ne mens ofwel zijn banden laat wisselen voor een rit, of gewoon een ekstra ( de "iks" van dit toestenbord werkt niet) set wielen koopt.
Ofwel hebde banden met een profiel gelijk voetbalstetsen, ofwel hebde straatbanden. Het ??n, of het ander.
Daarom dat ne mens ofwel zijn banden laat wisselen voor een rit, of gewoon een ekstra ( de "iks" van dit toestenbord werkt niet) set wielen koopt.
Re: glijklei
Kan je eens beschrijven hoe een degelijke offroadband, op de baan aanvoelt, wat moet ik me daar bij voorstellen of van verwachten als ik daar mee op de weg zou gaan rijden??? ( mij wel geen schrik aanjagen h? )
En bij DuibchecK zijne Ten, wat ligt daarop?
En bij DuibchecK zijne Ten, wat ligt daarop?
sig nature
- den Bullet
- Posts: 1475
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: glijklei
Hijzelf, meestal ......
En bij DuibchecK zijne Ten, wat ligt daarop?