glijklei

Je voelt een "vieze goesting" opkomen om met je stalen te gaan rijden? Plaats hier een verzoek om samen op weg te gaan!
Ritje gemaakt, solo of in groep? Post hier je verslag!
User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: glijklei

Post by zappa »

Image Image Image Image Image Image Image
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: glijklei

Post by duibhce Kaelann »

Hijzelf, meestal ... Image Image
als ik lig is het meestal dernaast of deronder ipv derop Image

op de Ten ligt vanachter een Karoo en vanvoor een MT21 (op aanraden van Tom eigenlijk). Ben daar zeer tevreden van, ook op de baan eigenlijk. Zolang het droog is merk ik niet echt dat die rop liggen (behalve de extra vibraties en lawaai dan). In de nattigheid is het wel een stuk voorzichtiger rijden op de baan.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: glijklei

Post by Raketman »

Kan je eens beschrijven hoe een degelijke offroadband, op de baan aanvoelt, wat moet ik me daar bij voorstellen of van verwachten als ik daar mee op de weg zou gaan rijden??? ( mij wel geen schrik aanjagen h? Image Image )
Dat voelt aan alsof ge op knikkers aan't rijden zijt...Stuurt een pak zwaarder en hij wil precies niet goed meer op hellingshoek gaan.
Maar zoals bij zoveel bandenissues zit dat weer heel veel in't kopke, want uiteindelijk kunt ge met noppen ook nog redelijk normaal rijden op de gewone baan.

Begin december heb ik mijn crosswielen gestoken (plezant in de sneeuw) en ze zijn er tot bijna einde januari blijven opzitten. In't begin weer wennen, na een tijdje reed ik daar bijna normale hellingshoeken mee. Maar het blijft raar aanvoelen natuurlijk. D908RR achteraan (dure band, maar geschikt voor het vermogen van nen LC8) en ne Scorpion Pro vanvoor.
Die baantjes die'k daar zie op de foto's geven niet echt grote problemen met die combinatie, zelfs niet op ne moto van 200+ kg...
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: glijklei

Post by Blackbert »

Inderdeed. Met noppenbanden in de sector 'rallycross' (zoals de MT21) is het fijn rijden op straat, zolang het droog is. Op nat asfalt best v??l rustiger bochtjes pakken.
Vorige zomer in de Alpen met Trooper hadden we een 160km asfalt te doen, in 1 stuk. Na de gravel een terraske gedaan, de banden opgepompt en gaaazzz.
Noppenbanden in de sector 'cross' zullen minder goed asfalt verdragen. Minder stabiel en rapper verslijten, tot noppen die eraf vliegen toe (dan wel op moto's met 'veel' vermogen).
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: glijklei

Post by duibhce Kaelann »

Die baantjes die'k daar zie op de foto's geven niet echt grote problemen met die combinatie, zelfs niet op ne moto van 200+ kg...
die foto's tonen wel zowat de minst vettige baantjes, denk niet dat er op de andere veel gelegenheid was voor foto's Image

maar desalniettemin zal die combinatie het in de ploeter ook nog wel behoorlijk doen, denk ik.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: glijklei

Post by Tom Thumper »

zappa, er bestaan GEEN banden die u vooruit helpen in de modder en deftig rijden op de openbare zeg. Ik heb daar twee jaar naar gezocht, ook TKC's geprobeerd en niks gevonden.
Daar ben ik het niet mee eens! Het is onwaarschijnlijk hoe ver je kan gaan met een setje MT-21 of Metzeler Karoo! Image Ok, je moet wat meer marge nemen, maar op de combinatie Karoo achter en MT-21 voor al een paar keer op reis geweest, Alpenpassen in de regen vermalen, Pyrnenee?n weg weg gereden, ... Slijten sneller ok, natuurlijk niet de meest comfortable band, niet de meest baanvaste maar die geven een h??l goed compromis, echt aanvaardbaar voor op de weg.

En de Karoo en de Karoo-T zijn echt wel niet dezelfde banden!!!
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: glijklei

Post by TRooPER »

Inderdeed.
Vorige zomer in de Alpen met Trooper hadden we een 160km asfalt te doen, in 1 stuk. Na de gravel een terraske gedaan, de banden opgepompt en gaaazzz.


OOOOOOOOOOOOOooooooooooooohh yeaaaaaah,

ik denk zelfs dat ik op straatbanden nog nooit zo vlot door alpenbochtjes gereden heb.
Ik doe natuurlijk ook niet elke week de alpen.

Maar zoals al gezegd, met een noppenband ga ik op droog wegdek niet veel trager dan met straatbandjes.
Op nat moet ge vooral uw hellingshoek niet te plat willen nemen. En rechtdoor zou uwe remweg wel eens wat langer kunnen zijn.

@zappa: uw kawatje gaat toch het meest offroad zien veronderstel ik, steek daar noppenbandjes op en rij iets voorzichtiger op asfalt, ge zult zien, dat gaat goed meevallen. Zal zeker wennen zijn , vooral in bochtjes als ge van middenvlak op band naar meer zijkant van de band zult rijden: Ge gaat denken dat uwe moto gaat vallen, maar dat is niet waar. Ge komt op die andere noppekes terecht. Is puur gevoel.

Een extra set velgen met noppen is een optie: maar aangezien dat ge nog een straatmachien hebt, zal het voor u goedkoper zijn om op een jaar 2 of 3 setjes noppenbanden te laten steken, dan een extra velgenset.

ge zijt goe bezig........
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: glijklei

Post by Muug »

zappa, er bestaan GEEN banden die u vooruit helpen in de modder en deftig rijden op de openbare zeg. Ik heb daar twee jaar naar gezocht, ook TKC's geprobeerd en niks gevonden.
Daar ben ik het niet mee eens! Het is onwaarschijnlijk hoe ver je kan gaan met een setje MT-21 of Metzeler Karoo! Image Ok, je moet wat meer marge nemen, maar op de combinatie Karoo achter en MT-21 voor al een paar keer op reis geweest, Alpenpassen in de regen vermalen, Pyrnenee?n weg weg gereden, ... Slijten sneller ok, natuurlijk niet de meest comfortable band, niet de meest baanvaste maar die geven een h??l goed compromis, echt aanvaardbaar voor op de weg.

En de Karoo en de Karoo-T zijn echt wel niet dezelfde banden!!!
mmmmmmmmmm, als ik het heb over deftig rijden op de openbare weg, dan bedoel ik dat inclusief rijden en hard remmen in de regen. Image Of wilde uitwijkmaneuvers aan 100km in een stortbui op een duitse autostrade, zoals ik heb mogen doen toen Blackbert, Cotthem, en ik terugkwamen van Roemeni? en met een bizar remmaneuver van de wagen voor ons geconfronteerd werden. Image Dat kan NIET met ne Karoo of gelijk welk rubber met dikke noppen. Ge moogt het me natuurlijk altijd komen bewijzen. Image

Maar ik treed u bij dat er daar tamelijk deftig mee gereden kan worden op de droge openbare weg (en als ge voorzichtig zijt ook in de regen, en niet hard remmen en niet hard gasgeven en niet al te plat gaan in de bochten ... Image ) . Ge kunt daarmee zelfs prachtig gecontroleerd dri-ften bij 't uitkomen van bochten. Ook in Roemeni? geprobeerd. Image

Kijk, als ge iemand adviseert in welke mate ge met crossbanden deftig op de openbare weg (OW) kunt rijden, dan moet ge daar realistisch in zijn. Crossbanden zijn niet veilig op de OW, zelfs al kan je er op de OW mee rijden. Om het nog wat verder te drijven : met spikes kunt ge ook op de OW rijden. Image Of nog : ook met platte banden kunt ge rijden, 't wobblet enkel een beetje. Image

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: glijklei

Post by Muug »

@zappa: uw kawatje gaat toch het meest offroad zien veronderstel ik, steek daar noppenbandjes op en rij iets voorzichtiger op asfalt, ge zult zien, dat gaat goed meevallen. Zal zeker wennen zijn , vooral in bochtjes als ge van middenvlak op band naar meer zijkant van de band zult rijden: Ge gaat denken dat uwe moto gaat vallen, maar dat is niet waar. Ge komt op die andere noppekes terecht. Is puur gevoel.

ge zijt goe bezig........
is ook mijn advies hier : noppenbanden steken en bravekes rijden van veldwegske naar veldwegske.

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: glijklei

Post by Blackbert »

bijkomend advies: een hand- of voetpomp zoals voor mountainbikers (just zien dat het soupapke past) en een meterke meenemen. 2bar voor de lange ritten op straat, 1,x voor al de rest. scheelt wel wat in stabiliteit.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: glijklei

Post by zappa »

Die baantjes die'k daar zie op de foto's geven niet echt grote problemen met die combinatie, zelfs niet op ne moto van 200+ kg...
die foto's tonen wel zowat de minst vettige baantjes, denk niet dat er op de andere veel gelegenheid was voor foto's Image

maar desalniettemin zal die combinatie het in de ploeter ook nog wel behoorlijk doen, denk ik.

de vettigste baantjes daar hadden mijn crossbotten zelfs geen grip, dus ne keer stoppen om ne foto te nemen [u:3q323ndu]lag[/u:3q323ndu] daar niet in Image Image

Merci al voor de reacties, zal 't nog ne keer allemaal goed lezen, laten bezinken, overnadenken en...
sig nature

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: glijklei

Post by petervdc »

Merci al voor de reacties, zal 't nog ne keer allemaal goed lezen, laten bezinken, overnadenken en...
en... volgende week nog es ? Image
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: glijklei

Post by zappa »

Merci al voor de reacties, zal 't nog ne keer allemaal goed lezen, laten bezinken, overnadenken en...
en... volgende week nog es ? Image

euh nee, eerst mijn blauw plekken ne keer volledig laten genezen(verdwijnen) Image tenzij hier in de geburen, dat zal er wel inzitten.
sig nature

Post Reply