bewegwijzerde motor toerritten

Je voelt een "vieze goesting" opkomen om met je stalen te gaan rijden? Plaats hier een verzoek om samen op weg te gaan!
Ritje gemaakt, solo of in groep? Post hier je verslag!
karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

bewegwijzerde motor toerritten

Post by karel-p »

Ik zelf doe graag bewegwijzerde motor toerritten.
Je rijdt je eigen tempo en je komt op plaatsen/streken waar je anders niet zou aan denken om te gaan rijden.

Ik rij ze graag met de wegwijzers, zonder GPS, omdat je dan ook veel rustiger rijdt want je zou maar eens een pijltje moeten missen....... enfin dat gebeurt toch maar ikzelf vind dat leuker dan vanaf een GPS de toerrit af te haspelen.

Natuurlijk als er een wegwijzer ontbreekt dan is het reuze handig om toch een gps te hebben om de weg te vinden
als je in een streek zit die je niet kent.

Zonder reclame te willen maken:
tscheurijzer.be en treffens.be zijn voor mij de meest complete toerritten kalenders die ik het meest raadpleeg.

En morgen is er ??n in mijn buurt : in Boezinge, deelgemeente van Ieper

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

bewegwijzerde motor toerritten

Post by Muug »

Gij bedoelt dus de door MTC's georganiseerde ritten, niet? Zo heb ik er tientallen gedaan. Wat ook leuk zijn , zijn de ritten die met witte zeskantige borden worden aangeduid. Da's voor autotoeristen maar da's niet erg. En het toffe eraan is dat die ritten op de achterkant van de klassieke NKI-kaarten stonden, dus als er een bord weg was, kon je toch die route blijven volgen.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

bewegwijzerde motor toerritten

Post by petervdc »

Ik woon in Wevelgem, da's niet zo ver ;-)
Keep going

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

bewegwijzerde motor toerritten

Post by karel-p »

Ja die bedoel ik. Ik ben geen lid van een club maar ik rij wel graag rond in onze mooie streken
zonder dat ik moe gaan peinzen waar ik nu weer een keer moe passeren.

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

bewegwijzerde motor toerritten

Post by karel-p »

Het was een mooie rit zaterdag. 160km. Maar wat een wind zeg.
Als je vanachter huizen of een bos kwam, mocht je u goed vasthouden.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

bewegwijzerde motor toerritten

Post by Koeno »

Ik rijd ook graag bepijlde ritten (als het niet te druk is).
Maar sommige organisaties moeten echt leren pijlen hangen...

Of je hangt je pijlen voor de bocht, of je hangt ze in de bocht, maar niet afwisselend :p
Je pijlen fluo geel met fluo orangje op een witte achtergrond = niet leesbaar...

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

bewegwijzerde motor toerritten

Post by karel-p »

Donderdag : tour van West-Vlaanderen in Menen en Zaterdag/ZOndag : rit in Merkem

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

bewegwijzerde motor toerritten

Post by OzzePaa »

Wat Koen al zei : is wel eens plezant (vroeger ook veel zulke -betalende- treffens gefrequenteerd) ... ALS de pijlen een beetje intelligent opgehangen zijn ... anders vond (want tis al een tetje heleje dat ik zo nog eentje gereden heb :wink: ) ik het maar een angstvallig zoeken naar het volgende pijltje en uitermate ambetant als je er eentje mistte en niet wist langswaar je nu ook weer gekomen waart om op uw ... euuhh ... stappen terug te keren en de eerste gemiste pijl weer te vinden. :roll:
Maar dat was, aan de andere kant, dan ook weer een beke avontuur :mrgreen:
Dan toch liever bolleke-pijl en veel liever een bewegend kaartje voor mijne neus waar je regelmatig een blik op werpt en weet over hoeveel (kilo)meter er een richtingverandering is. :headbang:
Bovendien worden (wat natuurlijk lovenswaardig is) zulke ritten meestal ten bate van een goed doel ingericht, en zijn ze niet al te lang om niet teveel motorrijders af te schrikken, die liever geen ganse dag op hunnen brommer willen zitten. Persoonlijk vind ik 120 of 150 km dan toch wat weinig om naar bv West-Vlaanderen af te zakken ...

Maar OK, ieder zijn voorkeuren :thumbsup: . En inderdaad, Karel, zaterdag ook tegen de wind gaan opboksen in Olland : tot tegen Amsterdam loopt de "Hollandse Waterroute". Ze heet niet voor niks zo, want zo'n 80% ervan loopt langs ??n of ander, al dan niet groot, water(ke) ... Wel niet bepijld of bebord en zo'n 250km lang (zonder heen-en terugrit) maar zeker wel eens de moeite, ondanks de met plekken gul rondgestrooide onvermijdelijke drempels :whip:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

bewegwijzerde motor toerritten

Post by bompa »

OzzePaa wrote:Wat Koen al zei : is wel eens plezant (vroeger ook veel zulke -betalende- treffens gefrequenteerd) ... ALS de pijlen een beetje intelligent opgehangen zijn ... anders vond (want tis al een tetje heleje dat ik zo nog eentje gereden heb :wink: ) ik het maar een angstvallig zoeken naar het volgende pijltje en uitermate ambetant als je er eentje mistte en niet wist langswaar je nu ook weer gekomen waart om op uw ... euuhh ... stappen terug te keren en de eerste gemiste pijl weer te vinden. :roll:
Gisteren hadden ze dat mooi opgelost ,ze hadden de pijlen wel goed zichtbaar hangen , en dan zat er nog iemand van garmin met verschillende laptops om den track in te laden op je gps als je dat wilde.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

bewegwijzerde motor toerritten

Post by Muug »

is nieuwe trend blijkbaar, heb ik bij 2fast4u ook al gemerkt (maandje geleden eerste keer met die mannen meegereden)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

bewegwijzerde motor toerritten

Post by OzzePaa »

Dit staat eigelijk-feitelijk wel in den verkeerde topic maar alla .... Gisteren in Velm dus de RealBikers weest sponsoren :sweeet: De "korte" rit (140km) was wel niet bepijld, doch "begeleid".
Koos dus om de "lange" (230km) in de Zumo te laten laden ... De 15-man lange wachtrij leek me niks en dus de Zumo maar door een er reeds van voorziene deelnemer laten bevruchten dmv kaart-inseminatie. Bleek, toen ik buitenkwam, dat ik al garriveerd was zonder een meter gereden te hebben :roll: :pijlr: Begin- en eindpunt te dicht bij mekaar leggen zou een rittenbakker van zo'n club toch niet meer mogen overkomen :|
Maar bon, het vertrek was te vergelijken met toestanden zoals we die ooit in Celles aan " De Tank" bij een M&T-forumrit al eens meemaakten, maar dan nu centrum Velm :lol:

Dacht eerst : dit wordt een ritje over alle "traditionele" Ardennenwegen, maar na een goed halfuur bleek die vrees ongegrond. Tis te zeggen, de rit is er eentje op maat van FM geschreven (en van den Blaawe Geschelpte trouwens ook :grin: ) maar door de manier waarop de wegen aan mekaar "gebreid" zijn en de richting in dewelke ze gereden worden maakt het een zeer te smaken vlotte rit met af en toe kleiner baantjes en interessante, mooie uitzichten.
Voorwaar ik durf ze zelfs aanbevelen :thumbsup:

Heel de tijd trouwens een Tiger 1050 achter mijn "vessems" gehad. Aant eerste kruispunt vroeg zijn berijder al of hij me niet mocht volgen, want z'n TomTom had een soepke van de rit gemaakt :confused2:
Vlot ritje dus, zodat efkes na den twee?n bij aankomst in Velm, een halve M&T_RBR2_2015 er nog wel bijkon :P :ricky:
Redelijk veel volk op twee wielen onderweg ... veel handjesgezwaai dus en op den N814 helaas ook enen den decor zien ingaan :roll: :|
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

bewegwijzerde motor toerritten

Post by Koeno »

Muug wrote:is nieuwe trend blijkbaar, heb ik bij 2fast4u ook al gemerkt (maandje geleden eerste keer met die mannen meegereden)
Nieuwe trend zou ik het niet noemen.
dat is toch al enkele jaren...
toen ik 5 jaar geleden mijne gps kocht, werd op de toepersrit en de herfstrit de route op gps al aaangeboden,
andere kleine ritten deden dat toen ook al, (al was het toen minder aanschuiven omdat de gemiddelde motorrijder nog op avontuur belust was en dus puur peilen volgde ;)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

bewegwijzerde motor toerritten

Post by Muug »

nu weet ge meteen hoe lang 't al geleden is dat ik nog dergelijke ritten had meegereden

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

bewegwijzerde motor toerritten

Post by F M »

OzzePaa wrote:Bleek, toen ik buitenkwam, dat ik al garriveerd was zonder een meter gereden te hebben :roll: :pijlr: Begin- en eindpunt te dicht bij mekaar leggen zou een rittenbakker van zo'n club toch niet meer mogen overkomen :|
Tsja, het is ook alleen de Zumo550 die daar last van heeft. Het is tegenwoordig moeilijk om een route klaar te hebben voor alle mogelijke toestellen, gezien Garmin zijn software bij elke nieuwe generatie aanpast. TomTom bij de nieuwe Rider400 ook trouwens.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

bewegwijzerde motor toerritten

Post by Muug »

F M wrote:Het is tegenwoordig moeilijk om een route klaar te hebben voor alle mogelijke toestellen, gezien Garmin zijn software bij elke nieuwe generatie aanpast.
echt smerig vind ik dat :devil:

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

bewegwijzerde motor toerritten

Post by karel-p »

ge kunt ook een gpx vragen en die op je gps zetten?
en ik heb al eens gehad dat ze de gpx gewoon mailden naar m'n "smartfeun" en dan kon ik die daar inladen
zonder in de rij te moeten staan.
Ik heb nu OSMAND gratis op smartphone en die leest GPX met routebegeleiding.
Maar ik volg enkel de pijlen op zo'n toertocht. ( de gps is als reserve als je ooit eens zou moeten kunnen doorgeven waar ge juist zit " in 't ol van pluto "" )
Enfin, veel rijden nu gewoon blindelings op hunne gps de tour op een veel hoger tempo dan vroeger.
Op de pijlkes moet je je snelheid aanpassen om er geen te missen of voorbij te rijden.
Op GPS rijden die mannen tot op enkele meters tot aan ieder kruispunt of afslag.
Tegenwoordig is da standaard bij elke toertocht da ze gps tracks meegeven.
D'r zijn soms zelfs extra lussen die enkel op gps staan zodat ze niet moeten pijlkes ophangen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

bewegwijzerde motor toerritten

Post by Muug »

karel-p wrote: Enfin, veel rijden nu gewoon blindelings op hunne gps de tour op een veel hoger tempo dan vroeger.
klopt
en je hoeft daarvoor zelfs geen route te volgen
gewoon gps aanzetten en wat inzoomen en je ziet welk soort bocht er voor je klaar ligt
best handig als je wat sportief bezig bent

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

bewegwijzerde motor toerritten

Post by bompa »

OzzePaa wrote:.. veel handjesgezwaai dus en op den N814 helaas ook enen den decor zien ingaan :roll: :|
Nen zwarte dikke chopper misschien :?:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

bewegwijzerde motor toerritten

Post by bompa »

F M wrote:
OzzePaa wrote:Bleek, toen ik buitenkwam, dat ik al garriveerd was zonder een meter gereden te hebben :roll: :pijlr: Begin- en eindpunt te dicht bij mekaar leggen zou een rittenbakker van zo'n club toch niet meer mogen overkomen :|
Tsja, het is ook alleen de Zumo550 die daar last van heeft. Het is tegenwoordig moeilijk om een route klaar te hebben voor alle mogelijke toestellen, gezien Garmin zijn software bij elke nieuwe generatie aanpast. TomTom bij de nieuwe Rider400 ook trouwens.
Die mannen gisteren zetten er geen route op ,die lade gewoon den track in, en dan moest het gps zelf berekenen , maar dat begin en eindpunt lag ook bijna op de zelfde plaats volgens ik kon zien . Maar ik had eerst is op het gps gekeken welke richting de route uitgingen, en ben dan maar vertrokken en dat was in orde , maar ik heb het gps niet laten babbelen,ik ben de pijltjes maar gevolgd en in geval van nood keek ik dan of ik nog juist zat :grin:
eene keer niet meer :mrgreen: rood licht,daar 25 auto's voor, ik ging daar toch niet aanschuiven :zotteke: :grin: kijken baan vrij :Pyndn: ik op de eerste plaats voor het licht , licht op groen ikke weg,iets verder o waar zijn de pijlen waar is de rit :unsure: ja ik moest niet aan dat licht zijn , 'k moest eerder afgedraaid zijn, en dan straatjes in en uit en terug naar de route :grin:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

bewegwijzerde motor toerritten

Post by F M »

:lol: :lol: :lol:
Ik had dat vorige week ook voor. Op een smal baantje achter een trage camionette hangen, eindelijk een plaatsje gevonden waar ik in kon halen. Ik doe dat met veel bravoure, om dan te merken dat ik door mijn snelheid een afslag gemist had. :oops: Stillekes aan de kant gegaan, de camionette laten passeren en dan terugdraaien. :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply