Balkan Binnendoor

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:Weet er iemand wat voor boom dit is?
Image
ik weet het! ik weet het! :mrgreen: :blob1:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Het contrast tussen de Albanese en Kosovaarse grenspost kon niet groter zijn. Aan Albanese kant worden we gewoon doorgewuifd, geen papieren, niks. De grenswachter vond het duidelijk te warm om te werken :grin:

Aan de Kosovaarse kant zijn ze een stuk ijveriger. Zo ijverig heb ik ze aan geen enkele grenspost al gezien :blink: De man in het bakske bestudeert onze ID's en zegt meteen: Ah Belgium! You need insurance, right? :blink: En binnen de kortste keren zitten we bij een andere grenswachter/verzekeringsagent om een groen papierke op te halen. Ik tel minstens een tiental grenswachters en ze spreken haast allemaal Engels, zijn supervriendelijk en tegelijk heel correct ook. We krijgen nog een gigantisch A3 formaat aanrijdingsformulier mee en dan mogen we het land in.

Wat we te zien krijgen is toch efkes wennen na alle indrukwekkende bergen, valleien en gorges. Kosovo is zo plat als een pannenkoek! De bergen in Albani? en Montengro vormen nog de grens en daarachter is het vlak, zo ver als je zien kan.

Image

We brengen maar een blitzbezoek aan Kosovo als doorsteek richting Montengro, maar we pikken wel nog even het klooster van Visoki De?ani mee. Een orthodox klooster in moslim gebied en daardoor nog steeds onder de bescherming van KFOR. Voor we binnen mogen worden onze ID's opgevraagd en grondig gechecked. Daarna volgt een telefoontje naar de commandant om te vragen of ze bezoekers willen ontvangen en pas dan krijgen we een visitor badge en mogen we binnen.

Het is een klein en mooi gerestaureerd kloostertje, en de kerk is van de vloer tot de nok beschilderd met schitterende fresco's. Het is er vredig rustig en ik vraag me af waarom iemand dt kapot zou willen maken.

Foto's mogen er niet genomen worden, maar eenmaal buiten mag dat wel:
Image

Van Visoki De?ani rijden we richting Montenegro. De grensposten liggen elk aan een kant van een bergpas met tussenin dus een 30km niemandsland. In Montenegro hopen we een campingske te vinden maar we komen terecht in het niet-toeristische deel van het land. We passeren eerst Ro?aje maar buiten een hotel in het midden van de stad vinden we niet veel. Ook de gps weet niet veel raad en op de kaart staat al helemaal niets... Wanneer we even buiten de stad een pijl naar een camping zien staan gaan we meteen kijken. De 'camping' blijkt de 10m? gras te zijn om iemands erf, volledig omringd door gebouwen en een hek. Het ziet er allemaal wat groezelig uit en de 3 venten die ons aanstaren als we aangereden komen, maken het er niet beter op. Jo is al meteen afgestapt en begint z'n helm al uit te doen, maar ik vind het maar niks. Verkeerde sfeer. Verder dan maar.
Volgende stop is Berane, maar daar is zo mogelijk nog minder. Het is een vervallen industriestadje en wanneer ik aan de pompbediende naar een camping vraag, biedt hij prompt het grasperkje naast het nafstation aan "want dat heeft camerabewaking en is dus veilig". Yeah right... I didn't think so...
We slaan nog wat water en proviand in en verder dan maar... De route zou ons na Berane de bergen in voeren en we beslissen om dan maar gewoon verder te rijden en ergens een rustig plekje te zoeken voor onze tent. Dat laatste gaat wel snel moeten gebeuren want het begint al behoorlijk donker te worden. Het eerste plekje dat we vinden wordt afgewezen wegens te dicht bij de weg en teveel bandensporen. Even later draaien we van de route weg een gravelweg in. Het gaat al snel omhoog en we passeren iets dat er wel ok uit ziet, maar volgens de gps gaat de weg nog een eind hoger en we rijden door in de hoop daar wat te vinden. Ondertussen is het al zo goed als donker en echt veel vinden we niet. Terug dan maar naar dat eerdere plekje. De tent wordt opgezet bij het licht van de motoren en terwijl DuibhceK voor het eten zorgt, maak ik de bedjes op.

We eten ons noodrantsoen pasta onder een onwaarschijnlijk heldere sterrenhemel. En dan bedje in. Het was een lange dag: 12u in het zadel, 375km

De route:
Image

De hoogtemeters:
Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

De bewaking van het klooster in De?an is behoorlijk uitgebreid. Eerst moet je door een reeks betonnen obstakels die eruit zien alsof ze een tank kunnen stoppen. Dan langs de eerste bewakingspost bemand door 2 soldaten en tot slot een tweede bewakingspost voorzien van geweersleuven met uitzicht over de toekomende weg. :schieten:
laouen wrote:Foto's mogen er niet genomen worden, maar eenmaal buiten mag dat wel:
Image
Ik ga ervan uit dat je van die bewakingsposten ook niet zomaar foto's mag maken. Ik heb dan ook geen foto's genomen. No, sir! :peepwall:

[video width=425 height=344 type=youtube]rarYqZkBxqg[/video]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Balkan Binnendoor

Post by frederikw »

En ge zijt daar gebleven? :whip:

Merci voor de inspiratie alvast. Morgenvroeg zijn wijlen ook weg in die richting. Tot over een week of 4 :rayof:

:thumbsup:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re:Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

We zijn een beetje aan het afkicken in de Vogezen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

frederikw wrote:En ge zijt daar gebleven? :whip:

Merci voor de inspiratie alvast. Morgenvroeg zijn wijlen ook weg in die richting. Tot over een week of 4 :rayof:

:thumbsup:
ah, weeral? :thumbsup:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

xxx
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Dag 16: maandag 23 juni

We worden wakker met een stralend zonnetje en dan blijkt pas wat een mooi plekje we gekozen hebben!

Image

Ons tentje staat op een idyllisch bergweitje vol heerlijk geurende bloemetjes, helemaal weg van de wereld.
We zijn behoorlijk vroeg wakker en hebben niet meteen iets bij dat dienst kan doen als ontbijt. Maar da's niet erg. We zitten op de grens van Biograd National Park en de herinnering aan het ontbijt op Eko Katun Vranjak vorig jaar, doet ons alles wat sneller inpakken. Met wat geluk geraken we daar net op tijd voor het ontbijt om 8u!

We dalen weer af naar het asfalt en volgen de weg verder door de vallei. Een paar kilometer wordt de vallei breder en passeren we een dorpje met hotel! Damn, ben ik blij dat we eerder gestopt zijn gisteren. Na het dorpje verandert het asfalt in een gravelpad en gaat het bergop Biograd in. Easy gravel zoals we dat nu noemen. Vorig jaar had ik daar nog een andere omschrijving voor: :furious3: -gravel.
We bereiken Vranjak perfect op tijd, klokslag 8 uur en we mogen meteen aanschuiven aan de lange tafel samen met de mountainbikers die de nacht doorgebracht hebben op de berg.

Image

Het ontbijtje is nog altijd even lekker als we ons herinneren van vorig jaar! Smoutebollen met geitenkaas en honing en daarbij een gigantische kan versgebrouwen overheerlijke thee.

Met onze buikjes goed gevuld, kunnen we verder. De route gaat door Biograd National Park tot aan het meer beneden. Het eerste stuk gaat langs de bergkammen rondom Vranjak en de uitzichten zijn fenomenaal te noemen.

Image

Image

Image

Image
,
Zolang het omhoog gaat, gaat alles nog ok, maar van zodra we beginnen te dalen wordt de weg drassiger en ik blokkeer volledig. De vermoeidheid en vooral het zware ontbijt eisen ineens hun tol en niks lukt nog. We rijden deze route ook duidelijk in de verkeerde richting (voor mijn rijkunsten alvast). Om bij het meer te geraken gaat het stijl naar beneden via een reeks haarspeldbochten. DuibhceK is nogal onduidelijk over het aantal maar dat het er teveel zijn besef ik al snel. Door de behoorlijk drassige en glibberige ondergrond in combinatie met grote dikke keien in de bochten blokkeer ik in elke bocht en ik neem ze letterlijk vierkant. Na ongveer 16 stuks en veel zweten, vloeken en sakkeren staan we eindelijk beneden aan het meertje. Mooi! Maar het gravel hoeft voor mij voor de rest van de dag even niet meer...

Image

Image

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Balkan Binnendoor

Post by F M »

:wav: Joepie, het gaat weer verder !
laouen wrote:Om bij het meer te geraken gaat het stijl naar beneden
Je bedoelde hoogstwaarschijnlijk met stijl ? :icon:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

FY
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Vanaf Biogradsko Jezero gaat het terug via Tara Canyon naar Zabljak, deze keer MET zon en dan is alles toch zoveel mooier! We stoppen nog even in Zabljak om een picknick in te slaan en dan rijden we richitng Durmitor National Park op zoek naar een leuk pick nick plekje. En dat vinden we ook met zicht op de eerste vallei.

Image

Image

Image

Wat spielerei met het fototoestel:
Image

Image

Tijdens de lunch stop merkt DuibhceK dat hij een bout mist aan zijn kofferrek. Daar gaan we een oplossing voor moeten zoeken, maar voorlopig gaan wat colson bandjes moeten voldoen.

Durmitor rijden we deze keer in omgekeerde richting dan vorig jaar en zo is het zo mogelijk nog indrukwekkender. Het is eigenlijk een aaneenschakeling van 3 valleien die er elk weer totaal anders uitzien.

Speciaal landschap...
Image

Imposant landschap...
Image

Image

Image

En het meest herkenbare beeld van Durmitor:
Image

In de derde vallei hebben we wat bekijks van een bende Duitsers op blinkende GS'en en ik moet toegeven dat ik wel wat trots ben op onze behoorlijk vuile terrable twins.

Via Trsa rijden we verder naar Tara Grab.

Onderweg passeren we weer het pokdalig landschap, maar wel van natuurlijke aard, dat we een week geleden amper zagen. Gehuld in de mist zag het er wel mysterieuzer uit...
Image

En nog wat spielerei
Image

We mikten vanavond op Tara Grab en rond half 5 draaien we de camping op. Deze keer zetten we wel onze tent en zijn mijn botten zelfs droog! De ontvangst is er wel nog altijd even hartelijk en het eten is er nog altijd even lekker.

Ik zou dat wetsuit uit die schuur toch maar es dubbelchecken voor het aan te trekken...
Image

De route vandaag:
Image

De hoogtemeters:
Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Balkan Binnendoor

Post by F M »

Klopt dat, die smalle piek in het hoogteprofiel in het midden ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Balkan Binnendoor

Post by Harald »

F M wrote:Klopt dat, die smalle piek in het hoogteprofiel in het midden ?
FM, das wat met ook wel noemt 'een stijle afdaling' :blbl:

:peepwall:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Nee FM da's een foutje van de GPS :grin:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Balkan Binnendoor

Post by zappa »

duibhce Kaelann wrote:
laouen wrote:Weet er iemand wat voor boom dit is?
Image
ik weet het! ik weet het! :mrgreen: :blob1:
ik ook : de zwarte moerbei boom, maar ze zijn nog niet rijp, ze moeten nog "kleuren" ik gok op wit of rood, want de vruchten hebben een lang steeltje, de echt zwarte moerbei zou een kort steeltje hebben.
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:We bereiken Vranjak perfect op tijd, klokslag 8 uur en we mogen meteen aanschuiven aan de lange tafel samen met de mountainbikers die de nacht doorgebracht hebben op de berg.

Het ontbijtje is nog altijd even lekker als we ons herinneren van vorig jaar! Smoutebollen met geitenkaas en honing en daarbij een gigantische kan versgebrouwen overheerlijke thee.
Tijdens het ontbijt check ik bij de eigenaar nog even de staat van de verdere route. Toen GYOA hier enkele weken geleden passeerde lag er nog veel sneeuw en ondertussen is er nog een hoop extra neerslag uit de lucht komen vallen die op deze hoogte gerust de vorm van sneeuw zou kunnen gehad hebben. Maar hij verzekert me dat de weg naar Biograd jezero ondertussen weer volledig sneeuwvrij is.
laouen wrote:Met onze buikjes goed gevuld, kunnen we verder. De route gaat door Biograd National Park tot aan het meer beneden. Het eerste stuk gaat langs de bergkammen rondom Vranjak en de uitzichten zijn fenomenaal te noemen.
Onderweg komen we nog een staaldraad tegen die over de weg gespannen is op ongeveer 1m hoogte. Niet gelijk je bij ons in Belgi? soms hoort, door mensen die er niet mee om kunnen dat er mountainbikers of motorrijders passeren, maar wel van de boer die iets lager in de vallei woont. Hij heeft wat plastic strips rond de draad gebonden zodat je van ver kan zien dat er iets over de weg hangt. De staaldraad is ook gewoon met een lusje vastgemaakt aan een lange stok die naast de weg geplant staat zodat je die gemakkelijk kan losmaken om verder te kunnen rijden. De reden van die hele constructie is de elektriciteitskabel die op een goeie 2m hoogte over de weg hangt. Ik vermoed dat de boer liever niet zonder stroom valt door jeeps of tractors die daar passeren en de stroomdraad niet zouden opmerken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Balkan Binnendoor

Post by TRooPER »

F M wrote:Klopt dat, die smalle piek in het hoogteprofiel in het midden ?
ik vermoed dat dat efkes het hoofd is dat is dat in hogere sferen vertoeft :mrgreen:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Balkan Binnendoor

Post by TRooPER »

Jullie hebben ook een "magic button" op het fotoappareil :mrgreen:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

TRooPER wrote:Jullie hebben ook een "magic button" op het fotoappareil :mrgreen:
meerdere zelfs, de foto met het fisheye effectje heb ik er tussenuit gelaten. Daar word ik behoorlijk zattekes van...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:We mikten vanavond op Tara Grab en rond half 5 draaien we de camping op. Deze keer zetten we wel onze tent en zijn mijn botten zelfs droog! De ontvangst is er wel nog altijd even hartelijk en het eten is er nog altijd even lekker.
De Slivovitz en de bijhorende gesprekken aan de toog met de kok en de barman waren ook meer dan aangenaam.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply