Balkan Binnendoor

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Tom Thumper wrote: Ik weet niet of je dat mag veralgemenen.
Ik hoop inderdaad dat die mentaliteit in de rest van Albani? anders is, en we zijn er uiteindelijk ook maar 3 dagen geweest. Dus misschien is dit gewoon een vreselijk verkeerde eerste indruk.

Nu dat wil niet zeggen dat ik niet terug ga naar Albani? hoor! Integendeel! Het is een fantastisch mooi land en het heeft mijn nieuwsgierigheid naar de rest ervan wel gewekt.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Balkan Binnendoor

Post by Tom Thumper »

Tja, die stenen smijten, dat gebeurde en ik weet niet goed hoe ik dat moet plaatsen. Kinderen die verwachten dat toeristen stoppen en iets geven en dan telereurgesteld zijn? :dontknow:

... maar wat mij vooral bijblijft zijn al die mensen die vriendelijk een goeidag zeggen als je langsrijdt, de mensen die een praatje proberen te maken als je ergens stopt, die wondermooie landschappen, de super behulpzame dokter en verpleegster toen we echt in de shit zaten, de heel erg vriendelijke mensen op de meeste campings die alles boven halen om zo goed mogelijk voor hun gasten te zorgen, de caf?baas die zijn voorraad tuinkruiden deelt, zomaar, mensen die een erg relaxed leven hebben, ...
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:Het plan is om vandaag de dag die we verloren hebben met de platte band weer wat goed te maken, dus via de SH5 Albani? uit, even kort door Kosovo en dan weer Montenegro in.
Toen we voor het verlof de routes aan het plannen waren hadden we een behoorlijk uitgebreide route in het hoofd. We wisten op voorhand dat het een uitdaging zou worden om dat ook allemaal te doen. Die route zou ons iets zuidelijker de grens met Kosovo over voeren om dan via Prizren (volgens een Kosovaarse collega op het werk "het enige dat een bezoek waard is in Kosovo") en zuid-Kosovo naar Ni? in Servi?. Daar wilden we de "tower of skulls" en het concentratiekamp bezoeken. Om dan verder te rijden tot aan de Donau en de grens met Roemeni? en van daaruit terugkeren richting Bosni? door het Tara National Park dat nog op Servisch grondgebied ligt.

Maar door het slechte weer hebben we extra veel vertraging opgelopen. Niet de geplande kilometers per dag kunnen doen en een paar mooie dingen onderweg die we erg graag hadden gedaan moeten links laten liggen. Daar zaten onder andere Sutjeska NP en Orlova?ko Jezero in Bosnie bij en ook Biograd NP in Montenegro.

Het nieuwe plan knipt radicaal in de geplande routes door Kosovo en Servi? door enkel het meest noordwestelijke stuk van Kosovo aan te doen en direct weer Montenegro in te duiken. Langs Biograd NP richting Sutjeska en Orlova?ko ten zuiden van Sarajevo doorsteken naar Tara NP in Servi? om dan Bosni? opnieuw binnen te rijden nabij Srebrenica.

laouen wrote:Het begint op 't gemak. Terwijl ik de slaapzakken en matjes opruim, verdwijnt DuibhceK stillekes. Gisterenavond laat is er nog een T?n?r?etje toegekomen en ik heb zo'n vermoeden dat ik 'm in de buurt daarvan moet gaan zoeken. De T?n?r? is van Angel, een Spanjaard uit de UK die op weg is voor een rondje rond de wereld.
Sja, ik blijf het een erg mooie motor vinden. En wanneer ik er dan zo eentje volledig uitgekit zie staan op een camping in Albani? kan ik het niet laten om het even van dichterbij te gaan bekijken. Angel had de motor pas 2 weken voor zijn vertrek in Londen gekocht en had nog grootse plannen voor Rusland, Siberi?, Mongoli? en zuid-oost Azi?. Hij had zijn werk opgegeven en verder alles verkocht om aan de reis te kunnen beginnen. Respect!

laouen wrote:De SH5 is alles bij mekaar een goeie 140 km bochten en dat is letterlijk te nemen. We krijgen geen minuut rust, geen 100m rechtdoor. De bochten vragen ook extra aandacht want het zijn stuk voor stuk blinde doordraaiers. We gaan er zelf haast van doordraaien en ik had nooit gedacht dat ik bochtjes beu zou worden, maar op dat stuk heb ik er op een gegeven moment even genoeg van.
Zo 140km aan een stuk opperste concentratie zijn inderdaad behoorlijk vermoeiend. En na een tijdje snak je toch naar heel even rust en respijt op een recht stuk. Maar dat komt maar niet. Verder wel een fan-tas-tische baan, ook voor gewone wegmotoren.

laouen wrote:We lunchen onder een boomke aan de zoveelste hairpin.
Ik had de laatste dagen al gemerkt dat er nogal veel beweging zat in 1 van mijn LED-lampjes. Het goede weer en de lunch break geven me de kans om er even naar te kijken. Er blijkt een scheurtje te zitten in de bracket waar het linker lampje op is gemonteerd. Ik schuif het lampjes dus wat verder opzij in de sleuf en bricoleer een voorlopige reparatie met wat kneedbaar metaal. Voorlopig houdt die nog steeds.

laouen wrote:Tot iets voor Kukes blijft de baan kronkelen en dan gaan we een stukje autostrade op. De 'oprit' is wel interessant te noemen. Vanop de gravel parking van een cafeetje langs de weg, zo de autostrade op door een gat in de middenberm :blink: En dan kronkelt de autostrade lustig verder. Damn, dit heb ik echt nog nergens gezien!
Aan op- en afrittencomplexen of verkeerswisselaars doen ze in Albani? niet, ook niet op de autostrade. Als je op 1 van de weinige autostrades wilt die naam waardig en je wilt linksaf slaan dan moet je maar de rijstrook in de andere richting dwars oversteken en door het gat in de middenberm mikken. Wel opletten dat je onderweg niet overhoop gereden wordt door de vele karren die door paard of ezel getrokken worden :mrgreen:

laouen wrote:Na Kukes nemen we de SH23 naar de Kosovaarse grens en we krijgen een laatste gravelstrook te verteren. Het is een brede, grote weg maar wel bezaaid met putten.
Net nadat we aan die strook beginnen worden we nog even staande gehouden door een local in een gloednieuwe pick-up. Hij wil ons waarschuwen voor de slechte staat van de weg en de vele putten. Wanneer we iets later na een fotostop weer achter hem hangen leren we ook heel vlug dat je gebruik moet maken van de hele breedte van de -zeer brede- baan om die putten te vermijden. Ook het stuk dat in principe voor tegenliggers bedoeld is. En als je eerder aan zo'n stuk met putten bent moet die tegenligger dan ook maar even wachten.
Hij informeert ook even waar we vandaan komen en beweert bij het horen van het antwoord dat hij eergisteren nog in Antwerpen was... Dat zal dan waarschijnlijk ergens in de buurt van het Falconplein geweest zijn. :gieren:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

sjiriki wrote:Jullie toer in Albanie vond ik toch ook echt wel schoon ze aan de fotos te zien en dan die Thethi dacht ik? Ziet er de max uit :kwijl:
Het Albanese landschap hoort absoluut en zonder twijfel bij de allermooiste van Europa. :sweetheart:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

Tom Thumper wrote:maar wat mij vooral bijblijft zijn al die mensen die vriendelijk een goeidag zeggen als je langsrijdt, de mensen die een praatje proberen te maken als je ergens stopt, die wondermooie landschappen, de super behulpzame dokter en verpleegster toen we echt in de shit zaten, de heel erg vriendelijke mensen op de meeste campings die alles boven halen om zo goed mogelijk voor hun gasten te zorgen, de caf?baas die zijn voorraad tuinkruiden deelt, zomaar, mensen die een erg relaxed leven hebben, ...
Ik denk inderdaad dat het beeld dat laouen schept misschien een beetje eenzijdig is. Want we hebben ook een heleboel erg vriendelijke Albanezen ontmoet.
De eenzame Albanese grenswachter toen wij de eerste keer de grens overstaken bijvoorbeeld.
Of de twee Scifo en Vanderelst fans aan het verouderde tankstationnetje
Of de Gomist die mijn band uiteindelijk op druk heeft gezet en nog voor ik iets kon vragen al zei dat het "free" was
Het personeel op de camping, zowel aan de receptie als in het restaurant
De man in de pick-up waar ik het in een vorige post over had die ons wild waarschuwen voor de slechte weg
De vele kinderen langs de kant van de weg op de SH23 die om high fives aan het bedelen waren. Sommigen daarvan hebben er vrees ik ook rode handjes aan over gehouden, want tegen 20km/u zo'n leren handschoen tegen uw kleine handje krijgen kan harder aankomen dan verwacht :oops:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Balkan Binnendoor

Post by Cotthem »

duibhce Kaelann wrote:
Tom Thumper wrote:maar wat mij vooral bijblijft zijn al die mensen die vriendelijk een goeidag zeggen als je langsrijdt, de mensen die een praatje proberen te maken als je ergens stopt, die wondermooie landschappen, de super behulpzame dokter en verpleegster toen we echt in de shit zaten, de heel erg vriendelijke mensen op de meeste campings die alles boven halen om zo goed mogelijk voor hun gasten te zorgen, de caf?baas die zijn voorraad tuinkruiden deelt, zomaar, mensen die een erg relaxed leven hebben, ...
Ik denk inderdaad dat het beeld dat laouen schept misschien een beetje eenzijdig is. Want we hebben ook een heleboel erg vriendelijke Albanezen ontmoet.
De eenzame Albanese grenswachter toen wij de eerste keer de grens overstaken bijvoorbeeld.
Of de twee Scifo en Vanderelst fans aan het verouderde tankstationnetje
Of de Gomist die mijn band uiteindelijk op druk heeft gezet en nog voor ik iets kon vragen al zei dat het "free" was
Het personeel op de camping, zowel aan de receptie als in het restaurant
De man in de pick-up waar ik het in een vorige post over had die ons wild waarschuwen voor de slechte weg
De vele kinderen langs de kant van de weg op de SH23 die om high fives aan het bedelen waren. Sommigen daarvan hebben er vrees ik ook rode handjes aan over gehouden, want tegen 20km/u zo'n leren handschoen tegen uw kleine handje krijgen kan harder aankomen dan verwacht :oops:
In Roemeni? was dat ook met die High fives. Tussen de koeien door, die op de weg, alleen, richting stal liepen....
"...the path is the destination"

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Balkan Binnendoor

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote:
Tom Thumper wrote:maar wat mij vooral bijblijft zijn al die mensen die vriendelijk een goeidag zeggen als je langsrijdt, de mensen die een praatje proberen te maken als je ergens stopt, die wondermooie landschappen, de super behulpzame dokter en verpleegster toen we echt in de shit zaten, de heel erg vriendelijke mensen op de meeste campings die alles boven halen om zo goed mogelijk voor hun gasten te zorgen, de caf?baas die zijn voorraad tuinkruiden deelt, zomaar, mensen die een erg relaxed leven hebben, ...
Ik denk inderdaad dat het beeld dat laouen schept misschien een beetje eenzijdig is.
De reactie hierboven was eerder een reactie op sjiriki haar antwoord ivm het stenen gooien, waar ik ook alle begrip voor heb, dat zijn natuurlijk zaken die je leest en die wel indruk maken maar waartegen ik ook wel een ander beeld wou benadrukken.

En Laouen haar verhaal eenzijdig? Nee, het is haar verhaal en dat is mooi! Kom Laouen, verder doen! :ricky:
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Balkan Binnendoor

Post by TRooPER »

ik wil daar met mijn heel beperkte kennis van Roemeni? ook deze bijvoegen,
of het zijn de herinneringen die ook blijven hangen met de sfeer van toen....maar dat telt evengoed, :-)

Albani? kan net zoals de pyrene?n of de alpen schitterend zijn, maar ook Wreed Natuurlijk.
Grootste verschil tussen de westerse bergen en "the middle of nowhere Albani?" is "the middle of nowhere".
dat maakt het ginder achter nog wreder, nog ruwer, nog natuurlijker ..... in de bergen.

zonder speculaties te willen doen, maar binnen *tig* jaren, is Kroatie-Albanie-Bosnie een verlengstuk van onze speeltuin.
Jammer genoeg komen we niet meer toe met onze eigen achtertuin, Ardennen, Alpen, ..... een mens wil blijven "exploren" en dat maakt het boeiend !

maar doe gerust nog effe verder binnedoor .....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

TRooPER wrote:zonder speculaties te willen doen, maar binnen *tig* jaren, is Kroatie-Albanie-Bosnie een verlengstuk van onze speeltuin.
Ben ik het helemaal mee eens. Kroati? en Montenegro hebben een voorsprong doordat ze het economisch veel beter doen dan buren Bosni? en Albani?. Daardoor zijn ook de algemene voorzieningen en bij uitbreidingen ook de toeristische voorzieningen een serieuze stap verder ge?volueerd.
Ik heb de indruk dat er in Bosni? hard aan wordt gewerkt en dat er daar toch enkele ondernemende mensen rondlopen met voldoende kennis en visie om iets uit te bouwen.
In Albani? hebben ze gewoon nog wat meer achterstand goed te maken. Maar door de gesprekken met mijn Kosovaarse collega ben ik er ook van overtuigd geraakt dat ze er daar binnen misschien 10, meer waarschijnlijk 20 jaar ook wel iets uitgebouwd zullen hebben.
Kosovo is een heel ander verhaal. Ondanks dat de bevolking daar grotendeels ook gewoon etnisch Albanezen zijn heeft de EU steun en de permanente aanwezigheid van KFOR troepen die evolutie min of meer geforceerd. Volgens wat ik hoor voornamelijk door het opleggen van strenge boetes.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:Weet er iemand wat voor boom dit is?
Image
ik weet het! ik weet het! :mrgreen: :blob1:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Het contrast tussen de Albanese en Kosovaarse grenspost kon niet groter zijn. Aan Albanese kant worden we gewoon doorgewuifd, geen papieren, niks. De grenswachter vond het duidelijk te warm om te werken :grin:

Aan de Kosovaarse kant zijn ze een stuk ijveriger. Zo ijverig heb ik ze aan geen enkele grenspost al gezien :blink: De man in het bakske bestudeert onze ID's en zegt meteen: Ah Belgium! You need insurance, right? :blink: En binnen de kortste keren zitten we bij een andere grenswachter/verzekeringsagent om een groen papierke op te halen. Ik tel minstens een tiental grenswachters en ze spreken haast allemaal Engels, zijn supervriendelijk en tegelijk heel correct ook. We krijgen nog een gigantisch A3 formaat aanrijdingsformulier mee en dan mogen we het land in.

Wat we te zien krijgen is toch efkes wennen na alle indrukwekkende bergen, valleien en gorges. Kosovo is zo plat als een pannenkoek! De bergen in Albani? en Montengro vormen nog de grens en daarachter is het vlak, zo ver als je zien kan.

Image

We brengen maar een blitzbezoek aan Kosovo als doorsteek richting Montengro, maar we pikken wel nog even het klooster van Visoki De?ani mee. Een orthodox klooster in moslim gebied en daardoor nog steeds onder de bescherming van KFOR. Voor we binnen mogen worden onze ID's opgevraagd en grondig gechecked. Daarna volgt een telefoontje naar de commandant om te vragen of ze bezoekers willen ontvangen en pas dan krijgen we een visitor badge en mogen we binnen.

Het is een klein en mooi gerestaureerd kloostertje, en de kerk is van de vloer tot de nok beschilderd met schitterende fresco's. Het is er vredig rustig en ik vraag me af waarom iemand dt kapot zou willen maken.

Foto's mogen er niet genomen worden, maar eenmaal buiten mag dat wel:
Image

Van Visoki De?ani rijden we richting Montenegro. De grensposten liggen elk aan een kant van een bergpas met tussenin dus een 30km niemandsland. In Montenegro hopen we een campingske te vinden maar we komen terecht in het niet-toeristische deel van het land. We passeren eerst Ro?aje maar buiten een hotel in het midden van de stad vinden we niet veel. Ook de gps weet niet veel raad en op de kaart staat al helemaal niets... Wanneer we even buiten de stad een pijl naar een camping zien staan gaan we meteen kijken. De 'camping' blijkt de 10m? gras te zijn om iemands erf, volledig omringd door gebouwen en een hek. Het ziet er allemaal wat groezelig uit en de 3 venten die ons aanstaren als we aangereden komen, maken het er niet beter op. Jo is al meteen afgestapt en begint z'n helm al uit te doen, maar ik vind het maar niks. Verkeerde sfeer. Verder dan maar.
Volgende stop is Berane, maar daar is zo mogelijk nog minder. Het is een vervallen industriestadje en wanneer ik aan de pompbediende naar een camping vraag, biedt hij prompt het grasperkje naast het nafstation aan "want dat heeft camerabewaking en is dus veilig". Yeah right... I didn't think so...
We slaan nog wat water en proviand in en verder dan maar... De route zou ons na Berane de bergen in voeren en we beslissen om dan maar gewoon verder te rijden en ergens een rustig plekje te zoeken voor onze tent. Dat laatste gaat wel snel moeten gebeuren want het begint al behoorlijk donker te worden. Het eerste plekje dat we vinden wordt afgewezen wegens te dicht bij de weg en teveel bandensporen. Even later draaien we van de route weg een gravelweg in. Het gaat al snel omhoog en we passeren iets dat er wel ok uit ziet, maar volgens de gps gaat de weg nog een eind hoger en we rijden door in de hoop daar wat te vinden. Ondertussen is het al zo goed als donker en echt veel vinden we niet. Terug dan maar naar dat eerdere plekje. De tent wordt opgezet bij het licht van de motoren en terwijl DuibhceK voor het eten zorgt, maak ik de bedjes op.

We eten ons noodrantsoen pasta onder een onwaarschijnlijk heldere sterrenhemel. En dan bedje in. Het was een lange dag: 12u in het zadel, 375km

De route:
Image

De hoogtemeters:
Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

De bewaking van het klooster in De?an is behoorlijk uitgebreid. Eerst moet je door een reeks betonnen obstakels die eruit zien alsof ze een tank kunnen stoppen. Dan langs de eerste bewakingspost bemand door 2 soldaten en tot slot een tweede bewakingspost voorzien van geweersleuven met uitzicht over de toekomende weg. :schieten:
laouen wrote:Foto's mogen er niet genomen worden, maar eenmaal buiten mag dat wel:
Image
Ik ga ervan uit dat je van die bewakingsposten ook niet zomaar foto's mag maken. Ik heb dan ook geen foto's genomen. No, sir! :peepwall:

[video width=425 height=344 type=youtube]rarYqZkBxqg[/video]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Balkan Binnendoor

Post by frederikw »

En ge zijt daar gebleven? :whip:

Merci voor de inspiratie alvast. Morgenvroeg zijn wijlen ook weg in die richting. Tot over een week of 4 :rayof:

:thumbsup:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re:Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

We zijn een beetje aan het afkicken in de Vogezen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

frederikw wrote:En ge zijt daar gebleven? :whip:

Merci voor de inspiratie alvast. Morgenvroeg zijn wijlen ook weg in die richting. Tot over een week of 4 :rayof:

:thumbsup:
ah, weeral? :thumbsup:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

xxx
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Dag 16: maandag 23 juni

We worden wakker met een stralend zonnetje en dan blijkt pas wat een mooi plekje we gekozen hebben!

Image

Ons tentje staat op een idyllisch bergweitje vol heerlijk geurende bloemetjes, helemaal weg van de wereld.
We zijn behoorlijk vroeg wakker en hebben niet meteen iets bij dat dienst kan doen als ontbijt. Maar da's niet erg. We zitten op de grens van Biograd National Park en de herinnering aan het ontbijt op Eko Katun Vranjak vorig jaar, doet ons alles wat sneller inpakken. Met wat geluk geraken we daar net op tijd voor het ontbijt om 8u!

We dalen weer af naar het asfalt en volgen de weg verder door de vallei. Een paar kilometer wordt de vallei breder en passeren we een dorpje met hotel! Damn, ben ik blij dat we eerder gestopt zijn gisteren. Na het dorpje verandert het asfalt in een gravelpad en gaat het bergop Biograd in. Easy gravel zoals we dat nu noemen. Vorig jaar had ik daar nog een andere omschrijving voor: :furious3: -gravel.
We bereiken Vranjak perfect op tijd, klokslag 8 uur en we mogen meteen aanschuiven aan de lange tafel samen met de mountainbikers die de nacht doorgebracht hebben op de berg.

Image

Het ontbijtje is nog altijd even lekker als we ons herinneren van vorig jaar! Smoutebollen met geitenkaas en honing en daarbij een gigantische kan versgebrouwen overheerlijke thee.

Met onze buikjes goed gevuld, kunnen we verder. De route gaat door Biograd National Park tot aan het meer beneden. Het eerste stuk gaat langs de bergkammen rondom Vranjak en de uitzichten zijn fenomenaal te noemen.

Image

Image

Image

Image
,
Zolang het omhoog gaat, gaat alles nog ok, maar van zodra we beginnen te dalen wordt de weg drassiger en ik blokkeer volledig. De vermoeidheid en vooral het zware ontbijt eisen ineens hun tol en niks lukt nog. We rijden deze route ook duidelijk in de verkeerde richting (voor mijn rijkunsten alvast). Om bij het meer te geraken gaat het stijl naar beneden via een reeks haarspeldbochten. DuibhceK is nogal onduidelijk over het aantal maar dat het er teveel zijn besef ik al snel. Door de behoorlijk drassige en glibberige ondergrond in combinatie met grote dikke keien in de bochten blokkeer ik in elke bocht en ik neem ze letterlijk vierkant. Na ongveer 16 stuks en veel zweten, vloeken en sakkeren staan we eindelijk beneden aan het meertje. Mooi! Maar het gravel hoeft voor mij voor de rest van de dag even niet meer...

Image

Image

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Balkan Binnendoor

Post by F M »

:wav: Joepie, het gaat weer verder !
laouen wrote:Om bij het meer te geraken gaat het stijl naar beneden
Je bedoelde hoogstwaarschijnlijk met stijl ? :icon:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

FY
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply