ik zou u graag eens met een landrover over rijstvelddijkjes zien gaanMaar een moto heet mij iets te veel beperkingen
Cambodia
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Cambodia
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Cambodia
Ge hebt gelijk, het zou niet gaan.ik zou u graag eens met een landrover over rijstvelddijkjes zien gaan
..
Met een Landcruiser daarentegen
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Cambodia
met ne cruiser zult ge in elk geval al wel ergens geraken, of er veel van de dijkskes over zou blijven is wat anders
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Cambodia
Nee serieus, in landen als Cambodia is zo'n kleine moto echt ideaal. En reizen met de moto is ook ?cht de max. Maar voor het soort reizen dat ik meestal doe - en graag doe - is een 4x4 beter. De mogelijkheid hebben om 2 weken volledig te verdwijnen van de wereld(en verbergen op de mooiste plekjes op aarde), zonder ook maar van iets of iemand afhankelijk te moeten zijn, dat is voor mij het summum. En dat is helaas moeilijk op een moto. En 't is ook gewoon veel duurder om met moto's te reizen helaas.
Keuzes... ambetant dat ge die altijd moet maken h?
Keuzes... ambetant dat ge die altijd moet maken h?
Re: Cambodia
Kunnen kiezen is een luxe. Moeten kiezen kan lastig zijn.
Soit, explain. Een beetje Landcruiser zal toch ook niet in de top tien van de groene jongens staan vermoed ik, vooral niet als hij gebruikt wordt waar hij voor gemaakt is. Zet daar een koppel XT660Z, of een paar BMW 650 tegenover. Zelfs met de nodige aanpassingen gaan die goedkoper uitvallen in aanschaf en gebruik, niet? (Nen dikke Beemer of KTM, dan is 't iets anders. In 't laatste geval vooral: niet zonder naft vallen.)
Allez, Aurel en zijne maat op advrider vertrekken binnenkort op 2 990 adv's. Naar Zuid Afrika, oversteek naar Zuid Amerika en dan tot de USA, oversteek terug naar huis. Budget: 18000? elk. (zonder aankoop van de moto te rekenen) Zou het goedkoper zijn met een 4x4? (niet om ambetant te doen, ik vraag het mij gewoon af)
Soit, explain. Een beetje Landcruiser zal toch ook niet in de top tien van de groene jongens staan vermoed ik, vooral niet als hij gebruikt wordt waar hij voor gemaakt is. Zet daar een koppel XT660Z, of een paar BMW 650 tegenover. Zelfs met de nodige aanpassingen gaan die goedkoper uitvallen in aanschaf en gebruik, niet? (Nen dikke Beemer of KTM, dan is 't iets anders. In 't laatste geval vooral: niet zonder naft vallen.)
Allez, Aurel en zijne maat op advrider vertrekken binnenkort op 2 990 adv's. Naar Zuid Afrika, oversteek naar Zuid Amerika en dan tot de USA, oversteek terug naar huis. Budget: 18000? elk. (zonder aankoop van de moto te rekenen) Zou het goedkoper zijn met een 4x4? (niet om ambetant te doen, ik vraag het mij gewoon af)
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Cambodia
Niet voor 't een en 't ander, maar ik heb de laatste paar maand een aantal z??r groene mensen leren kennen die erg sterk ecologisch bezig zijn en heel veel met de rugzak en zo op reis gaan. Ge zou dus denken dat die volkomen volgens hun principes leven. Ware het niet dat :Een beetje Landcruiser zal toch ook niet in de top tien van de groene jongens staan vermoed
- ze per vliegtuig naar de andere kant van de wereld vliegen om ginder ecologisch verantwoord te gaan backpacken
- ze per moto of per 4x4 Afrika doorkruisen
Verker kan ik efkes meegeven dat een LandCruiser die klaar is voor een wereldreis u gemakkelijk 20.000 euro kost. (aankoop plus in orde laten zetten plus niet al te grote preparaties)
Afin, tot daar het ecologische gedachtengoed.
Re: Cambodia
Ewel, opent dan gewoon een nieuw topicske eh. Wij gaan volgend jaar ook naar Ijsland. En 't zal ook per 4x4 zijnSorry, 't zou inderdaad off-topic zijn want we gaan met onze Landcruiser naar ginder
Spijtig, want ik wil mijn KTM daar ook wel eens uitlaten. Maar een moto heet mij iets te veel beperkingen
Re: Cambodia
De beperkte autonomie kan in Ijsland geen probleem zijn. 't is daar niet zo groot en leeg als in Mongoli?.Toet, maar het duurt 12 maandEuh, op Ijsland hebben ze geen regenseizoen hoor.
Nee, 't is vooral de beperkte autonomie.
En de kostprijs
En 't feit dat ge niet deftig kunt zeveren onder de baan.
Zeveren onder de baan kan ook perfect voor 250 euro (autocom-installatie) per moto. En dan nog wat bluetooth erbij.
Reisfotokes van ktm in ijsland : http://forum.lc8.nl/modules.php?set_alb ... deshow.php
Re: Cambodia
mijn grijs muiske is ook al aan het roepen om nog ne keer naar ijsland te gaan,
zij is er al geweest, ikke nog niet
zij is er al geweest, ikke nog niet
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Cambodia
ik zie, ik zie ... een babbelke in een camionette, eind van de week.mijn grijs muiske is ook al aan het roepen om nog ne keer naar ijsland te gaan,
zij is er al geweest, ikke nog niet
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Cambodia
....alstublieft nie over Ijsland beginnen in de camionet pleasseeeeeeeeee.
We gaan kinderliekes zingen tot in Wales
Da kost alleen maar geld jong, en zie naar Mcb zijne reply, Ijsland da is daar zo leeg, daar is NIKS te zien jong.
Ik wil een jaar met niks voor naar uit te kijken
We zijn hier enen zijnen fantastischen topic aan het "Topicjacken"
We gaan kinderliekes zingen tot in Wales
Da kost alleen maar geld jong, en zie naar Mcb zijne reply, Ijsland da is daar zo leeg, daar is NIKS te zien jong.
Ik wil een jaar met niks voor naar uit te kijken
We zijn hier enen zijnen fantastischen topic aan het "Topicjacken"
"...the path is the destination"
Re: Cambodia
ik zie, ik zie ... een babbelke in een camionette, eind van de week.mijn grijs muiske is ook al aan het roepen om nog ne keer naar ijsland te gaan,
zij is er al geweest, ikke nog niet
heeft er iemand een plakboek van ijsland , Cotthem wil foto's zien.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Cambodia
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe ge (wilt) reis(/zen). Hoeveel luxe ge nodig hebt, hoeveel ge zelf wilt organiseren, etc..Soit, explain. Een beetje Landcruiser zal toch ook niet in de top tien van de groene jongens staan vermoed ik, vooral niet als hij gebruikt wordt waar hij voor gemaakt is. Zet daar een koppel XT660Z, of een paar BMW 650 tegenover. Zelfs met de nodige aanpassingen gaan die goedkoper uitvallen in aanschaf en gebruik, niet? (Nen dikke Beemer of KTM, dan is 't iets anders. In 't laatste geval vooral: niet zonder naft vallen.)
Allez, Aurel en zijne maat op advrider vertrekken binnenkort op 2 990 adv's. Naar Zuid Afrika, oversteek naar Zuid Amerika en dan tot de USA, oversteek terug naar huis. Budget: 18000? elk. (zonder aankoop van de moto te rekenen) Zou het goedkoper zijn met een 4x4? (niet om ambetant te doen, ik vraag het mij gewoon af)
Maar...
18.000? is ook ons budget geweest. Per jaar, [b:raqfxhnw]voor ons twee[/b:raqfxhnw]. Met 18.000? per persoon hebben wij het makkelijk 2 jaar kunnen uitzingen. Ik zou het moeten nazien, maar ik denk zelfs dat we zelfs aan niet zoveel kwamen. En 't is nu niet dat we de meeste economische route genomen hebben
Als we de kost van reizen met een Landcruiser vergelijken met 2 moto's:
Hoeveel verbruikt een XT660? of F650? Dik 5 liter? Maal twee natuurlijk = 10liter naft. Tegenover 15liter diesel. Dat scheelt niet veel in prijs. Met de beperkte autonomie van moto's moet ge gewoon tanken waar ge kunt... en dat wil soms zeggen dat ge serieus veel betaald voor uw literke naft. Met mijn 300liter diesel aan boord kan ik tanken waar het goedkoop is. Mooi voorbeeldje: Iran is 0,1?/liter. Turkije 1,4?/l, Syri? 0,15?/l. Wij kwamen van Iran en moeten +-1500km door Turkije. Wij hebben met onze volle Iraanse tanks helemaal tot in Syri? geraakt zonder te moeten tanken in Turkije. Met de moto gaat dat niet. Zo'n grapjes kosten al rap een paar 100?. Als ge de kosten van brandstof naast elkaar legt durf ik er voor wedden dat de dikke 4x4 uiteindelijk goedkoper uitkomt.
Moto's zijn ook onderhoudsintensiever, en helaas zijn wisselstukken voor de meeste moto's z??r moeilijk te krijgen (= automatisch duur). Landcruiserstukken vindt ge ?cht overal. Mijn landcruiser heeft ook elke 5000km een onderhoud nodig. Maar dat kost mij ongeveer een half uurke. 2 moto's een onderhoud geven duurt iets langer. Ik vindt prutsen aan auto's/moto's echt plezant... maar als ik daar in een of ander exotisch land zit heb ik toch wel andere dingen die ik wil doen in de plaats.
En dan, overnachtingen. Tentje op de moto gaat natuurlijk perfect, maar dat is toch altijd redelijk wat werk en basic leven. Dat is goed voor 2 weken, maar dan begint dat toch door te wegen. Resultaat: ge gaat meer op hotel. En een hotel is nu eenmaal duur. Met mijn dikke 4x4 kan quasi ik overal staan. Ons record is 6 maand aan 1 stuk continu wildkamperen. Geen enkele nacht op een camping. Geen enkele nacht in een hotel. Nu niet dat we zo zuinig zijn of pers? een record wouden vestigen... maar als er geen campings zijn is de keuze simpel h? 6maand x 0? per nacht. Of 6 maand x 20?/nacht voor een hotel. Reken maar uit... . In sommige regio's zijn hotels ook reteduur. Ex sovietlanden bijvoorbeeld. Onder de 50? vindt ge bijna niets, en 't is niet dat ge daar veel voor in de plaats krijgt (buiten wat luizen ofzo).
Eten: Op de moto hebt ge beperkt plaats. Vers eten kunt ge maximum 1 dag meenemen. Zelf koken is dus niet altijd mogelijk en/of duur. Ge zijt al rapper aangewezen op restaurants. Ge kunt ook maar x dagen van de beschaving(winkels) wegblijven vooraleer uw blikken bonen opzijn. Op ons meest extreme avontuur hadden wij voor 1 maand 3 maaltijden per dag mee... en uiteindelijk hebben we nog moeten rantsoeren omdat het 2 maand zou duren. Dus daar speelt al de autonomie mee. En de kostprijs van restaurants tegenover zelf koken natuurlijk.
En zo kan ik nog lang doorgaan.. Geloof mij, ik heb er ook al lang en veel over nagedacht maar het is nu eenmaal zo: reizen met de moto is duurder dan met de auto.. [b:raqfxhnw]voor ons manier van reizen[/b:raqfxhnw]. Het zou goedkoper kunnen door met 2 op 1 moto te kruipen.. maar in ons geval zouden we constant vechten wie vanachter moet zitten. Dat is geen optie
Er zijn ook veel argumenten pro moto natuurlijk(heel veel ). Maar puur op basis van kosten [i:raqfxhnw]kunt[/i:raqfxhnw] ge met een 4x4 goedkoper uitkomen
Re: Cambodia
Aankoopprijs nog vergeten. Voor 15.000? hebt ge een volledig uitgeruste landcruiser, aankoop + uitrusten = vertrekkensklaar.
Dat geeft een budget van 7500?/moto. Vergeet de kledij er niet bij te tellen enzo. Het kan... maar veel speelruimte is er toch niet denk ik.
Als ge foliekes wilt kost het natuurlijk allemaal meer. Zowel bij 4x4 als bij moto.
Helaas
Dat geeft een budget van 7500?/moto. Vergeet de kledij er niet bij te tellen enzo. Het kan... maar veel speelruimte is er toch niet denk ik.
Als ge foliekes wilt kost het natuurlijk allemaal meer. Zowel bij 4x4 als bij moto.
Helaas
Re: Cambodia
Bedankt Frederik, boeiende info. Wij, de desktop travellers, lezen al die verhalen maar staan eigenlijk nooit echt stil bij die kant van de onderneming. Ja, we weten wel dat de prijs (en de kwaliteit) van benzine niet overal dezelfde is, dat een carnet de passage voor sommige landen meer kost dan het voertuig, maar dat is het zo'n beetje.
Aankoopkosten. Kan idd zo zot als je wil.
En in een 4x4 kunt ge naast elkaar zitten natuurlijk.
Aankoopkosten. Kan idd zo zot als je wil.
En in een 4x4 kunt ge naast elkaar zitten natuurlijk.
grease up your baby for a ball on the hill
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Cambodia
Wij, de desktop travellers, ...
En ook een beetje dromen als ik genen desktop bij de hand heb.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Cambodia
TE KOOP: XT660Z tenere met wat toeters en bellen
wegens aankoop Landcruiser
wegens aankoop Landcruiser
"...the path is the destination"
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Cambodia
ik geloof dat den deze wel nen vervang-Tenere kan gebruiken, zijne vorige is kapotgeschoten: [url]TE KOOP: XT660Z tenere met wat toeters en bellen
wegens aankoop Landcruiser
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings