Cambodia

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Cambodia

Post by Cotthem »

....alstublieft nie over Ijsland beginnen in de camionet pleasseeeeeeeeee.

We gaan kinderliekes zingen tot in Wales

Da kost alleen maar geld jong, en zie naar Mcb zijne reply, Ijsland da is daar zo leeg, daar is NIKS te zien jong.

Ik wil een jaar met niks voor naar uit te kijken Image

Image

Image We zijn hier enen zijnen fantastischen topic aan het "Topicjacken" Image
"...the path is the destination"

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Cambodia

Post by TRooPER »

mijn grijs muiske is ook al aan het roepen om nog ne keer naar ijsland te gaan,
zij is er al geweest, ikke nog niet


Image
ik zie, ik zie ... een babbelke in een camionette, eind van de week. Image

heeft er iemand een plakboek van ijsland , Cotthem wil foto's zien. Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Cambodia

Post by Cotthem »

MUST KILL TROOPER

Image
"...the path is the destination"

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Soit, explain. Een beetje Landcruiser zal toch ook niet in de top tien van de groene jongens staan vermoed ik, vooral niet als hij gebruikt wordt waar hij voor gemaakt is. Zet daar een koppel XT660Z, of een paar BMW 650 tegenover. Zelfs met de nodige aanpassingen gaan die goedkoper uitvallen in aanschaf en gebruik, niet? (Nen dikke Beemer of KTM, dan is 't iets anders. In 't laatste geval vooral: niet zonder naft vallen.)

Allez, Aurel en zijne maat op advrider vertrekken binnenkort op 2 990 adv's. Naar Zuid Afrika, oversteek naar Zuid Amerika en dan tot de USA, oversteek terug naar huis. Budget: 18000? elk. (zonder aankoop van de moto te rekenen) Zou het goedkoper zijn met een 4x4? (niet om ambetant te doen, ik vraag het mij gewoon af)
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe ge (wilt) reis(/zen). Hoeveel luxe ge nodig hebt, hoeveel ge zelf wilt organiseren, etc..

Maar... Image

18.000? is ook ons budget geweest. Per jaar, [b:raqfxhnw]voor ons twee[/b:raqfxhnw]. Met 18.000? per persoon hebben wij het makkelijk 2 jaar kunnen uitzingen. Ik zou het moeten nazien, maar ik denk zelfs dat we zelfs aan niet zoveel kwamen. En 't is nu niet dat we de meeste economische route genomen hebben Image

Als we de kost van reizen met een Landcruiser vergelijken met 2 moto's:

Hoeveel verbruikt een XT660? of F650? Dik 5 liter? Maal twee natuurlijk = 10liter naft. Tegenover 15liter diesel. Dat scheelt niet veel in prijs. Met de beperkte autonomie van moto's moet ge gewoon tanken waar ge kunt... en dat wil soms zeggen dat ge serieus veel betaald voor uw literke naft. Met mijn 300liter diesel aan boord kan ik tanken waar het goedkoop is. Mooi voorbeeldje: Iran is 0,1?/liter. Turkije 1,4?/l, Syri? 0,15?/l. Wij kwamen van Iran en moeten +-1500km door Turkije. Wij hebben met onze volle Iraanse tanks helemaal tot in Syri? geraakt zonder te moeten tanken in Turkije. Met de moto gaat dat niet. Zo'n grapjes kosten al rap een paar 100?. Als ge de kosten van brandstof naast elkaar legt durf ik er voor wedden dat de dikke 4x4 uiteindelijk goedkoper uitkomt.

Moto's zijn ook onderhoudsintensiever, en helaas zijn wisselstukken voor de meeste moto's z??r moeilijk te krijgen (= automatisch duur). Landcruiserstukken vindt ge ?cht overal. Mijn landcruiser heeft ook elke 5000km een onderhoud nodig. Maar dat kost mij ongeveer een half uurke. 2 moto's een onderhoud geven duurt iets langer. Ik vindt prutsen aan auto's/moto's echt plezant... maar als ik daar in een of ander exotisch land zit heb ik toch wel andere dingen die ik wil doen in de plaats.

En dan, overnachtingen. Tentje op de moto gaat natuurlijk perfect, maar dat is toch altijd redelijk wat werk en basic leven. Dat is goed voor 2 weken, maar dan begint dat toch door te wegen. Resultaat: ge gaat meer op hotel. En een hotel is nu eenmaal duur. Met mijn dikke 4x4 kan quasi ik overal staan. Ons record is 6 maand aan 1 stuk continu wildkamperen. Geen enkele nacht op een camping. Geen enkele nacht in een hotel. Nu niet dat we zo zuinig zijn of pers? een record wouden vestigen... maar als er geen campings zijn is de keuze simpel h? Image 6maand x 0? per nacht. Of 6 maand x 20?/nacht voor een hotel. Reken maar uit... . In sommige regio's zijn hotels ook reteduur. Ex sovietlanden bijvoorbeeld. Onder de 50? vindt ge bijna niets, en 't is niet dat ge daar veel voor in de plaats krijgt (buiten wat luizen ofzo).

Eten: Op de moto hebt ge beperkt plaats. Vers eten kunt ge maximum 1 dag meenemen. Zelf koken is dus niet altijd mogelijk en/of duur. Ge zijt al rapper aangewezen op restaurants. Ge kunt ook maar x dagen van de beschaving(winkels) wegblijven vooraleer uw blikken bonen opzijn. Op ons meest extreme avontuur hadden wij voor 1 maand 3 maaltijden per dag mee... en uiteindelijk hebben we nog moeten rantsoeren omdat het 2 maand zou duren. Dus daar speelt al de autonomie mee. En de kostprijs van restaurants tegenover zelf koken natuurlijk.

En zo kan ik nog lang doorgaan.. Geloof mij, ik heb er ook al lang en veel over nagedacht maar het is nu eenmaal zo: reizen met de moto is duurder dan met de auto.. [b:raqfxhnw]voor ons manier van reizen[/b:raqfxhnw]. Het zou goedkoper kunnen door met 2 op 1 moto te kruipen.. maar in ons geval zouden we constant vechten wie vanachter moet zitten. Dat is geen optie Image

Er zijn ook veel argumenten pro moto natuurlijk(heel veel Image ). Maar puur op basis van kosten [i:raqfxhnw]kunt[/i:raqfxhnw] ge met een 4x4 goedkoper uitkomen

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Aankoopprijs nog vergeten. Voor 15.000? hebt ge een volledig uitgeruste landcruiser, aankoop + uitrusten = vertrekkensklaar.
Dat geeft een budget van 7500?/moto. Vergeet de kledij er niet bij te tellen enzo. Het kan... maar veel speelruimte is er toch niet denk ik.

Als ge foliekes wilt kost het natuurlijk allemaal meer. Zowel bij 4x4 als bij moto.

Helaas Image

Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Cambodia

Post by Blackbert »

Bedankt Frederik, boeiende info. Wij, de desktop travellers, lezen al die verhalen maar staan eigenlijk nooit echt stil bij die kant van de onderneming. Ja, we weten wel dat de prijs (en de kwaliteit) van benzine niet overal dezelfde is, dat een carnet de passage voor sommige landen meer kost dan het voertuig, maar dat is het zo'n beetje.
Aankoopkosten. Kan idd zo zot als je wil.

En in een 4x4 kunt ge naast elkaar zitten natuurlijk. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Cambodia

Post by Tom Thumper »

Wij, de desktop travellers, ...
Image

En ook een beetje dromen als ik genen desktop bij de hand heb. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Cambodia

Post by Cotthem »

TE KOOP: XT660Z tenere met wat toeters en bellen

wegens aankoop Landcruiser
"...the path is the destination"

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Verkocht! Image Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Cambodia

Post by duibhce Kaelann »

TE KOOP: XT660Z tenere met wat toeters en bellen

wegens aankoop Landcruiser
ik geloof dat den deze wel nen vervang-Tenere kan gebruiken, zijne vorige is kapotgeschoten: [url]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Cambodia

Post by Muug »

ben "al" twee weken aan het zoeken naar ne landcruiser
Vind ik er ene die prijselijk is (7500 euro) dan blijkt ALLES eigenlijk te mankeren. Zochte dempers en veren, rotte uitlaat, overal maar werkelijk overal roest, lekkende olie tussen boite en motorblok dus heel het motorblok en de boite moeten er uit, en de hele aandrijflijn is zo droog en uitgelekt als een teveel en te lang uitgezwierde krop sla.
Repareren? Dat kan. Moeiteloos zelfs, het is immers eenvoudige mechanica. Kostprijs? Oh, 4000 euro aan stukken? En evenveel aan werkuren wellicht. Image
Ja, wilde met ne 4X4 op reis gaan, moet ge toch met een hoog startbudget rekening houden.... Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Cambodia

Post by Raketman »

Ondanks alle zeer logische argumenten pro om dergelijke dingen te doen per auto, zou ik het nooit vanzeleven met een auto willen doen. Er ontbreekt dan iets voor mij, en het is niet iets materieels Image ...
Nil volentibus arduum

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Cambodia

Post by laouen »

Ondanks alle zeer logische argumenten pro om dergelijke dingen te doen per auto, zou ik het nooit vanzeleven met een auto willen doen. Er ontbreekt dan iets voor mij, en het is niet iets materieels Image ...
Image

aan den andere kant: ik heb dat ook nog nooit zonder auto gedaan, dus vergelijken is misschien wat moeilijk...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Cambodia

Post by zappa »

ben "al" twee weken aan het zoeken naar ne landcruiser
Vind ik er ene die prijselijk is (7500 euro) dan blijkt ALLES eigenlijk te mankeren. Zochte dempers en veren, rotte uitlaat, overal maar werkelijk overal roest, lekkende olie tussen boite en motorblok dus heel het motorblok en de boite moeten er uit, en de hele aandrijflijn is zo droog en uitgelekt als een teveel en te lang uitgezwierde krop sla.
Repareren? Dat kan. Moeiteloos zelfs, het is immers eenvoudige mechanica. Kostprijs? Oh, 4000 euro aan stukken? En evenveel aan werkuren wellicht. Image
Ja, wilde met ne 4X4 op reis gaan, moet ge toch met een hoog startbudget rekening houden.... Image

Moet het een landcruiser zijn? Ik weet al een hele tijd een nissan patrol vorig vierkant model (volgens mij klaar om 4x4 te zien aan de stickers / banden derop) te koop staan, in Botelare (Merelbeke) in de edelarendries kant hundelgemsesteenweg. hangt een te koop briefje aan de ruit en hij staat in een voortuin. ( vorige week stond hij d'r nog, en ik denk dat hij daar al van vorige zomer staat)
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Cambodia

Post by TRooPER »

ben "al" twee weken aan het zoeken naar ne landcruiser
Vind ik er ene die prijselijk is (7500 euro) dan blijkt ALLES eigenlijk te mankeren. Zochte dempers en veren, rotte uitlaat, overal maar werkelijk overal roest, lekkende olie tussen boite en motorblok dus heel het motorblok en de boite moeten er uit, en de hele aandrijflijn is zo droog en uitgelekt als een teveel en te lang uitgezwierde krop sla.
Repareren? Dat kan. Moeiteloos zelfs, het is immers eenvoudige mechanica. Kostprijs? Oh, 4000 euro aan stukken? En evenveel aan werkuren wellicht. Image
Ja, wilde met ne 4X4 op reis gaan, moet ge toch met een hoog startbudget rekening houden.... Image
Paul,
al aan gedacht om een rechtsgestuurde te zoeken,
gaan veel goedkoper van de hand,
en eenmaal offroad en ergens te velde in die landen, speelt het toch weinig rol of gij nu links of rechts zit,
en ge kunt af en toe es wisselen.
desnoods monteert ge nog een tweede stuur links, dan kunt ge meerijden Image


[url]
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Cambodia

Post by zappa »

mijn grijs muiske is ook al aan het roepen om nog ne keer naar ijsland te gaan,
zij is er al geweest, ikke nog niet


Image
ik zie, ik zie ... een babbelke in een camionette, eind van de week. Image

heeft er iemand een plakboek van [color=#BF4000:2vcr281z]ijsland [/color:2vcr281z], Cotthem wil foto's zien. Image

We come from the land of the ice and snow,
From the midnight sun where the hot springs blow.
The hammer of the gods will drive our ships to new lands,
To fight the horde, singing and crying: Valhalla, I am coming!

deuntje dat in 't hoofd blijft hangen terwijl ge plannen maakt
sig nature

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Ondanks alle zeer logische argumenten pro om dergelijke dingen te doen per auto, zou ik het nooit vanzeleven met een auto willen doen. Er ontbreekt dan iets voor mij, en het is niet iets materieels Image ...
Ik snap dat maar al te goed. Als ik zo ne vuile motard tegenkomt in timboektoe dan kan ik daar met veel jaloersie naar kijken...

Ik moet er wel bijzeggen dat ik die motards bijna enkel tegengekomen ben op campings en op de hoofdbanen. De uitzondering bevestigt de regel natuurlijk.

't is op reis dat ik gebeten ben door het motovirus trouwens. Ik had voordien nog nooit op een moto gezeten.

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: Cambodia

Post by kirikoe »

[/quote]


heeft er iemand een plakboek van [color=#BF4000:32khrb6y]ijsland [/color:32khrb6y], Cotthem wil foto's zien. Image[/quote]


Hij mag altijd nen keer afkomen of ik breng hem de 17de mee ( is wel al van een jaar of 15 geleden)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Cambodia

Post by Muug »

Moet het een landcruiser zijn?
zeker niet hoor.

Maar het probleem is niet het merk, maar de jaarlijkse taksen. Voor een personenvoertuig met dus meer dan twee zitplaatsen, spreken we over jaarlijkse taksen bij bvb een landcruiser met een 4.2 liter motor over 1784 euro taksen. Jaarlijks. De oplossing is dat ding te laten keuren als lichte vracht. Moet je maar 105 euro taks betalen. Bijgevolg is 99% van die voertuigen gekeurd als lichte vracht. Maar in dat geval kan je bvb geen kind meenemen.

Nu, feit is dat reizen prachtig is, en ik wil dat delen met vrouw en kind. Dus dat gaat niet per moto. Dus moet er een andere oplossing komen. Of die oplossing engels of duits is, maakt niet uit, zolang het probleem van de taksen niet opgelost geraakt zitten we met een probleem. Image

Soit, ofwel kopen we een pickup (nissan navara d22 of toyota hilux bvb) en daar zijn een boel verstandige voordelen aan, maar ik vind het bizar rondrijden met zo'n badkuip achterop. Ofwel kopen we een old-timer. Of - en dat was het geval met die ouwe landcruiser die ik gaan bekijken ben - we kopen een landcruiser van begin jaren '90 die afgeleverd is als kampeerwagen. Klinkt gek, maar het was toen volledig legaal en het is een verworven recht.

Maar goed, we zien wel waar we uitkomen. Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Cambodia

Post by Muug »

Trouwens,

hier een volledig geprepareerde reisLandcruiser. Zeer mooi geprepareerd en een eerlijke prijs !

[url]

Post Reply