Cambodia

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Cambodia

Post by duibhce Kaelann »

Maar een moto heet mij iets te veel beperkingen Image
ik zou u graag eens met een landrover over rijstvelddijkjes zien gaan Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

ik zou u graag eens met een landrover over rijstvelddijkjes zien gaan Image
Ge hebt gelijk, het zou niet gaan.

..

Met een Landcruiser daarentegen Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Cambodia

Post by duibhce Kaelann »

met ne cruiser zult ge in elk geval al wel ergens geraken, of er veel van de dijkskes over zou blijven is wat anders Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Nee serieus, in landen als Cambodia is zo'n kleine moto echt ideaal. En reizen met de moto is ook ?cht de max. Maar voor het soort reizen dat ik meestal doe - en graag doe - is een 4x4 beter. De mogelijkheid hebben om 2 weken volledig te verdwijnen van de wereld(en verbergen op de mooiste plekjes op aarde), zonder ook maar van iets of iemand afhankelijk te moeten zijn, dat is voor mij het summum. En dat is helaas moeilijk op een moto. En 't is ook gewoon veel duurder om met moto's te reizen helaas.

Keuzes... ambetant dat ge die altijd moet maken h? Image Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Cambodia

Post by Blackbert »

Kunnen kiezen is een luxe. Moeten kiezen kan lastig zijn. Image Image

Soit, explain. Een beetje Landcruiser zal toch ook niet in de top tien van de groene jongens staan vermoed ik, vooral niet als hij gebruikt wordt waar hij voor gemaakt is. Zet daar een koppel XT660Z, of een paar BMW 650 tegenover. Zelfs met de nodige aanpassingen gaan die goedkoper uitvallen in aanschaf en gebruik, niet? (Nen dikke Beemer of KTM, dan is 't iets anders. In 't laatste geval vooral: niet zonder naft vallen.)

Allez, Aurel en zijne maat op advrider vertrekken binnenkort op 2 990 adv's. Naar Zuid Afrika, oversteek naar Zuid Amerika en dan tot de USA, oversteek terug naar huis. Budget: 18000? elk. (zonder aankoop van de moto te rekenen) Zou het goedkoper zijn met een 4x4? (niet om ambetant te doen, ik vraag het mij gewoon af)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Cambodia

Post by Muug »

Een beetje Landcruiser zal toch ook niet in de top tien van de groene jongens staan vermoed
Image Image Image Niet voor 't een en 't ander, maar ik heb de laatste paar maand een aantal z??r groene mensen leren kennen die erg sterk ecologisch bezig zijn en heel veel met de rugzak en zo op reis gaan. Ge zou dus denken dat die volkomen volgens hun principes leven. Ware het niet dat :
- ze per vliegtuig naar de andere kant van de wereld vliegen om ginder ecologisch verantwoord te gaan backpacken
- ze per moto of per 4x4 Afrika doorkruisen

Verker kan ik efkes meegeven dat een LandCruiser die klaar is voor een wereldreis u gemakkelijk 20.000 euro kost. (aankoop plus in orde laten zetten plus niet al te grote preparaties)

Afin, tot daar het ecologische gedachtengoed.
Image Image Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Cambodia

Post by Muug »

Sorry, 't zou inderdaad off-topic zijn want we gaan met onze Landcruiser naar ginder Image

Spijtig, want ik wil mijn KTM daar ook wel eens uitlaten. Maar een moto heet mij iets te veel beperkingen Image
Ewel, opent dan gewoon een nieuw topicske eh. Wij gaan volgend jaar ook naar Ijsland. En 't zal ook per 4x4 zijn Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Cambodia

Post by Muug »

Euh, op Ijsland hebben ze geen regenseizoen hoor. Image
Toet, maar het duurt 12 maand Image

Nee, 't is vooral de beperkte autonomie.
En de kostprijs Image
En 't feit dat ge niet deftig kunt zeveren onder de baan.
De beperkte autonomie kan in Ijsland geen probleem zijn. 't is daar niet zo groot en leeg als in Mongoli?.
Zeveren onder de baan kan ook perfect voor 250 euro (autocom-installatie) per moto. En dan nog wat bluetooth erbij.

Reisfotokes van ktm in ijsland : http://forum.lc8.nl/modules.php?set_alb ... deshow.php

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Cambodia

Post by TRooPER »

mijn grijs muiske is ook al aan het roepen om nog ne keer naar ijsland te gaan,
zij is er al geweest, ikke nog niet


Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Cambodia

Post by Blackbert »

mijn grijs muiske is ook al aan het roepen om nog ne keer naar ijsland te gaan,
zij is er al geweest, ikke nog niet


Image
ik zie, ik zie ... een babbelke in een camionette, eind van de week. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Cambodia

Post by Cotthem »

....alstublieft nie over Ijsland beginnen in de camionet pleasseeeeeeeeee.

We gaan kinderliekes zingen tot in Wales

Da kost alleen maar geld jong, en zie naar Mcb zijne reply, Ijsland da is daar zo leeg, daar is NIKS te zien jong.

Ik wil een jaar met niks voor naar uit te kijken Image

Image

Image We zijn hier enen zijnen fantastischen topic aan het "Topicjacken" Image
"...the path is the destination"

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Cambodia

Post by TRooPER »

mijn grijs muiske is ook al aan het roepen om nog ne keer naar ijsland te gaan,
zij is er al geweest, ikke nog niet


Image
ik zie, ik zie ... een babbelke in een camionette, eind van de week. Image

heeft er iemand een plakboek van ijsland , Cotthem wil foto's zien. Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Cambodia

Post by Cotthem »

MUST KILL TROOPER

Image
"...the path is the destination"

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Soit, explain. Een beetje Landcruiser zal toch ook niet in de top tien van de groene jongens staan vermoed ik, vooral niet als hij gebruikt wordt waar hij voor gemaakt is. Zet daar een koppel XT660Z, of een paar BMW 650 tegenover. Zelfs met de nodige aanpassingen gaan die goedkoper uitvallen in aanschaf en gebruik, niet? (Nen dikke Beemer of KTM, dan is 't iets anders. In 't laatste geval vooral: niet zonder naft vallen.)

Allez, Aurel en zijne maat op advrider vertrekken binnenkort op 2 990 adv's. Naar Zuid Afrika, oversteek naar Zuid Amerika en dan tot de USA, oversteek terug naar huis. Budget: 18000? elk. (zonder aankoop van de moto te rekenen) Zou het goedkoper zijn met een 4x4? (niet om ambetant te doen, ik vraag het mij gewoon af)
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe ge (wilt) reis(/zen). Hoeveel luxe ge nodig hebt, hoeveel ge zelf wilt organiseren, etc..

Maar... Image

18.000? is ook ons budget geweest. Per jaar, [b:raqfxhnw]voor ons twee[/b:raqfxhnw]. Met 18.000? per persoon hebben wij het makkelijk 2 jaar kunnen uitzingen. Ik zou het moeten nazien, maar ik denk zelfs dat we zelfs aan niet zoveel kwamen. En 't is nu niet dat we de meeste economische route genomen hebben Image

Als we de kost van reizen met een Landcruiser vergelijken met 2 moto's:

Hoeveel verbruikt een XT660? of F650? Dik 5 liter? Maal twee natuurlijk = 10liter naft. Tegenover 15liter diesel. Dat scheelt niet veel in prijs. Met de beperkte autonomie van moto's moet ge gewoon tanken waar ge kunt... en dat wil soms zeggen dat ge serieus veel betaald voor uw literke naft. Met mijn 300liter diesel aan boord kan ik tanken waar het goedkoop is. Mooi voorbeeldje: Iran is 0,1?/liter. Turkije 1,4?/l, Syri? 0,15?/l. Wij kwamen van Iran en moeten +-1500km door Turkije. Wij hebben met onze volle Iraanse tanks helemaal tot in Syri? geraakt zonder te moeten tanken in Turkije. Met de moto gaat dat niet. Zo'n grapjes kosten al rap een paar 100?. Als ge de kosten van brandstof naast elkaar legt durf ik er voor wedden dat de dikke 4x4 uiteindelijk goedkoper uitkomt.

Moto's zijn ook onderhoudsintensiever, en helaas zijn wisselstukken voor de meeste moto's z??r moeilijk te krijgen (= automatisch duur). Landcruiserstukken vindt ge ?cht overal. Mijn landcruiser heeft ook elke 5000km een onderhoud nodig. Maar dat kost mij ongeveer een half uurke. 2 moto's een onderhoud geven duurt iets langer. Ik vindt prutsen aan auto's/moto's echt plezant... maar als ik daar in een of ander exotisch land zit heb ik toch wel andere dingen die ik wil doen in de plaats.

En dan, overnachtingen. Tentje op de moto gaat natuurlijk perfect, maar dat is toch altijd redelijk wat werk en basic leven. Dat is goed voor 2 weken, maar dan begint dat toch door te wegen. Resultaat: ge gaat meer op hotel. En een hotel is nu eenmaal duur. Met mijn dikke 4x4 kan quasi ik overal staan. Ons record is 6 maand aan 1 stuk continu wildkamperen. Geen enkele nacht op een camping. Geen enkele nacht in een hotel. Nu niet dat we zo zuinig zijn of pers? een record wouden vestigen... maar als er geen campings zijn is de keuze simpel h? Image 6maand x 0? per nacht. Of 6 maand x 20?/nacht voor een hotel. Reken maar uit... . In sommige regio's zijn hotels ook reteduur. Ex sovietlanden bijvoorbeeld. Onder de 50? vindt ge bijna niets, en 't is niet dat ge daar veel voor in de plaats krijgt (buiten wat luizen ofzo).

Eten: Op de moto hebt ge beperkt plaats. Vers eten kunt ge maximum 1 dag meenemen. Zelf koken is dus niet altijd mogelijk en/of duur. Ge zijt al rapper aangewezen op restaurants. Ge kunt ook maar x dagen van de beschaving(winkels) wegblijven vooraleer uw blikken bonen opzijn. Op ons meest extreme avontuur hadden wij voor 1 maand 3 maaltijden per dag mee... en uiteindelijk hebben we nog moeten rantsoeren omdat het 2 maand zou duren. Dus daar speelt al de autonomie mee. En de kostprijs van restaurants tegenover zelf koken natuurlijk.

En zo kan ik nog lang doorgaan.. Geloof mij, ik heb er ook al lang en veel over nagedacht maar het is nu eenmaal zo: reizen met de moto is duurder dan met de auto.. [b:raqfxhnw]voor ons manier van reizen[/b:raqfxhnw]. Het zou goedkoper kunnen door met 2 op 1 moto te kruipen.. maar in ons geval zouden we constant vechten wie vanachter moet zitten. Dat is geen optie Image

Er zijn ook veel argumenten pro moto natuurlijk(heel veel Image ). Maar puur op basis van kosten [i:raqfxhnw]kunt[/i:raqfxhnw] ge met een 4x4 goedkoper uitkomen

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Aankoopprijs nog vergeten. Voor 15.000? hebt ge een volledig uitgeruste landcruiser, aankoop + uitrusten = vertrekkensklaar.
Dat geeft een budget van 7500?/moto. Vergeet de kledij er niet bij te tellen enzo. Het kan... maar veel speelruimte is er toch niet denk ik.

Als ge foliekes wilt kost het natuurlijk allemaal meer. Zowel bij 4x4 als bij moto.

Helaas Image

Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Cambodia

Post by Blackbert »

Bedankt Frederik, boeiende info. Wij, de desktop travellers, lezen al die verhalen maar staan eigenlijk nooit echt stil bij die kant van de onderneming. Ja, we weten wel dat de prijs (en de kwaliteit) van benzine niet overal dezelfde is, dat een carnet de passage voor sommige landen meer kost dan het voertuig, maar dat is het zo'n beetje.
Aankoopkosten. Kan idd zo zot als je wil.

En in een 4x4 kunt ge naast elkaar zitten natuurlijk. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Cambodia

Post by Tom Thumper »

Wij, de desktop travellers, ...
Image

En ook een beetje dromen als ik genen desktop bij de hand heb. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Cambodia

Post by Cotthem »

TE KOOP: XT660Z tenere met wat toeters en bellen

wegens aankoop Landcruiser
"...the path is the destination"

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Verkocht! Image Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Cambodia

Post by duibhce Kaelann »

TE KOOP: XT660Z tenere met wat toeters en bellen

wegens aankoop Landcruiser
ik geloof dat den deze wel nen vervang-Tenere kan gebruiken, zijne vorige is kapotgeschoten: [url]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply