Transpirinaica 2010

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Post by Tom Thumper »

Gevoelige zielen, pas op! Hier ga je lezen van een motortrip waar de vijzen tussen de voorvork en de kroonplaat verdwenen zijn Image , foto's zien van Roeligan in zijn onderbroek Image en te weten komen hoe een memorabel setje noppenbanden, met ambitie om ooit slicks te worden, vrij roemloos aan zijn einde kwam Image . Het meeste is echt gebeurd maar helaas kon ik het weer niet laten om af en toe mijn fantasie de vrije loop te laten.

Vermits het weer den tijd van het jaar was nam ik den telefoon en belde naar Roeligan: ?Goesting om mee te gaan?? ?Sgoe!? kreeg ik als antwoord. Image
?s Anderendaags wij dus weg, 1100 km autostrade. Niet echt leuk maar de beloning was dan wel dat we een dagje langer in de bergen konden spelen. Voor de Rudy was het de eerste keer dat hij met bagage op vakantie mocht. Ik had het gewicht beperkt maar owv een misverstand over de afstelling van de vering, werd mijn voorwiel op de snel weg veel te licht waardoor ik wel serieus last had van trillingen. ?Ohh, ca vibre!? zei de Franse madam vol bewondering. Image Tijd dus om een beetje aan mijn achtervering te draaien en de voorspanning wat bij te regelen. Sindsdien was het op het vlak van baanvastheid veel beter maar helaas, de trillingen in het voorwiel bleven? Ik was er niet echt gerust in maar ja, er zat niet veel anders op dan verder te rijden.

De eerste avond, nog net voor zonsondergang komen we toe in Hondarribia, een Baskisch plaatsje bij de Frans-Spaanse grens waar ze een heel mooie camping hebben met een vuurtoren en zicht op zee, anders zou het nogal stom zijn moesten ze daar een vuurtoren zetten.

Image

Natuurlijk is de eerste woordewisseling met Roeleke van start gegaan. Hij: ?Aan de Middellandse zee weet ik een v??l mooiere vuurtoren.? Ik: ?Dat bestaat niet!? Hij weer: ?Jawel, als je me niet gelooft, gaan we er naar kijken?. Ik : ?Sgoe!? Het plan om een Transpyrenaica te doen was geboren. Roeleke haalt zijn flaptop boven (Ja, onwaarschijnlijk wat die allemaal meesleurt op vakantie, ik had zelfs geen piketten bij om mijn tent recht te zetten. Image ) en tovert een aantal tracks tevoorschijn die ons na een 1500 km rijden, tot aan de Middellandse zee kunnen brengen.

De eerste dag rijden we door Baskenland. De trillingen in mijn voorvork hielden aan. In de loop van de dag merk ik dat er twee vijzen ontbreken in de beugel die het rechter vorkbeen moeten vasthouden in de bovenste kroonplaat.

Image
Moeten hier eigenlijk geen twee bouten zitten?

Mysterie opgelost maar waar vind je in de middle of nowhere i.c. Spaans Baskenland op een zondag, twee bouten M6 die lang genoeg zijn om die voorpoot vast te zetten? Nergens dus, wij verder, tempo een beetje aangepast zodat het een beetje rapper maandag zou zijn en wij naar een garage kunnen. De tracks vielen die eerste dag ook een beetje tegen op het vlak van onverhard rijden, een beetje te veel natuurgebieden die we moesten omzeilen, een beetje te veel grote banen ook maar wel heel mooie grote banen en mooie bochten en landschappen en van die dingen. Wel weer een keer stront aan knikker. Roeligan stuurt me een doodlopend pad in waar ik de Rudy vakkundig neer leg, juist op de moment dat ik voor de allereerste keer in mijn leven, een filmpje maak van op de moto. Ik heb Roeligan dan eens stevig op zijn bakkes geklopt en we zijn dan gemoedelijk verder gereden. We overnachtten in Ochagavia, Navarra.

Image
Image
Image
Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

Ik ben nu toch bezig, dan maar ineens de volgende dag erbij doen zeker?
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

Dag twee, maandag, de zoektocht naar bouten M6 kan beginnen. Een lokale ?taller? brengt snel soelaas voor de ronde som van ? 1,85 kopen we twee bouten, ronddellen en spannertjes. Die dingen zullen niet meer al te snel los komen en de trillingen in mijn voorwiel zijn, tot groot ongenoegen van de Franse Madam, ook opgelost.

Image

De wegen worden hoe langer hoe kleiner en hoe minder verhard. We voelens ons in ons element, gas geven, spelen, een beetje verkeerd rijden, weer uitzichten, koeien en andere beesten op de weg? Maar dan duikt een ander probleem op: naft!!! Of beter bijna geen naft meer en waar gaan we hier een naftstatie vinden? Zou de gps uitkomst brengen?

Image

Natuurlijk niet! We komen wel in een dorpje maar de weg naar de naftstatie is afgesloten. Als de gps geen raad meer weet, dan maar de lps aanspreken. Maar hoe moet je die weer omzetten in het Nederlands? Hij stond blijkbaar ingesteld in een of ander lokaal dialect waar we de ballen van begrepen.

Image

's middags vrolijken we de maaltijd op met een lekker soepje, keuze tussen paprika en courgette.

Image

We hebben de eer te mogen overnachten bij het Nationaal park van Ordessa.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

Nog wat fotokes van die tweede dag
Image
Image
Image
Image
Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

Dan doen we er nog een dagske bij;

Dag 3, we zetten onze qweeste richting de mooiste vuurtoren aan de middellandse zee verder. De wegen worden pittoresker, de bergen hoger, de koeien arroganter.

Image

Tegen de avond komen we in Vall d?Aran, een deeltje van Spanje waar het Aranees, een occitaans dialect de offici?le taal is en waar het water naar het noorden, richting Frankrijk stroomt. De hoogste toppen zijn dus ten zuiden van ons. Het is hier prachtig maar we rijden weer eens een keer verkeerd. Wel zijn we een stukje track op de gps dat er zeer mooi uitziet en dat we dus zeker niet willen missen. We besluiten dus om het in de andere richting te rijden.
We komen een ?cowboy? tegen, een echte. Hij is daar in de bergen met een troep van een 500 koebeesten en we hebben een aangename babbel met die mens. Ineens begint Roeligan weer eens heel hard te lachen met mij. Blijkt dat ik met mijn 49 in een heel mooie verse koeievlaai sta. Ik vind dat geen reden om te lachen en sla hem dus weer maar eens op zijn muil! Hij zal het ooit wel leren. Dan begint hij heel serieus in het Spaans tegen die herder uit te leggen dat we onderweg zijn naar de Middellandse Zee. "Heel tof" vindt die herder terecht maar wijst er ons fijntjes op dat we dan wel in de foute richting aan het rijden zijn, alsof we dat zelf nog niet wisten. Image

Beetje later rij ik plat. Roeligan heeft het blijkbaar geleerd en komt me vriendelijk en spontaan helpen om ook mijn voorband te vervangen. Bij deze wissel merk ik dat er ??n remblokje volledig versleten is, de andere zijn nog in prima conditie maar de zoektocht naar remblokjes kan beginnen. We rijden verder en komen terug in de bewoonde wereld. Een van de eerste huizen die we tegenkomen, blijkt een ?taller? te zijn, deze keer ??n die in moto?s doet en die me aan een setje remblokjes kan helpen, helaas maar ??n stetje terwijl ik wel twee remschijven heb vooraan, maar kom, vermits het andere setje nog ok is, waag ik het er op om de blokjes maar langs ??n kant te vervangen. Bij het vervangen zie ik wat er gebeurd is, er is blijkbaar een klemmetje dat het pinnetje vastzet waarop de remblokjes zitten, verdwenen. Weer een gevolgvan de trillingen op de autoweg?

Image

Een stukje ijzerdraad brengt weer eens soelaas.

Image
Image
Image
Image
Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4504
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Transpirinaica 2010

Post by zappa »

lap..weer een die met zout in de wonden aan 't wrijven is Image

maar doe zo verder Image

krijg misschien mooie ideetjes
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

Volgende dag rijden we richting Andorra. Er zijn meerdere mogelijkheden maar als je kan kiezen, take the road less trevelled.

Image

Beetje later komen we paarden tegen. Het was pas nadat ze beseften dat wij met meer waren, zo een 150 stuks, dat ze uit de weg gingen. Rotbeesten, ik heb ze dan ook maar eens een keer op hun bakkes gegeven.

Image

De Rudy heeft dringend olie nodig, zijn olieverbruik is ondertussen buiten proportie, die denkt echt dat hij een BMW is en ook dat tweede setje remblokjes zal ik daar wel vinden. De weg naar Andorra is adembenemend. Een onverharde weg met een dorpje dat ook alleen maar onverharde straten heeft, mooi! Dan komen we boven op de berg en de weg verandert van land en van uitzicht! Dat klein mooi pad wordt plots in een vlakke asfaltweg met witte strepen, zo vlak, zo perfect, in Vlaanderen zijn ze bijna niet te vinden. Voor ons was het ook alweer een paar dagen geleden dat we nog witte lijnen op de weg gezien hadden, dus dat was ook weer eens iets anders. Voor de rest is Andorra een plaats om zo snel mogelijk te vergeten. We overnachten in La Seu d? Urgell, een stadje dat net over de Spaanse grens ligt.

Image
Image
Image
Image
Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

?s Morgens word ik wakker van een sms die Roeleke me stuurt, hij wil nog wat langer slapen omdat het regent. Image Waarom maakt hij me dan wakker? Image Wij weer ambras, hij gaat het toch nooit leren. Beetje later stopt het met regenen en we rijden op ons gemak verder door de bergen. Rond de middag zijn we terug een stuk boven de 2000 m wanneer we in aanraking komen met onheilspellende wolken. Ja, onheilspellende wolken laten een dergelijke aanraking niet onbetuigd, ze gunden ons nog net de tijd om een regenpak aan te trekken maar daarna kregen we de volle laag: hagel en regen en donder en bliksem. Van die dag heb ik dus ook maar 1 foto, een grijze.

Image

De jongeman op de foto is een Ollander die in Andorra een commerce heeft, hij verkoopt motorreizen, voor veel geld mag je hem achterna rijden. Beetje verder remt die kerel zich onderuit en kan op die manier net een auto, die ook van dezelfde track gebruik maakte, ontwijken. Wel een beetje dom van die mens, op een onverharde weg m?t huizen kan je u wel degelijk aan auto's verwachten, een beetje uw snelheid aanpassen is dan niet onverstandig.

Beetje later heb ik prijs. Mijn banden begonnen stevige tekenen van slijtage te vertonen. Daarenboven zat het zot echt in mij en stond ik volledig in speelmodus. Ik neem een bocht, geef net een beetje te veel gas bij het uitkomen van de bocht waardoor mijn achterwiel uitbreekt en de Rudy net iets te plat door de bocht gaat? Image Image Image

Spannend h?! En het is nog niet gedaan! Image Image Image

? Mijn zijkoffer raakt een steen waardoor de Rudy terug recht geduwd wordt en het achterwiel verder doordraait. Ik sta dus stil, met mijn twee wielen op de grond en het stuur nog steeds in mijn twee handen, een beetje te daveren op mijn benen. Mijn motor draait nog steeds. Ik was dus niet gevallen! Image Op dat moment komt Roeleke uit diezelfde bocht, ziet mij staan in de verkeerde richting en trekt meteen de voorbarige conclusie dat ik gevallen zou zijn. Niet dus! Mijn zijkoffer is wel stevig uit den haak en hangt wat te flapperen aan mijn rek. Met een beetje plooien, hameren met de voor handen zijnde stenen en het strategisch plaatsen van mijn crossbotteke maatje 49, krijgen we alles een beetje terug op zijn plaats en kunnen we verder. Life ?s good maar ik besluit, op wijselijk aanraden van Roeleke om toch maar de ?tzotzitindekop-modus af te zetten en verder te rijden in de zelfcontrole-modus.

In de late namiddag willen we wegrijden uit Ribes de Freser maar helaas wil dat niet zo goed lukken, we raken niet op de juiste piste, de track klopt langs geen kanten, wegen die op de kaart staan zijn niet te vinden, wegen die er wel zijn, staan niet op de kaart en als het dan nog eens begint te regenen: kut met peren! We besluiten terug te rijden naar het bovenvermeld stadje en omdat het toch regent en omdat het plaatselijk hotelletje er echt wel goor uitziet, nemen we daar een kamer. Na een beetje passen bleek dat we daar niet met twee in konden en hebben we nog een tweede kamer bij genomen. Victor, de patron en zijn vriend waren zo lief om ons steeds de nodige sleutels te geven. Helaas voor Victor had zijn vriendje blijkbaar meer oog voor een stevige motard dan voor Victor. Zijn geluk kon dan ook niet op toen bleek dat het warm water in mijn douche niet werkte en ik hem ter hulp riep. Maar goed op tijd was Victor er weer, die me de sleutel van alweer een andere kamer gaf waar ik wel kon douchen. Roeligan besloot om op tijd in zijn bed te kruipen, ik bracht een lange nacht in de bar door met Victor, zijn vriend en de kok.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

De volgende ochtend merkten we snel dat we er echt wel goed aan gedaan hadden om niet verder te rijden, de lucht was opgeklaard. Adembenemende landschappen, die een toverachtige sfeer kregen door de nevel die in de valleien hing, gingen aan ons voorbij. Roeligan pinkte een traan weg van ontroering maar ik, stoer als ik ben, bewaarde mijn koelheid en riep hem tot te orde: ?Niet blijten, watje!? Ja de sfeer kwam er snel weer goed in.

Image
Image
Image
Image

Roeligan krijgt het al snel te warm en trekt zijn motorpak uit om de liner te verwijderen. Dan staat hij daar schoon, helemaal in zijn ondergoed.

Image

's Middags komen de eerste tekenen van "Middellandse Zee" in zicht. We krijgen een Nederlandstalige menu onder onze neus geduwd.

Image

Het wildzwijn met patat voor ?9,40 smaakte heerlijk.

En dan zijn we plots in militair gebied aan het rijden. Normaal moesten we een afslag naar rechts nemen, recht naar beneden een dal inrijden om er dan weer recht naar boven uit te rijden maar omdat die echt te stijl was, besloten we wijselijk om rechtsomkeer te maken. We bekijken de kaart, die toch wel een bijzondere achtergrondkleur gekregen had, en rijden rechtdoor verder. Na een aantal kilomter verder komt er een terreinvoertuig in kaki aangereden. Ik dacht eerst dat die gasten zich ook goed aan het amuseren waren, ze stoppen en wij zijn zo beleefd op ook te stoppen. E?n van die kerels stapt uit, goede ziel die ik ben denk ik dat hij gewoon een praatje wilt maken maar dan zie ik dat hij een geweer bij heeft, ik ken niks van geweren maar dat ziet er toch wel stevig uit. Als argument kon dat tellen en we draaien dan maar braaf terug vanwaar we komen.

Daarna komt nog een stevige kuitenbijter, een rots waar we over moesten. Zo een zanderige rots waar de weg was uitgesleten door regen die er over loopt, een stukken rots die dan weer weg zijn, gene weg dus, niks maar wel een stuk dat een meter verder en een 50 cm hoger ligt en waar je weer op moet, zo van die dingen en dat met motoren die een 200 kg wegen, een mens er op die ook nog eens een goei 100 kg weegt en dan nog stevig wat bagage, een schone afsluiter dus. Tegen dat we daar gepasseerd zijn moeten we nog een heel stuk verder en we nemen dan maar de gewone weg. Uiteindelijk komen we aan de vuurtoren van Cap de Creus. En of dat die schoonder is dan die van Hondarribia? Ga zelf eens kijken! Dan weet je het!
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Een groepsfoto: v.l.n.r. Tom Thumper, Roeligan, Katie, Rudy
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

Ik moest dus afscheid nemen van Roeligan die andere plannen had, en heb de volgende dag koers gezet richting Pau. Jawel terug naar de andere kant van de Pyrenee?n, waar we eerst zes dagen over gedaan hadden, ging ik nu in 1 dag afhaspelen. Over gewone wegen wel te verstaan. 565 km zo ongeveer is het geworden. De Rudy heeft onderweg op zijn versleten noppenbanden nog een paar plezante spelletjes ontdekt, op de Bonaqua, een col naar de Vall d?Aran, was het.
Ik was goed aan het vegen met lokale Transalp voor mij. Man, die kon rijden. Image Dan merken we dat voor elke bocht een aantal racebananen in blitse kleurtjes, erg dicht achter ons komen. Maar als we de bocht door zijn, zijn ook die racebananen weg, tot voor de volgende bocht, dan zijn ze weer terug.
Op de Coll de Pottion mocht hij een Ducaticlub naar huis rijden. Maar ja tegen dat ik Pau was, waren de banden ook echt wel op, ik kon geen bocht meer nemen zonder dat het achterwiel uitbrak.

Image

Dan ben ik in den auto gestapt maar daarover ga ik jullie niet lastig vallen. Jullie hebben echt geen zaken met de mijn feestgedruis in Lisabon of met wat er op het strand van Nazar? gebeurd is? maar tegen dat ik terug in Pau aankwam, waren de banden die ik via mymotonet.com besteld had, daar ook mooi afgeleverd. Een nieuw setje Heidenau K60. Voor op de terugweg over de snelweg was dat wel een pak comfortabeler rijden dan de mt-21/Karoo combinatie die ik er normaal opleg. Nu eens proberen wat die in het veld waard zijn. Oh ja die noppenbanden, geheel tegen mijn principes heb ik die gedumpt in een container in Mascaraas-Haron, een godvergeten gat in Frankrijk waar ze nu alle afval van hun jaarlijks dorpsfeest ter ere van de start van de druivenpluk, over zich heen gaan krijgen.
Image
Image
Image
Image
Image
En nu is het voorbij. Klaar om 1100 km autistrade te nemen. Volgend jaar komt er terug een verslagje.
Me gusta la moto, me gustas tu.

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Transpirinaica 2010

Post by frederikw »

Image
Een groepsfoto: v.l.n.r. Tom Thumper, Roeligan, Katie, Rudy
Amai Tom! Ik wist niet dat gij zo'n schoon benen had... en een lekker kontje ook precies! Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

Image
Een groepsfoto: v.l.n.r. Tom Thumper, Roeligan, Katie, Rudy
Amai Tom! Ik wist niet dat gij zo'n schoon benen had... en een lekker kontje ook precies! Image
Dat kontje is wel van de Rudy maar op die benen ben ik echt wel trots! Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Transpirinaica 2010

Post by Muug »

@ bugdriver : aha, dan zitten wij max 5km van elkaar ! Als het zoveel is.

@ Tom en Roel : gij ambrasmakers ! Hadde niet beter nog wat meer foto's gepakt ! Image Image

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Transpirinaica 2010

Post by F M »

De foto's zijn magnifique !

Maar al dat onverhard blijf ik liever aan me voorbij laten gaan ... Ik ben blij met witte strepen op de weg. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Transpirinaica 2010

Post by duibhce Kaelann »

de Bonaqua
schoon colleke, he. Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Transpirinaica 2010

Post by Blackbert »

Amai Tom! Ik wist niet dat gij zo'n schoon benen had... en een lekker kontje ook precies! Image
Hey de Victor! Image


Ha, de smokkelroute naar Andorra. Image
Image

En de Roel had gelijk. Als ge teveel speelt hebde kans dat de deze u komen oppikken. Image
Image

En gij hebt ook gelijk. We moeten dat ne keer checken, Alpen vs Pyrenee?n. Merci voor de prentjes en de uitleg. Image
grease up your baby for a ball on the hill

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Transpirinaica 2010

Post by frederikw »

Amai Tom! Ik wist niet dat gij zo'n schoon benen had... en een lekker kontje ook precies! Image
Hey de Victor! Image
Voor mijn reputatie hier (helemaal) om zeep is... der staat dus een - kenbaar - schoon koppel benen helemaal links op die foto h?. Waarom die camera dan inzoomt op die 2 clochards met hun trottinette is mijn een raadsel .. Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpirinaica 2010

Post by Tom Thumper »

Image Image Image Dat is de Franse madam! Is die ons heel de tijd blijven volgen ? Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Transpirinaica 2010

Post by TRooPER »

schuun fotokes, .....

die moet ik zelf ook nog eens gaan bekijken ..... Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Post Reply