Longwy and beyound
Re: Longwy and beyound
Omdat we zo zijn, rijden we niet gewoon de Bonette op, we komen langs de zijdeur, via de Col de la Mouti?re. Waarschijnlijk ook de enige gravelweg in het Mercantourpark waar je mag rijden.
't Begint rustig.
De top.
Onderweg
Ook hier weer militaire bouwsels. Met een 'view' over 3 vallei?n.
De track komt uit op de noordelijke helling, dus even terug naar 't zuiden tot op de top. Hier groeit niks meer.
Cime de la Bonette. 2802m, 24km klimmen vanuit Jausiers, gemiddeld 6,6%, bovenaan meer en een stevige wind. Chapeau aan de fietsers.
Wij duikelen langs daar omlaag. Het valt mij op dat de weg, net als bijna 10 jaar geleden, in perfecte staat is. Speciaal voor de toeristen of uit noodzaak na x winters?
*je kan ook te voet tot op de echte top, nog een paar tientallen meters hoger. 360? uitzicht. Alleen was 't nu zwaar bewolkt en waaide de moto bijna omver. Volgende keer dan maar.*
't Begint rustig.
De top.
Onderweg
Ook hier weer militaire bouwsels. Met een 'view' over 3 vallei?n.
De track komt uit op de noordelijke helling, dus even terug naar 't zuiden tot op de top. Hier groeit niks meer.
Cime de la Bonette. 2802m, 24km klimmen vanuit Jausiers, gemiddeld 6,6%, bovenaan meer en een stevige wind. Chapeau aan de fietsers.
Wij duikelen langs daar omlaag. Het valt mij op dat de weg, net als bijna 10 jaar geleden, in perfecte staat is. Speciaal voor de toeristen of uit noodzaak na x winters?
*je kan ook te voet tot op de echte top, nog een paar tientallen meters hoger. 360? uitzicht. Alleen was 't nu zwaar bewolkt en waaide de moto bijna omver. Volgende keer dan maar.*
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Longwy and beyound
Als er iemand dit "ritje" wil overdoen, wil ie mij dan aub mailen ?
Keep going
Re: Longwy and beyound
Zoals Trooper zegt, in 't dorpje onder de Parpaillon effe picnic houden. Er passeert daar wel wat volk op noppen, onder andere een Italiaanse GS800 met duo. Allez, die vroeg of dat te doen zou zijn. Wisten wij veel. Hij is dan eerst zijn madam thuis gaan afzetten.
Ook hier is 't begin asfalt. Prima, da's makkelijker om de omgeving te bestuderen.
Dan begint de fun
Schitterend
Dan rij ik deze combinatie voorbij
En plots is hij daar, de tunnel. 400m ongeplaveide duisternis.
Terwijl we een klapke doen met het BMW-duo komt er nog iemand aangereden. Hij stapt af en doet onmiddellijk vrolijk mee aan de conversatie. Op 2600meter hoogte.
3 KTMen op 1 foto.
Omdat hij geen licht heeft rijden we samen door de tunnel, aan een stevig tempo.
Aan de andere kant.
Beetje dichterbij:
Ook hier is 't begin asfalt. Prima, da's makkelijker om de omgeving te bestuderen.
Dan begint de fun
Schitterend
Dan rij ik deze combinatie voorbij
En plots is hij daar, de tunnel. 400m ongeplaveide duisternis.
Terwijl we een klapke doen met het BMW-duo komt er nog iemand aangereden. Hij stapt af en doet onmiddellijk vrolijk mee aan de conversatie. Op 2600meter hoogte.
3 KTMen op 1 foto.
Omdat hij geen licht heeft rijden we samen door de tunnel, aan een stevig tempo.
Aan de andere kant.
Beetje dichterbij:
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Longwy and beyound
Naar beneden dan maar.
Gravel of asfalt? De bestemming is dezelfde.
Dan terug omhoog, richting Risoul.
Na Risoul nog 80km naar Bardonecchia. Ha, de bus staat er nog. Tentje opzetten en naar 't centrum voor ons avondmaal. Het valt op dat het gehalte Hollanders-met-fiets redelijk hoog is op de camping, van 't weekend starten ze daar de 'Tour for Life'. In alle geval een boeiender manier om aan liefdadigheid te doen dan met viltstiften leuren.
Tijd om te gaan slapen
De ochtend brengt wolken, wind en met tussenpozen lichte regen.
We besluiten Murphy niet uit te dagen. 't zijn 5 schitterende dagen geweest, 't gaat hier blijkbaar hectisch druk worden vandaag, de Someiller en Pramant (beide doodlopend) liggen daar binnenkort waarschijnlijk nog. En in die richting ziet het er echt slecht weer uit.
Boeltje inpakken, afrekenen en wegwezen. 't Was plezant, merci Kurt voor de companie.
Gravel of asfalt? De bestemming is dezelfde.
Dan terug omhoog, richting Risoul.
Na Risoul nog 80km naar Bardonecchia. Ha, de bus staat er nog. Tentje opzetten en naar 't centrum voor ons avondmaal. Het valt op dat het gehalte Hollanders-met-fiets redelijk hoog is op de camping, van 't weekend starten ze daar de 'Tour for Life'. In alle geval een boeiender manier om aan liefdadigheid te doen dan met viltstiften leuren.
Tijd om te gaan slapen
De ochtend brengt wolken, wind en met tussenpozen lichte regen.
We besluiten Murphy niet uit te dagen. 't zijn 5 schitterende dagen geweest, 't gaat hier blijkbaar hectisch druk worden vandaag, de Someiller en Pramant (beide doodlopend) liggen daar binnenkort waarschijnlijk nog. En in die richting ziet het er echt slecht weer uit.
Boeltje inpakken, afrekenen en wegwezen. 't Was plezant, merci Kurt voor de companie.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Longwy and beyound
De Parpaillon,
Blackbert on the move:
halfweg:
on top:
Het koppel op de BMW rijdt eerst de tunnel in, maar we zien die heel snel terug uit het gat gekropen,
Monsieur zijn conclusie: verkeerd rubber, die mens was nogal ervaren in enduro vroeger jaren, anders is duo+bagage+offroad niet
altijd een goeie combinatie
Blackbert on the move:
halfweg:
on top:
Het koppel op de BMW rijdt eerst de tunnel in, maar we zien die heel snel terug uit het gat gekropen,
Monsieur zijn conclusie: verkeerd rubber, die mens was nogal ervaren in enduro vroeger jaren, anders is duo+bagage+offroad niet
altijd een goeie combinatie
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Longwy and beyound
Goei marchandies:
bij die mens ging dat heel goed vooruit en der zat geen moteurke op zijne velo:
SCHITTEREND:
bij die mens ging dat heel goed vooruit en der zat geen moteurke op zijne velo:
SCHITTEREND:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Longwy and beyound
onderweg naar Risoul effe mogen stoppen : Blackbert's Touratech GPS steun breekt ongelukkig af,
effe nakijken en wat zie ik daar:
hormonen voor zijne KTM ?
hij mag wel zijn tanden eens kuisen
effe nakijken en wat zie ik daar:
hormonen voor zijne KTM ?
hij mag wel zijn tanden eens kuisen
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Longwy and beyound
daar waar veel vrienden van mij swinters komen ski?n ben ik nu ook eens geweest, wel op 2 wielen ipv 2 latten:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Longwy and beyound
Vele hoogtepunten sieren onze Alpen-avonturen
met op het einde een prachtige scene:
nog eentje van mijn favorieten:
SUPER THX BERT !!!!
met op het einde een prachtige scene:
nog eentje van mijn favorieten:
SUPER THX BERT !!!!
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Longwy and beyound
snif.. 't is gedaan met fotokes kwijlen.
vraagje, staan jullie heel de route recht op de pedalen of juist voor de fotokes?
deze
vraagje, staan jullie heel de route recht op de pedalen of juist voor de fotokes?
deze
sig nature
Re: Longwy and beyound
Ik sta heel veel recht. Laat dat spel maar zwalpen en hobbelen, springen en schuiven. Veel comfortabeler zo ('t stuur staat wel 5cm hoger dan standaard) en gemakkelijker op te vangen als 't een beetje te ver gaat. 't is gelijk op een paard: in de bocht gewicht op 't buitenbeen, kijken en vooruit. Je hebt ook een beter zicht op 't reli?f van de putten en bulten. Daarom ook die klep en geen zonnebril: dieptezicht gaat erop achteruit.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Longwy and beyound
ik sta nog te weinig recht,
mijn voetsteunen zijn iets te smal, met bredere steunen zou het comfortabeler zijn om lange tijd recht te staan.
op zacthere helling blijven ik meestal nog zitten, zolang er voldoende vergezicht is.
op lastige stukken: veel losse grote stenen, BEST WEL rechtstaan, als uw voorwiel ne slag naar links wil gaan, dan laat
ge die tussen uw benen effe meegaan naar links om door middel van uw benen uw tank terug recht te brengen en steunen op de goeie voetsteun helpt ook. Als je zou blijven zitten, dan gaat heel uw lijf ook de verkeerde kant op en dan wordt het moeilijker om
nog te corrigeren. Als je maar 3m wegbreedte hebt op een hoogte van 2000m, wil je toch graag beetje marge.....
in veel gravelbochten ging ik neerzitten terwijl bert al rechtstaand zijn bochten pakte, en met bochten hebben we het hier over
haarspeld op losse gravel
ook in de afdalingen had ik meer vertrouwen in de zithouding in bochten, met mijn monocilinderke was het soms moeilijk kiezen tussen 1ste of 2de versnelling, en dan durft die soms in de bocht vallen. (en nu kunnen er hier al 2 instructeurs denken: gecontroleerde achterrem en gas)
zappa, als je in de modder gaat rijden: zoveel mogelijk rechtstaan, ge kunt makkelijker uit een goot wippen, ge laat de moto onder uw gat dansen. Bij wijze van gewoonworden en oefening: ga eens op een MTB een helling naar beneden en weet beneden voor uzelf te zeggen wat het meest comfortabele en gecontroleerde was.
mijn voetsteunen zijn iets te smal, met bredere steunen zou het comfortabeler zijn om lange tijd recht te staan.
op zacthere helling blijven ik meestal nog zitten, zolang er voldoende vergezicht is.
op lastige stukken: veel losse grote stenen, BEST WEL rechtstaan, als uw voorwiel ne slag naar links wil gaan, dan laat
ge die tussen uw benen effe meegaan naar links om door middel van uw benen uw tank terug recht te brengen en steunen op de goeie voetsteun helpt ook. Als je zou blijven zitten, dan gaat heel uw lijf ook de verkeerde kant op en dan wordt het moeilijker om
nog te corrigeren. Als je maar 3m wegbreedte hebt op een hoogte van 2000m, wil je toch graag beetje marge.....
in veel gravelbochten ging ik neerzitten terwijl bert al rechtstaand zijn bochten pakte, en met bochten hebben we het hier over
haarspeld op losse gravel
ook in de afdalingen had ik meer vertrouwen in de zithouding in bochten, met mijn monocilinderke was het soms moeilijk kiezen tussen 1ste of 2de versnelling, en dan durft die soms in de bocht vallen. (en nu kunnen er hier al 2 instructeurs denken: gecontroleerde achterrem en gas)
zappa, als je in de modder gaat rijden: zoveel mogelijk rechtstaan, ge kunt makkelijker uit een goot wippen, ge laat de moto onder uw gat dansen. Bij wijze van gewoonworden en oefening: ga eens op een MTB een helling naar beneden en weet beneden voor uzelf te zeggen wat het meest comfortabele en gecontroleerde was.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Longwy and beyound
Hier word ik dan weer een beetje stillekes van. Knappe foto's. Sweet memories aan mijn tripje van een dik jaar geleden maar als dat zie krijg ik meteen goesting om terug te vertrekken.
De eeuwige tweestrijd, wat is het mooiste, de Alpen of de Pyrenee?n? En dan ben ik in de Alpen en dan is het overduidelijk, de Alpen zijn de max maar als ik dan weer in de Pyrenee?n ben weet ik dat ik dwaalde, er gaat niks boven de Pyrenee?n. Ook nu was ik weer overtuigd maar dan zie ik jullie fofto's. Ik moet echt weer eens terug met mijn eigen ogen gaan kijken. Maar wat nu het schoonste is, ik zal het nooit weten.
De eeuwige tweestrijd, wat is het mooiste, de Alpen of de Pyrenee?n? En dan ben ik in de Alpen en dan is het overduidelijk, de Alpen zijn de max maar als ik dan weer in de Pyrenee?n ben weet ik dat ik dwaalde, er gaat niks boven de Pyrenee?n. Ook nu was ik weer overtuigd maar dan zie ik jullie fofto's. Ik moet echt weer eens terug met mijn eigen ogen gaan kijken. Maar wat nu het schoonste is, ik zal het nooit weten.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Longwy and beyound
moet er echt een winnaar zijn?
Re: Longwy and beyound
Eigenlijk, feitelijk...
Is dat hier echt gedaan ? Komen er geen fotookes meer ?
Is dat hier echt gedaan ? Komen er geen fotookes meer ?
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Longwy and beyound
genoeg Alpen, tijd voor de Pyrenee?n.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Longwy and beyound
lijstje trips:
-Pyrenee?n
-....
dank u Tom T
-Pyrenee?n
-....
dank u Tom T
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Longwy and beyound
Misschien... uiteindelijk...als je h??l veel naar ginder bent geweest... en vergeleken hebt... en nog eens bent gaan controleren... en nog eens.... en nog eens voor alle zekerheid... en dan terug gaan twijfelen...moet er echt een winnaar zijn?
Misschien komen we er ooit wel eens uit.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Longwy and beyound
Pffff, me weer veel te lang beziggehouden, moet nog vanalles doen voor de koers van morgen maar zit hier in plaats te gapen naar zoveel schone foto's .
Is zo iets te doen met de scorpions op een adventure ?
Zo'n trips wil ik zeker nog doen, geen echt endurowerk met trekken en sleuren door modder en beken maar van die passen rijden op min of meer deftig onverhard .
Is zo iets te doen met de scorpions op een adventure ?
Zo'n trips wil ik zeker nog doen, geen echt endurowerk met trekken en sleuren door modder en beken maar van die passen rijden op min of meer deftig onverhard .
Re: Longwy and beyound
Da's zeker te doen met de gewone Scorpions. Drie jaar geleden ook zo gedaan, nooit geen problemen gehad.
Denk zelfs dat het doenbaar is indien het nat zou liggen, want de ondergrond is altijd hard...
Denk zelfs dat het doenbaar is indien het nat zou liggen, want de ondergrond is altijd hard...
Nil volentibus arduum