8 Landen

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Zondag, dag 6

Image

We rijden vandaag dus terug naar huis. Voor mij ongeveer 660 km. En we plannen toch de autosnelwegkilometers redelijk beperkt te houden.

's Morgens duw ik de RT achteruit van de parkeerplaats aan het hotel. Het gaat precies wat moeizaam. Na een paar 100 meter komen we al aan de eerste rotondes - we zitten per slot van rekening in Frankrijk. Het rijden door de rotonde voelt vreemd aan. Mijn Zumo stuurt me op een heel rare manier de Route Nationale op. Anders dan de Streetpilot van Guido. Na enkele kilometers verlaten we de RN , en nemen een d?partementale. De weg oogt heel ruw, de motor schudt wat met zijn kont; liggen er weer steentjes op de weg ? Iets verder stopt Guido om een vest bij aan te trekken. Ik bekijk toch maar even mijn achterband. Euuhmm, ik kan die precies nogal ver induwen ? En ja, wat zien we :

Image

Laps, daar zitten we, op een zondagmorgen in Frankrijk, met een nagel in mijn band, die al redelijk plat is. Image

Ik zou mijn reisbijstand kunnen bellen, maar voor een snelle oplossing kunnen die toch niet zorgen. Ik heb in mijn koffers gelukkig een spuitbus zitten die de band opvult, en het gat toedicht met schuim. Dat is goed voor een tijdelijke reparatie. Maar ik voorzie niet dat ik op een zondag een bandencentrale open vind die mijn band kan repareren. Dus zal die spuitbus voor de volledige 600 km moeten goed zijn.

We proberen eerst nog de 2 dichtsbijzijnde tankastations langs de route uit, om de band te kunnen oppompen indien nodig. Maar het is nu eenmaal zondag... In Frankrijk... Alles dicht dus.

Volgens de gebruiksaanwijzing haal je best de nagel uit de band, laat de band helemaal leeglopen, spuit het schuim erin, en rij zo snel mogelijk voort, want het gat wordt maar gedicht tijdens het rijden. Wel wordt een maximumsnelheid van 50 km/u aangeraden. De nagel krijgen we er niet uit (geen goed gereedschap, te veel linkerhanden), dus gewoon zo de spuitbus erop, en verder rijden. De band staat nu trouwens keihard.

De eerste kilometers doe ik het heel rustig aan. Geleidelijk aan durf ik toch weer wat meer snelheid te maken. Echt genieten van de mooie wegen doe ik wel nog niet. Na een 20 kilometers stop ik nog eens. De band is duidelijk niet meer zo hard als daarnet. Image Image

We besluiten de route verder te rijden, bij elk tankstation kijken of het open is, om de bandenspanning te checken en eventueel bij te stellen. 50 kilometer verder hebben we eindelijk succes. Er blijkt nog 2,9 kilo op de band te staan. Is de normale bandenspanning. Ik zet er voor de zekerheid 3,1 kilo op. We rijden dan maar verder.

Hoe langer we aan het rijden zijn, hoe minder ik me ervan aantrek. De noordelijke Vogezen zijn qua landschap niet zo fantastisch, maar qua rijden is er meer dan voldoende plezier te maken. Ook de streken erna blijven veel rijplezier opleveren. Guido moet weer sneller tanken dan ik. Mijn achterband blijkt niet meer af te gaan, dus heb ik er vertrouwen in om heelhuids thuis te komen. We rijden flink door. Foto's maken zit er nauwelijks nog in.

Iets na de middag willen we eten in het Duitse Blieskastel. We rijden het centrum in. Er blijkt net een oldtimerhappening aan de gang te zijn:

Image Image

Image Image

Image Image

Image

Na een lekker middagmaal in een voor de rest volledig leeg restaurant, rijden we verder. Er is geen snelweg rond Saarbr?cken; om niet opnieuw door de stad te moeten rijden, hebben we een route net ten noorden ervan gepland. Spijtig genoeg zijn dat dan wegen door de voorsteden. Voor 90 % max 50 km/u, druk, niks te zien, kortom de allersaaiste wegen uit de ganse reis. Image

Net voor we de snelweg richting Luxemburg inslaan, stoppen we nog even. We willen even de benen strekken, Guido doet zijn oordopjes in. Als we willen vertrekken merk ik een waarschuwingssignaal op mijn dashboard. Het is een soort 'kannetje' met een knipperend uitroepteken ernaast. Tja, ik rijd met een RT, dus er zal wel dringend olie moeten bijgevuld worden , zeker ? Het was al 5.000 km geleden dat ik dat nog eens had gedaan. Ik laat de boordcomputer ook eens het oliepeil checken en inderdaad, het oliepeil is te laag. Nu, de koffers van een RT zijn erop voorzien, ze bieden genoeg plaats om een bus olie in te vervoeren. Ik kieper dus wat olie bij, en we vertrekken terug.

Onder het rijden gaat het waarschuwingssignaal op mijn dashboard echter niet weg. Op de eerste Rastplatze stop ik dus opnieuw. Nu haal ik mijn BMW-manual boven om te checken wat dat kannetje nu eigenlijk betekent.

Het is dus geen 'kannetje', maar een 'lamp'... Image Image Image Image E?n van mijn 2 koplampen werkt niet meer. Image

OK, niks aan de hand dus. We volgen de snelweg nu tot in Luxemburg. De nagel in mijn band aandachtig, rijd ik niet sneller dan 130 km/u.

In Luxemburg verlaten we de snelweg. We volgen nu de oostelijke landsgrens van Luxemburg. In het M?llerthal heb ik nog nooit zo weinig drukte gezien. Het is de eerste keer dat ik hier kan doorrijden. Iets verder springen we over naar de Duitse kant van de grens. We geven onze motoren nog een laatste keer de sporen op mooie bochtige wegen.

E?n keer stoppen we nog voor de laatste foto's.

Image

Image

Dan rijden we iets voor de Belgische grens de E42 op.

Image

Het zit erop. In het wegrestaurant bij Barchon op de E40 stoppen we de laatste keer, maken we de 'drankpot' op, en nemen we afscheid.

Rond 9 uur 's avonds ben ik weer thuis.

Dat was het. Een trip met prachtige wegen en streken, en noodgedwongen ook enkele saaiere verbindingsstukken. Maar ik onthoud graag de hoogtepunten.

Qua rijplezier:
* Luxemburg (haalt nipt het rijtje, wat veel zegt over dat rijtje )
* Het Zwarte woud (met stip Image )
* Stelvio aan de kant van Bormio
* ?fenpas
* Westzijde Silvrettapas
* Furka
* Grote stukken in de Vogezen

Qua landschap
* Timmelsjoch
* Stelvio
* Gavia
* Silvretta
* Furka

Qua weer:
* dag 1
* dag 2
* dag 3
* dag 4
* dag 5
* dag 6

Tot slot: ik kijk al uit naar mijn volgende trip met Guido. We zijn samen begonnen met motorrijden, rijden nu al meer dan 10 jaar samen, rijden ongeveer even snel, hebben al eens een woordje, maar zolang we in aparte kamers slapen, loopt alles picco bello. Image



Thanks for watching !
Image
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 8 Landen

Post by petervdc »

Mooi !!!!!
De moeite h? Image

Zeg, die RT, wordt die nie vuil van te rijden, die blinkt altijd zo...
Of krijgt ie iedere dag zijn badje ? Image
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Peter,

1. Het heeft niet geregend
2. Mijn fototoestel blinkt niet uit in scherpte. Want in levende lijve ziet die er bijlange na niet zo proper uit. Image

En als je iemand zou verdenken van zijn motor elke dag te kuisen, dan moet je toch bij een ander zijn, hoor ! Ik heb een broertje dood aan kuisen. Dat spul dient voor mee te rijden ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: 8 Landen

Post by zappa »

schone foto's, ooit ben ik er ook eens klaar voor om zo'n landentrip te maken incl mooie foto's, voorlopig hou ik het bij kijken naar iemand anders zijn materiaal.

FM, zijde gij dat naast dat rood fiatje 500 ? ? Image Image Image precies uw duimen aan 't meten Image ?
sig nature

Post Reply