8 Landen

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

We zijn op de top van de pas dus Itali? binnengereden. De afdaling van de Passo del Rombo - zo heet de Timmelsjoch in Itali? - is van een ander kaliber. De wegen zijn veel smaller, er zijn heel wat tunnels, nu en dan korte haarspeldbochten, en het wordt alsmaar warmer.

In een tunnel die plots smaller wordt en een bocht maakt, zie ik een auto Guido passeren met nog een haarbreedte tussen de auto en de zijkoffers van de FJR... Image

Het vertrouwen in het rijden wordt wat minder, we worden hier en daar voorbijgeraasd door snellere GS-en en dergelijke. Na een tijdje stoppen we toch even, zodat ik mijn pull kan uittrekken. En we toch even een fotootje trekken.

Image

Eindelijk komen we beneden, nu zijn we op weg naar Merano. Het wordt drukker op de wegen. Een duitse RT en GS steken ons en de auto's voorbij zonder rekening te houden met volle lijnen. Guido spreekt me daarover aan als we tanken (een tankstation waar we cash moeten betalen !)

Merano is superdruk. Nu hebben we echt last van de warmte, vermits we geen koelende wind meer voelen. Ook als we Merano gepasseerd zijn, blijft het ultra druk. We begrijpen de Duitsers van daarnet. We beginnen er nu zelf ook een sport van te maken op de meest onmogelijke plaatsen de langzame rij auto's, bussen en vrachtwagens te passeren.

Hoe verder we weg geraken van Merano, hoe minder verkeer. Door het continu inhalen van het verkeer en de daarmee gepaard gaande adrenaline, is onze snelheid serieus hoog wanneer we vrije baan hebben. Wanneer we dan eindelijk links afdraaien om aan de Stelvio te beginnen, voel ik me redelijk vermoeid. Wanneer een KTM-rijder ons nog voorbijsteekt, net voor de allereerste haarspeldbocht waarvoor we keihard moeten afremmen, gaan we toch aan de kant om even adem te happen. We hebben al wat zicht op wat nog komen gaat.

Image

Hiernee beginnen echt aan de befaamde Stelvio. Ik ben heel blij dat ik dit jaar twee rijopleidingen heb gevolgd bij Chris en Paul. De haarspeldbochten volgen elkaar op, er lijkt geen einde aan te komen. En het zijn echt korte bochten ! Zonder de cursussen zou ik serieus problemen gekend hebben! De achterremtechniek komt me goed van (Stelvio Image )pas.

Halverwege stop ik even om achteruit en vooruit te kijken.

Image

Image

De blik vooruit doet me even in de handen spuwen (figuurlijk). Er komen precies n?g een paar haarspeldbochten aan. Eens boven is de voldoening groot. Het is gelukt, de 'Turnanti' zijn overmeesterd. En het uitzicht hier is ook een schitterende beloning.

Image

Image

Op de top zelf valt er niet veel te beleven. Dus vatten we de afdaling richting Bormio aan. We stoppen weer even voor een foto.

Image

Ik maak weer wat meters te voet en wordt beloond met het volgende uitzicht:

Image

Image

Als de mannen van Top Gear de Stelvio als de beste rijweg van Europa bestempelden, dan hadden ze het ongetwijfeld over deze zijde !!!! De afdaling naar Bormio is ongelofelijk om te rijden. Hier haal je echt je hart op .

We komen op tijd aan in Bormio om nog even de Gavia omhoog te rijden. In het begin is dit een opeenvolging van flauwe bochten, waar je dus aan een heel hoog tempo omhoog vliegt. Maar na een tijd wordt het een smalle weg, met een wegdek dat soms in heel bedenkelijke staat is. Maar er wordt aan gewerkt, er zijn ook al ettelijk kilometers bedekt met nagelnieuw asfalt.

De Gavia is echt wel hoog. Op de top zijn we bijgevolg letterlijk in de wolken.

Image

Image

Voor de spectaculaire afdaling aan de zuidkant hebben we geen tijd meer. We draaien dus terug naar Bormio, en stoppen nog ??n keer voor wat fotomateriaal.

Image

Image

Image

Uiteindelijk komen we terug in Bormio. We overnachten in Hotel Eira.

Image Image

In dit hotel waren de kamers met half pension goedkoper dan die met enkel ontbijt... Image Daarom waren we maar net op tijd in het hotel, want de bedoeling was dan ook gewoon de dagmenu te eten, die geserveerd wordt om 19u30. Wij schuiven aan om kwart voor 8, dat kon nog net door de beugel voor de mooie Italiaanse hoteleigenares. Waar men tot in Merano nog overal Duits sprak, is het hier enkel Italiaans. Gelukkig spreken ze in het hotel ook een mondjevol Engels.

De derde dag is tot een goed einde gebracht. Een goede nachtrust en op naar dag 4 !
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 8 Landen

Post by Blackbert »

Image Image

Ziet, van een asfaltbaan 3 foto's en van die madam geen ene. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

lurker Image

Ziet, van een asfaltbaan 3 foto's en van die madam geen ene. Image
Tja, van die asfaltbaan heb ik megaplezier gehad. Van die Italiaanse moest ik afblijven. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Vrijdag , dag 4

Image

Oorspronkelijk zat de lus met de Silvrettapas er niet in. We wilden overnachten in het Zwitserse Wattwil, maar de prijzen zijn aan de hoge kant daar, zodat ik een hotel vond in het Oostenrijkse Feldkirch, net voor de grens. Om de dagroute niet te kort te laten worden, heb ik de Silvrettapas er tussen geschoven, wat een zeer goed idee zal blijken.

De zon is weer dadelijk van de partij. Maar nu rijden we westwaarts, we hebben er weinig of geen last van. De eerste pas is de Passo di Foscagno.

Image

Net voor de top komen we langs een douanekantoor.

Image

Douane ? Midden in een land ? De reden is het verderop liggende stadje Livorgno, wat een taksvrije zone is. Dat weten we echter niet, we stoppen dus niet. Er is trouwens toch geen ruimte in mijn koffers...

Voor Livorgno komen we eerst nog langs de passo di Eira.

Image

Voorbij Livorgno ligt het Lago del Gallo. Langs het meer rijden we kilometers lang door een half open tunnel.

Image

Image

Dan rijden we het volgende land in :

Image

Hier moeten we tol betalen en minuten wachten voor we een 4 kilometer lange tunnel in mogen. Deze tunnel heeft maar ??n rijstrook. gelukkig is hij goed verlicht. Ik heb veel respect voor autocarbestuurders die hier door rijden, want ze hebben echt niet veel overschot.

In Zwitserland volgt even later de ?fenpas. Ik heb op het M&T-forum ooit een draadje geopend met de vraag welke wegen jullie een 'wauw'-gevoel gaf ? Deze ?fenpas voeg ik aan mijn lijstje toe. Brede, biljartgladde asfaltwegen met alle soorten bochten. This is my cup of tea Image. In de afdaling ga ik naar mijn gevoel oerendhard. Guido blijft alvast wat achter, en ik haal zelfs 2 andere motoren in ! Spijtig dat de pas aan de korte kant is. Image

Hierna komen we weer in Itali?. De wegen zijn niet superfantastisch. We gaan nu richting Reschenpas. Dit zijn rare wegen: lang stuk rechtdoor, scherpe bocht, lang stuk rechtdoor, scherpe bocht, lang stuk rechtdoor, scherpe bocht, enz. ...

Aan de Reschenpas stoppen we voor de obligate foto van de kerktoren die oprijst uit het water.

Image

Dit is het enige zichtbare overblijfsel van het dorpje dat opgeofferd werd aan het stuwmeer.

We rijden terug Oostenrijk binnen. De volgende pas is de Finsterm?nzpas. De Oostenrijkers zijn hier de weg aan het vernieuwen. Verkeerslichten en alternerend verkeer: kilometers lange files... We zien heel wat motoren gewoon mee aanschuiven. Misschien is de politie hier streng op voorbijstekende motorfietsen ? Wij trekken er ons niets van aan, en rijden de stilstaande file gewoon voorbij. Hier en daar moeten we even invoegen om een tegenliggende vrachtwagen door te laten. Op een bepaalde plaats kom ik in de problemen. Ik voeg in, maar bevind me nog op de middenlijn. Ik sta stil op 20 cm van een auto, in bergaf. Ik kan niet meer voor- of achteruit. Een mobilhome kan me net voorbij, maar voor een vrachtwagen is er niet voldoende ruimte. De wagen voor mij weigert iets op te schuiven (de chauffeur is waarschijnlijk kwaad omdat wij voorbijsteken). Ik kantel mijn motor zo ver mogelijk naar rechts; de vrachtwagen kan me net voorbij... Image

De weg naar Landeck is breed en saai. Waar we een paar dagen terug nog opgewonden waren bij het zien van Alpenbergen, moet het zicht nu al sensationeler zijn om te stoppen voor een foto. Hier niet dus.

In Landeck draaien we richting Silvretta. We krijgen honger en willen stoppen in het toeristische stadje Itschgl. Dat is echter een typisch skioord, nu is het een 'ghost town'. We stoppen dan maar iets verder langs de weg aan een hotel waar al een pak motoren geparkeerd staan. Een spaghetti stilt de honger.

Iets verder betalen we weer tol om de Silvrettapas te beklimmen. In het Duits is die bekend als de 'Bieler H?he'.

Image Image

Let op de schapen. Daarnaast lopen er ook koeien en zelfs paarden los op de weg. We passen dus onze snelheid aan. Hier loont het wel om te stoppen voor foto's !

Image

Image

Boven op de pas bevindt zich de Silvretta Stausee. Heel mooi !

Image

Ik zie daar een politiewagen staan, die aantoont dat er nog hogerop achter misdadigers gejaagd moet worden. Image

Image

En dan volgt de afdaling. Wie die niet kent moet die maar eens opzoeken op maps.google of viamichelin.be . Een niet ophoudende opeenvolging van haarspeld- en andere bochten ! Het Walhalla voor motorrijders !

Guido rijdt voorop. Hij kan in het begin een Nederlandse en een Britse auto voorbijsteken, ik haal de Britse niet voor de bocht. Ik blijf een hele tijd hangen achter de Brit. Als ik hem eindelijk voorbij kan, ligt de weg voor me open. Ik geef de RT volop de sporen, vlieg van bocht naar bocht, krijg na een tijdje Guido terug in het vizier en zit al gauw weer in zijn spoor.

Adrenaline, euforie, 642 opeenvolgende orgasmes... Image Image Image Image Image Image Image

Ik wil maar duidelijk maken dat ik me hier redelijk amuseer. Image

Nu moet ik effen bekomen. Image Later volgt meer van deze 4e dag.
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: 8 Landen

Post by fore »

Image ... Ik krijg hier acute ademhalingsproblemen ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Na de Silvretta komen we weer op 'gewone' wegen terecht. Het verkeer is ook weer drukker. Guido steekt in een bebouwde kom 2 auto's voorbij; ik verkies te wachten tot buiten de bebouwde kom. Gevolg is dat Guido uitloopt op mij. Wanneer ik dan ook nog eens 2 keer voor een rood licht kom te staan, en achter een grote bulldozer tijd verlies, is Guido totaal uit zicht verdwenen. Ik moet dan ook nog eens stoppen omdat de bluetooth verbinding met mijn Zumo uitvalt, en ik alles eens moet uit- en aanzetten om het weer werkend te krijgen.

Pas na de afslag in Bludenz naar Sankt Anton zie ik hem terug. Hij staat daar al een poos te wachten. Op weg naar de Flexenpas moeten we goed opletten om niet de E60 op te rijden, want we hebben geen autowegvignet. Bijna neemt Guido toch de oprit, hij kan zich nog net herstellen.

De Flexenpas is dus de volgende klim.

Image

Die is eigenlijk het vermelden niet waard. Een groot gedeelte van de beklimming loopt door (halfopen) tunnels, en er zijn wegenwerken. Van Lech naar Warth wordt het weer beter rijden, en de Hochtannbergpas is wel de moeite. De wegen zijn hier smaller, soms zien we een redelijke afgrond naast ons (hoewel ik zo veel mogelijk vermijd daar naar te kijken). Guido geeft de voorkeur aan zulke smallere wegen. Ik moet soms moeite doen hem bij te houden.

De top van de Hochtannbergpas betekent weer een fotostop.

Image

In Au beginnen we aan een kleine 'uitstap'. Op de kaart had ik hier nog een beklimming gezien van de Schnepfegg. Dat blijkt een piepklein asfaltwegje omhoog te zijn, zoals je er bij ons in de Ardennen veel aantreft. Toch is er een uitzicht te bewonderen.

Image

En er zijn ook dieren in de buurt. De rechtse foto krijgt als benaming 'de bok en de geit'.

Image Image

Terug in Au slaan we rechtsaf, westwaarts richting Furka. In de late namiddag begin ik terug wat last te krijgen van de tegenliggende zon. Toch houden we het tempo erin. Tot we achter een auto terecht komen, waarachter een gast met een hypersport hangt. In plaats van de auto voorbij te steken, zit die daar maar van links naar rechts te slalommen, zoals we allemaal wel eens doen als de wegen te recht en het verkeer te langzaam is. Maar die gast blijft dat maar doen, hij heeft ons ook niet in het oog. Tot ik besluit hem en de auto voorbij te steken - er was gelegenheid genoeg. Die gast verschiet wel volgens Guido Image . Hij volgt ons dan ook maar.

Iets verder terug een rood licht, weer wegenwerken. We staan een hele poos stil. Het legertje motoren achter ons groeit aan. Allemaal sportmotoren, ik word al wat zenuwachtig, want die mannen rijden meestal veel rapper dan wij. Maar als het groen licht wordt, zien we dat het wel serieuze werken zijn. Het asfalt is over een paar honderd meter vervangen door stenen, zelfs redelijk grote keien. E?n gast met een KTM spurt ons voorbij. Wij rijden voorzichtig voort, blik vooruit, ik dwing me mijn polsen te ontspannen. We raken er goed door. Van de sportmotoren moeten we geen schrik hebben, die hadden het nog heel wat moeilijker dan wij om de stenen te passeren Image

Vanaf nu genieten we van de beklimming van de Furka. Onderweg stoppen we eens voor foto's

Image

Image

En boven is het uitzicht weer prachtig !

Image

En er ligt sneeuw :

Image Image


De afdaling is soms heel smal. Ik heb een schrikmoment als in een linkerbocht me plots een auto met aanhanger tegemoet komt. Ik moet snel uitwijken en moet mijn voorwiel ongeveer 20 cm van de rand van de weg mikken.. Image .

Verder krijg ik weer meer last van de zon. Ik blijf hangen achter een auto, die me comfortabel naar beneden leidt. Guido is wat lastig, want voor hem ging het niet snel genoeg Image .

Beneden aangekomen doen we een terrasje, en besluiten de laatste lus niet meer te rijden, het is al laat. We rijden rechtstreeks naar hotel L?we in Feldkirch.

Ik probeer altijd een hotel te boeken in het centrum van een stadje, zodat we nog kunnen kiezen waar we gaan eten en drinken, zonder de motor te moeten gebruiken. Op de GPS zag ik het hotel perfect gelegen, en had dus via Booking.com het hotel opgezocht. Gasthof L?we had ik daar gevonden, was goed qua prijs, dus direct geboekt. In Feldkirch aangekomen vinden we eerst geen plaats om de motor te parkeren. Guido vindt toch een gaatje, en hij gaat het hotel binnen. Het zag er wel chique uit.

Iets daarna komt hij me uitlachend terug buiten. Dit was namelijk [i:1ksqhytr][b:1ksqhytr]Centralhotel[/b:1ksqhytr][/i:1ksqhytr] L?we. Als ze onze namen niet vonden bij de gasten, belden ze direct naar het [i:1ksqhytr][b:1ksqhytr]Gasthof[/b:1ksqhytr][/i:1ksqhytr] L?we. Daarna namen ze een voorgedrukt plannetje met wegbeschrijving naar het Gasthof van de stapel. Ik was duidelijk niet de eerste die het verkeerde hotel geboekt had... Image

Wij op weg naar het Gasthof. Ongeveer 2,5 kilometer verder, duidelijk NIET meer in het centrum... Image

Nu ja, we konden daar ter plekke ook goed eten, no harm done.

Image

Op naar dag 5 ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Zaterdag - Dag 5

Image Image

De eerste ochtend met veel bewolking. Gisteravond hadden ze op het weerbericht voor vandaag regen gegeven over Oostenrijk. Geen probleem, de regenzone zou vanuit het oosten over het land trekken. Wij rijden nu dadelijk aan de westkant Oostenrijk buiten. Ondanks de donkere wolken valt er nog altijd geen spatje regen.

Guido moet wel dadelijk tanken. Zijn FJR blijkt meer te verbruiken dan gewoonlijk. Hij verbruikt nu meer dan een liter per 100 km meer dan mijn RT.

We rijden nog maar net als we ons laatste nieuwe land toevoegen aan de reeks.

Image

Na een tiental minuutjes is het trouwens al weer voorbij, we rijden nu door Zwitserland. Spijtig genoeg niet de mooiste streek van Zwitserland. Het begint nog goed, maar naar Wattwil toe is het een saaie, drukke weg. Even verder draaien we linksaf , voor de beklimming van de Hulftegg. Dit is weer leuk rijden.

Image

Hier merken we dat sommige automobilisten niet overweg kunnen met motorrijders. Guido steekt een Mercedes voorbij, ik volg. Maar die gast begint op te trekken nadat Guido hem gepasseerd is. Ik 'hang' er naast en moet het kot open trekken om nog net voor de bocht terug te kunnen invoegen Image . De Mercedes blijft ons een viertal bochten belagen, waarna hij het toch maar laat afweten. Wat een l*l.

De weg naar Winterthur valt al bij al nog mee. Het rijdt redelijk vlot, we kunnen de auto's gemakkelijk voorbij. In Winterthur hebben we geluk dat het weekend is, ook daar geraken we vrij vlot door. De zon breekt nu ook door het wolkendek.

We rijden opnieuwe Duitsland binnen. Het rijplezier komt stilaan weer bovendrijven. We kunnen toch even uitrusten en genieten van het uitzicht.

Image

Image Image

En ik dacht dat Duitsers alleen met spitstechnologie rond rijden ?

Image Image

En dan, joepie ! Image We komen weer in het Schwarzwald ! Rijden maar ! Twee armzalige fotootjes trek ik maar.

Image Image

En 's middags ergens eten; er werd net een varken aan het spit gedraaid.

Image

Weer draaien we serieus aan het gas. Ik stond altijd al sceptisch tegen de verhalen over het zwarte woud, maar het is echt waar een motorparadijs. Image

Als we het Zwarte woud achter ons laten, steken we de Rijn over, en komen we weer in Frankrijk terecht. Langs kleinere D?partementales rijden we naar de Vogezen toe. Guido meldt me dat hij dringend moet tanken. De eerstvolgende tankstations langs de route komen pas in M?nster. Dat zal hij nog wel net halen.

Is het dit gegeven, of is het de mindere asfaltkwaliteit, het vertrouwen is wat zoek. Ik rijd lang zo vlot niet de Herrenfluh omhoog. Ik ben dan ook blij dat ik kan stoppen voor wat foto's.

Image

Ik bedenk me ook dat de Vogezen ??n van onze eerste meerdaagse motorreizen is geweest. Toen stonden we ook hier in het gezelschap van Guido's vriend Yvo, die vorig jaar plots aan een hersentumor overleden is... Ik word er even stil van.

Image

Verderop komt het vertrouwen terug, beetje bij beetje wordt de snelheid weer opgedreven. Boven op de Markstein houden we nog een fotostop.

Image

Image

Op weg naar M?nster moeten we rechts afdraaien. Op de afslag liggen veel steentjes. De weg is ook heel korrelig. We zijn niet zeker of dat nog altijd losliggende steentjes zijn, en we rijden voorzichtig verder. Tot een vijftal sportmotoren ons brullend voorbijrazen en bijna knie tegen de grond de bochten nemen. Nu weten we dat het harder kan Image Image Image Image . Guido haalt het tankstation in M?nster. Maar er moet toch iets schelen, zijn benzineverbuik is echt te hoog.

De Col de La Schlucht had ik nog niet gereden. Dat kan een heel drukke weg zijn, maar nu op een zaterdagnamiddag aan de late kant gaat het heel vlot vooruit. We genieten weer van het rijden. Op de top nog een fotootje.

Image

De dag loopt nu stilaan ten einde. In Gerardmer houden we nog ??n keer halt voor een koffiepauze aan het bekende meer.

Image Image

Image Image

We slapen weer in een Etap-Hotel in Remiremont. Eten is daar niet mogelijk, maar in het stadje vinden we een terrasje waar we moules ? volont? eten.

Image

En dan zit onze voorlaatste dag er op. Morgen staan nog een 660 km op het programma tot ik weer thuis ben.
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: 8 Landen

Post by TRooPER »

SCHITTERENDE PANORAMA foto's Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Panorama Maker 3 (pmk3.exe) van ArcSoft. Image

Nadeel is dat de panoramafoto's een te lage resolutie hebben om er bv een poster van te laten drukken.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Zondag, dag 6

Image

We rijden vandaag dus terug naar huis. Voor mij ongeveer 660 km. En we plannen toch de autosnelwegkilometers redelijk beperkt te houden.

's Morgens duw ik de RT achteruit van de parkeerplaats aan het hotel. Het gaat precies wat moeizaam. Na een paar 100 meter komen we al aan de eerste rotondes - we zitten per slot van rekening in Frankrijk. Het rijden door de rotonde voelt vreemd aan. Mijn Zumo stuurt me op een heel rare manier de Route Nationale op. Anders dan de Streetpilot van Guido. Na enkele kilometers verlaten we de RN , en nemen een d?partementale. De weg oogt heel ruw, de motor schudt wat met zijn kont; liggen er weer steentjes op de weg ? Iets verder stopt Guido om een vest bij aan te trekken. Ik bekijk toch maar even mijn achterband. Euuhmm, ik kan die precies nogal ver induwen ? En ja, wat zien we :

Image

Laps, daar zitten we, op een zondagmorgen in Frankrijk, met een nagel in mijn band, die al redelijk plat is. Image

Ik zou mijn reisbijstand kunnen bellen, maar voor een snelle oplossing kunnen die toch niet zorgen. Ik heb in mijn koffers gelukkig een spuitbus zitten die de band opvult, en het gat toedicht met schuim. Dat is goed voor een tijdelijke reparatie. Maar ik voorzie niet dat ik op een zondag een bandencentrale open vind die mijn band kan repareren. Dus zal die spuitbus voor de volledige 600 km moeten goed zijn.

We proberen eerst nog de 2 dichtsbijzijnde tankastations langs de route uit, om de band te kunnen oppompen indien nodig. Maar het is nu eenmaal zondag... In Frankrijk... Alles dicht dus.

Volgens de gebruiksaanwijzing haal je best de nagel uit de band, laat de band helemaal leeglopen, spuit het schuim erin, en rij zo snel mogelijk voort, want het gat wordt maar gedicht tijdens het rijden. Wel wordt een maximumsnelheid van 50 km/u aangeraden. De nagel krijgen we er niet uit (geen goed gereedschap, te veel linkerhanden), dus gewoon zo de spuitbus erop, en verder rijden. De band staat nu trouwens keihard.

De eerste kilometers doe ik het heel rustig aan. Geleidelijk aan durf ik toch weer wat meer snelheid te maken. Echt genieten van de mooie wegen doe ik wel nog niet. Na een 20 kilometers stop ik nog eens. De band is duidelijk niet meer zo hard als daarnet. Image Image

We besluiten de route verder te rijden, bij elk tankstation kijken of het open is, om de bandenspanning te checken en eventueel bij te stellen. 50 kilometer verder hebben we eindelijk succes. Er blijkt nog 2,9 kilo op de band te staan. Is de normale bandenspanning. Ik zet er voor de zekerheid 3,1 kilo op. We rijden dan maar verder.

Hoe langer we aan het rijden zijn, hoe minder ik me ervan aantrek. De noordelijke Vogezen zijn qua landschap niet zo fantastisch, maar qua rijden is er meer dan voldoende plezier te maken. Ook de streken erna blijven veel rijplezier opleveren. Guido moet weer sneller tanken dan ik. Mijn achterband blijkt niet meer af te gaan, dus heb ik er vertrouwen in om heelhuids thuis te komen. We rijden flink door. Foto's maken zit er nauwelijks nog in.

Iets na de middag willen we eten in het Duitse Blieskastel. We rijden het centrum in. Er blijkt net een oldtimerhappening aan de gang te zijn:

Image Image

Image Image

Image Image

Image

Na een lekker middagmaal in een voor de rest volledig leeg restaurant, rijden we verder. Er is geen snelweg rond Saarbr?cken; om niet opnieuw door de stad te moeten rijden, hebben we een route net ten noorden ervan gepland. Spijtig genoeg zijn dat dan wegen door de voorsteden. Voor 90 % max 50 km/u, druk, niks te zien, kortom de allersaaiste wegen uit de ganse reis. Image

Net voor we de snelweg richting Luxemburg inslaan, stoppen we nog even. We willen even de benen strekken, Guido doet zijn oordopjes in. Als we willen vertrekken merk ik een waarschuwingssignaal op mijn dashboard. Het is een soort 'kannetje' met een knipperend uitroepteken ernaast. Tja, ik rijd met een RT, dus er zal wel dringend olie moeten bijgevuld worden , zeker ? Het was al 5.000 km geleden dat ik dat nog eens had gedaan. Ik laat de boordcomputer ook eens het oliepeil checken en inderdaad, het oliepeil is te laag. Nu, de koffers van een RT zijn erop voorzien, ze bieden genoeg plaats om een bus olie in te vervoeren. Ik kieper dus wat olie bij, en we vertrekken terug.

Onder het rijden gaat het waarschuwingssignaal op mijn dashboard echter niet weg. Op de eerste Rastplatze stop ik dus opnieuw. Nu haal ik mijn BMW-manual boven om te checken wat dat kannetje nu eigenlijk betekent.

Het is dus geen 'kannetje', maar een 'lamp'... Image Image Image Image E?n van mijn 2 koplampen werkt niet meer. Image

OK, niks aan de hand dus. We volgen de snelweg nu tot in Luxemburg. De nagel in mijn band aandachtig, rijd ik niet sneller dan 130 km/u.

In Luxemburg verlaten we de snelweg. We volgen nu de oostelijke landsgrens van Luxemburg. In het M?llerthal heb ik nog nooit zo weinig drukte gezien. Het is de eerste keer dat ik hier kan doorrijden. Iets verder springen we over naar de Duitse kant van de grens. We geven onze motoren nog een laatste keer de sporen op mooie bochtige wegen.

E?n keer stoppen we nog voor de laatste foto's.

Image

Image

Dan rijden we iets voor de Belgische grens de E42 op.

Image

Het zit erop. In het wegrestaurant bij Barchon op de E40 stoppen we de laatste keer, maken we de 'drankpot' op, en nemen we afscheid.

Rond 9 uur 's avonds ben ik weer thuis.

Dat was het. Een trip met prachtige wegen en streken, en noodgedwongen ook enkele saaiere verbindingsstukken. Maar ik onthoud graag de hoogtepunten.

Qua rijplezier:
* Luxemburg (haalt nipt het rijtje, wat veel zegt over dat rijtje )
* Het Zwarte woud (met stip Image )
* Stelvio aan de kant van Bormio
* ?fenpas
* Westzijde Silvrettapas
* Furka
* Grote stukken in de Vogezen

Qua landschap
* Timmelsjoch
* Stelvio
* Gavia
* Silvretta
* Furka

Qua weer:
* dag 1
* dag 2
* dag 3
* dag 4
* dag 5
* dag 6

Tot slot: ik kijk al uit naar mijn volgende trip met Guido. We zijn samen begonnen met motorrijden, rijden nu al meer dan 10 jaar samen, rijden ongeveer even snel, hebben al eens een woordje, maar zolang we in aparte kamers slapen, loopt alles picco bello. Image



Thanks for watching !
Image
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 8 Landen

Post by petervdc »

Mooi !!!!!
De moeite h? Image

Zeg, die RT, wordt die nie vuil van te rijden, die blinkt altijd zo...
Of krijgt ie iedere dag zijn badje ? Image
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Peter,

1. Het heeft niet geregend
2. Mijn fototoestel blinkt niet uit in scherpte. Want in levende lijve ziet die er bijlange na niet zo proper uit. Image

En als je iemand zou verdenken van zijn motor elke dag te kuisen, dan moet je toch bij een ander zijn, hoor ! Ik heb een broertje dood aan kuisen. Dat spul dient voor mee te rijden ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4501
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: 8 Landen

Post by zappa »

schone foto's, ooit ben ik er ook eens klaar voor om zo'n landentrip te maken incl mooie foto's, voorlopig hou ik het bij kijken naar iemand anders zijn materiaal.

FM, zijde gij dat naast dat rood fiatje 500 ? ? Image Image Image precies uw duimen aan 't meten Image ?
sig nature

Post Reply