8 Landen

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Post by F M »

Mijn maat Guido had voor dit jaar een tripje naar de Oostenrijkse Vorarlberg gepland. Bij het uitstippelen bleek algauw dat we een aantal landen zouden doorkruisen. De 'offici?le' benaming van onze trip wijzigde dan ook al snel in de 8 Landentrip. Op 5 dagen en half betekent dit toch een kleine 3.000 km, met inbegrip van enkele mooie passen. Het is wel geen Longwy en zo, maar we hebben even goed iets om naar uit te kijken ! Image

Maandag 30 augustus zorg ik dat alle bagage ingepakt is. 2 Zijkoffers en een tanktas zijn voldoende. Het regent nu nog pijpestelen, maar de weerberichten vertellen ons dat het vanaf morgen dinsdag tot en met zondag droog zal blijven. Temperaturen tussen 15 en 22 graden Celsius moeten ervoor zorgen dat we noch te koud, noch te warm zullen hebben. Ideaal motorweer dus. Image Mijn pas gekocht hyperkewl vestje laat ik thuis.

Dinsdagmorgen neem ik afscheid van de familie. In de voormiddag werk ik nog een halve dag, kwestie van wat laatste zaakjes af te handelen. Stipt half twaalf rijd ik het gebouw op het industrieterrein in Heverlee buiten. Alle dames hangen uit het raam om me uit te wuiven. Schitterend begin ! Image

De eerste dagrit moet ons tot in Colmar brengen.
Image

Ik rijd gemoedelijk onder begeleiding van mijn muziek op de Zumo over de E40, door de tunnels in Luik tot het aire de Noidr?, waar Guido mij al opwacht.
Image
Hier eet ik een friet met balletjes in tomatensaus op het terras. Na weken van herfstweer in augustus is dit een echte opsteker.

We hebben nog een hele rit voor de boeg, dus zetten we ons in gang. Op de E25 zijn er heel wat wegenwerken. Als we te lang achter een vrachtwagen hangen die aan 30 km/u zich omhoog trekt, besluit ik op een hoogst illegale wijze die vrachtwagen voorbij te steken op het wegdek waarop gewerkt wordt. Het zal niet de laatste keer zijn deze vakantie dat we de regels aan onze laars lappen.

In Bastogne verlaten we de snelweg, en rijden we richting Luxemburg.
Image
Ons eerste land ! Al vlug komen de leuke bochtjes eraan. Smalle wegen, gecombineerd met tegemoetkomend vrachtverkeer doet me de pas op de bochtenstage aangeleerde bochtentechnieken goed inoefenen. In linkerbochten zo lang mogelijk op de rechterkant blijven, tot je het uiteinde van de bocht ziet !

Luxemburg biedt dus heel leuke, bochtige wegen, maar hier en daar is er ook een vergezicht
Image
We passeren door Diekirch, iets verder is het tijd voor een terrasje.
Image
We naderen Duitsland; de wegen worden saaier.
Image
Vanaf nu zijn het eigenlijk doorgangswegen tot in Colmar. Oorspronkelijk was het de bedoeling een ganse dag te werken, en na het werk via snelwegen in ??n trek naar Colmar te trekken. Door 5 uur eerder te vertrekken, hebben we een leuke doortocht in Luxemburg kunnen inlassen, maar nu is het niet meer de weg, maar het doel dat het belangrijkste wordt.

In Saarbr?cken verliezen we mekaar even uit het oog. Ik stop keurig voor een rood licht, maar Guido laat zich flitsen (langs de voorkant Image ), en neemt daardoor een hele voorsprong. Hij wacht me op bij het buitenrijden van de stad. Gelukkig hebben we beiden de route goed kunnen volgen.

Nu rijden we Frankrijk binnen.
Image
Er valt niet veel meer te zien; we arriveren redelijk vroeg in Colmar in ons Etap-hotel.
Image
Tijd genoeg om in de stad op een terrasje een avondmaal te nuttigen. Daarna ons bed in om te genieten van een heerlijke nachtrust (ik Image ), of om zich te ergeren aan het gesnurk van de kamergenoot (Guido Image ). Vanaf de volgende dagen heb ik telkens 2 eenpersoonskamers geboekt, om Guido tot bedaren te laten komen. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 8 Landen

Post by Blackbert »

En? Sneeuw gezien, van dichtbij?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: 8 Landen

Post by duibhce Kaelann »

Stipt half twaalf rijd ik het gebouw op het industrieterrein in Heverlee buiten. Alle dames hangen uit het raam om me uit te wuiven.
de volgende keer passeert ge nog ff langs de technologielaan, he. Dan wuif ik ook Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

En? Sneeuw gezien, van dichtbij?
Jawel, wacht maar op dag 3 Image

@ Duibdinges: ik ben langs de buitenkant van de Technologielaan gereden, h?! bandencentrale Janssens, Opel, Ford enz. Ik heb u daar niet zien staan ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: 8 Landen

Post by duibhce Kaelann »

@ Duibdinges: ik ben langs de buitenkant van de Technologielaan gereden, h?! bandencentrale Janssens, Opel, Ford enz. Ik heb u daar niet zien staan ! Image
ik stond aan den andere kant (Brabanthal, Smith&Nephew, Materialise) Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Dag 2
Image

Dinsdagmorgen nemen we geen ontbijt in het Etap-hotel. Die stellen immers niet zo veel voor. We wandelen weer even het centrum van Colmar in. Op het terrasje van gisteren nemen we nu een ontbijt. Koffiekoeken en nogal droog Frans brood. De lucht is helder blauw. Image
Image Image

Image
Het belooft een prachtige dag te worden. We rijden Colmar uit. De richting is oostwaarts. Daardoor heb ik wat problemen met de laagstaande zon. De tol van wachten tot in september. De vorige jaren zijn we in april/mei op motortrip geweest, maar in die periode zijn er nog te veel passen gesloten om deze reis te kunnen maken.

Oostwaarts rijden, betekent dat we de Vogezen achter ons laten.
Image

Na een twintigtal kilometer bereiken we het Grand Canal d'Alsace, dat we oversteken aan de energiecentrale van Fessenheim.
ImageImage

Vlak daarna steken we de Rijn over, en bevinden we ons weer in Duitsland.
Image


Zoals we daarstraks de Vogezen achter ons zagen liggen, zien we nu het Zwarte Woud voor ons, waar ik nog nooit geweest ben. Het begint nog met een ellenlange zone 50. Maar in OberM?nstertal lijkt het aards paradijs te beginnen. Ik toon hier maar 2 foto's uit het Zwarte Woud.
Image

Image

Het is hier immers een lelijke streek / het is hier zo fantastisch leuk rijden dat je geen zin hebt om te stoppen voor foto's (schrappen wat niet past).
Het asfalt varieert van goed tot super. Rechte stukken zijn net lang genoeg om tragere auto's of vrachtwagens in te halen. Jammie jammie ! Image

In de late voormiddag is het toch tijd voor een drankstop. Het meer met de uitnodigende naam Titisee lijkt ons een mooie gelegenheid tot terrasje. Maar de B317 waarop we ons bevinden, kan pas anderhalve kilometer voorbij het meer verlaten worden. We hebben nog 3 afslagen nodig om in de buurt van de Titisee te geraken. Het laatste stukje is een voetgangerszone, zodat ik nog een paar honderd meter moet stappen om de Titisee op het SD-kaartje vast te kunnen leggen.

Image

Image

Na het verlaten van het Zwarte Woud komen we onder andere door Donaueschingen. Het is duidelijk dat we nu een tijdje de Donau volgen. In deze streek is dat nog een relatief klein riviertje. In de buurt van T?ttlingen, waar we trouwens onze middagstop houden, begint het Naturpark Obere Donau. Weer heel wat rijplezier en geen tijd om fotostops in te lassen. Buiten dit dorpje dat wel heel speciaal gelegen is.

Image

De wegen zijn van zeer goede kwaliteit in Duitsland. En als ze dat niet zijn, dan wordt er aan gewerkt. We hebben al 2 keer een wegomleiding moeten volgen, wat resulteert in ettelijke kilometers meer dan we gepland hadden. Maar ik moet zeggen, we klagen daar niet om.

Eens voorbij het natuurpark worden de wegen even wat eentoniger. We stoppen nog even voor een terrasje in Weingarten, aan de voet van een imposante kathedraal.

Image

Daarna gaat het verder richting Allgau. De Alpen komen nu in zicht!

Image

Om mooiere foto's te kunnen nemen, doet een mens al eens wat meer moeite, zoals hier een paadje omhoog rijden :

Image

Wanneer we nog een derde wegomlegging tegenkomen, worden we hierlangs gestuurd.

Image

Nu zitten we echt dichtbij. Iets verderop komen we op een drukke B-weg terecht die ons naar Immenstadt leidt. We zullen overnachten in hotel Hirsch. De motoren mogen in de garage van het hotel.

Image

Immenstadt is een klein stadje, op zijn Duits heel netjes.

Image Image

Het hotel is qua eten een aanrader. Ik eet een heerlijke hirschragout. Door de aparte kamers zullen we vannacht allebei goed slapen!
Image Image Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: 8 Landen

Post by zappa »

@ FM, ge hebt nog niet aan koe-staren gedaan, in die andere 2 reisverslagen blijken koeien een zeer geliefde bezienswaardigheid Image

Wel tof zo al die reiverslagen lezen/bekijken, en ik maar naar m'n werk rijden Image
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Dag 3 komt eraan.

Image

Eindelijk de Alpen in! We zijn er nu echt heel dicht bij.

Image

Er schijnt weer een zalig zonnetje. Maar weer geeft dit een beetje hetzelfde probleem als gisteren: we rijden naar het oosten, en dat betekent dat het zicht soms wat moeilijk is. In Sonthofen stop ik voor een licht dat op oranje springt, Guido vliegt me voorbij. Een geluk dat hij wat rechts van me reed...

De eerste pas komt eraan: de Oberjoch. De zon speelt me serieus parten. De Oberjoch is een opeenvolging van korte bochten. Op zich een fantastisch speelterrein, maar ik blijf achter een drietal auto's hangen, omdat ik niet genoeg zie. Nota voor volgende keer (als die ooit nog komt Image ): niet 's morgens van de westkant oprijden !

Eventjes verder rijden we ons volgend land binnen: Oostenrijk.
Image Ik heb het bord gemist, dus speel ik vals en plaats hier een foto van een bord dat overduidelijk ergens anders geplaatst is. Sorry Image .

De wegen zijn hier picco bello. De Gaicht pas heeft brede wegen, is niet al te moeilijk. Spijtig genoeg is het wel redelijk druk. Een groot deel van het plezier bestaat er dan ook in om de auto's en vrachtwagens in te halen.

In Weissenbach passeren we de Lech.

Image

In Reutte vinden we niets geschikt om koffie te drinken, dus slaan we de weg zuidwaarts in, richting Fern Pas. De weg stijgt , het wordt stilaan kouder. We hangen een tijdje achter een vrachtwagen. We beslissen dan maar om een koffiestop in te lassen bij een cafetaria 'with a view'.

Image Image

Als we terug willen vertrekken, komt er net een ontzettend lange rij met vrachtwagens en auto's voorbij. Image We wachten nog wat met vertrekken, maar er blijven grote stromen voertuigen langs trekken. Er zit niets anders op dan in te schuiven. Kilometers lang voeren we inhaalmanoeuvres uit. Dat kan natuurlijk ook leuk zijn, maar aan een autovrije weg hadden we hier wel de voorkeur gegeven. Image

In het dal aangekomen rijden we even westwaarts, parallel aan de Inntal Autobahn. Hier is het echt tot rust komen, nauwelijks verkeer. Net als we bij Haiming een weg omhoog inslaan, krijg ik bericht van de dochter dat haar herexamen van die dag goed verlopen is. Met volle moed klim ik dus omhoog over een kleine pas langs de 'Sattele'. Klein of groot, mooi is het.

Image

Image

Over de pas komen we terecht in de afdaling van de K?htai. Weer prachtige wegen en bochten, het tempo wordt opgedreven. Tot ik in een bocht merk dat ik op minder dan een meter passeer langs een grote, dikke koe... Image (goed zo, Zappa ? Image ) Even slikken, tempo weer omlaag halen, en dan een pak voorzichtiger verder omlaag. Gelukkig zijn de koeien gewoon aan verkeer, en blijven ze rustig ter plekke. Pas bij het passeren van een 'cattle grill' schroeven we het tempo weer omhoog.

Benden komen we in het Oetztal. We rijden zuidwaarts, op naar de Timmelsjoch. Het is hier iets te druk, en de wegen zijn niet speciaal. het wordt ook alsmaar warmer.

In S?lden zjin er wegenwerken. Ondertussen schamen we ons nergens meer voor, we passeren gewoonweg de wachtende file. Net voorbij de werken stoppen we bij een snackbar voor ons middageten.

Image

En dan gaat het omhoog naar de Timmelsjoch. Aan het Mautkantoor moeten we 12 euro per motor betalen voor een enkele reis. En neen, mijnheer, Visa nemen we niet aan ! Koud is het niet, maar we bevinden ons toch tussen sneeuw.

Image Image

De uitzichten zijn hier al redelijk mooi.

Image

De Oostenrijkse kant van de Timmelsjoch bestaat uit enkele haarspeldbochten en een paar lange rechte stukken. Met een gezapig tempo van rond de 110 km/u genieten we van de omgeving. Tot we opschrikken als een paar racemotoren ons voorbijvliegen aan bijna het dubbele van onze snelheid.

Boven op de Timmelsjoch houden we halt. Hier is het even echt genieten van het uitzicht. Ik doe weer net wat meer moeite om mooie foto's te trekken.

Image

En dat heeft resultaat :

Image


Image Image


Image Image

Boven op de top voegen we een volgend land toe aan het rijtje:

Image

Ik pauzeer nu even. Maar niet weglopen, er komt nog moois deze dag ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: 8 Landen

Post by fore »

Image

Frans, ge zijt nie goe bezig .... ons zo zeer doen ... Image Image

... ge moest beschaamd zijn ... azo'n schoon foto's ...


Maar allee ... Nu dat ge toch bezig zijt ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

edje
Posts: 60
Joined: 03 Mar 2010 23:30

Re: 8 Landen

Post by edje »

Enige constante bij al deze mooie foto's is die FJR die steeds staat te blinken!!! Image Image Image

Wij gaan al 20 jaar op verlof in S?lden (winter) en hebben al een paar zomertochten ondernomen met de motor ook daar. Volgend jaar plannen wij terug een doortocht richting Italie. Ik kijk er al naar uit.
Wil je in S?lden overnachten in de zomer: Hotel Sunny S?lden. De geranten zijn beiden motorrijders.
Schitterend hotel en een knoert van een garage.

Grtjs
Image Image Image
Yamaha FJR 1300 Tech Graphite 2015
WWW.FJRijders.net
MAG-lid

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

We zijn op de top van de pas dus Itali? binnengereden. De afdaling van de Passo del Rombo - zo heet de Timmelsjoch in Itali? - is van een ander kaliber. De wegen zijn veel smaller, er zijn heel wat tunnels, nu en dan korte haarspeldbochten, en het wordt alsmaar warmer.

In een tunnel die plots smaller wordt en een bocht maakt, zie ik een auto Guido passeren met nog een haarbreedte tussen de auto en de zijkoffers van de FJR... Image

Het vertrouwen in het rijden wordt wat minder, we worden hier en daar voorbijgeraasd door snellere GS-en en dergelijke. Na een tijdje stoppen we toch even, zodat ik mijn pull kan uittrekken. En we toch even een fotootje trekken.

Image

Eindelijk komen we beneden, nu zijn we op weg naar Merano. Het wordt drukker op de wegen. Een duitse RT en GS steken ons en de auto's voorbij zonder rekening te houden met volle lijnen. Guido spreekt me daarover aan als we tanken (een tankstation waar we cash moeten betalen !)

Merano is superdruk. Nu hebben we echt last van de warmte, vermits we geen koelende wind meer voelen. Ook als we Merano gepasseerd zijn, blijft het ultra druk. We begrijpen de Duitsers van daarnet. We beginnen er nu zelf ook een sport van te maken op de meest onmogelijke plaatsen de langzame rij auto's, bussen en vrachtwagens te passeren.

Hoe verder we weg geraken van Merano, hoe minder verkeer. Door het continu inhalen van het verkeer en de daarmee gepaard gaande adrenaline, is onze snelheid serieus hoog wanneer we vrije baan hebben. Wanneer we dan eindelijk links afdraaien om aan de Stelvio te beginnen, voel ik me redelijk vermoeid. Wanneer een KTM-rijder ons nog voorbijsteekt, net voor de allereerste haarspeldbocht waarvoor we keihard moeten afremmen, gaan we toch aan de kant om even adem te happen. We hebben al wat zicht op wat nog komen gaat.

Image

Hiernee beginnen echt aan de befaamde Stelvio. Ik ben heel blij dat ik dit jaar twee rijopleidingen heb gevolgd bij Chris en Paul. De haarspeldbochten volgen elkaar op, er lijkt geen einde aan te komen. En het zijn echt korte bochten ! Zonder de cursussen zou ik serieus problemen gekend hebben! De achterremtechniek komt me goed van (Stelvio Image )pas.

Halverwege stop ik even om achteruit en vooruit te kijken.

Image

Image

De blik vooruit doet me even in de handen spuwen (figuurlijk). Er komen precies n?g een paar haarspeldbochten aan. Eens boven is de voldoening groot. Het is gelukt, de 'Turnanti' zijn overmeesterd. En het uitzicht hier is ook een schitterende beloning.

Image

Image

Op de top zelf valt er niet veel te beleven. Dus vatten we de afdaling richting Bormio aan. We stoppen weer even voor een foto.

Image

Ik maak weer wat meters te voet en wordt beloond met het volgende uitzicht:

Image

Image

Als de mannen van Top Gear de Stelvio als de beste rijweg van Europa bestempelden, dan hadden ze het ongetwijfeld over deze zijde !!!! De afdaling naar Bormio is ongelofelijk om te rijden. Hier haal je echt je hart op .

We komen op tijd aan in Bormio om nog even de Gavia omhoog te rijden. In het begin is dit een opeenvolging van flauwe bochten, waar je dus aan een heel hoog tempo omhoog vliegt. Maar na een tijd wordt het een smalle weg, met een wegdek dat soms in heel bedenkelijke staat is. Maar er wordt aan gewerkt, er zijn ook al ettelijk kilometers bedekt met nagelnieuw asfalt.

De Gavia is echt wel hoog. Op de top zijn we bijgevolg letterlijk in de wolken.

Image

Image

Voor de spectaculaire afdaling aan de zuidkant hebben we geen tijd meer. We draaien dus terug naar Bormio, en stoppen nog ??n keer voor wat fotomateriaal.

Image

Image

Image

Uiteindelijk komen we terug in Bormio. We overnachten in Hotel Eira.

Image Image

In dit hotel waren de kamers met half pension goedkoper dan die met enkel ontbijt... Image Daarom waren we maar net op tijd in het hotel, want de bedoeling was dan ook gewoon de dagmenu te eten, die geserveerd wordt om 19u30. Wij schuiven aan om kwart voor 8, dat kon nog net door de beugel voor de mooie Italiaanse hoteleigenares. Waar men tot in Merano nog overal Duits sprak, is het hier enkel Italiaans. Gelukkig spreken ze in het hotel ook een mondjevol Engels.

De derde dag is tot een goed einde gebracht. Een goede nachtrust en op naar dag 4 !
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 8 Landen

Post by Blackbert »

Image Image

Ziet, van een asfaltbaan 3 foto's en van die madam geen ene. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

lurker Image

Ziet, van een asfaltbaan 3 foto's en van die madam geen ene. Image
Tja, van die asfaltbaan heb ik megaplezier gehad. Van die Italiaanse moest ik afblijven. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Vrijdag , dag 4

Image

Oorspronkelijk zat de lus met de Silvrettapas er niet in. We wilden overnachten in het Zwitserse Wattwil, maar de prijzen zijn aan de hoge kant daar, zodat ik een hotel vond in het Oostenrijkse Feldkirch, net voor de grens. Om de dagroute niet te kort te laten worden, heb ik de Silvrettapas er tussen geschoven, wat een zeer goed idee zal blijken.

De zon is weer dadelijk van de partij. Maar nu rijden we westwaarts, we hebben er weinig of geen last van. De eerste pas is de Passo di Foscagno.

Image

Net voor de top komen we langs een douanekantoor.

Image

Douane ? Midden in een land ? De reden is het verderop liggende stadje Livorgno, wat een taksvrije zone is. Dat weten we echter niet, we stoppen dus niet. Er is trouwens toch geen ruimte in mijn koffers...

Voor Livorgno komen we eerst nog langs de passo di Eira.

Image

Voorbij Livorgno ligt het Lago del Gallo. Langs het meer rijden we kilometers lang door een half open tunnel.

Image

Image

Dan rijden we het volgende land in :

Image

Hier moeten we tol betalen en minuten wachten voor we een 4 kilometer lange tunnel in mogen. Deze tunnel heeft maar ??n rijstrook. gelukkig is hij goed verlicht. Ik heb veel respect voor autocarbestuurders die hier door rijden, want ze hebben echt niet veel overschot.

In Zwitserland volgt even later de ?fenpas. Ik heb op het M&T-forum ooit een draadje geopend met de vraag welke wegen jullie een 'wauw'-gevoel gaf ? Deze ?fenpas voeg ik aan mijn lijstje toe. Brede, biljartgladde asfaltwegen met alle soorten bochten. This is my cup of tea Image. In de afdaling ga ik naar mijn gevoel oerendhard. Guido blijft alvast wat achter, en ik haal zelfs 2 andere motoren in ! Spijtig dat de pas aan de korte kant is. Image

Hierna komen we weer in Itali?. De wegen zijn niet superfantastisch. We gaan nu richting Reschenpas. Dit zijn rare wegen: lang stuk rechtdoor, scherpe bocht, lang stuk rechtdoor, scherpe bocht, lang stuk rechtdoor, scherpe bocht, enz. ...

Aan de Reschenpas stoppen we voor de obligate foto van de kerktoren die oprijst uit het water.

Image

Dit is het enige zichtbare overblijfsel van het dorpje dat opgeofferd werd aan het stuwmeer.

We rijden terug Oostenrijk binnen. De volgende pas is de Finsterm?nzpas. De Oostenrijkers zijn hier de weg aan het vernieuwen. Verkeerslichten en alternerend verkeer: kilometers lange files... We zien heel wat motoren gewoon mee aanschuiven. Misschien is de politie hier streng op voorbijstekende motorfietsen ? Wij trekken er ons niets van aan, en rijden de stilstaande file gewoon voorbij. Hier en daar moeten we even invoegen om een tegenliggende vrachtwagen door te laten. Op een bepaalde plaats kom ik in de problemen. Ik voeg in, maar bevind me nog op de middenlijn. Ik sta stil op 20 cm van een auto, in bergaf. Ik kan niet meer voor- of achteruit. Een mobilhome kan me net voorbij, maar voor een vrachtwagen is er niet voldoende ruimte. De wagen voor mij weigert iets op te schuiven (de chauffeur is waarschijnlijk kwaad omdat wij voorbijsteken). Ik kantel mijn motor zo ver mogelijk naar rechts; de vrachtwagen kan me net voorbij... Image

De weg naar Landeck is breed en saai. Waar we een paar dagen terug nog opgewonden waren bij het zien van Alpenbergen, moet het zicht nu al sensationeler zijn om te stoppen voor een foto. Hier niet dus.

In Landeck draaien we richting Silvretta. We krijgen honger en willen stoppen in het toeristische stadje Itschgl. Dat is echter een typisch skioord, nu is het een 'ghost town'. We stoppen dan maar iets verder langs de weg aan een hotel waar al een pak motoren geparkeerd staan. Een spaghetti stilt de honger.

Iets verder betalen we weer tol om de Silvrettapas te beklimmen. In het Duits is die bekend als de 'Bieler H?he'.

Image Image

Let op de schapen. Daarnaast lopen er ook koeien en zelfs paarden los op de weg. We passen dus onze snelheid aan. Hier loont het wel om te stoppen voor foto's !

Image

Image

Boven op de pas bevindt zich de Silvretta Stausee. Heel mooi !

Image

Ik zie daar een politiewagen staan, die aantoont dat er nog hogerop achter misdadigers gejaagd moet worden. Image

Image

En dan volgt de afdaling. Wie die niet kent moet die maar eens opzoeken op maps.google of viamichelin.be . Een niet ophoudende opeenvolging van haarspeld- en andere bochten ! Het Walhalla voor motorrijders !

Guido rijdt voorop. Hij kan in het begin een Nederlandse en een Britse auto voorbijsteken, ik haal de Britse niet voor de bocht. Ik blijf een hele tijd hangen achter de Brit. Als ik hem eindelijk voorbij kan, ligt de weg voor me open. Ik geef de RT volop de sporen, vlieg van bocht naar bocht, krijg na een tijdje Guido terug in het vizier en zit al gauw weer in zijn spoor.

Adrenaline, euforie, 642 opeenvolgende orgasmes... Image Image Image Image Image Image Image

Ik wil maar duidelijk maken dat ik me hier redelijk amuseer. Image

Nu moet ik effen bekomen. Image Later volgt meer van deze 4e dag.
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: 8 Landen

Post by fore »

Image ... Ik krijg hier acute ademhalingsproblemen ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Na de Silvretta komen we weer op 'gewone' wegen terecht. Het verkeer is ook weer drukker. Guido steekt in een bebouwde kom 2 auto's voorbij; ik verkies te wachten tot buiten de bebouwde kom. Gevolg is dat Guido uitloopt op mij. Wanneer ik dan ook nog eens 2 keer voor een rood licht kom te staan, en achter een grote bulldozer tijd verlies, is Guido totaal uit zicht verdwenen. Ik moet dan ook nog eens stoppen omdat de bluetooth verbinding met mijn Zumo uitvalt, en ik alles eens moet uit- en aanzetten om het weer werkend te krijgen.

Pas na de afslag in Bludenz naar Sankt Anton zie ik hem terug. Hij staat daar al een poos te wachten. Op weg naar de Flexenpas moeten we goed opletten om niet de E60 op te rijden, want we hebben geen autowegvignet. Bijna neemt Guido toch de oprit, hij kan zich nog net herstellen.

De Flexenpas is dus de volgende klim.

Image

Die is eigenlijk het vermelden niet waard. Een groot gedeelte van de beklimming loopt door (halfopen) tunnels, en er zijn wegenwerken. Van Lech naar Warth wordt het weer beter rijden, en de Hochtannbergpas is wel de moeite. De wegen zijn hier smaller, soms zien we een redelijke afgrond naast ons (hoewel ik zo veel mogelijk vermijd daar naar te kijken). Guido geeft de voorkeur aan zulke smallere wegen. Ik moet soms moeite doen hem bij te houden.

De top van de Hochtannbergpas betekent weer een fotostop.

Image

In Au beginnen we aan een kleine 'uitstap'. Op de kaart had ik hier nog een beklimming gezien van de Schnepfegg. Dat blijkt een piepklein asfaltwegje omhoog te zijn, zoals je er bij ons in de Ardennen veel aantreft. Toch is er een uitzicht te bewonderen.

Image

En er zijn ook dieren in de buurt. De rechtse foto krijgt als benaming 'de bok en de geit'.

Image Image

Terug in Au slaan we rechtsaf, westwaarts richting Furka. In de late namiddag begin ik terug wat last te krijgen van de tegenliggende zon. Toch houden we het tempo erin. Tot we achter een auto terecht komen, waarachter een gast met een hypersport hangt. In plaats van de auto voorbij te steken, zit die daar maar van links naar rechts te slalommen, zoals we allemaal wel eens doen als de wegen te recht en het verkeer te langzaam is. Maar die gast blijft dat maar doen, hij heeft ons ook niet in het oog. Tot ik besluit hem en de auto voorbij te steken - er was gelegenheid genoeg. Die gast verschiet wel volgens Guido Image . Hij volgt ons dan ook maar.

Iets verder terug een rood licht, weer wegenwerken. We staan een hele poos stil. Het legertje motoren achter ons groeit aan. Allemaal sportmotoren, ik word al wat zenuwachtig, want die mannen rijden meestal veel rapper dan wij. Maar als het groen licht wordt, zien we dat het wel serieuze werken zijn. Het asfalt is over een paar honderd meter vervangen door stenen, zelfs redelijk grote keien. E?n gast met een KTM spurt ons voorbij. Wij rijden voorzichtig voort, blik vooruit, ik dwing me mijn polsen te ontspannen. We raken er goed door. Van de sportmotoren moeten we geen schrik hebben, die hadden het nog heel wat moeilijker dan wij om de stenen te passeren Image

Vanaf nu genieten we van de beklimming van de Furka. Onderweg stoppen we eens voor foto's

Image

Image

En boven is het uitzicht weer prachtig !

Image

En er ligt sneeuw :

Image Image


De afdaling is soms heel smal. Ik heb een schrikmoment als in een linkerbocht me plots een auto met aanhanger tegemoet komt. Ik moet snel uitwijken en moet mijn voorwiel ongeveer 20 cm van de rand van de weg mikken.. Image .

Verder krijg ik weer meer last van de zon. Ik blijf hangen achter een auto, die me comfortabel naar beneden leidt. Guido is wat lastig, want voor hem ging het niet snel genoeg Image .

Beneden aangekomen doen we een terrasje, en besluiten de laatste lus niet meer te rijden, het is al laat. We rijden rechtstreeks naar hotel L?we in Feldkirch.

Ik probeer altijd een hotel te boeken in het centrum van een stadje, zodat we nog kunnen kiezen waar we gaan eten en drinken, zonder de motor te moeten gebruiken. Op de GPS zag ik het hotel perfect gelegen, en had dus via Booking.com het hotel opgezocht. Gasthof L?we had ik daar gevonden, was goed qua prijs, dus direct geboekt. In Feldkirch aangekomen vinden we eerst geen plaats om de motor te parkeren. Guido vindt toch een gaatje, en hij gaat het hotel binnen. Het zag er wel chique uit.

Iets daarna komt hij me uitlachend terug buiten. Dit was namelijk [i:1ksqhytr][b:1ksqhytr]Centralhotel[/b:1ksqhytr][/i:1ksqhytr] L?we. Als ze onze namen niet vonden bij de gasten, belden ze direct naar het [i:1ksqhytr][b:1ksqhytr]Gasthof[/b:1ksqhytr][/i:1ksqhytr] L?we. Daarna namen ze een voorgedrukt plannetje met wegbeschrijving naar het Gasthof van de stapel. Ik was duidelijk niet de eerste die het verkeerde hotel geboekt had... Image

Wij op weg naar het Gasthof. Ongeveer 2,5 kilometer verder, duidelijk NIET meer in het centrum... Image

Nu ja, we konden daar ter plekke ook goed eten, no harm done.

Image

Op naar dag 5 ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Zaterdag - Dag 5

Image Image

De eerste ochtend met veel bewolking. Gisteravond hadden ze op het weerbericht voor vandaag regen gegeven over Oostenrijk. Geen probleem, de regenzone zou vanuit het oosten over het land trekken. Wij rijden nu dadelijk aan de westkant Oostenrijk buiten. Ondanks de donkere wolken valt er nog altijd geen spatje regen.

Guido moet wel dadelijk tanken. Zijn FJR blijkt meer te verbruiken dan gewoonlijk. Hij verbruikt nu meer dan een liter per 100 km meer dan mijn RT.

We rijden nog maar net als we ons laatste nieuwe land toevoegen aan de reeks.

Image

Na een tiental minuutjes is het trouwens al weer voorbij, we rijden nu door Zwitserland. Spijtig genoeg niet de mooiste streek van Zwitserland. Het begint nog goed, maar naar Wattwil toe is het een saaie, drukke weg. Even verder draaien we linksaf , voor de beklimming van de Hulftegg. Dit is weer leuk rijden.

Image

Hier merken we dat sommige automobilisten niet overweg kunnen met motorrijders. Guido steekt een Mercedes voorbij, ik volg. Maar die gast begint op te trekken nadat Guido hem gepasseerd is. Ik 'hang' er naast en moet het kot open trekken om nog net voor de bocht terug te kunnen invoegen Image . De Mercedes blijft ons een viertal bochten belagen, waarna hij het toch maar laat afweten. Wat een l*l.

De weg naar Winterthur valt al bij al nog mee. Het rijdt redelijk vlot, we kunnen de auto's gemakkelijk voorbij. In Winterthur hebben we geluk dat het weekend is, ook daar geraken we vrij vlot door. De zon breekt nu ook door het wolkendek.

We rijden opnieuwe Duitsland binnen. Het rijplezier komt stilaan weer bovendrijven. We kunnen toch even uitrusten en genieten van het uitzicht.

Image

Image Image

En ik dacht dat Duitsers alleen met spitstechnologie rond rijden ?

Image Image

En dan, joepie ! Image We komen weer in het Schwarzwald ! Rijden maar ! Twee armzalige fotootjes trek ik maar.

Image Image

En 's middags ergens eten; er werd net een varken aan het spit gedraaid.

Image

Weer draaien we serieus aan het gas. Ik stond altijd al sceptisch tegen de verhalen over het zwarte woud, maar het is echt waar een motorparadijs. Image

Als we het Zwarte woud achter ons laten, steken we de Rijn over, en komen we weer in Frankrijk terecht. Langs kleinere D?partementales rijden we naar de Vogezen toe. Guido meldt me dat hij dringend moet tanken. De eerstvolgende tankstations langs de route komen pas in M?nster. Dat zal hij nog wel net halen.

Is het dit gegeven, of is het de mindere asfaltkwaliteit, het vertrouwen is wat zoek. Ik rijd lang zo vlot niet de Herrenfluh omhoog. Ik ben dan ook blij dat ik kan stoppen voor wat foto's.

Image

Ik bedenk me ook dat de Vogezen ??n van onze eerste meerdaagse motorreizen is geweest. Toen stonden we ook hier in het gezelschap van Guido's vriend Yvo, die vorig jaar plots aan een hersentumor overleden is... Ik word er even stil van.

Image

Verderop komt het vertrouwen terug, beetje bij beetje wordt de snelheid weer opgedreven. Boven op de Markstein houden we nog een fotostop.

Image

Image

Op weg naar M?nster moeten we rechts afdraaien. Op de afslag liggen veel steentjes. De weg is ook heel korrelig. We zijn niet zeker of dat nog altijd losliggende steentjes zijn, en we rijden voorzichtig verder. Tot een vijftal sportmotoren ons brullend voorbijrazen en bijna knie tegen de grond de bochten nemen. Nu weten we dat het harder kan Image Image Image Image . Guido haalt het tankstation in M?nster. Maar er moet toch iets schelen, zijn benzineverbuik is echt te hoog.

De Col de La Schlucht had ik nog niet gereden. Dat kan een heel drukke weg zijn, maar nu op een zaterdagnamiddag aan de late kant gaat het heel vlot vooruit. We genieten weer van het rijden. Op de top nog een fotootje.

Image

De dag loopt nu stilaan ten einde. In Gerardmer houden we nog ??n keer halt voor een koffiepauze aan het bekende meer.

Image Image

Image Image

We slapen weer in een Etap-Hotel in Remiremont. Eten is daar niet mogelijk, maar in het stadje vinden we een terrasje waar we moules ? volont? eten.

Image

En dan zit onze voorlaatste dag er op. Morgen staan nog een 660 km op het programma tot ik weer thuis ben.
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: 8 Landen

Post by TRooPER »

SCHITTERENDE PANORAMA foto's Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 8 Landen

Post by F M »

Panorama Maker 3 (pmk3.exe) van ArcSoft. Image

Nadeel is dat de panoramafoto's een te lage resolutie hebben om er bv een poster van te laten drukken.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply