alpen 2010

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Post by kirikoe »

Bon nog maar eens proberen een reisverslag te maken met foto's

Dit jaar waren we al met 4 . 2 snoodaards moesten zaterdagavond nog naar een feest dus besloten we in 2 groepen te vertrekken naar Boussenois ons eerste stopplaats.
Ik en Johan ( de nieuwkomer) vertrokken om 10 uur om via Reims en dan enkele mooie D wegen te rijden . Johan kende de streek zeer goed en tijdens de stops wist hij altijd een of andere wetenswaardigheid te vertellen . Ik ben ze ondertussen allemaal vergeten ( zal den ouderdom zijn ) . Hij slaagde er wel in om in de namiddag een bar te vinden die open was . Dit is de zondagnamiddag geen sinecure in het verlaten Franse binnenland .
We kwamen rond 17 uur bij onze slaapplaats

Image

Formidabel de tip van FM werkt .

De 2 laatkomers waren om 13 uur vertrokken en slaagden erin om 15 minuten voor we gingen eten aan te komen.

De chambre d'hote was heel mooi , het eten lekker maar de bazin zou in het leger niet misstaan als dril sergeant .

Dag 2

Via kleinere baantjes naderen we de Jura waar ik enkele namen en wegen terug zie van een paar maand geleden . We rijden verder richting Geneve . Een tip voor wie het nog niet weet . In plaats van over de Col de Faucille te rijden sla je in Mijoux af naar de D 991 ( route du mont jura )

Image

De raspaarden waar we mee op de baan waren

Image

Waar staan die nu naar de kijken

Image

De eerste bergkoeien ( dat ras waarvan ofwel de linker of rechter poten langer zijn )

Image

Na het file rijden rond het meer van annecy ging het via alberville en moutiers naar bourg saint maurice waar we een appartement hadden voor 8 personen ( vergeten een foto te nemen)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: alpen 2010

Post by duibhce Kaelann »

Image

ik heb het gevoel dat er hier een heleboel foto's en bergpasnamen gaan komen te staan die mij met heimwee gaan doen terugdenken aan mijn eigen alpenexcursies

(maar door over Moutiers te rijden heb je wel meteen een van mijn absolute favorieten daar in de buurt gemist: de Cormet de Roselend)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: alpen 2010

Post by Blackbert »

Stop maar al, sebiet mijn klavier kapot.
Image


















Image
grease up your baby for a ball on the hill

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: alpen 2010

Post by kirikoe »

lurker

ik heb het gevoel dat er hier een heleboel foto's en bergpasnamen gaan komen te staan die mij met heimwee gaan doen terugdenken aan mijn eigen alpenexcursies

(maar door over Moutiers te rijden heb je wel meteen een van mijn absolute favorieten daar in de buurt gemist: de Cormet de Roselend)
Een beetje geduld die komt er een deze dagen aan Image

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: alpen 2010

Post by kirikoe »

Dag 3

Het is deze nacht beginnen regenen en dat doet het s' morgens nog altijd . Johan heeft er de brui aan voor vandaag en we besluiten er met 3 op uit te trekken .
Het programma wordt aangepast. We gaan vandaag het ski gebied verkennen waar Geert tijdens de winter komt Les Arcs . Niet langs de grote weg maar via een paar omwegen en de kleinere toegangsweg via Landry , Peisy en Vallandry

Ondanks het regenweer hebben de bergen toch iets

Image

In Vallandry is er een restaurant open waar ze een dagschotel geven voor de arbeiders die aan het station aan het werken zijn . Kristoff heeft er ook de brui aan . Hij is pas weg als het stopt met regenen en met twee rijden we verder tot arc 2000

Zicht van boven de hemel is ondertussen een beetje uitgeklaard

Image

Image

Image

We besluiten de D902 te kruisen en de andere kant te verkennen richting Italie. Door kleine gehuchten van een paar huizen en stallen rijden we de bergen in tot we na een 10 tal kilometer tot de vaststelling komen dat de weg weg is en gezien het natte weer en het feit dat we op gewone banden rijden we rechtsomkeer moeten maken . De landschappen zijn echter prachtig en de wegen verlaten ( zelfs geen wielertoeristen )

Image

Na een 180 km komen we moe maar met een brede glimlach terug

Dag 4

Het is nog steeds grijs maar droog en we gaan de streek rond Moutiers verkennen .
Via de D220 en D88 rijden we via de col du tra richting moutiers. De weg die we in salins les thermes willen nemen is afgesloten . Terug rijden dan maar en de Zumo slaat een beetje in de knoop ( een beetje mijn eigen fout want de route kwam een paar maal voorbij de zelfde plaats in veschillende lussen )
We belanden plots op de weg naar Meribel prachtige baan waar je een vlot tempo kan aanhouden . Via D 98 rijden we dan naar courchevel om zo terug te keren naar Moutiers op tijd voor het middag eten.

Na de middag rijden we de andere kant op naar de D93 die een lus maakt in de bergen . Op de terugweg slaat Johan een weg in die niet voorzien was . Het asfalt wordt steeds slechter van asfalt met putten naar putten met wat asfalt tot geen asfalt meer . Het is droog en dus rijden we rustig verder tot we op een vlakte komen waar de weg overgaat in een wandelpad . De rit was echter meer dan de moeite en mijn zware tenere is een makkie om te berijden . In tweede met genoeg vermogen om zelfs stapvoets een haarspeldbocht te nemen op de stenen.
Spijtig genoeg ben ik ondertussen tot de vaststelling gekomen dat mijn fototoestel op het appartement is blijven liggen.

Nood gedwongen moeten we de rest een beetje inkorten . Via de D90 rijden we nog tot Bozel waar we terugkeren langs de andere zijde van de vallei over een weg zonder nummer via Montagny terug naar moutiers en Bourg

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: alpen 2010

Post by petervdc »

mooi !
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: alpen 2010

Post by TRooPER »

very NICE !!!!!
zo toeristisch cruisen dat lijkt mij ook wel tof......... Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: alpen 2010

Post by kirikoe »

Schoon foto's Koen. Je hebt niet van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens te switchen met een GS ? Ideale omgeving voor een vergelijkingstest zou ik zo denken... Image
Heb ik inderdaad gedaan . 1ste indruk van bij het starten de trilling van de motor is beter voelbaar . Kwestie van vermogen is dit van de GS ( model 2008 ) te vergelijken met de sport stand op den ST . De tour stand van de ST is ideaal voor off road rechtstaand te rijden . Je krijgt een veel soepelere gasdosering .

Het sturen met een GS is zwaarder je voelt hem bijna kantelen in de bochten . Ook kwa remmen en vering ligt de ST mij beter .

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: alpen 2010

Post by zappa »

en wat dacht de GS rijder dan van de uwen? beviel dat?
sig nature

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: alpen 2010

Post by kirikoe »

Dag 5

Vandaag staan enkele grote cols op het programma .

Via L?ch?re beginnen we aan de 29 km lange beklimming van de Madeleine

Image

Image

Een prachtige weg kwa uitzicht . Het wegdek is niet overal van even goede kwaliteit en op sommige plaatsen vrij smal . Ik beklaag de wielertoeristen die we hier naar boven zien sukkelen .

Terug naar beneden. Onder de E43 die door de vallei loopt en de Glandon op . Hier komen we in het gebied waar ik de laatste jaren ben gaan skien

Image

Image

Image


Boven op de top komen we een groep vlaamse wielertoeristen tegen . Politie van de zone oudenaarde die hier hun conditie op peil komen houden .
We laten de Croix de fer links liggen ( die is voor een van de volgende dagen ) en nemen de D 526 naar beneden via het Lac de grand maisson en de Defile de Maupas .
Tijdens de afdaling vinden we een restaurantje dat open is . Een nogal warrige fransman had een zuid afrikaanse deerne aan de haak geslagen die voor het eten zorgde . Terwijl we buiten zaten te eten vloog er eerst 1 gier dan twee tot er plots een zevental boven de vallei aan het rond vliegen waren. Prachtig zicht . De eigenaar was blij dat er eindelijk iemand anders dan Nederlanders kwamen eten . Volgens hem waren tot 80% van de mensen die er kwamen nederlanders . Hij zou wel eens gelijk kunnen hebben want terwijl we aan het eten waren zijn er gestopt 1 duitser en 7 nederlanders .

Het was dan de bedoeling om via de D44b naar l ' alpe d' huez te rijden en via de col de sarenne terug naar beneden . In Villard Reculas is de weg echter afgesloten voor alle verkeer . dus terug naar beneden .
We besluiten L' alpe d' Huez links te laten liggen . en door te rijden naar La B?rarde . Dit is een doodlopende weg maar de rit heen en terug is de moeite waard . Je rijdt in een vallei waar aan beide zijden ontelbare watervallen naar beneden komen en op de rit ernaartoe zie je steeds de gletsers boven La B?rarde

Image

Image

Image

Op de terugweg krijgen we een flinke bui op ons dak . De temperatuur daalt van 22? naar 13? en we moeten nog een paar cols doen . Via de col du Lautaret rijden we naar de Galibier .Daar daalt de temperatuur naar 5? en de hemel ziet er steeds dreigender uit . Via de col du telegraphe komen we in Sint Michel de Maurienne . Normaal stond nu de col de l'iseran op het programma .
We besluiten echter gezien de regenbuien en het late uur om de grote weg te nemen en via alberville naar Bourg terug te rijden.

En nu ga ik mijn beestje ontdoen van alle franse vliegen want morgen moet ik terug aan het werk.

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: alpen 2010

Post by kirikoe »

en wat dacht de GS rijder dan van de uwen? beviel dat?
Hij was redelijk onder de indruk van mijn beestje .

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: alpen 2010

Post by duibhce Kaelann »

Image

jammer dat je de Sarenne hebt moeten missen, die is echt supermooi en totaal verlaten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: alpen 2010

Post by kirikoe »

dag 6

Johan moet vandaag richting belgie ( gepensioneerden hebben niet veel tijd) en daarom plannen we vandaag een rit richting Noorden .

We starten met de Cormet de Roselend . Het is inderdaad een van de mooiste bergpassen in de buurt .

Image

Image

Aan het Lac de roselend nemen we niet de kortste weg naar Beauford maar rijden langs het meer naar de Col du Pr? .

Image

Image

Via het dorpje Ar?ches kom je in Ladray waar je de piste foresti?re de plan villard vindt een 20 kilometer lange onverharde weg door de bossen in de richting van beauford .

Image

Image

Via Beauford gaat het naar Les Saisies waar wij stoppen om te eten en afscheid nemen van Johan.
Na het middageten rijden we verder naar de Col des Aravis . Juist voor de top van de Aravis loopt een onverharde weg door de bergen naar de Col de l'arpettaz en het stadje Ugine .
Voor ons draait een zware vrachtwagen op en blijkt al vlug dat hij niet van plan is ons voor bij te laten dus wachten we een kwartier om verder te rijden . Deze route de montagne is in het begin vrij druk met veel wandelaars maar naarmate de kilometers vorderen wordt het steeds rustiger. Het wegdek bestaat uit gravel en kleine stenen met daar tussen stukken met vrij grote keien ( waarschijnlijk ten gevolge van herstellingen ) dus is het een beetje bidden dat we geen lekke band oplopen

Image

Image

We moeten om 17 uur terug zijn in Bourg voor een nieuwe achterband voor de GS van Geert . Dus de rest leggen we in ijltempo af.

Dag 7

Onze laatste dag en dan moet je toch de reus van de alpen gedaan hebben .

Image

Image

Eigenlijk is dit als berg niet zo bijzonder . Naar beneden richting Lanslebourg en Modane .
Voor Saint Jean de Maurienne verlaten we de grotere weg en rijden via Albiez le jeune naar de col du mollard en zo verder naar de Col de Croix de Fer

Image

Image

Verder naar de Glandon die we nu aan de andere zijde naar beneden rijden . In de verte zien we steeds de Mont Blanc liggen.

Beneden gekomen gaat het naar rechts tot in pontamafrey waar we de weg nemen naar de Col de Chaussy . Zeer smal en steil met een opeenvolging van 37 haarspeldbochten . Het was te steil om foto's te nemen.
Van de Col de Chaussy loopt er een deels onverharde weg naar de top van de col de la madeleine

Image

Image

Image

Image

Ik heb een paar zaken geleerd

Je neemt steeds te weinig foto's .

Een trip van 300 km door de bergen is lang genoeg zeker als er nog stukken onverhard tussen zitten.

Het hebben van een vaste slaapplaats is in bepaalde gevallen een groot voordeel .

En volgend jaar Image Image Image Image

diskeletloetje
Posts: 651
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: alpen 2010

Post by diskeletloetje »

Ik wil ook!!!!!!!
Nu, maintenant, toet swiet!
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: alpen 2010

Post by zappa »

ik heb de laatste week van september nog cong? .... Image
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: alpen 2010

Post by Blackbert »

Col de Chaussy h?? Genoteerd. Ik vond jaren geleden de Mollard al redelijk tof: eerst-tweede-eerste-bocht. enzoverder, ergens rond de 20 stuks geloof ik. Ongeveer op 't tempo dat je 't leest. Image
Eigenlijk kan je jaren in de Alpen spenderen, nieuwe wegen ontdekken, gekende nog eens doen. 't blijft plezant.

Schoon weekske geweest precies, merci. Image
grease up your baby for a ball on the hill

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: alpen 2010

Post by kirikoe »

Col de Chaussy h?? Genoteerd. Ik vond jaren geleden de Mollard al redelijk tof: eerst-tweede-eerste-bocht. enzoverder, ergens rond de 20 stuks geloof ik. Ongeveer op 't tempo dat je 't leest. Image
Eigenlijk kan je jaren in de Alpen spenderen, nieuwe wegen ontdekken, gekende nog eens doen. 't blijft plezant.

Schoon weekske geweest precies, merci. Image
Heeft er iets van maar de tussenstukken zijn korter en de bochten steiler Image

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: alpen 2010

Post by fore »

't enigste wat eruit komt ... Image


Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Post Reply