Dag 5
Vandaag staan enkele grote cols op het programma .
Via L?ch?re beginnen we aan de 29 km lange beklimming van de Madeleine
Een prachtige weg kwa uitzicht . Het wegdek is niet overal van even goede kwaliteit en op sommige plaatsen vrij smal . Ik beklaag de wielertoeristen die we hier naar boven zien sukkelen .
Terug naar beneden. Onder de E43 die door de vallei loopt en de Glandon op . Hier komen we in het gebied waar ik de laatste jaren ben gaan skien
Boven op de top komen we een groep vlaamse wielertoeristen tegen . Politie van de zone oudenaarde die hier hun conditie op peil komen houden .
We laten de Croix de fer links liggen ( die is voor een van de volgende dagen ) en nemen de D 526 naar beneden via het Lac de grand maisson en de Defile de Maupas .
Tijdens de afdaling vinden we een restaurantje dat open is . Een nogal warrige fransman had een zuid afrikaanse deerne aan de haak geslagen die voor het eten zorgde . Terwijl we buiten zaten te eten vloog er eerst 1 gier dan twee tot er plots een zevental boven de vallei aan het rond vliegen waren. Prachtig zicht . De eigenaar was blij dat er eindelijk iemand anders dan Nederlanders kwamen eten . Volgens hem waren tot 80% van de mensen die er kwamen nederlanders . Hij zou wel eens gelijk kunnen hebben want terwijl we aan het eten waren zijn er gestopt 1 duitser en 7 nederlanders .
Het was dan de bedoeling om via de D44b naar l ' alpe d' huez te rijden en via de col de sarenne terug naar beneden . In Villard Reculas is de weg echter afgesloten voor alle verkeer . dus terug naar beneden .
We besluiten L' alpe d' Huez links te laten liggen . en door te rijden naar La B?rarde . Dit is een doodlopende weg maar de rit heen en terug is de moeite waard . Je rijdt in een vallei waar aan beide zijden ontelbare watervallen naar beneden komen en op de rit ernaartoe zie je steeds de gletsers boven La B?rarde
Op de terugweg krijgen we een flinke bui op ons dak . De temperatuur daalt van 22? naar 13? en we moeten nog een paar cols doen . Via de col du Lautaret rijden we naar de Galibier .Daar daalt de temperatuur naar 5? en de hemel ziet er steeds dreigender uit . Via de col du telegraphe komen we in Sint Michel de Maurienne . Normaal stond nu de col de l'iseran op het programma .
We besluiten echter gezien de regenbuien en het late uur om de grote weg te nemen en via alberville naar Bourg terug te rijden.
En nu ga ik mijn beestje ontdoen van alle franse vliegen want morgen moet ik terug aan het werk.
alpen 2010
Re: alpen 2010
Hij was redelijk onder de indruk van mijn beestje .en wat dacht de GS rijder dan van de uwen? beviel dat?
- duibhce Kaelann
- Posts: 2910
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Chapel-of-the-Well
- Contact:
Re: alpen 2010
jammer dat je de Sarenne hebt moeten missen, die is echt supermooi en totaal verlaten.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: alpen 2010
dag 6
Johan moet vandaag richting belgie ( gepensioneerden hebben niet veel tijd) en daarom plannen we vandaag een rit richting Noorden .
We starten met de Cormet de Roselend . Het is inderdaad een van de mooiste bergpassen in de buurt .
Aan het Lac de roselend nemen we niet de kortste weg naar Beauford maar rijden langs het meer naar de Col du Pr? .
Via het dorpje Ar?ches kom je in Ladray waar je de piste foresti?re de plan villard vindt een 20 kilometer lange onverharde weg door de bossen in de richting van beauford .
Via Beauford gaat het naar Les Saisies waar wij stoppen om te eten en afscheid nemen van Johan.
Na het middageten rijden we verder naar de Col des Aravis . Juist voor de top van de Aravis loopt een onverharde weg door de bergen naar de Col de l'arpettaz en het stadje Ugine .
Voor ons draait een zware vrachtwagen op en blijkt al vlug dat hij niet van plan is ons voor bij te laten dus wachten we een kwartier om verder te rijden . Deze route de montagne is in het begin vrij druk met veel wandelaars maar naarmate de kilometers vorderen wordt het steeds rustiger. Het wegdek bestaat uit gravel en kleine stenen met daar tussen stukken met vrij grote keien ( waarschijnlijk ten gevolge van herstellingen ) dus is het een beetje bidden dat we geen lekke band oplopen
We moeten om 17 uur terug zijn in Bourg voor een nieuwe achterband voor de GS van Geert . Dus de rest leggen we in ijltempo af.
Dag 7
Onze laatste dag en dan moet je toch de reus van de alpen gedaan hebben .
Eigenlijk is dit als berg niet zo bijzonder . Naar beneden richting Lanslebourg en Modane .
Voor Saint Jean de Maurienne verlaten we de grotere weg en rijden via Albiez le jeune naar de col du mollard en zo verder naar de Col de Croix de Fer
Verder naar de Glandon die we nu aan de andere zijde naar beneden rijden . In de verte zien we steeds de Mont Blanc liggen.
Beneden gekomen gaat het naar rechts tot in pontamafrey waar we de weg nemen naar de Col de Chaussy . Zeer smal en steil met een opeenvolging van 37 haarspeldbochten . Het was te steil om foto's te nemen.
Van de Col de Chaussy loopt er een deels onverharde weg naar de top van de col de la madeleine
Ik heb een paar zaken geleerd
Je neemt steeds te weinig foto's .
Een trip van 300 km door de bergen is lang genoeg zeker als er nog stukken onverhard tussen zitten.
Het hebben van een vaste slaapplaats is in bepaalde gevallen een groot voordeel .
En volgend jaar
Johan moet vandaag richting belgie ( gepensioneerden hebben niet veel tijd) en daarom plannen we vandaag een rit richting Noorden .
We starten met de Cormet de Roselend . Het is inderdaad een van de mooiste bergpassen in de buurt .
Aan het Lac de roselend nemen we niet de kortste weg naar Beauford maar rijden langs het meer naar de Col du Pr? .
Via het dorpje Ar?ches kom je in Ladray waar je de piste foresti?re de plan villard vindt een 20 kilometer lange onverharde weg door de bossen in de richting van beauford .
Via Beauford gaat het naar Les Saisies waar wij stoppen om te eten en afscheid nemen van Johan.
Na het middageten rijden we verder naar de Col des Aravis . Juist voor de top van de Aravis loopt een onverharde weg door de bergen naar de Col de l'arpettaz en het stadje Ugine .
Voor ons draait een zware vrachtwagen op en blijkt al vlug dat hij niet van plan is ons voor bij te laten dus wachten we een kwartier om verder te rijden . Deze route de montagne is in het begin vrij druk met veel wandelaars maar naarmate de kilometers vorderen wordt het steeds rustiger. Het wegdek bestaat uit gravel en kleine stenen met daar tussen stukken met vrij grote keien ( waarschijnlijk ten gevolge van herstellingen ) dus is het een beetje bidden dat we geen lekke band oplopen
We moeten om 17 uur terug zijn in Bourg voor een nieuwe achterband voor de GS van Geert . Dus de rest leggen we in ijltempo af.
Dag 7
Onze laatste dag en dan moet je toch de reus van de alpen gedaan hebben .
Eigenlijk is dit als berg niet zo bijzonder . Naar beneden richting Lanslebourg en Modane .
Voor Saint Jean de Maurienne verlaten we de grotere weg en rijden via Albiez le jeune naar de col du mollard en zo verder naar de Col de Croix de Fer
Verder naar de Glandon die we nu aan de andere zijde naar beneden rijden . In de verte zien we steeds de Mont Blanc liggen.
Beneden gekomen gaat het naar rechts tot in pontamafrey waar we de weg nemen naar de Col de Chaussy . Zeer smal en steil met een opeenvolging van 37 haarspeldbochten . Het was te steil om foto's te nemen.
Van de Col de Chaussy loopt er een deels onverharde weg naar de top van de col de la madeleine
Ik heb een paar zaken geleerd
Je neemt steeds te weinig foto's .
Een trip van 300 km door de bergen is lang genoeg zeker als er nog stukken onverhard tussen zitten.
Het hebben van een vaste slaapplaats is in bepaalde gevallen een groot voordeel .
En volgend jaar
-
- Posts: 651
- Joined: 23 Oct 2009 14:06
Re: alpen 2010
Ik wil ook!!!!!!!
Nu, maintenant, toet swiet!
Nu, maintenant, toet swiet!
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...
Re: alpen 2010
Col de Chaussy h?? Genoteerd. Ik vond jaren geleden de Mollard al redelijk tof: eerst-tweede-eerste-bocht. enzoverder, ergens rond de 20 stuks geloof ik. Ongeveer op 't tempo dat je 't leest.
Eigenlijk kan je jaren in de Alpen spenderen, nieuwe wegen ontdekken, gekende nog eens doen. 't blijft plezant.
Schoon weekske geweest precies, merci.
Eigenlijk kan je jaren in de Alpen spenderen, nieuwe wegen ontdekken, gekende nog eens doen. 't blijft plezant.
Schoon weekske geweest precies, merci.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: alpen 2010
Heeft er iets van maar de tussenstukken zijn korter en de bochten steilerCol de Chaussy h?? Genoteerd. Ik vond jaren geleden de Mollard al redelijk tof: eerst-tweede-eerste-bocht. enzoverder, ergens rond de 20 stuks geloof ik. Ongeveer op 't tempo dat je 't leest.
Eigenlijk kan je jaren in de Alpen spenderen, nieuwe wegen ontdekken, gekende nog eens doen. 't blijft plezant.
Schoon weekske geweest precies, merci.
Re: alpen 2010
't enigste wat eruit komt ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...