Off road naar Cuba

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Post by Tom Thumper »

Dag 1.

Alles is gepakt, we zijn er klaar voor. De Rudy is mooi gewassen en ingevet, blinkend van trots met zijn nieuwe banden en koppelingsplaten. De Rudy en ikzelf hadden elk een koffer om de nodige bagage in te steken. Vermits de Rudy het niet gewoon is om licht te reizen vond hij het weer nodig om allerlei toestanden mee te nemen. 5 inge?liede luchtfilters, een hoop gereedschap, nieuwe binnenbanden ?n plakgerief, ... Lap, ik mocht me weer beperken tot twee onderbroeken, een t-shirt en een tandenborstel.

Zwetten Beire ging ons komen ophalen tegen een uur of 16 maar zoals dat gaat met mensen die op ??n dag de ring van Antwerpen ?n die van Brussel moeten passeren, waren we tegen 19 uur eindelijk zo ver dat we konden vertrekken. De Rudy naast de sloor van Zwetten Beire op de achterbank, Zwette Beire en ondergetekende vooraan. Gewapend met een batterij GPS-en en Tripy's allerhande zaten we klaar om ons offroadavontuur naar Cuba aan te vatten. We zouden met de bus vetrekken tot in Bragan?a, op de Spaans-Portugese grens. Vanaf daar onverharde wegen tot in Cuba. Dat zag er veelbelovend uit. Maar als onversaagde avonturiers weten we dat een goede voorbereiding noodzakelijk is voor het welslagen van een expeditie. De busreis was dus een goede oefening voor onze navigeerkunsten. Enfin soit, voor we goed en wel de Brussselse ring gepasseerden, waren we al 3 keer verkeerd gereden maar slaagden we er wel in om met behulp van een Tripy II, 2 GPSMap 60's en nog een ander pareltje de Garmin, om terug op de goede weg te komen. We zagen het helemaal zitten voor onze reis naar Cuba.

Voor de rest valt er zoals gewoonlijk weinig te vertellen over 1717 kilometers over de snelweg. Er zijn hier ook geen foto's van. Ik veronderstel dat de meeste geachte lezers al wel zullen weten hoe een autosnelweg er uit ziet. Het komt er op neer dat we een dikke 24 uur later in Bragan?a waren.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Off road naar Cuba

Post by Muug »

Image waar is den tijd dat ne mens zelfs geen kaarten nodig had om rond Antwerpen en Brussel te geraken Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Off road naar Cuba

Post by Blackbert »

Ja, ik herinner mij dat. Gewoon het karrespoor volgen en zien dat ge niet in de beek sukkelde.

Hola, Tommeke T. Sloor. 't Zal wel een beke gaan zeker? Vanaf deze middag, toen de p?age gedaan was en Stubru begon, is 't Rosie.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Off road naar Cuba

Post by Blackbert »

Eerste werk aldaar: een pintje aanpakken. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Off road naar Cuba

Post by Tom Thumper »

[quote]Ja, ik herinner mij dat. Gewoon het karrespoor volgen en zien dat ge niet in de beek sukkelde.

Hola, Tommeke T. Sloor. 't Zal wel een beke gaan zeker? Vanaf deze middag, toen de p?age gedaan was en Stubru begon, is 't Rosie

Excuse my French! Rosie Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Off road naar Cuba

Post by Muug »

ik veronderstel dat er advrider ook druk gepost wordt?

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Off road naar Cuba

Post by Blackbert »

grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Off road naar Cuba

Post by laouen »

ik ga der hier lekker onderuitgezakt met een bakske popcorn voor zitten seh Image

keep it coming! Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Off road naar Cuba

Post by Blackbert »

euh, eerst een beetje slapen, in een bed. m?jn bed. Image
dan een beetje werken. Image
daarna ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Off road naar Cuba

Post by Blackbert »

Bon, even schetsen, zonder foto's, die komen vanavond online, waarschijnlijk.

Er is dus een Off/Allroadclub in Portugal, de Nomad's. V??l Africa Twins daar, en ze kunnen er mee rijden ook. Nu waren er een paar jaar geleden enkele andere mensen met die Nomad's mee gaan rijden. Wie wie uitnodigde is niet belangrijk. Wel belangrijk is dat ze 't allemaal zo plezant vonden dat ze die ervaring wilden delen zonder er teveel werk aan te hebben.
Lijstje met namen, een gpsfile met wat tracks en waypoints, een datum. Klaar. (btw, die gpsfile wordt NIET uitgedeeld, op uitdrukkelijk verzoek. Maar wie weet kan je een volgende keer wel mee.)
Omdat duidelijke communicatie belangrijk is werd er een mooie titel opgeplakt. LOZ en vooral CrazyIvan waren een beetje ongerust dat het toch zou misgaan, dat er toch mensen niet in staat zijn zichzelf te behelpen en zouden beginnen zeuren. Niks daarvan, iedereen wist waar het op aankwam, en iedereen stond altijd klaar om anderen te helpen indien nodig. Tof, the way to go.
Samen tafelen en pintjes drinken is de ideale manier om iedereen te leren kennen. Naarmate de week vordert blijkt dat je een Nederlander beter verstaat dan een Ier, maar ook dat het allemaal toffe peren zijn.
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Off road naar Cuba

Post by Tom Thumper »

Voila, Bert heeft voor een mooie inleiding gezorgd. Image

Ik zal de minder relevante zaken voor mijn rekening nemen.

Ook over het reisdoel wil ik hier een beetje uitleg verschaffen. Cuba? WYOA was toch in Portugal te doen? Klopt helemaal. De route ging dus van noord naar zuid en terug naar noord. Omdat we in het zuiden van Portugal al een heel eind dichter in de buurt van Cuba kwamen, was ons plan om daar onze eigen weg richting Cuba te vinden. Ik kan alvast verklappen dat het gelukt is. De details vind je natuurlijk verder in het verslag.

Dag 2.

We komen aan in Bragan?a waar we snel de juiste camping vinden. De geruchten doen de ronde dat de eigenaar van de camping een everzwijn geschoten heeft en dat aan het klaarmaken is als avondmaal. Dat zag er dus al goed uit.

Maar zoals dat gaat op de eerste avond, daar hoort dan ook veel drank en babbels bij en eigenlijk geen zin hebben om in uw bed te kruipen want al die mensen hebben zoveel interessante dingen over motoren te vertellen. En een aantal van hen heb je ook al weer een hele tijd niet meer gezien en daar moet je dringend weer eens mee bijpraten en andere ken je helemaal niet en moet je toch van weten met welke motor die mensen rijden. Enfin nog steeds geen foto's, Ik veronderstel dat de meeste geachte lezers al wel zullen weten hoe een zatte mens er uit ziet?
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Off road naar Cuba

Post by Tom Thumper »

Dag 3

De eerste dag echt offroad. Dat wordt spannend. De track vertrekt direct in het natuurpark Serra de Montesinho in het noorden van Portugal. Toch maar even checken bij de Portugese gids of het allemaal legaal was maar geen probleem, zolang het bosbrandseizoen niet begonnen was en we op de paden bleven, kon het.

Ik zal de beleefdheid hebben om er deze keer ineens ook een paar foto's bij te doen. Je ziet direct aan de Rudy dat hij hier content is.

Image

Ondertussen begint Bert zich af te vragen waar ik blijf. Een lichte zorg over het welslagen van onze expeditie verschijnt op zijn tronie.

Image

De ru?nes verschijnen op het toneel, achter die dingen moeten we naar rechts..

Image

"Ik zal eens tonen hoe dat moet" zegt Bert.

Image

Image

Image

Image

"Voila, en nu gij!"

Image

We rijden gezapig langs de schaapjes. Nadat we van de honden de toestemming gekregen hebben tenmiste.

Image

Overal langs de weg zien we mooie witte bloemen die hier in de bloemenwinkels voor veel geld verkocht worden om in den hof te zetten. We gaan ze nog zien, die dingen.

Image

Wie aandachtig kijkt zal merken dat de eerste regendruppels op de lens verschenen zijn. We gaan ze nog zien die dingen. Maar eerst moeten we een steil pad op bedekt met dikke stenen die door de regen wel erg glad geworden zijn. Bert doet een eerste poging om boven te geraken. "Zo moet je dat doen." probeert hij nog... en vooral de glimlach er niet bij verliezen.

Image

Ook bij de Nederlandse delegatie verschijnt het angstzweet op het voorhoofd.

Image

Nu nog snel even de HP2 door de beek rijden...

Image

Tja, de rest van de dag is een beetje in het water gevallen. Tegen dat we op de camping toekwamen viel het water bij bakken uit de lucht. Nadat we onze slaapzakken in de douches, toiletten en afwaslokalen van de gemeentelijke camping in Penamcor hadden uitgerold, waren we toe aan een stevig stukje vlees.

Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Off road naar Cuba

Post by Blackbert »

allez, stopt efkes. binnen een paar uur mag ik hier buiten en kan ik u proberen volgen qua foto's-per-dag.
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Off road naar Cuba

Post by Tom Thumper »

allez, stopt efkes.
Image Waar heb ik dat nog gehoord? Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Off road naar Cuba

Post by duibhce Kaelann »

ik ben aan het wachten op het verhaal van de bezopen Rudy Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Off road naar Cuba

Post by Tom Thumper »

ik ben aan het wachten op het verhaal van de bezopen Rudy Image
De bezopen Rudy? Image Daar weet ik niks van? Heeft de Rudy aan de fles gezeten?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Off road naar Cuba

Post by duibhce Kaelann »

aan de fles water misschien? waarschijnlijk omdat gulder al het straffer spul zelf al had opgemaakt. Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Off road naar Cuba

Post by Blackbert »

Flashback.
Na 2 nachtshiften gooi ik (bijna) alles wat mee moet in de bus en zet koers naar Tomtown. De R1 is een grote parking, dus we liggen al direct achter op schema. Om een uur of 7 zijn we weg, we prutsen wat rond Brussel maar vinden toch de weg naar 't zuiden. Rudy en Rosie braaf achterin, Tom, de picnicbox en ikke vooraan. Paris is easy. Zoals elke dag wordt het ook nu donker. We zijn het erover eens dat rijden in het donker eigenlijk wel leuk is, rustgevend ook, zo zonder straatverlichting. Een schijfje Pearl Jam, een rondje David Gray, Madrugada live, we schieten goed op. Rond 3 uur naderen we stilaan Bordeaux. Tijd voor een beetje slaap of 't is de moeite niet meer.
6 uur later zijn we weer weg. De Landes is boring, daarna wordt bewezen dat ook snelwegen schitterend kunnen kronkelen. Spaanse brandstof is goedkoper dan Franse. Baskisch is zoals Welsh: je snapt er niks van. Ze hebben hier wel een mooie selectie gravelbaantjes. Noordwest Portugal mag dan wel de armste regio van 't land zijn, dat heeft het voordeel dat je door een ongerept, wild landschap beweegt. Het laatste tankstation heeft iets uit een roadmovie. Even later krijg ik van Clive mijn eerste pint. We zijn er.

Adventurerijders hebben precies een voorkeur voor witte bestelwagens en oranje motorfietsen
Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Off road naar Cuba

Post by Blackbert »

's Morgens is er een beetje veel ruimte in mijn hersenpan, pakken gaat niet zo vlot als gewenst. Gelukkig houdt mijn helm alles bij elkaar wanneer we de eerste track vinden. Vanaf hier is het asfalt zeldzaam, en de stukjes die er zijn kronkelen op een uitnodigende manier door het landschap.

Image

Image

Image
Tijd om het niveau wat op te trekken.
De Rudy haalt het
Image
Rosie is rapper moe.
Image
Verderop, na de ru?nes, werd het pas echt boeiend. Na deze foto was er enkel af en toe een witte helm te zien.
Image
Zoals eerder te zien wilde ze hier echt niet naar boven.
Image
Je voert geen discussies met Rosie. Nadat de HP2 boven geraakte besloten zijn maatjes om ook rond te rijden.
Image
Hier besloten we met z'n allen om de snelste weg naar de camping te nemen. Waar het comfortabel slapen was, droog onder de Imagepbak.
Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Off road naar Cuba

Post by laouen »

Adventurerijders hebben precies een voorkeur voor witte bestelwagens en oranje motorfietsen
ah, dan zijn wij bijna echte Image Florence nog oranje spuiten en tis compleet Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply