Zwarte Woud 2011

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zwarte Woud 2011

Post by F M »

In Oppenau vinden we een terrasje. Hier kunnen we echt een kleinigheid eten, niet zoals gisteren.

Image Image

Langs Oberhammersbach, Biberach, Steinach, Ettenheim, Gutach en Waldkirch - met ontzettend veel rijplezier, komen we weer aan een top van 1200 meter hoogte, aan Berghotel Kandel. Hier zien we een aantal parapentes en deltavliegers opstijgen.

Image

Image

Image

Het rijplezier gaat onverminderd voort. Om 5 uur stoppen we nog eens op een top van 1100 meter.

Image

We rijden hier weer op de B500 tussen Triberg en de Titisee. Hier cruisen we aan snelheden van rond de 110 km/u door de bochten, zonder iets te moeten forceren.

Naar het einde van de dag stijgen we een laatste keer naar een hoogte van 1200 meter bij de Eugen-Eidel-Turm.

Image

Guido merkt op dat we al veel van deze borden zijn tegengekomen:

Image

Vooral op deze plaats is dat vervelend. Morgen is het immers zaterdag, en deze weg staat weer op de planning in de andere richting. We overwegen om er ons niks van aan te trekken morgen, en hopen dat we niet tegengehouden worden door de Polizei.

Maar als we de laatste afdaling naar Freiburg aanvangen, wordt het ons klaar dat we sowieso een andere route zullen kiezen. De Duitsers hebben onder het mom van wegreparaties de ganse afdaling bestrooid met fijne steentjes. We dalen af aan 50 km/u op de rechte stukken, en 20 km/u in de bochten. Hier willen we morgen niet opnieuw langs.

Omwille van de hoge prijzen van de hotels in Freiburg zelf, heb ik een hotelletje geboekt in Bad Kr?zingen, ongeveer 13 km verder. Hotel B?ren ligt in een buitenwijk. De motoren mogen in de garage, eten doen we 200 meter verderop in een Italiaans restaurant.
Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zwarte Woud 2011

Post by F M »

Zaterdag 14 mei. Gisteravond hebben we de route aangepast. We rijden niet eerst noordwaards naar Freiburg, maar gaan dadelijk in oostelijke richting het Zwarte Woud weer in. Na 10 km komen we dan op de originele route terecht, maar zullen die een heel stuk in de tegenovergestelde richting volgen, tot in Utzenfeld. Daar zullen we even zuidwaarts trekken, om dan weer naar het westen de route op te pikken 9 km voorbij de plek waar we er de eerste keer op kwamen. Klinkt allemaal ingewikkeld, maar op deze manier missen we relatief weinig.

We merken dat we gisteravond het Zwarte Woud verlaten hadden, want we rijden er vanop de vlakte weer recht naartoe. In Staufen im Breisgau rijden we de bergen weer in.

Image

Het stuk dat we nu tegen de route in rijden, is daardoor eigenlijk identiek aan wat we vorig jaar gereden hebben. De wegen blijven even fijn om te rijden. We stoppen even om een viewpunt op de foto vast te leggen.

Image

Dit is een zicht op Wieden. Om heel eerlijk te zijn, de panorama's lijken hier wel allemaal op mekaar.

Verderop valt ons plan in duigen als blijkt dat er weer eens een weg afgesloten is omwille van wegenwerken. Die weg was onze westelijke afslag naar de originele route. Als gevolg daarvan komen we iets verder op de originele route uit, maar dan wel pas na 153 km... Dan verliezen we veel te veel, dus dokteren we op de gps een alternatief uit. We zullen dus wel aanzienlijk minder kilometers doen dan voorzien, maar het valt nog mee. Het alternatieve stuk blijkt in elk geval ook fantastisch om te rijden. Wanneer we terug op de originele route zitten, is het weer tijd voor een terrasje.

Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zwarte Woud 2011

Post by F M »

Het rijden blijft fantastisch. De verhouding fun op de wegen tegenover schoonheid van de streek is gevoelig hoger dan 1.

Dat betekent dat we rijden, stoppen om een spaghetti te eten, en verder rijden. Na die spaghetti voel ik me even wat loom, en ik moet me inspannen om Guido te volgen. Dat zal de volgende dagen enigszins wijzigen...

Tot 3 uur in de namiddag blijft het droog. We komen aan bij de hoogste waterval van Duitsland, bij Triberg.

Image Image

Dat beweren ze toch. Ik heb ze niet gezien. Iets voorbij de rechtse foto kwam ik een loket tegen; je moet 3,50 euro betalen om dat vallende water te mogen zien. Daar doe ik niet aan mee. Ik heb die mevrouw aan het loket eens goed uitgekafferd (in gedachten toch Image ), en ben terug naar de motor gestapt. Het begon trouwens toch te druppelen, dus hadden we vallend water genoeg. Een overdekt terrasje met een capuccino was goed om de kwaadheid weg te laten ebben.

We rijden maar goed 2 minuten als het gemiezer over gaat in een echte plensbui. Stoppen en regenkledij aandoen. Ik kan voor de eerste keer mijn kanariegeel regenjasje van 12 euro van de Decathlon uitproberen. Ik heb dat 2 maten te groot gekocht, zodat het probleemloos over mijn leren jas past. En het doet zeer goed zijn werk.

Rijden op natte wegen is nooit mijn ding geweest. Maar ik heb geluk: Guido twijfelde voor we vertrokken of hij zijn achterband wel of niet zou vervangen. Dat heeft hij dus niet gedaan, maar het profiel is op 2 dagen en half bijna volledig weggesleten. Hij rijdt in eerste instantie dus zeer voorzichtig op kop.

Een op zijn kop liggende auto doet trouwens geen goed aan ons vertrouwen. Toch gaat stilaan het tempo omhoog. Met mijn splinternieuwe Michelin PilotRoad3 heb ik eigenlijk niet de minste moeite. Tegen het einde van de dag is de angst weg.

We komen wel nat aan bij hotel Adler. Maar de motoren kunnen ook hier in de garage. 's avonds maken we nog een kleine wandeling in het centrum van Freudenstadt. We eten in het hotel.

Image Image

Image Image
I am confused. Oh no, maybe not!

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Zwarte Woud 2011

Post by Drummer »

Image Image Image

Wij hebben ook aan de watervallen geweest, maar hadden eerlijk gezegd ook geen zin om 3.5 euro te betalen voor vallend water Image

Wij stonden aan de ingang beneden.

Alleszins ook schoon foto's en verslagske Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zwarte Woud 2011

Post by F M »

Het is nog niet gedaan, he Peter.

En om in te pikken op de laatste reactie van de andere Peter (VDC): Duitsers zijn veel negatiever tegenover motoren dan we gewoon zijn. Het gebeurt regelmatig dat we langzamere auto's voorbij steken, maar dat er dan zo een pippo tussen zit die zelf ook begint te versnellen en je niet wil laten invoegen.

In de juist beschreven rit hebben we een heel vervelende kerel meegemaakt in een Volkswagen Passat - meestal zijn het Audi's die klieren zijn. In een afdaling op redelijk smalle wegen steek ik eerst de Passat voorbij. OK, hij versnelt, maar ik heb plaats genoeg om hem voor te geraken. Ik loop wat uit maar na een haarspeldbocht verschiet ik van een claxon. Ook Guido wilde hem voorbij voor die bocht, maar meneer had heel hard opgetrokken zodat Guido alle moeite had om er voorbij te raken. Die gast was zo gefrustreerd dat hij kwaad en hard toeterde. Guido heeft zijn moto toen voor hem geparkeerd en is uitgestapt om het hem eens goed te zeggen. Het schijnt dat madam naast hem al even kwaad was. Ik weet niet op Guido of op haar man...

We dachten hiermee het ergste meegemaakt te hebben, maar later zal blijken dat het nog veel erger kan. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zwarte Woud 2011

Post by F M »

Zondag 15 mei. We maken eerst nog een lus door het noordoosten van het Zwarte Woud, en gaan dan noordwaarts tot aan de Neckar, die we zullen volgen tot net voorbij Heidelberg.

Van deze dag hebben we nauwelijks foto's. In de namiddag is regen voorspeld, dus profiteren we ervan om in de voormiddag door te rijden. E?n kleine stop voor een laatste foto.

Image

In de namiddag begint het te regenen als we Pforzheim passeren. We eten een pizza onderweg. Het blijft miezeren. Ik heb geen problemen met de PR3, maar Guido doet het op het nat kalmer aan. Het profiel op zijn banden is eigenlijk weg.

In de late namiddag komen we bij de Neckar. We stoppen even bij het Schloss Zwingenberg. Dat ligt in Zwingenberg. Image

Image

Image

Image

Net voor Heidelberg hebben we nog een serieuze beklimming en afdaling, die we moeten afwerken in de gietende regen. Daardoor heb ik volgens Guido een prachtig panorama op Heidelberg niet opgemerkt... Ik zal ooit nog eens moeten teruggaan, neem ik aan.

We slapen in Neckarhausen in Hoter Neckarperle. Deze keer eten we niet in het hotel, maar vinden we een Grieks restaurant, waar we bediend worden door wat volgens ons een Algerijn is, maar hij zegt van zichzelf dat hij geboren en getogen Fransman is, en dat zijn grootvader een Luikenaar was. Feit is dat hij blij is om eens Frans te kunnen praten.

Image Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zwarte Woud 2011

Post by F M »

Maandag 16 mei. Vandaag rijden we eerst een hele tijd door het Odenwald, om dan door te steken naar Sauerland.

Na 200 meter moeten we de Neckar oversteken. Niet met een brug, maar met een klein veerpont. Gelukkig is de eerste vaart al om 7 uur, dus we kunnen vroeg genoeg vertrekken.

Image

Weer de vraag: Rijnaak of Neckaraak ?
Image

Het Odenwald kent even mooie wegen als het Zwarte Woud. De wegen liggen er nog niet echt droog bij. Ik geef toch lustig gas. Guido blijft nu telkens ver achter. Zijn achterband vertoont nu een streep op het loopvlak. Hij kan er eigenlijk niet veilig meer verder mee. We zullen uitkijken of we onderweg een garage of bandencentrale tegenkomen die een nieuwe band kan leggen.

In dit woud vinden we andere verkeersborden: voor moteren geldt maximum 70 km/u en verbod om auto's in te halen. Bwa, in een aantal bochten heb ik inderdaad minder dan 70 gereden, en ik ben alleen maar een camionet voorbij gereden. Goed genoeg, vind ik. Image

We stoppen toch maar even voor een fotootje. Zicht op het dorpje Ober-Hainbrunn:
Image

Om 20 voor 11 vindt Guido een groezelige garage aan de kant. Hij had een rekje met autobanden voor de poort zien staan. De gast die aan het werk is, komt eens horen. Het is een punk-type met verschillende piercings. Ze verkopen geen motorbanden, maar hij heeft er wel een paar okkazies liggen. Na enig zoeken komt hij aandraven met een Pirelli in de juiste maat, en nog ongeveer 2 mm profiel. Hij heeft wel nog nooit banden op een FJR gelegd, maar voor 80 euro is hij bereid om er dadelijk aan te beginnen. De klus zal op een half uur geklaard zijn.

Ondertussen heb ik tijd om het voorraadmagazijn te bekijken.

Image

Een nieuwe motor steken zou ook geen probleem geweest zijn, denk ik.
Image
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply