reisverslag noorwegen 2011

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Post by kirikoe »

Inleiding

Eindelijk was het zover en kon ik Yukan'na een snelle blauwe Japanner samen met 2 Duitse vrienden Nacht en Nebel2 ons wielen naar het Noorden richten . Image
Ondanks het feit dat ik een Super Tenere ben hou ik niet zoveel van erg warm weer en mijn berijder nog minder. Dus geef ons maar wat koudere Noorse temperaturen in plaats van het hete woestijnzand.

Moet natuurlijk lukken dat het zo een 30 graden is als ik zaterdagmiddag mijn motor laat aanslaan om het eerste deel tot in Dotlingen aan te vatten . Image
Dit om mijn Duitse vriendjes een plezier te doen . Het was immers een jaar geleden dat ik Nacht nog gezien had en Nebel2 was een nieuwe vriend omdat Nebel een paar weken geleden plots overleden was na een niet zo aangenaam contact met een blikkendoos . Gelukkig kwam zijn berijder er met een paar schrammen van af.

Het eerste stuk over de Vlaamse snelwegen was er een om rap te vergeten je zou er verdomme spaakpijn aan overhouden . Nederland verliep al veel vlotter en weldra waren we in Duitsland . De gashendel ging vlot open waardoor ik iets meer dorst kreeg en er zo een 6 liter door jaagde. Dus na 300 km tijd voor de eerste stop.

Image
op de voorgrond Nebbel2 en diene met zijne rooie kop is Nacht.

Na een 450 km verlaten we eindelijk die ellendige snelwegen en rijden we nog een 70 km binnendoor naar ons eerste rustplaats. Wij mogen samen gezellig in de garage en de rest slaapt in zo een stenen gebouw

Image

[color=#0000FF:37kovhok]Het hotel was best gezellig . Mooie kamers en lekker eten [/color:37kovhok]

Dag 2

Na een korte nacht . We hadden elkaar veel te vertellen en moesten dienen nieuwen nog van alles wijsmaken vertrokken we richting Kiel waar we samen met veel andere Duitsers , een paar Oostenrijkers en Japanese vrienden en geloof het of niet een paar luidruchtige Italianen . Breng daar eens 20 uur mee door in de laadruimte van een schip . De andere waren er nog slechter aan toe die moesten met drie in zo een klein kotje slapen .

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by F M »

Aha, onze Tenere is met zijn verslag begonnen ! Image

Eens zien wat voor een verhalen hij over de Koen gaat vertellen. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by petervdc »

Jammer dat de "afbeelding" er niet zo goed doorkomt...
Keep going

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by kirikoe »

Jammer dat de[color=#0000FF:2btiks1n] "afbeelding"[/color:2btiks1n] er niet zo goed doorkomt...
Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Tom Thumper »

Hier zijn er ook geen problemen met de foto's.

Maar vertel verder...
Me gusta la moto, me gustas tu.

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by kirikoe »

[color=#0000FF:3tlccupt]Zo een grote veerboot heeft meer van een cruiseschip . Een zwembad , shoppingcentrum en verschillende restaurants . Ik heb het altijd moeilijk om te slapen in iets dat in beweging is dus was het een korte nacht.
Rond zes uur zijn we de baai van Oslo binnen gevaren en het weerzien met Noorwegen deed deugd. [/color:3tlccupt]

Dag 3

Eindelijk gingen de deuren van de veerboot weer open . 20 uur doorbrengen met kwetterende Italianen , alles beter wetende Duitsers en Oostenrijkers die klaagden over gescheurde darmen was genoeg om mij een barstende koplamppijn te bezorgen.
De frisse Noorse lucht deed mij goed. De eerste kilometers waren nog wat saai maar dan begon de fun . Echter niet voor lang . Aan wegenwerken werden we als eerste terug tegen gehouden . Gedurende 30 minuten gebeurde er niets buiten een paar stenen die op het wegdek rolden.
Image

Image

Eindelijk konden we verder. Ik had zin om de gaskraan open te draaien maar dat baasje op mijn zadel hielt zich strikt aan de snelheidsbeperkingen en zat meer naar de omgeving te kijken dan naar de baan .
Moet toegeven als ik zo rondkijk het is mooi

Image

Na de middag begon het te regenen en het zou niet de laatste keer zijn . Moet zeggen dat het tempo niet zo veel lager lag ( kon ook moeilijk of ik viel gewoon omver ) . Mijn schoeisel en veren deden het prima op het Noorse asfalt dat er niet altijd vlekkeloos bijlag maar daar zal de Noorse winter wel voor iets tussen zitten.
Na een korte oefensessie op niet geasfalteerde wegen ( die ik van nu af aan onverhard zal noemen ) konden we aan het eerste groote stuk beginnen . De PyrGynt vegen, een 30 km lange tolweg ( ik moest niet betalen ) Door de regen begon de bovenste laag iets zachter te worden waardoor mijn wielen soms een beetje het juiste spoor moesten zoeken.

Image
Ik denk dat het hier begint te regenen want de berijder van Nacht trekt zijn rood pinguin pakje aan

Image
begin van de Pyr Gynt vegen

Image
ergens boven

Even later kwamen we terug op de grote weg en die gasten hadden geen zin meer om verder te rijden en kropen met zijn allen in een soort tuinhuis.

Dag 4

Het is deze nacht op gehouden met regenen . De lucht is grijs . We rijden het Rondane nationaal park in via de 27 . Meren , bergen en in de verte witte vlekken die de eerste lente dagen hebben overleeft.

Image

Image

Image

Via de 29 komen we op de E6 . We hadden tot nu toe geen enkele andere soortgenoot tegen gekomen maar op die E6 was het redelijk druk . We kwamen zelfs Amerikanen tegen met van die laaghangende buiken. Juist de weg naar de Noordkaap.
We willen zo snel mogelijk die E6 af om een doorsteek te maken naar de 70 . Dat kieken in mijn zadel rijd zich 2 keer vast op een weg die plots weg was ( foutje van Garmin volgens hem ) .
Goed derde keer goede keer . We duiken het bos in en de weg wordt steeds smaller , het groen in het midden steeds breder .

Image

Image

Op een bepaald moment is en zo een helling van om en bij de 15% naar beneden met allemaal losse keien . Ik word bijna versmacht door 2 knie?n tegen mijn tank .
Het einde van de bosweg was afgesloten met een hekken . Koen stopt , klapt de zijpikkel uit en stapt af . De volgende moment liggen we allebei op de grond . De weg liep iets te veel naar beneden en als je me dan niet in zijn eerste laat staan rol ik over mijn steun . Hopelijk vergeet hij dat in het vervolg niet meer .

Het gaat weer regenen. In Sundalsora wordt blijkbaar druk overleg gepleegd over verder rijden of niet . Om de beslissing iets gemakkelijker te maken komt de zon er weer door en besluiten ze verder te rijden
We rijden de Aursjovegen op . Een onverharde weg van ruim 70 km over een hoogvlakte . Prachtig . Het is te zeggen de eerste 30 km .

Image

Image

Image

Image

Dan begint het terug te regenen en duikt er een mist op en zie ik bij momenten geen 5 meter ver . We rijden dan ook nog eens een donkere smalle tunnel in . Na de afdaling richting Eikesdalen trekt de mist wat op zodat ze de camping niet voorbij rijden

[color=#0000FF:3tlccupt]Ja zeg dat laatste stuk was niet alles . Bij momenten zag ik nauwelijks waar ik aan het rijden was . Voor die twee achter mij was het volgens hen iets gemakkelijker . Als ze mijn achterlicht plots zagen verdwijnen was het teken dat er iets mis was Image
We hadden ook vergeten eten in te slaan en door de vertraging waren volgens Duitsers die ook op de camping zaten alle winkels dicht ( de dichtste was trouwens een 20km verder ) . De 3 Duitse dames hebben ons dan met van alles voorzien ( eieren , aardappelen en leverworst ) en zelfs dekens, Ze regelden blijkbaar daar zelf een beetje de zaken . De eigenares was reeds weg en we kregen de sleutel van een van die duitse dames . We moesten ook aan haar betalen 180NOK wat zeer weinig was . De camping zelf lag aan het begin van het Eikesdalenvatnet[/color:3tlccupt]

Image

Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by petervdc »

Allee, da kan toch niet :
"
Ik denk dat het hier begint te regenen want de berijder van Nacht trekt zijn rood pinguin pakje aan

Afbeelding
begin van de Pyr Gynt vegen

Afbeelding
ergens boven"

En jullie zien die afbeeldingen wel ??? Image Image
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Blackbert »

Allee, da kan toch niet :
"
Ik denk dat het hier begint te regenen want de berijder van Nacht trekt zijn rood pinguin pakje aan

Afbeelding
begin van de Pyr Gynt vegen

Afbeelding
ergens boven"

En jullie zien die afbeeldingen wel ??? Image Image
jazeker. in FF en in IE.
Maar ge "mist" niet veel. Image
grease up your baby for a ball on the hill

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by kirikoe »

Dag 5

Deze morgen nog een beetje mistig en ik moest nog 20 km bollen voor ik extra drinken kon krijgen . Gelukkig lag het tempo gisteren de laatste 40 km zo laag dat ik nog genoeg reserve had .
De zon komt er langzaam door en de bergen piepen tussen de wolkenslierten door .
We bereiken onze eerste fjord . De Langefjord met aan beide zijden steile hellingen en tientallen watervallen .

Image
zie ons daar alle drie staan blinken op een plaats waar we blijkbaar niet mochten staan

Image

Image

We gingen vandaag een drukke dag hebben met enkele van de toeristische trekpleisters van Noorwegen de Trollstigen en Geiranger .

Image

Image

Hier komt het er op aan om zo snel mogelijk de toeristenbussen ( van met mensen die met een of ander cruiseschip in de Geirangerfjord liggen) te passeren. Die gasten gaan echt niet aan de kant in tegenstelling tot vele automobilisten ( behalve een paar Nederlanders )
Na Geiranger was het de bedoeling om de 258 de Gamle Strynefjellsvegen te nemen maar deze was nog afgesloten door de sneeuw . We moesten even terug naar de 15 om via 3 lange donkere tunnels Stryn te bereiken.

Dag 6

Regen , regen en nog eens regen . Voor mij is dat niet zo erg , heb er weinig last van maar Koen zijn regenjas was blijkbaar niet meer zo waterdicht en ik hoorde hem af en toe eens goed vloeken.
Eerst gingen ze eens naar de gletser kijken waar zoals te verwachten was niet zo veel van te zien was vanwege de regen en mist

Image

Verder gingen we ons amuseren op de Gaularfjellet de weg die uitkomt aan de Sognefjord ( langste en diepste fjord van Noorwegen) . Ze waren ook van plan om de overzet naar Urnes te nemen om de oudste stavkerk van Noorwegen te bezoeken maar ze waren te laat voor de overzet. Waar ze dan zijn gaan slapen ?? een vierkante blok met een soort van puntdak op . Deed mij een beetje denken aan huizen van mijn thuisland.

Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by petervdc »

Uh ?
Nu zijn de helft van de foto's w?l zichtbaar, de rest nog niet.
Tis met FF btw...

Schoon foto's, herinneringen aan vorig jaar.
Pr?chtig land !!!
Keep going

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by kirikoe »

Dag 7

Voor de verandering was het aan het regenen toen mijn 2 cilinders zich terug op gang trokken . Eerst moesten we op een bootje.

Image

En dan naar een kerkje

Image

We reden verder via een klein wegje langs Lustrafjord naar de 55 de "Sognefjellvegen " de hoogste bergpas van Noord Europa .
Boven op de plateau waren alle meren nog bevroren en reden we soms tussen muren van sneeuw.

Image
Dat was nu verdomme geen plaats om te blijven staan berekoud

Het gaat verder naar Lom en dan de 51 op naar Fagernes . Het is ondertussen even gestopt met regenen . Die 51 loopt over een groot plateau de Valdresflye waar naar het schijnt ook wolven rondlopen ( ik kan toch rapper rijden dan dat zij kunnen lopen ).

Image

Deze avond moeten we afscheid nemen van Nebel2 .Hij moest morgen terug de boot op in Oslo.

Dag 8

Met zijn twee trokken we ons weer op gang. Koen had voor vandaag een klein aanloopje van 50 km onverhard voorzien . NO WAY JOSEE . Die baantjes zijn fun als het droog is, maar na een paar dagen regen zijn die zo vettig dat het zonder speciale schoenen meer een ijspiste is .
Als je al dat water van de wegen die uit de bossen komen zien stromen mogen we ons gelukkig prijzen dat we die twee gered hebben van een modderpak .De kleine riviertjes hebben ook een iets bruinere kleur gekregen dan normaal. Na een uur of twee wordt het droger en iets warmer.
We komen uit op de E16 richting Aurland . Hier zijn er twee mogelijkheden . De 24 km lange tunnel of de oude weg door de bergen . Jullie mogen twee keer raden welke ze genomen hebben . Op een bepaald moment zie ik een vos zitten die even verder de weg overschiet ,zich nog eens omdraait alsof hij die twee vreemde wezens met 2 ronde poten nog eens goed wil bekijken , om dan in het bos te verdwijnen.
Zou Koen hem ook hebben gezien ?

Image

Image

Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Blackbert »

Ik krijg het gevoel dat ik hier wat nota's moet nemen, teen en tander op kaart aanduiden en vertrekken. Image
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by petervdc »

Ik krijg het gevoel dat ik hier wat nota's moet nemen, teen en tander op kaart aanduiden en vertrekken. Image
Geef een seintje h?, kga mee Image

Kheb ook zo'n foto van mijne TDM tegen die muur van sneeuw langs de weg.
Koud h? daarboven Image
Keep going

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Stefke »

Welke sneeuwmuren? Image

Image

Bert, ge had daar al moeten zitten! Image

Image


User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Blackbert »

Bert, ge had daar al moeten zitten! Image

Ja jong, kweetet. Image
Mei 2012 lijkt mij haalbaar, momenteel. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Blackbert »

Bert, ge had daar al moeten zitten! Image
Ja jong, kweetet. Image
Mei 2012 lijkt mij haalbaar, momenteel. Image
goe bezig
dus mei 2012 gade naar het noorden en oktober 2012 naar het zuiden Image Image
Klinkt goed in mijn oren. Als ik er nu nog in slaag om de rest van 't jaar daar rond te plannen... Image
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by petervdc »

Ik herken zowat alle plaatsen waar jullie geweest zijn Image
AH, gij ook ?
Image
Keep going

Post Reply