reisverslag noorwegen 2011

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by kirikoe »

Dag 7

Voor de verandering was het aan het regenen toen mijn 2 cilinders zich terug op gang trokken . Eerst moesten we op een bootje.

Image

En dan naar een kerkje

Image

We reden verder via een klein wegje langs Lustrafjord naar de 55 de "Sognefjellvegen " de hoogste bergpas van Noord Europa .
Boven op de plateau waren alle meren nog bevroren en reden we soms tussen muren van sneeuw.

Image
Dat was nu verdomme geen plaats om te blijven staan berekoud

Het gaat verder naar Lom en dan de 51 op naar Fagernes . Het is ondertussen even gestopt met regenen . Die 51 loopt over een groot plateau de Valdresflye waar naar het schijnt ook wolven rondlopen ( ik kan toch rapper rijden dan dat zij kunnen lopen ).

Image

Deze avond moeten we afscheid nemen van Nebel2 .Hij moest morgen terug de boot op in Oslo.

Dag 8

Met zijn twee trokken we ons weer op gang. Koen had voor vandaag een klein aanloopje van 50 km onverhard voorzien . NO WAY JOSEE . Die baantjes zijn fun als het droog is, maar na een paar dagen regen zijn die zo vettig dat het zonder speciale schoenen meer een ijspiste is .
Als je al dat water van de wegen die uit de bossen komen zien stromen mogen we ons gelukkig prijzen dat we die twee gered hebben van een modderpak .De kleine riviertjes hebben ook een iets bruinere kleur gekregen dan normaal. Na een uur of twee wordt het droger en iets warmer.
We komen uit op de E16 richting Aurland . Hier zijn er twee mogelijkheden . De 24 km lange tunnel of de oude weg door de bergen . Jullie mogen twee keer raden welke ze genomen hebben . Op een bepaald moment zie ik een vos zitten die even verder de weg overschiet ,zich nog eens omdraait alsof hij die twee vreemde wezens met 2 ronde poten nog eens goed wil bekijken , om dan in het bos te verdwijnen.
Zou Koen hem ook hebben gezien ?

Image

Image

Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Blackbert »

Ik krijg het gevoel dat ik hier wat nota's moet nemen, teen en tander op kaart aanduiden en vertrekken. Image
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by petervdc »

Ik krijg het gevoel dat ik hier wat nota's moet nemen, teen en tander op kaart aanduiden en vertrekken. Image
Geef een seintje h?, kga mee Image

Kheb ook zo'n foto van mijne TDM tegen die muur van sneeuw langs de weg.
Koud h? daarboven Image
Keep going

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Stefke »

Welke sneeuwmuren? Image

Image

Bert, ge had daar al moeten zitten! Image

Image


User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Blackbert »

Bert, ge had daar al moeten zitten! Image

Ja jong, kweetet. Image
Mei 2012 lijkt mij haalbaar, momenteel. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Blackbert »

Bert, ge had daar al moeten zitten! Image
Ja jong, kweetet. Image
Mei 2012 lijkt mij haalbaar, momenteel. Image
goe bezig
dus mei 2012 gade naar het noorden en oktober 2012 naar het zuiden Image Image
Klinkt goed in mijn oren. Als ik er nu nog in slaag om de rest van 't jaar daar rond te plannen... Image
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by petervdc »

Ik herken zowat alle plaatsen waar jullie geweest zijn Image
AH, gij ook ?
Image
Keep going

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by kirikoe »

Dag 9

Deze morgen eindelijk zonneschijn . Vol goede moed aan een tochtje van 300 km begonnen . Toen we Geilo buiten reden zag ik in een flits een bord " Hardangervidda stengt " .
De 7 is ook een van die toeristische routes .

Image

Image

Image

Image

Toen we in Eidsfjord aankwamen zo een 10 km voor we de 7 gingen verlaten om een overzet te nemen naar de andere kant van de fjord was de weg afgesloten

Image

Volgens een local was er 2 dagen geleden een aardverschuiving geweest en waren ze de boel nog aan het opruimen. Via een kleine sluikweg konden we voorbij de slagboom tot aan de plaats des onheils . Daar krijgen we te horen dat het zeker nog 3 uur ging duren voor alles vrij was.
Dus rechtsomkeer en via een omweg terug op de route proberen geraken . Dit is in dit deel van Noorwegen niet zo simpel . 100 km terug naar Geilo , dan de 50 terug op die we gisteren hadden gedaan ( nog eens 100 km ) en dan de E16 richting Voss ( nog eens 70 km ) om terug op ons route te komen.
Het voordeel was wel dat ik eindelijk eens goed de benen kon strekken . Het tempo ging een stuk de hoogte in en met voor Noorwegen zeer illegale snelheden waren de 100 km naar Geilo op een klein uurtje onder mijn banden verdwenen.
Terug de 50 op . De zon was er ondertussen helemaal door gekomen en dat heeft toch een ander zicht dan de dag voordien.

Image

Image

In Voss aangekomen was het ondertussen al 18 uur . Koen had blijkbaar honger en het voorval van enkele dagen geleden in gedachte besloot hij te stoppen om te eten voor het te laat was.
Dan op zoek naar een rustige camping en dan kom je in Noorwegen meestal op zo iets terecht .

Image

Image
Ons buren

Image
Al blijft de omgeving adembenemend

Dag 10

Terug zon ( hoe is het mogelijk ). Mijn tankje moest gevuld worden . Eerste benzinestation met bijhorende winkel gesloten . Hmmm .
50 km verder kwamen we in een iets groter dorp. Benzinestation was open maar alle andere winkels waren gesloten . Toen viel hun noorse kroon . Ook in Noorwegen was het feestdag . Ze zouden vandaag weer op rantsoen staan.
Ook de veerdiensten hadden zondagsdienst. De eerste veerboot op 5 minuten na gemist dus een uur wachten. Zo zouden we de achterstand wel inhalen.

Image

Image
Dan maar genieten van de omgeving

Aan de Hardangerfjord wordt al eeuwen lang fruit gekweekt

Image
Maar het was nog niet rijp . Dikke pech

We rijden verder voorbij Odda een stuk de 13 op en dan de 520 om de vele tunnels te vermijden . De 520 begint ook rustig te klimmen met hier en daar prachtige zichten

Image

Maar al vlug zit je terug in een landschap van meren , watervallen en kale rotsen.

Image

Image

Die dag stond er ook nog een tocht naar het Blasjomeer op het programma . Het weer overtrok echter terug en ze besloten eerst een slaapplaats te zoeken. Aan de afslag naar Blasjo was een vrij groot vakantiepark dat buiten de vakantiemaanden dienst doet voor schoolreizen . Het was echter een feestdag dus alles stond leeg . We kregen een volledig appartement voor de prijs van een hut ( 500NOK)
Noren zijn toffe mensen.
Daar kregen we ook te horen dat we niet tot het Blasjomeer konden omdat er nog sneeuw op de weg lag .
We zijn toch een kijkje gaan nemen

Image

Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by F M »

In Voss aangekomen was het ondertussen al 18 uur .
Hopelijk was het dan toch nog niet donker ? Image
I am confused. Oh no, maybe not!

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by kirikoe »

In Voss aangekomen was het ondertussen al 18 uur .
Hopelijk was het dan toch nog niet donker ? Image
Daar is weinig kans toe . Rond die periode wordt het nauwelijks donker .

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by kirikoe »

Dag 11

Na 2 dagen beter weer is het deze morgen weer koekebak. Wind en regen . We hadden besloten om de ferry van Fasand naar Lyseboten te nemen waardoor we een flink deel van de rit op het water konden doorbrengen en we de fjorden vanop het water konden bewonderen. Op de 13 op weg naar Fasand staan we plots in de file. We rijden naar voren tot aan een bus die aan het manoeuvreren is . Aan de andere kant is een vrachtwagen met oplegger verwoede pogingen aan het doen om zich terug in een passeerstrook te wringen . Dat heeft daar waarschijnlijk nog een tijdje geduurd . Gelukkig konden we voorbij want in deze periode van het jaar is er maar een tocht van Fasand naar Lysebotn.

[color=#0000FF:332pjsu9]De tocht is de moeite waard.Je ziet het fjord van uit een ander standpunt en je vaart o.a onder de wereldberoemde Preikestolen . Een rotsplateau van 25m op 25m dat zo een 600 meter boven het water hangt [/color:332pjsu9]

Image

Het weer was zeer slecht toen we in Lysebotn aankwamen zodat we van de vele haarspeldbochten naar boven niet echt konden genieten

Image

Boven was het zicht iets beter maar het was nog gene vetten

Image

Dag 12

We naderen nu stilaan het einde van de reis . Het zuiden van Noorwegen is minder ruw en groener

Image

Vandaag stond er nog een bezoekje aan de eerste Hydrocentrale van Noorwegen op het programma . In Rukjan . Deze is wereldberoemd geworden omdat de Duitsers er in WOII er probeerden door middel van zwaar water productie een soort atoombom te ontwikkelen . Dit mislukte omdat de geallieerden door middel van sabotage er waren in geslaagd al het zwaar water te vernietigen

Image

Image

Laatste dag

Voor onze laatste morgen in Noorwegen kregen we nog wat zonneschijn . Koen had gisteren op de GPS een nieuwe route gemaakt naar Oslo . Het begrip onverhard is voor Garmin blijkbaar nogal een eng begrip. Daardoor kregen we nog een leuke uitsmijter van 30 km door het bos. Je voelde dat die 2 gasten naar huis begonnen te verlangen . De wegen in het zuiden hebben iets minder te lijden onder de strenge winter en zijn daardoor in het algemeen in een iets betere staat. Het tempo ging de hoogte in en mede daardoor waren we een uur te vroeg aan de boot . Kon al eens kennis maken met mijn gezelschap voor de overtocht

Image

Voor de terugreis hadden die twee besloten om elk hun eigen tempo te rijden . Bij Nacht moet er wel iets goed fout zijn gegaan . In plaats van 700 km heeft hij er 880 gereden . Geen zin om naar huis te gaan ?
Voor ons verliep de reis vrij vlot op 2 momenten na . In Kiel ben ik bijna van de sokken gereden door een Nederlander die niet door had dat je moest wachten om links af te slaan aan de rode lichten tot er geen voertuigen meer uit de andere richting kwamen . En in Nederland veranderde een Duitse camionette van rijvak zonder dat hij gezien had dat ik daar ook al reed . In beide gevallen heeft mijn remsysteem ons van erger behoed.

Waar zal de reis volgend jaar naar toe gaan . Ik heb zoal iets horen fluisteren van Dolemieten.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Blackbert »

Dolemieten? Doetanie! Image
Bijna zo erg als Noorwegen, altijd maar draaien en keren, bergop en bergaf, nooit eens schoon rechtdoor. Ze spreken daar ??k een onverstaanbaar taaltje en 't eten trekt op niks. Bovendien moet ge nog een hindernis nemen om daar te geraken: de Alpen. Waarom eens niet gewoon gezellig naar Olland?

Toch merci voor 't verhaal en de foto's. Image
grease up your baby for a ball on the hill

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by kirikoe »

Dat is het probleem met dienen Tenere die wil alleen naar olland om der zo snel mogelijk door te vlammen

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by petervdc »

De foto's zijn schitterend, en het is n?g mooier om er zelf te staan, soms onwerkelijk schoon.
Keep going

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by Cotthem »

Heel schoon reisverslag Koen. Direct goesting om te vertrekken Image
"...the path is the destination"

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: reisverslag noorwegen 2011

Post by zappa »

schoon schoon! Image


Maar 't doet toch een beetje pijn aan mijn hartje, zulke mooie motoreis Image maar 't is u van harte gegund!! Image Image
sig nature

Post Reply