Wales & Noord-Engeland

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

Bon, dat verslagje dus...

Het begint zo stilaan een gewoonte te worden dat onze vakantiebestemming wordt ingegeven door externe factoren. Vorig jaar wou een zootje ongeregeld ne keer zien of ze binnendoor in 1 dag in Lyon geraakten en hebben wij maar aangehaakt en vastgesteld dat dat wel kon.
De bestemming dit jaar lag eigenlijk al 2 jaar geleden vast toen mijn zus en schoonbroer lieten weten dat de KBC motorclub richting Wales zou trekken. Dat stond al een tijdje op de verlanglijst en toen reden we nog geen offroad en klonk Wales wel als een fascinerende bestemming. Ondertussen is die fascinatie niet geminderd maar kennen we onze weg daar toch al een beetje.
Wales dus, met de KBC bende... Ach ja, da's wel een grote groep, maar die mensen zie je toch alleen maar bij het ontbijt en het diner. En voor de gezelligheid haakten ChiChiWaWa en zijn eega ook aan.

We worden pas op zondagavond rond 6u in het hotel in Llanberis verwacht, dus tijd zat om op 2 dagen tot ginder te bollen zonder autostrade te zien. Zaterdagochtend om kwart voor 7 staan we klaar om te vertrekken. De voorspelde regen is blijkbaar naar andere oorden getrokken want in het Leuvense komt een flauw zonnetje piepen. Dat zullen we niet alle dagen zien.

Image

We pikken mijn schoonbroer en zus op en dan gaat het in 1 trek naar Mannekesvere waar ChiChiWaWa ons om half 9 opwacht. Vandaar is het nog een kleine 3 kwartier tot de chunnel en het ziet er naar uit dat we goed op tijd zullen aankomen, om dan in de file voor de paspoortcontrole te stranden... De Britten hebben blijkbaar zin in een stiptheidsactie en we doen er maar even 3 kwartier over om van de incheck naar de paspoortcontrole te geraken. Resultaat: trein gemist en we worden op de volgende gezet.

Image

Een half uur later dan voorzien rijden we dan Britse bodem op. Eerst nog een klein stukje autostrade, maar al gauw draaien we de groene countryside in.

Wat het eerste opvalt: Britse vlaggen overal en ontzettend veel verkeer op de baan! Het duurt even maar dan snappen we het ineens: de Queen viert haar 60-jarig jubileum! En niet alleen de queen blijkbaar. Heel Engeland viert mee en dat zullen we geweten hebben!

Image

Bij de eerste lunch-stop maken we al meteen kennis met de zalige Engelse pubcultuur en het bijhorende (doorgaans super-) lekkere eten.

Image

Naast de vele Britse vlaggen, zijn er wel meer dingen die opvallen. De 'Elderly People Crossings' zullen de hele vakantie door een glimlach op mijn gezicht toveren. En wat nog meer opvalt: de ongelooflijke hoeveel vastgoed dat te koop staat. Zou de crisis hier dan zo hard toeslaan?

Rond half 4 stoppen we even in Midhurst en daar zien we een van de bonfires die klaarstaan. Blijkbaar zullen die allemaal ??n voor ??n aangestoken worden en zullen die over het hele land te zien zijn. Straf...

Image

Van daar gaat het verder over steeds kleiner wordende baantjes richting de Cotswolds. Hoge hagen, kleine smalle baantjes met veel vuil op de weg, speciale oversteekplaatsen voor de tanks op de Salisbury plains... Jawel we zijn in Engeland! En om het allemaal compleet te maken rijdt er bij de laatste drankstop een roze hummer limousine voorbij.

Rond half 7 komen we aan in Cirencester waar we op voorhand een B&B geboekt hebben, geen grand luxe maar degelijk, niet te duur en full of old English charm.

Image

Na een vlugge douche gaan we op zoek naar iets eetbaars en een paar locals sturen ons in de richting van de 'Wagon & Horses' wat een Thais restaurant blijkt te zijn. Na een lekker dineetje, gaat het door de eerste plensbui van de vakantie terug richting B&B en om 10u liggen we al in onze nest.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by Muug »

jaja, allemaal goed en wel, tenzij je de foto's van 5 verschillende media in de goeie volgorde mooi achter mekaar wil krijgen Image
dan doe je dat vijf keer ipv honderden keren. Ik heb overlaatst ook ??n album samengesteld uit foto's uit drie kodaks en twee gsms. Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

zondag 3 juni
Lekker uitgeslapen om half 7 wakker worden, dat gebeurt ook niet vaak... De regenbui van gisteren is blijkbaar blijven hangen. Maar daar maken we ons nog even geen zorgen over. Eerst maar es een ontbijtje verorberen. Een paar moedige zielen wagen zich aan een full English breakfast. Ik moet toch nog even aan het idee van zoveel vettigheid zo vroeg op de ochtend wennen, en ga voor de scrambled eggs.

Image

Image

Als we rond een uur of 9 vertrekken in de B&B regent het nog steeds, en dat zal de hele dag niet verandreren. Maar die regen houdt de festiviteiten ter ere van de Queen duidelijk niet tegen. Als we het zoveelste stadje passeren is daar een parade van oude stoomwagentjes.

Image

De Rev'It pakjes doen het redelijk goed maar hebben 1 grote tekortkoming... de onderkant van de mouwen slorpt al het water op en via mijn duidelijk niet zo waterdichte handschoenen kruipt dat omhoog langs mijn armen. Niet fijn.
Wanneer we stoppen voor de lunch in een kleine pub, zijn we net 6 verzopen waterkiekes.

Image

Na de lunch rijden we in 1 trek door naar het hotel. Niemand ziet het precies zitten om die natte handschoenen nog es uit te moeten trekken. Gelukkig is het landschap indrukwekkend genoeg om de kou en het nat te doen vergeten. Net voor we aan het hotel toekomen moeten we Llanberis Pass over. Dat gaan we dagelijks mogen doen de komende week en da's alles behalve een straf!

Image

Het hotel in Llanberis is behoorlijk groot en straalt een grandeur uit de jaren '20 uit. De kamer is behoorlijk groot en wordt meteen tot droogkamer getransformeerd. Overal liggen natte spullen te drogen. Het heeft meer weg van een slagveld. Alles wordt boven gehaald: de strijkplank, de ventilator, de verwarming vollenbak. Even kan die ecologische voetprint ons niets schelen. Als die natte pakken, binnenvoeringen en handschoenen maar droog geraken.

Image

Image

Bij aankomst moeten we naar goede kbc gewoonte meteen beslissen wat we willen eten 's avonds
Dat eten wordt stipt om half 8 geserveerd maar niet zonder eerst een stop in de bar voor het aperitief en even een skypeje met het thuisfront waar de nichtjes volop aan't studeren zijn en duidelijk wel hun plan kunnen trekken zonder de mama.

Het eten is best wel ok maar de veggie schotel die ik gekozen heb, is wat minnetjes. Gelukkig maakt het dessert alles goed! Bread and butter pudding, yummeh!

Iets na 10 liggen we alweer in ons bedje en zijn de pakken dan al zo goed als droog. Leve Rev'It!
De route voor morgen wordt nog even bekeken. Morgen zou de mooiste dag van de week worden dus rijden we ook de mooiste route naar Nant yr Eira (danku Bert) en world's end en de evo triangle (danku McB)
11u lights out
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by Cotthem »

Image
"...the path is the destination"

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

maandag 4 juni

Als je vroeg in je nest kruipt ben je natuurlijk ook vroeg wakker. Om kwart voor 7 ben ik klaarwakker en nog goed uitgeslapen ook! Het is hier muisstil 's nachts, ondanks het feit dat we aan de straatkant liggen en het raam open staat. Ik denk niet dat ik vannacht 5 auto's heb horen passeren...
Ontbijt is om kwart na 8 dus ruim de tijd om het dagboekje bij te werken en lekker wakker te worden. Tegen 9u20 zijn we klaar om op weg te gaan. Vandaag geven ze de beste dag van de week en we gaan er van profiteren om de mooiste stukjes van de routes in maart opnieuw te rijden. Tis te zeggen: Nant yr eira met dank aan Bert en World's End met dank aan Paul met tussenin een stopke aan de Green Inn. We vertrekken richting zuiden en keren een stuk op onze stappen van gisteren terug om een groot stuk van de aanrijroute in omgekeerde richting te rijden. Llanberis pass nog maar 'ns (wat een beproeving!) en dan via Nantgwynant Valley naar Beddgelert en Pass of Aberglaslyn.

Image

Om 11u wordt het al behoorlijk warm en stoppen we in de The Brigand Inn om wat te drinken. Blijkbaar was dit de pub of the year in 2006 voor de AA en Jo vindt dat om de een of andere reden hilarisch.

Van daar gaat het richting Nant yr Eira en het mooie stukje Welshe binnenland dat ik in maart met Bert ontdekt heb.

Voor we er aan beginnen leg ik de FZ nog even neer voor de obligate vakantieval... Voorwiel onderuit geremd op wat grind. Stom. Gelukkig zonder veel schade. Alle essenti?le onderdelen zitten nog vast en ik heb me nauwelijks pijn gedaan dankzij de zachte graskant. Mijn tank is weer wat geschuurd maar de deuk in mijn ego valt mee. Nog even de modder uit mijn versnellingshendel peuteren en we kunnen weer op weg. Hebben we dat alvast al achter de rug deze vakantie...

Deze keer rijden we de valley in omgekeerde richting door en zo is het uitzicht op de omgeving zowaar nog indrukwekkender en mooier dan toen. De rust is bijna oorverdovend en de schaapjes hebben nu ook het gezelschap gekregen van loslopende koeien. Jo rijdt als eerste en zorgt met de roffel van de T?n?r? voor een ware stampede. Needless to say dat het heel op 't gemakske gaat daar.

Image

Image

Na dit mooie stuk rijden we richting Green Inn voor een lekkere lunch. The innkeeper doet nog steeds aan Basil Fawlty denken en het eten is nog steeds even lekker. De hamburger gaat vlotjes binnen en smaakt heerlijk!

Image

Na de lunch trekken we naar het eind van de wereld over een hoop hele kleine baantjes.

Image

De paar dorpjes die we passeren zijn dan weer super druk en krioelen van de toeristen. Llangollen lijkt wel ??n grote Vlaamse kermis! De locals en niet zo locals genieten duidelijk van de extra vakantiedagen die ze van de Queen gekregen hebben.

Heel vermoeiend rijden maar gelukkig wordt het daarna weer super mooi! Ik herken nu een groot deel van de route van Paul en verlekker me al aan wat gaat komen. Bij de river crossing gaat het bijna weer mis maar al glibberend en met een stevige rush adrenaline geraak ik er toch door. Dat ging in maart toch wat eleganter... Maar toen stond er ook heel wat minder water in vergelijking met de snelstromende rivier die nu over de weg stroomt. Iedereen geraakt er zonder kleerscheuren door en we rijden verder naar World's End.

Image

En dan opeens van de ene seconde op de andere rijden we het bos uit en komen we in een groen maanlandschap terecht met enkel schapen als enige bewoners. Die bekijken ons alsof we een hoop illegal aliens zijn en de meesten rennen verschrikt weg. Een paar behouden hun cool, verroeren geen vin en staren ons langzaam herkauwend aan! Het is hier veel rustiger dan ik gevreesd had gezien de drukte in Llangollen en de sfeer die hier hangt is exact zoals ik het mij van ik maart herinner: bovenaards.

Image

Boven op het plateau stoppen we even om van de rust te genieten. Zo stil dat geef hier is!

Image

Image

Het wordt al laat en we beslissen een shortcut terug naar het hotel te nemen. De EVO triangle zal voor een andere keer zijn...

Image

Image

Wat volgt is wel een heerlijke kronkelbaan waar geen eind aan lijkt te komen. Na nog een tankstop in Bettws y Coed gaat het richting hotel over uiteraard opnieuw Llanberis pass (oh wat erg!).

Image

Een vlugge douche en een kledingwasje later zijn we klaar voor het aperitief en eten. De vegetarische schotel is niet echt geweldig en vandaag maakt het dessert het ook niet echt goed. Ach ja, mijn lijn vindt dat even niet zo erg... Om 10u kruip ik doodmoe in mijn bed en val als een blok in slaap.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

dinsdag 5 juni

Vandaag beslissen we een route van de KBC te rijden. Via Horseshoe pass richting zee. Klinkt veelbelovend... Het weer klinkt iets minder veelbelovend maar we zullen wel zien.

Om 9u30 zijn we op weg en het eerste stuk bestaat uit de A5 richting Llangollen. Hier is het opmerkelijk rustiger dan gisteren. Zou het weer daar voor iets tussen zitten? We stoppen even voor een koffie en om de nodige energie op te doen voor Horseshoe Pass. Timpo had me die 2 jaar geleden al aangeraden dus de verwachtingen zijn hoog gespannen.

Image
Llangollen

Image
Keuze genoeg!

Image

Na de koffie gaat het dus Horseshoe pass op. Die is bijlange niet zo indrukwekkend als ik gehoopt had (verwend door Llanberis zekers?) maar het landschap blijft toch nog mooi.
Van daar gaat het richting kust. Wie dat stuk verzonnen heeft, is daar duidelijk nog nooit geweest. Dat moet zo ongeveer de saaiste baan in Wales zijn. Druk, industrie, file, eindeloos grote caravanparken,... Na een tijdje draaien we gelukkig weer landinwaarts in en om iets na 1 stoppen we in een leuke pub voor de lunch.

Image

De sandwich is wel lekker maar de treacle sponge pudding is toch wel de kers op de taart! En de anderen maar jaloers kijken naar mijn bommeke supercalorie?n!

Image

We beslissen om zelf een einde aan de rit te breien want nog 'ns zo'n interessant stuk langs de kust zien we niet meteen zitten. Wat volgt is een mooi stuk binnendoor met nog een paar kleine en zeer steile baantjes en adembenemende zichten.

Image

Om iets na 4 zijn er alweer aan het hotel. Tijd zat voor een douche en een wasje en daarna de bar in voor een uitgebreid aperitief en diner.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

woensdag 6 juni
Slecht geslapen en last van mijn darmen gehad vannacht maar het mooie zonnetje bij het wakker worden maakt veel goed! Ik had veel weer types verwacht maar dit was wel het laatste! Een mooie dag om langs de kust naar Aberdovey te rijden!

We vertrekken rond 9u20 en het eerste stuk begint al mooi met een klein kronkelbaantje door een achterafvalleitje. Daarna gaat het zuidwaarts richting kust. We passeren zowaar een tolweg en rijden een stuk langs schorren waar hier en daar schaapjes staan te grazen. Het vlees van die beesten moet door het zilte gras toch echt wel subliem smaken!

Hoe verder we zuidwaarts richting kust rijden, hoe grijzer de luchten worden. Nog voor we in Aberdovey aankomen valt er al een stevige miezer uit de lucht. In Aberdovey stoppen we dan maar voor een warme choco en terwijl we in de coffeeshop zitten lijkt het even te minderen maar als we vertrekken regent het weer even hard en zelfs harder als voordien. Dan maar nat worden... Weeral... Het minpunt is dat je door de nattigheid geen oog meer hebt voor al dat moois. Rond half 2 passeren we aan de Cross Foxes, en het vooruitzicht naar een droge stoel en een warme kop koffie doet mij meteen stoppen.
Tegen de tijd dat we weer wat opgedroogd zijn en wat gegeten hebben, is het zowaar aan het opklaren! Wat volgt is het mooie stukje dat ik vorig jaar eigenlijk per ongeluk ontdekt heb toen ik van Ffestiniog de weg terug naar de Green Inn zocht en een verkeerde afslag genomen had.

Image

Image

Image

Image

We stoppen nog even op een uitkijk punt om camera's uit te wisselen omdat die van mijn zus zonder batterijen gevallen is. Ondertussen zijn we ook weer droog gewaaid.

Image

Image

Tegen half 6 zijn we alweer in het hotel en hebben we nog net tijd voor een wasje en dan lekker eten.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

donderdag 7 juni

ontzettend slecht geslapen en heel veel last van mijn schouder. Geen idee waar het vandaan komt maar het is een heel lastige zeurende pijn die bij momenten komt opzetten. Mijn zus wil absoluut het dorpje met de langste naam zien. Aangezien ze nogal schijteweer voorspellen en het bij vertrek al goed regent beslis ik om enkel even mee naar Anglesey te rijden en dan richting hotel te draaien voor een rustige namiddag.

Image

Image

Chichiwawa is op zoek gegaan naar nieuw rubber en tegen dat ik terug in het hotel ben laat hij weten dat de motor al bijna klaar is. Dat ging alvast vlotter dan gehoopt.

Ik trek naar de bar om wat te surfen en het adres te zoeken van de dichtst bij zijnde hein gericke. Ben deze vakantie al net iets te vaak nat geworden en hoewel die Rev'It pakjes het behoorlijk goed doen, heb ik toch altijd last van natte mouwen omdat mijn handschoenen maar van dubieuze kwaliteit zijn. Op zoek dus naar een regenpak en degelijke handschoenen. Na even zoeken vind ik een HG in Chester. Ideaal! Da's op de route richting Peak District zaterdag.

Tegen de middag komt Chichiwawa weer aangewaaid en samen met zijn eega trekken we het dorpje in om wat te eten te zoeken. Net dan begint het te gieten en we komen een paar uur vast te zitten in de pub/hotel. En wat doet een mens dan? Eten uit verveling... De Lumpy dumpy kon ik toch niet laten liggen!

Image

Na nog wat gebabbel met george de papegaai, wagen we ons toch terug naar het hotel maar regenen doet het nog steeds... Dat belooft voor de waterratten op de weg! Ik smeer mijn schouder nog 'ns in met flexium gel en dan komt Jo er al weer aan. Die hebben blijkbaar een paar hele mooie stukjes gedaan en de regen viel ook nog mee.

Image

Image

Image

Image

Ondanks de rustdag is de pijn in mijn schouder niet echt verminderd en ik kruip op tijd mijn bed in met een extra dosis flexium gel en een ibuprofen. Hopelijk helpt dat wel...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

vrijdag 8 juni

Jo is jarig vandaag! Het regent alweer maar jo wil absoluut een toertje doen. We bekijken de route voor vandaag nog vlug even en ik duid nog een paar mooie stukjes van in maart aan en dan vertrekken we, deze keer zonder mijn zus. Ze wil absoluut Anglesey doen.

Mijn schouder is ondertussen heel wat beter. Moet een kou ofzo zijn, want zolang ik ze warm houd, heb ik geen last. Gisteren was me dat ook al opgevallen tijdens dat korte stukje op de motor. Goed warm ingepakt in mijn motorpak had ik absoluut geen last, maar onderweg naar de pub door de kouwe wind begon de pijn op te zetten. Vannacht dan er goed op gelet dat ik warm onder de dekens bleef en geslapen als een roosje.

Tegen 20 na 9 vertrekken we al in de regen en het ziet er verder niet geweldig uit. Maar tegen dat we in Bettws zijn is het opgedroogd en kunnen we een tijdje onder een dreigende maar droge hemel verder. Da's echt een microklimaat daar. Ik ben dat dorpje nog nooit in de regen gepasseerd. We schieten goed op en rijden over een aantal mooie hoogvlakten maar door de lage wolken en mist is er niet echt veel van te zien. Om 11u stoppen we aan Llyn Brenigh voor een warme choco.

Image

In maart zaten we daar nog buiten op het gras in de zon... Als we weer vertrekken begint het pas goed te regenen. We doen nog een paar van de mooie baantjes in maart (o.a. dat hoogplateau met het stuwdammetje waar we voor foto's gestopt zijn in het midden van de dam) en doen een hele hoop schapen opschrikken. Koddig, zo'n schaap met een zware natte pels dat probeert weg te springen.

Om half 2 stoppen we eindelijk in Llanrwst voor een lunch. Tegen dan zijn we ook volledig doorweekt en moet het ergste nog komen... Gelukkig weten we dat dan nog niet. We installeren ons in de lokale diner en de warme lasagne smaakt hemels! Voor de verandering es geen friet, slaatje of look brood erbij. Na de lunch beslist Kirsten om de kleine parallel baantjes van de route te laten voor wat ze zijn en gewoon de grote baan naar Llanberis te nemen en ik volg hem daar graag in. Dus net voor ugly house wuiven we nog 'ns naar Jo als hij afslaat en gaat het in rechte lijn naar het hotel. De regen waar we al sinds de stop in Brenigh door rijden wordt met de minuut erger en ter hoogte van het meer krijg ik een regelrechte douche van een passerende camper. Ik begin er zo ondertussen wel de humor van in te zien en bij de tankstop krijg ik haast de slappe lach als ik het water uit mijn mouwen zie stromen. Ach ja, een kwartiertje later sta ik in een warme hotelkamer mijn handschoenen uit te wringenen kan alles weer beginnen drogen. Jo komt niet veel later aan en gelukkig zijn we hem niet gevolgd. 3 rivercrossings was niet goed gekomen...

In de bar van het hotel bekijken we de route voor morgen nog es en wordt een stop in Chester bij hein gericke ingepast.

Image

Image

Voor het eten krijgen we nog een aperitief aangeboden op kosten van de kbc en Jo wil nog een lekkere whiskey als digestiefke voor z'n verjaardag. Kan voor gezorgd worden!
Daarna gaat het richting hotelkamer om in te pakken en dan vroeg bedje in, as usual.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

zaterdag 9 juni

Ik word om 6u40 wakker met het geluid van de regen die met bakken uit de hemel valt. Jeuj! Dat is niet wat de voorspellingen zeiden... Tot zover het plan ook om droog bij HG in Chester te geraken... Met lood in mijn schoenen begin ik de regenvoering weer in mijn pak te ritsen. Na het ontbijt laden we de moto's op en zeg ik nog vlug gedag aan mijn zus en de rest van het gezelschap en dan zijn we op weg voor deel 2 van onze vakantie. Llanberis Pass is even nat als anders maar eens de berg over lijkt het dan toch op te klaren. Meer nog, Bettws is weer het gekende microklimaat en we geraken zelfs droog in Chester! Onderweg zien we zelfs ??n streepje zon. Bij HG schaf ik me een regenoverall en een paar zogezegd waterdichte handschoenen aan (we'll see zekers) en dan gaat het richting Buckston, het einddoel voor vandaag. Het plan is om na Chester een half uurtje te rijden tot een uur of 1 en dan een pub te zoeken voor de lunch. Dat half uurtje wordt een vol uur en ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan want onderweg passeren we een paar hele mooie country pubs. Na de lunch in Congleston beslissen we om even voorbij Buckston een B&B te zoeken en en mikken op Bakewell. De naam alleen al...
Ondertussen is de regen wel weer spelbreker aan't spelen net als we over een mooie hoogvlakte rijden natuurlijk, maar het is niet genoeg om echt nat te worden. Rond half 5 komen we in Bakewell aan en de eerste b&b ziet er niet geweldig uit en is blijkbaar volzet ook. We beslissen om terug te draaien naar het vorige dorpje. Dat zag er wel schattig uit. Maar blijkbaar zijn daar geen b&b's en de enige pub gaat pas om 6 weer open. Dus dan maar terug richting Bakewell. We proberen een paar pubs maar alles zit vol. Dan maar het lokale hotel. 75 pond per nacht is niet goedkoop maar de kamer is ruim en rustig. En ze kunnen maar beter een geweldig ontbijt serveren morgen vroeg!

Image
ons hotel

Na een vlugge douche trekken we even het stadje in voor een wandelingetje en dan naar de bar van het hotel voor een aperitief.

Image

Image

Voor het diner trekken we naar een lokale pub en de yorkshire pudding en beef stew smaken opmerkelijk goed. Jo gaat voor de homity pie en ook dat ziet er ook best lekker uit.
Na het eten check ik wikipedia even om te zien waar Bakewell zoal om bekend staat en er blijkt nog een brug uit de 12e eeuw te zijn. Het zonnetje is er ondertussen ook door gekomen dus we gaan nog even op zoek en ontdekken een mooie promenade langs de rivier.

Image

Image

Tegen 9u trekken we terug naar onze kamer om nog wat nieuws te kijken en dan dodo te doen. Blijkt dat we de grootste zondvloed in jaren hebben meegemaakt in Wales. In Bangor (op een dikke 20km van ons hotel) zijn zelfs een 1000-tal mensen ge?vacueerd van overstroomde caravanparken. Tiens, die herinner ik me precies nog... En dat het daar nat was, was me ook wel opgevallen...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by duibhce Kaelann »

Misschien ook even wat meer uitleg over de wegen die we gereden hebben. Persoonlijk vind ik de kleine single track wegen de mooiste en leukste om te rijden in Wales. Ze zijn maar net breed genoeg voor 1 wagen, en vaak omboord met hagen. Gelukkig zijn die wegen ook zeer rustig zodat je niet al te vaak in de haag moet duiken of naar een passing zone moet zoeken.

Nant yr Eira en World's End zijn zo'n baantjes. Wat ze uitzonderlijk maakt is dat ze over hoogplateaus gaan. Daardoor rijd je lange stukken boven de boomgrens en kan je volop van de uitzichten genieten. Echte snelheid maken zit er niet in, maar de omgeving maakt dat meer dan goed.

Hier en daar zijn de kleine baantjes nog krapper en eigenlijk niets meer dan twee sporen asfalt met gras en onkruid tussen. Het stukje langs Swallow Falls dat we gereden hebben van de Holland Arms terug naar Bettws-y-Coed was daar een mooi voorbeeldje van. En bovendien ook behoorlijk steil. Enkele stukken moeten zelfs in 1e op de motorrem naar beneden.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by Stefke »

Nant yr Eira en World's End zijn zo'n baantjes. Wat ze uitzonderlijk maakt is dat ze over hoogplateaus gaan. Daardoor rijd je lange stukken boven de boomgrens en kan je volop van de uitzichten genieten. Echte snelheid maken zit er niet in, maar de omgeving maakt dat meer dan goed.
Welke vergezichten? Image
Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

zondag 10 juni

Vandaag staat er een ritje op de planning waar ik tegelijk naar uit kijk en tegen op zie. Door de Peak District tussen Manchester en Leeds door naar de Yorkshire Dales en dan richting Windermere in de Lake District.

Om 9u zijn we al op weg, de Peak district in. Da's een mooie opwarmer met veel groen en redelijk vlotte banen. En op tijd een stopje voor een foto natuurlijk.

Image

Image

Image

Image

Image

Dan zigzag tussen Manchester en Leeds door. Dat leek op de kaart saai en vooral heel druk, zo tussen 2 gigantische agglomeraties door, maar het is geen van beiden. Wat we wel te zien krijgen is een super mooi landschap en veel woester en verlatener dan we verwacht hadden.

Image

Image

Image

Voor de lunch stoppen we in Sowerby Bridge net voorbij Halifax.

Image

Image

En dan verder de Yorkshire Dales in. Nog zo'n landschap dat aankomt als een bom. Wijdse vergezichten met eindeloze rijen muurtjes. Woeste hoogten... Zou het hier zijn dat Austen haar inspiratie vond?
Ik ben compleet van de kaart door dit landschap en besluit ter plekke dat ik nog terug kom, deze week nog!

Image

Image
Strike a pose!

Image

Image

Image

We rijden verder via een hele hoop kleine kronkel baantjes tot in Windermere. Daar parkeren we de moto's en gaan op zoek naar het tourism centre waar ze ons hopelijk een B&B met secure parking kunnen aanraden. We komen natuurlijk net 5 minuutjes na sluitingstijd aan en we staan dus voor een gesloten deur. Terwijl we staan te beslissen wat we gaan doen, komt de manager eraan en doet prompt de boel weer open. Binnen de 10 minuten staan we alweer buiten met het adres van een leuke B&B met secure parking, within walking distance of the town en voor een betaalbare prijs. Geweldig toch, iemand die z'n job graag doet!

We wandelen tot bij de b&b en daar worden we hartelijk ontvangen door Jenny. De kamer is klein maar heeft alles dat we moeten hebben en de motookes staan veilig uit het zicht. Na een deugddoende douche - het was behoorlijk warm vandaag - trekken we er op uit voor een wandelingetje door Windermere tot aan het meer.

Image

Image

Image

Image

Met een stevige eetlust na de wandeling, gaan we op zoek naar wat eetbaars. De butternut squash ravioli en de amaretto trifle smaken heerlijk.

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

Hier en daar zijn de kleine baantjes nog krapper en eigenlijk niets meer dan twee sporen asfalt met gras en onkruid tussen. Het stukje langs Swallow Falls dat we gereden hebben van de Holland Arms terug naar Bettws-y-Coed was daar een mooi voorbeeldje van. En bovendien ook behoorlijk steil. Enkele stukken moeten zelfs in 1e op de motorrem naar beneden.
juist ja, die herinnering had ik al naar een uithoekje van mijn geheugen verbannen Image niet mijn favoriete rij-stuk om eerlijk te zijn, toch niet op de FZ, maar het was er wel mooi. Alleen jammer dat je op zo'n momenten niet kan of durft stoppen voor een foto...

Dat was trouwens mijn grootste frustratie ook deze vakantie. De sensor van het fototoestel kan vanzeleven niet de sfeer en het gevoel vastleggen dat je in zo'n landschap krijgt. En het zou er in het Lake District niet beter op worden.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by F M »

De sensor van het fototoestel kan vanzeleven niet de sfeer en het gevoel vastleggen dat je in zo'n landschap krijgt.
Ik vind nochtans dat het jullie best lukt. Nice job ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by frederikw »

Mooi, mooi, mooi! Image

Hebt ge ergens een mapke met +- uw route op? Questie van mij wat te kunnen orienteren.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by duibhce Kaelann »

Dat belooft voor de waterratten op de weg! Ik smeer mijn schouder nog 'ns in met flexium gel en dan komt Jo er al weer aan. Die hebben blijkbaar een paar hele mooie stukjes gedaan en de regen viel ook nog mee.
Inderdaad, na het korte bezoekje aan Llanfairnogwatonuitspreekbaars stond er voor ons nog een toertje langs wat passen, bergvalleitjes en een rondje rond Lake Vyrnwy op het programma.

We stoppen eerst even in Betws-y-Coed, het Durbuy van Wales, voor wat warme choco.
Image

Terwijl wij het laatste restje chocolade opslurpen stoppen er op de motorparking enkele oldtimers. En ik heb het dan zowel over de motoren als over hun berijders. BSA's, Triumphs, Nortons, ... Allemaal in uitstekend onderhouden staat. Uiteraard worden er ook even verhalen uitgewisseld.
Image

Voor we Lake Vyrnwy aandoen nemen we nog even de smalle, minder drukke lanes langs de oevers van Llyn Celyn en Lake Bala mee. Je voelt je hier totaal alleen op de wereld. Zo verlaten ligt alles erbij. Het enige gezelschap zijn de alomtegenwoordige schapen die langs en op de straat zitten. Binnen hun wei gehouden door de vele cattle grids.
Image

Het is behoorlijk bewolkt en zodra we iets hoger komen vormt de bewolking een dikke mist. Daardoor kunnen we maar sporadisch, wanneer er eens een gat in de bewolking komt, het landschap ten volle appreci?ren. Vanaf Lake Bala gaat het over zeer kleine wegen door bergvalleien richting Vyrnwy. De baantjes zijn zo klein dat ze niet eens een B-nummer hebben gekregen. Door de dichte mistbanken is het hierboven ook zeer vochtig. En toch komen we een stel zeer moedige fietsers tegen die zich met volle bepakking de steile berg op en de natte mist door wagen.

De voet van de afdaling brengt ons pal op de oever van Vyrnwy. We rijden deze oever af tot aan de dam en besluiten van daar te stoppen voor wat lunch. Het is tenslotte al redelijk laat. We kunnen zo ook een beetje opdrogen.
Image

De andere oever van Vyrnwy is een bredere en vooral veel vlottere kronkelbaan. En van daaruit gaat het ook verder langs vlotte stuurwegen terug naar het hotel.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

Vanaf Lake Bala gaat het over zeer kleine wegen door bergvalleien richting Vyrnwy. De baantjes zijn zo klein dat ze niet eens een B-nummer hebben gekregen. Door de dichte mistbanken is het hierboven ook zeer vochtig. En toch komen we een stel zeer moedige fietsers tegen die zich met volle bepakking de steile berg op en de natte mist door wagen.
Bert: volgens mij zat daar die supermooie vallei van in maart ook bij in waar wij nog even hebben staan filosoferen over een stapel hout, een haardvuur en een voorraad boeken Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by duibhce Kaelann »

Dus net voor ugly house wuiven we nog 'ns naar Jo als hij afslaat en gaat het in rechte lijn naar het hotel.
Waar de sissies kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing langs de snelle A5, kiest een echte avonturier natuurlijk voor de minder evidente route. Aan de overzijde van de vallei, tegen de bergflank ligt namelijk nog een smal baantje dat al enkele dagen mijn ogen uitsteekt. Het is onze laatste dag hier en dus mijn laatste kans deze vakantie. dan ga ik dat beetje (moesson)regen me niet laten tegenhouden.

Aan Ugly House draai ik dus voor de brug het kleine baantje in. Het blijkt een smal hobbelbaantje te zijn dat alle richtingen uit kronkelt. Hier en daar gaat het over in de 2 asfaltsporen met wat onkruid tussenin. De Tenere voelt zich in elk geval thuis. Door het vele water dat van de bergflank naar beneden komt gedenderd in heuse watervallen is de weg hier en daar ook volledig onder gelopen. De twee eerste doorwateringen die ik zo moet doen vallen redelijk mee. De derde is aan een cattle grid die volledig onder het water is verdwenen. Het water stroomt behoorlijk snel en is ook redelijk diep doordat de grid zelf al in een dipje in de weg ligt. Dat gaat dus even met wat meer dichtgeknepen billen door het water. Maar ook daar komen we zonder problemen door. Uiteindelijk kom ik ook weer op de A5 uit en kan ik bijna direct daarna weer afslagen richting Llanberris. Wanneer ik totaal doorweekt aan het tankstation aankom zie ik nog net Sofie en Kirsten weer vertrekken. Zoveel trager was dat kleine baantje dus ook niet.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wales & Noord-Engeland

Post by laouen »

Het is onze laatste dag hier en dus mijn laatste kans deze vakantie. dan ga ik dat beetje (moesson)regen me niet laten tegenhouden.
dat heb ik der hier nog weten zeggen en die hebben toen toch efkes vast gezeten in een rijstveld en op puitensoep moeten overleven Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply