Offroad 2013

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Post by petervdc »

Ik zou met een paar vrienden volgende zomer een (licht) offroad reisje doen, het voorstel is Spanje/Portugal, voor een week of 2.
We zijn allemaal beginnende offroaders, maar wel al bekend met motoreizen/campings/enz.

De bedoeling van deze topic is wat informatie verzamelen :
- wat meenemen
- verzekeringen
- offroad routes
- ...

Enfin, alles is welkom dus Image
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Offroad 2013

Post by Blackbert »

Zomer? Spanje/Portugal? Denk daar nog eens over na.
door de Portugezen werd ons vorig jaar aangeraden: mei (toen we daar waren) en oktober.
daartussen: veels te warm - nationale parken gesloten wegens brandgevaar (de onverharde wegen toch).

Meenemen? zoals anders, plus meer water, binnenbanden, tools om die erop te leggen, wat reservedelen voor de moto.

Verzekeringen? Uw BA en een bijstandsverzekering. In een rivier vallen kan genoeg zijn om ze nodig te hebben en, in 't slechtste geval, afgevoerd worden door een helicopter wil je niet zelf betalen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Offroad 2013

Post by Muug »

idem hier : te heet. En ik bedoel heet zoals de hitte die uit een haardroger of verfstripper komt.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Offroad 2013

Post by petervdc »

1 van die mensen werkt in het onderwijs, dus het zal wel in juli/aug moeten doorgaan.
Welke andere (europese) landen zijn aan te raden ? Ik denk even niet aan marokko of zo h?, tis gewoon een kennismaking, opt gemak wat leren offroad reizen...

Ik zoek wel even naar websites met gps tracks of zo...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Offroad 2013

Post by Muug »

ik denk dat er in frankrijk geweldig veel mogelijkheden zijn om veldwegskes te doen. Zeker van eigenlijk. En ge kunt kiezen tussen plat en bergen.

diskeletloetje
Posts: 651
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Offroad 2013

Post by diskeletloetje »

Ierland?
Ik zeg maar wat h?,...
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Offroad 2013

Post by duibhce Kaelann »

ik denk dat er in frankrijk geweldig veel mogelijkheden zijn om veldwegskes te doen. Zeker van eigenlijk. En ge kunt kiezen tussen plat en bergen.
Frankrijk lijkt me inderdaad een goede keuze. Zeker sinds de wetgeving omtrent onverharde wegen is gewijzigd: als er een spoor is en geen slagboom of bord dat het je verbiedt mag je erdoor.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Offroad 2013

Post by petervdc »

Frankrijk lijkt me inderdaad een goede keuze. Zeker sinds de wetgeving omtrent onverharde wegen is gewijzigd: als er een spoor is en geen slagboom of bord dat het je verbiedt mag je erdoor.
Hmm, dat is idd makkelijk !
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Offroad 2013

Post by Blackbert »

Ierland: heel weinig, tenzij je inside info en kennis hebt, met name de landeigenaars kent/hun toelating hebt.
Schotland: in principe nergens. Duitsland: idem
Zwitserland en Oostenrijk: 't kan, maar je moet weten waar.
Scandinavi?: H??l veel gravelwegen. Een aantal priv?, maar mits betalen van de tol mag je er rijden.
Itali?, zoals Dolomieten: rijden maar
Alpen, Frans-Italiaans: nog altijd veel, sommige zelfs te doen met een gewone auto, andere enkel met een enduro en ervaring.
Pyrenee?n: idem, vooral de Spaanse kant. Wordt wel strenger naar 't schijnt, nationale parken en zo.

Frankrijk lijkt idd de beste optie. Je hebt nog een jaar om de gravelbanen uit te zoeken. Google Earth, topokaarten en info vragen bij codever.fr.
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Offroad 2013

Post by petervdc »

Hmm, geen "i like" knop ?
Image
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Offroad 2013

Post by Tom Thumper »

De Pyrenee?n lijken me geen slechte optie en het is gemakkelijk om aan roadbooks te geraken met alle mogelijke info. [url]
Dat zijn roadbooks die geschikt zijn voor 4x4 dus zeker te doen met een allroad en nog niet zo heel veel ervaring. Er zijn zelfs Belgische comerci?le organisatoren die deze roadbooks gebruiken, scheel hen heel wat in de voorbereiding van hun reizen Image

Maar ja, wel warm, zo in de zomer!
Me gusta la moto, me gustas tu.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Offroad 2013

Post by petervdc »

Hier zo'n organisator : [url]
Keep going

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Offroad 2013

Post by petervdc »

Omdat ik mijn dure Rukka niet ga gebruiken, moet ik mss maar een ander pak aanschaffen (kan ik dan weer inbrengen id belastingen h?).
Een Revit Sand lijkt me wel wat, maar er is ook de Klim Traverse, kost ongeveer evenveel, 550-600euro.
Maar bij de KLIM (goretex) moet ik dan nog alle protectoren bijkopen, dus daar komt nog es 250 bovenop ?

Kostelijk graptje, ik heb gemerkt dat ik me te pletter zweet met mijn Schubert, dus mss nog een andere helm ook...
Wordt "leuk" Image
Keep going

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Offroad 2013

Post by laouen »


Kostelijk graptje, ik heb gemerkt dat ik me te pletter zweet met mijn Schubert, dus mss nog een andere helm ook...
Wordt "leuk" Image
sja, motorrijden is een dure hobby h?...
En een one size fits all uitrusting is moeilijk te vinden hoor... Laarzen, pak, helm, de bescherming op circuit, straat en in't veld is gewoon anders en wij hebben uiteindelijk voor elke 'discipline' een andere uitrusting. Daar kan je haast niet buiten.

Dus ipv die protectoren, kan je misschien beter opteren voor een harnas. Dan kan je als't echt warm is, met een enduro-shirtje de baan op... en dat biedt toch nog meer bescherming dan de gewone moussekes die in een vest zitten.

Een cross-helm ga je toch ook wel nodig hebben bij echte offroad, al is't maar voor de extra lucht die je daarmee binnen krijgt. Met mijn shoei integraal gaan offroaden zou garant staan voor een gewisse verstikkingsdood. Plus, offroad met een helm van dik 500 euro Image dat zie je van hier Image

Ik heb 'om te beginnen' het goedkoopste airoh helmke in promo bij RAD gehaald. De volgende zal wel een beter model zijn, en dan vooral qua verluchting. Ik ben nog aan't zoeken naar de perfecte reis-enduro-langeafstands-helm-met-zonnevizier-en-zonneklep-en-mogelijkheid-tot-inbouw-van-een-scala-en-bulletcam maar ik heb ook nog wel efkes om daarover te beslissen. Het zal iets tussen een Shoei hornet en Shubert J1 in moeten zijn denk ik.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Offroad 2013

Post by Muug »

om gewoon op vlakke veldwegels te rijden kan je gerust een normaal motorpak aandoen. Die veldwegels zijn immers zo easy dat je die rustig al zittend kan uitrijden. Eventueel af en toe wat rechtstaan. Ik doe zo'n wegels zelfs gewoon met mijn lederen pak aan. 't is pas als je weet dat je gekke dingen gaat doen, zoals door modder baggeren, dat een enduro-uitrusting echt handig wordt. Verder is een systeemhelm ook best handig, omdat je dan het kinstuk kan openklappen als het toch wat warm zou worden.

Let wel: op droge veldwegen kan het best stoffig worden, en dan wordt dat mooie pakje ook zo stoffig. Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Offroad 2013

Post by Blackbert »

Hmm, geen "i like" knop ?
Image
al een geluk nie nee.
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Offroad 2013

Post by petervdc »

sja, motorrijden is een dure hobby h?...
Ik heb in een test gelezen dat de Shoei DS Hornet er het beste uitkomt als cross-over helm, maw offroad & onroad.
Tis natuurlijk 500euro h? Image
Vergeleken met die Airoh, da scheelt 300euro h?, maar als die Airoh nie bevalt omdat ie goedkoop/goedkoper gefabriceerd is, is da ook weggegooid geld, misschien.
Moeilijk vind ik, ik begin pas met offroad, moet ik meteen dan maar go?d materiaal kopen, of een instapmodelleke, dat ik dan volgend jaar mss aan de kant leg om een ?cht goeie te kopen ?

Zelfde met die Revit Sand, of die Klim Traverse, waarbij ik de protectie apart moet kopen.
Scheelt me 300euro, maar die Klim zal wrsch een stuk beter zijn, maar ook specifieker offroad.

Jij zegt ook dat je "om te beginnen" een goedkoop helmke gekocht hebt, maar je gaat ook een ander aanschaffen h?.
Is die eerste helm dan weggegooid geld ? Ja en nee zeker...
Keep going

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Offroad 2013

Post by petervdc »

Verder is een systeemhelm ook best handig, omdat je dan het kinstuk kan openklappen als het toch wat warm zou worden.

Let wel: op droge veldwegen kan het best stoffig worden, en dan wordt dat mooie pakje ook zo stoffig. Image
Sorry hoor, als je die systeemhelp omhoog klapt, waar is je bescherming dan naartoe ???
Kun je evengoed met een jethelmke van 50euro rijden...

Ja, idd, stoffig, vandaar dat ik mijn dure Rukka er niet wil aan verslijten, dat zou pas zonde zijn...
Kheb wel een oud pak liggen van HG, maar ik zweet me daar te pletter in, en twas nog maar 20?.
Akkoord dat ik nog niet efficient genoeg rij door teweinig ervaring & techniek, maar toch...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Offroad 2013

Post by Muug »

Verder is een systeemhelm ook best handig, omdat je dan het kinstuk kan openklappen als het toch wat warm zou worden.

Let wel: op droge veldwegen kan het best stoffig worden, en dan wordt dat mooie pakje ook zo stoffig. Image
Sorry hoor, als je die systeemhelp omhoog klapt, waar is je bescherming dan naartoe ???
Kun je evengoed met een jethelmke van 50euro rijden...
wel, ik moet zeggen dat die systeemhelm nooit openstond tijdens het rijden, maar om uit te blazen en te puffen was het wel handig dat dat ding omhoog kon. Ik heb ook geen camelback(g) dus om te drinken was dat ook wel fantastisch.

ik zou om te beginnen voor goedkope crosskledij gaan. Die zal wel al goeie bescherming bieden.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Offroad 2013

Post by laouen »


Jij zegt ook dat je "om te beginnen" een goedkoop helmke gekocht hebt, maar je gaat ook een ander aanschaffen h?.
Is die eerste helm dan weggegooid geld ? Ja en nee zeker...
correctie: ik heb een 'goedkoop' (dank u RAD voor de eindereeksmodellekes) helmke gekocht omdat ik
1. niet zeker was of die modder me wel zou bevallen
2. ik geen stukken van mensen wil betalen voor helm die gegarandeerd de zachtere ondergrond vaak bij lagere snelheden van kortbij gaat zien

En dat dure degelijk exemplaar zal er pas komen als onze reisplannen concreter worden, of als mijn huidige Shoei toe is aan vervanging en blijkt dat we toch al onze vakanties op gravel zouden doorbrengen.

Voor het spelen in de modder met de DRZ zal ik, als de airoh hier aan vervanging toe is, altijd wel neigen naar iets goedkoper, waarschijnlijk puur cross gericht met goeie verluchting en aparte bril.


Wat die systeemhelm betreft... dat zou ik niet snel overwegen voor offroad. Tijdens het rijden kan je die klep niet omhoog zetten wegens te weinig bescherming en als je stopt, kan je net zo goed je helm even afzetten.
Plus die wegen doorgaans ook een pak meer...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply