Tongeren-Torino-Tongeren

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Post by Theo »

Sinds donderdag terug van een reis met de motor naar mijn schoonzus in Itali?.
De heenreis liep de eerste dag door de vogezen en de Jura, tot St-julien, waar ik overnachtte in Le clocher, een gezellig hotelletje met een zeer goede kok. Een aanrader voor wie daar in de buurt komt en een overnachtingsplaats zoekt.
De volgende dag ging het richting Brian?on via de Col du Lautaret en de Col du Galibier. Bochtenplezier verzekerd.
Van Brian?on ging het in rechte lijn naar Torino, de Col du mont-cenis heb ik maar gelaten voor wat het was, het was verschrikkelijk warm met dat motorpak aan bij bijna 40? in de schaduw.
Eens bij mijn schoonzus had ik dan ook een paar liter water nodig om terug bij te komen, en ook een paar zouten koekjes.
Daarna 10 dagen genieten van zon, Italiaanse keuken (de versie van mijn schoonzus mag er gerust wezen), en gezellige avonden op het terras met een wijntje of pintje en een spel kaarten.
Wat werd er bezocht: *het automobielmuseum, de moeite waard, zeker voor wie eens een Lancia stratos van dichtbij wil zien, of de evolutie van de F1 van in de beginjaren wil zien aan de hand van tentoongestelde wagens.
*Castelnuovo di Don Bosco: met de basiliek van Don Bosco, zijn geboortehuis, en allse wat erbij hoort. Mooi om te bezoeken, en echt rustig. Daarbij hoort ook het gelijknamige dorpje, waar we een terrasje meepikten, en een cantina vonden die als specialiteit de freisa-wijnen verkocht.
2 dagen later gingen we dus terug om de wijnen te proeven en een voorraadje te kopen. Die kan echter niet met de motor mee, dus nu heeft mijn schoonzus een reden om zelf nog eens af te komen .
De terugweg naar huis: Die ging via de Col du grand st-bernhard.
Een mooie bergpas die de Aosta-vallei met Zwitserland verbindt.
Ook hier weer meer dan genoeg bochten en hellingen.
Dat was genieten met de motor.
Dan via Lausanne en Montreux naar Frankrijk (Pontarlier) om van daar over Besan?on richting Vesoul te rijden, waar weer een plaats gezocht werd om te overnachten.
Die nacht was er een zwaar onweer, maar 's anderdaags was het weer snikheet.
Gelukkig had ik op de heenreis mijn les geleerd, en werd er regelmatig gestopt op de terugreis om een litertje sportdrank te nuttigen, ook al in Zwitserland, waar het ook tussen de 33 en de 36? in de schaduw was.
Al bij al was het een mooie reis en heeft de Deauville zich voorbeeldig gedragen. Enkel op de stijlste stukken kon ik toch wat meer power gebruiken. De bus reserveolie heb ik zelfs niet nodig gehad

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Tongeren-Torino-Tongeren

Post by Cotthem »

foto's?
"...the path is the destination"

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Tongeren-Torino-Tongeren

Post by zappa »

De bus reserveolie heb ik zelfs niet nodig gehad
uw moto ook niet? Image
sig nature

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Tongeren-Torino-Tongeren

Post by Theo »

Zoals gewoonlijk bij elke rit lag mijn fototoestel thuis op de tafel toen ik vertrok.
Ik heb dus enkel wat foto's die met mijn gsm genomen zijn: een paar van st-julien, enkele van het automobielmuseum in Torino, en dat was het.
Op de cols heb ik geen foto's gemaakt, ik rijd daar liever op dan ze te fotograferen.
Ik ben trouwens ook zo geen goede fotograaf.
Je moet daar een beetje oog voor hebben....

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Tongeren-Torino-Tongeren

Post by Theo »

De bus reserveolie heb ik zelfs niet nodig gehad
uw moto ook niet? Image
Op een bepaald moment heb ik dat busje willen leegdrinken, zo 'n dorst had ik in Itali?.
Ik heb het aan de volgende benzinepomp toch maar wijselijk op een litertje isotone sportdrank gehouden.
De motor had zelfs niet echt dorst: geen olie moeten bijvullen ('t is een honda h?) en een gemiddeld gebruik voor de ganse reis van 4,2 l/100 km.
Niet slecht voor een stofzuiger... Image

Post Reply