De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

De Jafferau is een bergtop, maar die is ook bekend van zijn forten. Je vindt hier meerdere ru?nes van militaire forten, van in de tijd dat FR en IT nogal veel boel hadden. Da's al behoorlijk lang geleden trouwens. Het Fort van Mont Jafferau is "by far" het meest indrukwekkende dat ik al van boven op een berg gezien heb. Het was letterlijk "in" de bergtop ingebouwd. Onmogelijk te achterhalen hoeveel verdiepen in de berg zaten, maar aan ingestorte gewelven te zien waren het er minstens drie ! En bovenop het fort waren meerdere kanons geplaatst, om de valleien er mee te bestrijken. Allez, te bombarderen eigenlijk.

We hadden eigenlijk wel geluk met het weer. OK, er waren een pak wolken die ons het zicht op de wereld rondom ons benamen, maar de wolken bleven heel mooi aan ??n kant van de berg. 's avonds hoorden we op de camping dat het in de vallei de hele dag slecht weer was geweest.

Het begin van de klim is het moeilijkst, omdat er x aantal z??r scherpe en z??r steile haarspeldbochten doorheen het bergbos klieven. Geen plek om te stoppen, af te stappen en foto's te nemen ! Terwijl wij zo stoer bezig waren, knalde een 1190 Adventure op baanbandjes ons in volle snelheid voorbij. Image Duidelijk een local die zijn weg wist. Amai die gast had zijn moto onder controle.... Image

Image

Image

Dit was zo'n ingegraven gang, met zijkamertjes, tig meter onder het fort:
Image

Image

Daarboven is het fort. Meer kan je er niet van zien. Kikvorsperspectief weet je wel.
Image

Je kan er naar toe rijden, of wandelen. En als je gek genoeg bent is er tussen de muren ook wel plaats om je tentje op te zetten. Maar daar was het weer te slecht voor eigenlijk.

Het was enorm moeilijk om de grootheid van het fort te vatten in een foto. Ik heb net even gekeken op de satellietbeelden van Google Maps en Viamichelin.be en je ziet het fort nauwelijks.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by laouen »

zone 70, zone 30, zone 50, verkeersdrempels, veel te veel auto's, flitsbakken, verkeerslichten, ...

is 't dat wat je bedoelt?

Image
da klinkt eigenlijk verdacht veel als 'rijden door Bosni?-Herzegovina... behalve dan de 'veel te veel auto's'
En da was al bij al toch nog wreed fun zenne Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by laouen »

Eerste poging van de dag was een heel mooie erg Provencaals aandoende col. (Col d'Anelle) Helaas bleek deze col 100 hoogtemeters voor het einde plots te verdubbelen in steiltegraad, en het leek er sterk op dat hij heraangelegd was met een hele hoop behoorlijk grote steenslag.

Achter Bert zie je het stuk piste waarvoor we bedankt hebben.
Image
(met excuses voor de eigenaardige tint van de foto, de camera was nog verkeerd ingesteld)
serieus Image woessies! Image Over zoiets ben ik dus met den FZ gedokkerd Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Hier zie je mooi hoe de wolken letterlijk aan ??n kant van de berg blijven. Wij kwamen van ginder achter.

Image

Hier zie je een kanonschietplatform, met een gradenboog, om het kanon te kunnen richten.
Image

Deze foto, waar Bert van een hoger naar een lager deel van het for klautert, toont nog het beste de grootte van het fort aan. Ik stond zelf nog steeds minstens drie etages boven de laagste zichtbare etage.
Image

Was het weer beter geweest, dan hadden we er vast en zeker langer gebleven en meer foto's getrokken.

Na deze bezichtiging volgden we dan per moto het pad verder, met natuurlijk het idee om weer af te dalen. Dra kwamen we aan de bovenste lijn van een kabellift aan, en vandaar dook er een vervaarlijk pad behoorlijk "loodrecht" - met de nodige dubbelsteile haarspeldknikken - naar beneden. Hier was het een kwestie van recht op de pedalen staan, kont tegen of vlak boven de duozitplaats, armen quasi gestrekt en spieden naar het juiste spoor. Tegelijk afremmen in eerste op de moto en meestal ook zelfs nog bijremmen met de remmen omdat het anders te snel ging! Af en toe was het zelfs z? steil dat je de moto gewoon maar beter liet roetsjen (nog steeds motorremmend) omdat je zag dat hij 20m verder wat uitloop had...

En beneden kwamen we deze Landcruiser tegen : hij had zijn achterste remmen verbrand tijdens de afdaling....
Image

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

En dan was het ergste achter de rug, en konden we gewoon naar de camping rijden. En eten en slapen. Image

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

serieus Image woessies! Image Over zoiets ben ik dus met den FZ gedokkerd Image
Dat is heel flink van jou.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by laouen »

Maar eerst toch efkes foto's van de gekke "caravans" van die camping:

De voorkant:
Image

De achterkant:
Image
hihi, dat soort hadden ze op de camping aan de voet van de Jaufenpas ook Image Zet dan meteen een degelijke blokhut h? Image Image

Maareuh, doe vooral verder! Ik heb er zowaar goesting van gekregen om nog es naar de Alpen te trekken Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by TRooPER »

zone 70, zone 30, zone 50, verkeersdrempels, veel te veel auto's, flitsbakken, verkeerslichten, ...

is 't dat wat je bedoelt?

Image


bwa
ik zat vorige week een weekske te relaxen met het gezinneke in de ardennen en ik had de moto mee,
in den tripy stond bij roadbooks een ritteke van een of andere African, ..aubon vivant tour... was me dat een schoon tourke 300km,
zonder lichten drempels, veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel bochten en op een woensdag geen verkeer

bij deze merci @african,

maar zo een tiendaagse alpentourke heeft zeker wat meer charmes , bijna elke bocht waar ge een foto trekt, voel ik mij daar ook staan (helaas) , idd helaas want ik moet hier nog net iets te veel klussen, der staan een paar deadlines op voor de winter.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

khoop dadde deze in heel hoge resolutie hebt ...
Jawel, waarom?

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

serieus Image woessies! Image Over zoiets ben ik dus met den FZ gedokkerd Image
Ergens heb je gelijk. Teveel in toeristenmodus. De 2 wandelaars die we daar ontmoet hebben konden ook niet helpen, hun stafkaart van het hele Parc National had wat weinig detail. Die berg steenpuin was eigenlijk een zijbaan van de hoofdpiste, waarvan ze wel wisten dat die doodliep. Geen idee of deze 'aanloop' 't ergste stuk zou zijn, of net niet. Terug omlaag dan maar.
Image

Eerder zag 't er zo uit
Image

Image

Image

Mouti?re. Enkel de latste 5 km is gravel
Image

Image
en die komen later Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Cotthem »

Schitterende foto's Image

Toch wel geluk gehad met het weer precies. De Sommeiler was mijn eerste echte steenpiste met den tenere en dat ging, traag opt gemak met mijn poten uitgestoken Image Als mij niet vergis had Trooper daar wat carbu-problemen door de hoogte met zijn TA, maar het waren vooral bepaalde delen van de ligurische die mij bijna in mijn broek deden kakken Image , maar dat lag eerder aan het snellere tempo van de medereizigers denk ik. Tja, ik ben nen tragen he met een Image rijstijl
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Het is in zo'n omgevingen erg belangrijk dat je goed op elkaar let. Wij hielden altijd elkaar in de gaten. Er waren momenten dat de ??n uit het zicht van de ander verdween (pipi, kaka, foto) maar de ander stopte dan wel totdat hij de ene weer zag. Echt wachten tot we weer bij elkaar waren deden we af en toe, niet altijd, gewoon effe visueel checken dat hij er nog is was genoeg.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Dag8:
col du Mnt C?nis
col de l'Iseran
cormet d'Ar?ches

Na een laatste afscheid van de bestuurders van de Landcruiser zijn we doorgereden naar de camping Gran Bosco. Redelijk bekend bij off-roaders omwille van de grote speeltuin errond. Blijkt die echter langs een nationale te liggen ?n naast een autostrade ?n naast een spoorweg die 's nachts overwegend door vrachtverkeer wordt gebruikt. Het aanhoudende gezoem en gedender was grappig genoeg net genoeg monotoon om te helpen in slaap te vallen. 's nachts was er helaas zoveel licht dat je niet eens onopvallend kon piesen naast je tent. Image Soit, goed geslapen, hard bekeken geweest met onze twee stoffige KTM's en voort maar weer. Routine zat er goed in: om 8u opstaan en rond 10u vertrokken we dan. Als de wekker stond tenminste. Niet vandaag dus. Pas om 8.45u wakker geschoten. Image Wekker vergeten. Dus pas tegen 10.45u van ons erf geraakt.

Col du Mnt C?nis is ene om in te kaderen. Gesteld dat het kader groot genoeg is om de stenen erin te krijgen. Amai ni, daar zijn we ferm door elkaar gerammeld geweest ! Godzijdank had ik de demping net weer twee klikjes zachter dan comfort gezet, anders waren m'n vulling eruit gerammeld. Het was echt moeilijk spoor kiezen, en geregeld liep het minst erge stuk vlak naast de toch wel diepe afgrond. Nu ja, je hebt op dat moment sowieso zo'n hyperfocus dat je enkel dat spoortje van 10cm ziet. Dat 100m diepe gat ernaast registreer je eigenlijk niet... tot je er voorbij bent. Image

Sorry voor de vele foto's van deze col en zijn meer. Image

Bosje komt zo...
Image

Image

Hoogtevrees? Eerder duizelig van de speldbochtjes ja !
Image

Ruig
Image

Ruiger
Image
Tot hier dus was er altijd wel een "spoortje" geweest waar het net iets minder denderde, maar bij deze passage was ??n blik genoeg: het maakte niet uit waar je reed... dus gewoon blik vooruit en gas geven met dat beestje. Centrifugaalkrachten, gyroscopische krachten en voorwaarts momentum zorgden voor de goede afloop.

Ruigst
Image

en dan weer superlief !
Image

Toen we een Kia geparkeerd zagen wist ik het wel: het ruigste was achter de rug. Image
Image

We arriveren aan het meer:
Image

Image

En we laten het achter ons:
Image

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by zappa »

eindelijk kan ik de foto's zien op een groot scherm!! Image
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah wat mooi daar !

Kriebel, kriebel, kriebel, kriebel, kriebel, kriebel, kriebel, kriebel, kriebel, kriebel, kriebel, kriebel, lagen die Alpen maar dik 600 km dichter?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Volgende keer mag je mee. We hadden ginder gekke koeien en geile schapen, maar een zot konijn ontbrak ons nog. Image

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

ehm,
ik ben nog vergeten zeggen waar de naam van dit verhaal vandaan komt.

ewel he, we waren ergens aan t??ten en toen kwam men een fles water brengen, met ne vr?? schone naam :

Image

Tja, en Bolle <-> Polle, you see ? En Stille, da's toch ook duidelijk eh, jawel eh? Image

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Cormet d'Areche was een rustig ritje, ook een beetje Hobbit-bergen, daar heb ik wel wat foto's van maar geen enkele is echt de moeite. En 's avonds natuurlijk weer op een camping. En eens op een deftig uur. Image

Beetje gespeeld met het fototoestel Image

Image

Bert betrapt op een vreemd moment.
Image

Weirdo selfie
Image

mjamie
Image

ook mjamie
Image

Post Reply