Page 1 of 5

Posted: 20 May 2014 11:23
by kirikoe
De reis begint stilaan vorm te krijgen . Image
We dachten eerst te gaan zonder iets te boeken maar na enige lectuur en het feit dat mijn maatje niet wil kamperen hebben we maar alles geboekt .
Over de prijzen gaan we thuis maar zwijgen . Image
In ons geplande routes zitten buiten de normale gravelbanen uit Ijsland ook enkele F wegen die enkel voor 4 x 4 wagens geschikt zijn . Image
Nu weet ik al dat we best een 2 tal binnenbanden meedoen en stevige bandijzers, maar wat is nog nodig om mee te nemen als je een paar honderd kilometers onverhard doet met een 15 tal rivier doorsteken.

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 11:40
by petervdc
Zoals reeds gezegd... kwijl !!!
Pas op voor water h? Image

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 13:13
by duibhce Kaelann
Nu weet ik al dat we best een 2 tal binnenbanden meedoen en stevige bandijzers, maar wat is nog nodig om mee te nemen als je een paar honderd kilometers onverhard doet met een 15 tal rivier doorsteken.
Zonder pomp gaat ge niet veel zijn met die extra binnenbanden Image
Sealskinz zijn misschien ook een goed idee voor al die doorwadingen
Verder een noodvoorraadje eten en eventueel extra drinkwater, al zal je in Ijsland normaal wel voldoende drinkbaar water tegenkomen onderweg.

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 13:25
by TRooPER
luchtfilter
oliefilter

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 13:27
by duibhce Kaelann
luchtfilter
oliefilter
Dat kan inderdaad ook handig zijn. En de bijhorende olie.

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 13:49
by F M
en nooit alleen op weg trekken

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 13:57
by vet on wheels

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 14:04
by TRooPER
veel leesplezier,

kies zelf maar wat je handig kan vinden in zijn uitleg:

[url]

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 14:04
by TRooPER
reserve rem/koppelingshendel aan stuur

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 19:40
by Muug
ne sateliettelefoon?

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 19:42
by Blackbert
binnenbanden dus. en een 12V compressorke uit de brico, behuizing eraf slopen, gepaste stekker eraan, pakt klein in. Image
lucht- en oliefilter, bougies, voor na het zwemmen. motorolie heb je dan eigenlijk ook nodig, maar om dat mee te sleuren ...
2 of 3 bandenijzers, flesje ruitenreiniger (verdampt sneller dan zeep, dus minder kans om uw velg door uw band te draaien en zo 't ventiel eruit te trekken) voor montage. misschien ook niet slecht om daar thuis al eens op te oefenen, duurt het minder lang in de schaduw van de eys-... erna-... die vulkaan daar. Image
[url]

enzoverder, ...

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 23:35
by Cotthem
een portie dikke fun, neem dat ook maar mee Image

Re: Ijsland 2014

Posted: 20 May 2014 23:37
by TRooPER
ik heb een 'schelle' bandenvet uit de bandenboer zijn vetpot laten schrapen, en zit nu in een potteke samen met nog wat vijskes en moerkes, dan roesten die ook niet Image

Re: Ijsland 2014

Posted: 21 May 2014 08:21
by petervdc
een portie dikke fun, neem dat ook maar mee Image
Dat vinden ze ginder wel Image

Re: Ijsland 2014

Posted: 21 May 2014 09:17
by kirikoe
Gasten alvast bedankt voor de tips en goede raad Image

Re: Ijsland 2014

Posted: 21 May 2014 10:53
by kirikoe
:-D

Image
Dat heeft mijn maat al mee om de rivieren te verkennen

Re: Ijsland 2014

Posted: 21 May 2014 10:55
by petervdc
:-D
LOL

Euh, eerlijk gezegd, doorwadingen = nat tot aan je middel toch ?
Omvallen = moto strippen om het water eruit te laten lopen ?
Kweeniewi, geen goede ervaringen met water Image
Ijsland zou ik heel graag (offroad) doen, maar dat zal moeilijk zijn zonder rivierkes oversteken zeker ?

Re: Ijsland 2014

Posted: 21 May 2014 10:56
by petervdc
Dat heeft mijn maat al mee om de rivieren te verkennen
Je gaat het nodig hebben peis ik

Re: Ijsland 2014

Posted: 21 May 2014 12:09
by Blackbert
Daarom wordt ook aangeraden om de pistes te rijden in augustus, als 't water al weer wat lager staat. verder is het bij sommige oversteken wijs te wachten op de volgende 4x4, die kan bvb uw bagage al meenemen naar de overkant, en van pas komen als 't een beetje fout loopt. hou er ook rekening mee dat de volgende (nog) lastiger kan zijn, ondoenbaar zelfs, en dat je dan de vorige nog een keer mag doen, op de terugweg. op advrider staan genoeg verlagen over ijsland, met info over de toestand van de wegen/rivieren in het binnenland en waar die te vinden is.