Vluggertje naar Marokko

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Na het laatste dorpje maakt de asfalt van de R704 plaats voor gravel en quasi onmiddelijk stijgt de weg dramatisch langs een serie haarspeldbochten.

Image

De combinatie van de zware GSA en mijn gebrekkige skills zorgen ervoor dat het een serieuze fitnesstraining wordt om de zware moto rond de ge?rodeerde bochten te krijgen. Ik geniet met volle teugen, en door het intensieve werk merk ik amper dat de temperatuur al snel daalt naarmate ik hoger kom. Ik rij tot +- 2900meter en het is er werkelijk fantastisch mooi.

Image

Image

Elke paar honderd meter sta ik voor de verschrikkelijke keuze om even te stoppen om van het landschap te geniete, of om er flink het gas op te zetten op de zalige piste. :Pyndn: Luxeproblemen :mrgreen:

Image

Eens op grote hoogte lijkt de weg eindeloos door te gaan door de hoogvlaktes die er nu mooi groen uit zien. Her en der zijn grazende kuddes en tijdelijke woonplaatsen van de herders.

Image

Image

Image

Een occasioneel stroompje zorgt voor wat variatie.

Image

Een wederkerend fenomeen is een kudde grazende dieren in de verte waaruit ineens een stipje gelanceerd wordt. Dat stipje nadert dan razendsnel en blijkt een kind (of volwassene) te zijn die zich spoed naar de piste in de hoop er te geraken voor ik er ben. Soms lukt het hun... soms niet. Om goedendag te zeggen natuurlijk... en natuurlijk stiekum hopend op een "cadeaux".

Image

Image

Door het vele stopen zit ik wel wat achter op schema. 100km piste is niet niks, en ik doe er toch langer over dan gedacht. Ik ben dan ook blij als ik voor valavond in Imilchil arriveer. Ik rij direct door naar de sympathieke auberge Tislit aan het gelijknamige meertje Tislit.

Image

De temperatuur is intussen geslonken tot een magere 14? - we zitten dan ook nog steeds dik over de 2000m. Ik ben duidelijk niet gewoon van zo lange pistes te rijden. Mijn armkes zijn vermoeid en op mijn pollekes beginnen blaren te komen. Maar wat een dag! Een van de beste dagen die ik ooit al zittend op een moto heb meegemaakt. Van zanduinen tot hoogvlaktes. Van 40? tot 14?. waw waw waw! :mad: :rayof:

En als kers op de taart maakt de gastvrouw van de auberge mij de beste couscous die ik al gegeten heb. :bowdown: Met mijn buikje rond kruip ik moe maar voldaan onder mijn warm dekentje.

Image

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Vluggertje naar Marokko

Post by Nickel »

Respect :bowdown:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

Nickel wrote:Respect :bowdown:
....voor de couscous... :wink:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Vluggertje naar Marokko

Post by F M »

Nickel wrote:Respect :bowdown:
... en voor de GSA met al zijn electronische hulpiddelen... :headbang:

:wink:
I am confused. Oh no, maybe not!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Donderdag: Oei, 't is al donderdag. Ik moet zien dat ik nog op tijd terug geraak! :whistling: Spijtig, want wat ik de laatste dagen gedaan heb zou ik gerust nog h??l lang kunnen volhouden. Mijn plan was om vandaag nog even op zoek te gaan naar het "andere" meer. Lac Tislit is eigenlijk 1 deel van een koppeltje van meren waarbij Tislit de bruid en Islit (of Isli volgens sommige bronnen) de bruidegom. Tislit ligt vlak bij de baan, maar Islit ligt enkele kilometers verder over een piste. Die piste is in de winter moeilijk tot niet te berijden. Bij een vorige poging vele manen geleden (en in de winter obviously) zijn we halfweg moeten terugkeren

Image

Image

Image

Nu is het zomer, dus de piste zou beter moeten liggen..

Als ik 's morgens mijn eerste stap buitenzet merk ik hoe koud het wel is. 10?. Toch maar een pull aandoen onder mijn vest.. en mijn dikker handschoenen halen ik ook boven.

Image

Het is wat foefelen met al die kleren aan... ik ben dat niet meer gewoon. Ik trek nog rap een fototje en vertrek. Jupla bochtje. Jepla noch een bochtje. hihihi. Plezant :ricky:
En zo rij ik de afslag naar de piste gewoon voorbij. Ik ben al 5 kilometer verder eer mijn frank valt dat ik eigenlijk naar Lac Islit wou gaan. Miljaar! Ik heb geen zin om terug te keren - en eigenlijk wil ik zo rap mogelijk terug naar beneden naar warmere temperaturen - en dus laat ik het maar voor wat het is deze keer. Ik zal dus nog eens moeten terugkeren om die piste te doen. :mrgreen:

Morgen zou ik de boot al willen pakken, dus ik zet mijn zinnen vandag op Larache aan de kust. Vandaar zou het morgen amper een uurtje autostrade zijn tot Tanger-med. Ideaal dus. Om het toch wat vooruit te doen gaan pak ik vanaf Meknes de autostrade. Maar eerst nog een zalige rit om uit het Atlas gebergte te rijden.

Image

In een stadje - waar ik de naam van vergeten ben - wordt ik aangetrokken door de dikke rookpluimen van de barbecue's. Op het centrale pleintje zijn er een heel reeks quasi identieke restaurantjes. Ze hebben zich hier laten inspireren door een wereldkaart voor de namen van hun restaurants. Miami, San Francisco, Meknes, en... Amesterdam. Inclusief schrijffout. Mijn keuze is rap gemaakt.

Image

Image

Aan de Franse taal doen ze hier niet echt mee, maar het lukt mij toch vlot om een schotel Kefta (gekruid gekapt) te bestellen. Voor nog geen 3 euro heb ik 400gr lekker vlees op een bedje van tomaatjes met brood, een thee en een literfles water. Njam.

Image

De rest van de rit verloopt vlot zonder bijzondere gebeurtenissen. Tegen een uur 4 kom ik al aan in Larache en check in Hotel Espagne - een gekende plek voor motards in Marokko. Larache is een aangenaam - Spaans aandoend - stadje en surtout 's avonds heerst een relaxe en plezante sfeer. Ik geniet nog van een wandelingetje in de gezellige drukte.

Image

Image

Er is morgen een ferry om 10u en de volgende is al om 13u30. Ik zou graag die van 10u pakken. Maar ik weet dat die nooit om 10u zal vertrekken.. Tegelijkertijd wil ik het risico niet pakken om de boot te missen en dan 4u te staan koekeloeren in de haven. Tegen beter weten in zet ik mijn wekker om 6u met als doel om 9u in Tanger-med te geraken.

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Vrijdag:

Al vroeg uit de veren en het is zalig om op zo'n tijdsstip door Larache rond te wandelen.

Image

Er is al behoorlijk wat volk op straat en ik raap mezelf een lekker ontbijtje samen door een croissant bij de bakker te kopen en dat op te eten met een koffie op een terraske. Uiteindelijk bol ik tegen half tien de haven van Tanger-med binnen waar ze al direct zenuwachtig worden als ze mijn tickets zien. Over 20 minuten vertrekt de boot en ik moet nog langs de douane! Op sneltempo jagen ze mij door alle formaliteiten (inclusief x-ray scan van demoto) en om 5 voor 10 sta ik in de rij voor de boot. Het is dezelfde boot als in de heenreis... dat belooft..

Image

Al die stress uiteraard voor niets want ze zijn de boot nog aan het uitladen en het inladen moet dus nog beginnen. Na 10 minuten camions laden stopt ineens alle acitivteit op de boot. En dat blijft zo voor een uur. Het is pas als de ongedurige (met recht en reden) passagiers en masse beginnen te claxoneren dat er iets van uitleg komt. De boot krijgt een onverwachte inspectie van de Marokaanse weetikveelwat. Even is er sprake om alle passagiers op een andere boot te zetten, maar uiteindelijk - na 2,5 uur vertraging - laden ze toch nog rap wat volk op onze boot en stomen we er vandoor... Altijd miserie met die ferries!

Image

Bye bye Africa!

De temperatuur slaat wat tegen in Spanje, het kwik komt amper boven de twintig uit. Ik zou die avond op de Spaanse TV beelden zien van hagelbuien en overstromingen in het Noorden. Blijkbaar zit ik midden in een koudefront. Ik slag erin om toch nog een kleine 700km te rijden deze middag en hou ermee op net ten noorden van Salamanca. Met wat chance lukt het mij weer om het traject Algeciras - Belgi? af te leggen in anderhalve dag. Dan kan ik zaterdag al in mijn eigen bedje slapen en heb ik zondag nog om wat te bekomen alvorens terug naar het normale leven te gaan.

Zaterdag: Een lange autostradedag waar ik vooral van herriner dat het veel te fris was voor de tijd van het jaar. Rond Parijs kom ik ook nog terecht in een bijbels onweer en laat ik nu 1 ding vergeten zijn op deze reis: mijn waterdicht liner van mijn vest. Macgyver zou jaloers zijn op mijn geimproviseerde regenkledij!

Image

Door het onweer verlies ik enkele uren, waardoor ik pas stipt om middernacht thuis geraak. 1600km vandaag :oops: Net zoals in de heenrit zonder grijntje moeite of pijn. Zalig!

Zondag:

Nagenieten en orde op zaken stellen

Image

Voila! Een weekje cong? waar ik intens van genoten heb. Ik heb +- 6500km gereden wat - ook voor mij - belachelijk veel lijkt, maar ik heb elke dag opnieuw gewoon gedaan waar ik op dat moment zin in had. Nooit geforceerd. Ik had ook aan niemand iets te bewijzen.

Voor de GSA heb ik een zeer groot respect gekregen. Die grote loebas is echt een plezier op lange autostraderitten, is machtig in de bochtjes en is - verrassend voor mij - zeer plezant en capabel op de pistes.

Ik begrijp het concept van deze moto nu ook. Net zoals zovelen ben ik altijd al sceptisch geweest over het "Adventure" gedeelte van zo'n overzetboot. Ik heb die moto dan ook gekocht voor woon-werk verkeer (grote tank, comfort, dealernetwerk, etc..) - nooit met de intentie om er straffe reisjes mee te doen. Laat staan dat ik daar verwachting van deze moto rond had. Het zou ook nooit mijn keuze zijn om lange of extreme reizen mee te doen, daarvoor zijn er betere machines (ktm690, BMW XC, Terra ;-), ... ). Maar om te doen wat ik juist gedaan heb is deze moto in mijn ogen de beste keuze. Ik zou het zelf straffer stellen, het is omdat deze moto in mijn garage staat dat ik deze trip overwogen heb. En ik denk dat BMW het ook zo bedoeld met deze moto: de mogelijkheid geven aan mensen met te weinig tijd (en bijgevolg wat budget) om toch op een heel korte tijd een beperkt avontuur te beleven.

En tot daar mijn reclame voor BMW.. ik zou potdorie een percentje moeten vragen voor al mijn gratis reclame ;-)

Dank voor uw aandacht en hop naar het volgende avontuur :-)

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Vluggertje naar Marokko

Post by zappa »

Ontroerend schoon, vakantiegoestingbevorderend totenmet, mosgroen-van-jaloezie wordt ik er van :mrgreen: dat ge zomaar hup op den bots hoe komt het uit ne keer tot in Marokko rijdt, gelijk of ik eens een weekje in de ardennen ga rijden.

Maar waarschijnlijk is Marokko u niet vreemd, ken je het daar al behoorlijk goed, ik zou zelf nooit zo durven mijne moto bij de stuurhelften pakken en vertrekken :confused2:

Uw versteldheid ivm de gs, wel ik moet toegeven, ik kan dat bij treden, ik ga soms met mannen rijden (amper groter dan ik) die met zo'n gs 1100 / 1200 op noppen dingen doen, waar ik met mijn enduroke nog niet echt goed mee kan volgen... wel mannen met skills, maar toch het blijft een bakbeest om zo door de modder te klodderen.

Merci voor uw reisverslag :thumbsup: ge moogt dat nog doen :grin:
sig nature

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Vluggertje naar Marokko

Post by Borniet »

Wow...
Genoten van het eerste tot en met het laatste woord van uw reisverslag!!!
Om over de foto's nog maar te zwijgen... knap!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Vluggertje naar Marokko

Post by F M »

Ook van hieruit applaus voor je avontuur, en het schitterende verslag. Voor mij blijft het wel bij bewondering. Hoe mooi het ook allemaal is, voor mij is dit soort avontuur al minstens een stap te ver. Ik voel dus niet de kriebels om dat ook allemaal eens te gaan doen.

frederikw wrote:En tot daar mijn reclame voor BMW.. ik zou potdorie een percentje moeten vragen voor al mijn gratis reclame ;-)
En zeggen dat je enige tijd geleden een GSA verkocht hebt. En toch beslist zo ??n opnieuw aan te schaffen ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Vluggertje naar Marokko

Post by Blackbert »

F M wrote:Ook van hieruit applaus voor je avontuur, en het schitterende verslag.
:stupid:
Voor mij blijft het wel bij bewondering. Hoe mooi het ook allemaal is, voor mij is dit soort avontuur al minstens een stap te ver.
Ik voel dus niet de kriebels om dat ook allemaal eens te gaan doen.
Ikke wel. Krabben helpt niet, dus via de linkjes in de OSM draad maar al eens een kaartje 'besteld'. Je moet ergens beginnen. :wink:

Iemand nog een rotopax of tt jerrycan teveel?

Frederik, nooit de neiging gehad om 'voor de zekerheid' tentje en zo mee te slepen?
grease up your baby for a ball on the hill

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Vluggertje naar Marokko

Post by karel-p »

Chapeau voor je reisverslag en de fotos maken het af.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

Borniet wrote:Wow...
Genoten van het eerste tot en met het laatste woord van uw reisverslag!!!
Om over de foto's nog maar te zwijgen... knap!
:stupid:

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Merci Merci :oops:
F M wrote: Ik voel dus niet de kriebels om dat ook allemaal eens te gaan doen.
Da's nie erg h?. Nogal een chance dat we niet allemaal van hetzelfde de kriebels krijgen. Het een is niet beter dan het ander... gewoon anders :-)
F M wrote: En zeggen dat je enige tijd geleden een GSA verkocht hebt. En toch beslist zo ??n opnieuw aan te schaffen ?
Ik heb die verkocht met het gedacht dat dat de beste moto was die ik al gehad had... maar ik ontbrak ... moeilijk te defini?ren "passie" ofzo. De KTM Super Enduro die in de plaats kwam had bakken passie... maar ook zoveel "karakter" dat ik er eigenlijk niet veel mee reed.. 't was altijd iets. De nieuwe LC GSA is nogaltijd "saai" vergeleken met een KTM, maar het verschil is pakken kleiner geworden (dynamic mode:-) ). Ik doe er gewoon meer mee. Ik ben KTM'er in hart en nieren... maar ik zie mij er niet direct weer eentje kopen eerlijk gezegd.
Blackbert wrote: Frederik, nooit de neiging gehad om 'voor de zekerheid' tentje en zo mee te slepen?
Nee :-) Niet voor zo'n kort tripje met deze temperaturen. En ik ken inderdaad de omgeving waarin ik reisde behoorlijk goed, dus ik wist wat te verwachten. Als je verder de woestijn in gaat MOET je kampeergerief meenemen. Niet zozeer omdat het strict gezien nodig is, maar omdat kamperen in de woestijn magisch is :-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

frederikw wrote: Ik ben KTM'er in hart en nieren... maar ik zie mij er niet direct weer eentje kopen eerlijk gezegd.
Alles op zijn tijd zeg maar. :P
Ik zou natuurlijk ook grappend kunnen zeggen dat ge nu eigenlijk z?lf zegt dat ge geen KTMmer in hart en nieren zijt, maar da's nen flauwe binnenkopper.
Het zou verstandiger overkomen moest ik zeggen dat die GSA een logische keuze is na uw avontuur met de SuperEnduro. Alles volgt immers een slingerbeweging, in de kunst, in de liefde, in het motorrijden... dus na uw uitermate onpraktische en hard core karakterbeest wou je logischerwijs iets dat aan de andere kant van die slingerbeweging zit, iets dagdagelijks praktisch maar toch wat enduro-achtig, dus da's de GSA geworden. Ook ik heb al enkele malen echt genoten van die goedige dikzak die de 1100GS is, een brave loebas, een goede vriend, een groot contrast met mijn 950 Adventure, een macho motorbeest die constant aan de ketting rukt en luidkeels roept van "harder, HARDER"! En het is ook wel leuk om beide in huis te hebben... voor elke karaktertrek een passende motorfiets... wat wilt zeggen dat er nog een paar ontbreken eigenlijk....
Maar soit, wie wilt er nu verstandig overkomen :peepwall:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

Frederik, uw autostraderitten, was dat braaf aan 120 km/u?

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Muug wrote:Frederik, uw autostraderitten, was dat braaf aan 120 km/u?
Hehe :sweeet:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Vluggertje naar Marokko

Post by F M »

In Frankrijk moogt ge op de meeste plaatsen 130. :book:
I am confused. Oh no, maybe not!

diskeletloetje
Posts: 651
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Vluggertje naar Marokko

Post by diskeletloetje »

Genoten van elk woord, Frederik! :thumbsup:
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Post Reply