Een WegIsWeg-reis in Marokko

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

In Alnif vertrok er een behoorlijk mooie piste richting Tazoulet, waar er een andere piste op ons wachtte. Dat eerste pisteke was een "short cut", zeg maar de schuine zijde van een rechthoekige driehoek.
Het was er leuk rijden, de KTM voelde er zich thuis, vering en demping waren subliem in harmonie met het wegdek en het was bijna gelijk rijden op asfalt, zoveel feedback was er.
Image
Efkes een fotoke van een vervallen huis, da's wel de leute aan die eco friendly bouwsels : ze keren vanzelf terug tot het stof waaruit ze gemaakt zijn.
Image
Hier BB onder zo'n accaccia-struikboomding, het zonnetje scheen behoorlijk hard op ons bolletje ! Als ge zo de hele reis bekijkt, hebben we verdomd veel tijd verloren met al dat sigaretten-gedoe :mrgreen:
Image
Hier was onzen BB op een ?ndere manier rook aan 't maken
Image
Deze tweevakspiste loopt als een lineaal recht naar 't zuiden naar en door Fezzou. Lijkt pies of keek maar de lol was dat dit een wasbord-piste was. Da's een beenharde piste met ambetante ribbels elke halve meter of zo. Je moet dan op de voetjes gaan staan en een snelheid zoeken waarbij de vering/demping van de moto die ribbels afdoende weggefilterd krijgt. Bij de KTM's was dat zo'n 70-80 per uur, maar de arme Terra vond zijn draai niet waardoor Koppel! tevreden moest zijn aan 40-60 per uur, en dan nog rammelde hij compleet door elkaar.
Image
Er werd dan ook veel gepauzeerd om ons groepje weer bij elkaar te laten komen
Image
Een keer voorbij Fezzou veranderde het landschap vrij sterk, het zand was duidelijk in opmars. Het duurde dan ook niet lang of er lag wat zand in de weg...
Image
Jep, de wind kwam van rechts en de weg die al weg was, was nu nog een beetje meer weg, warmpjes toegedekt met een zwerfduintje. Eroverheen gaan was ietske te zot, dus werd er besloten om de piste te verlaten en rond de zandhoop te rijden. Dat is gelukt, en ik ben maar twee keer op mijn bakkes gegaan. :whip:
Een zandhoop verder was lager en het leek alsof ik erover kon rijden:
Image
Na vier van zo'n zandtoestanden was mijn humeur weer beneden alle peil, maar gelukkig was 't dan toch afgelopen met die zandtoestanden.. Wie denkt dat de polders plat zijn moet trouwens maar ne keer naar hier komen kijken...
Image
Dit zand bleef mooi op zijn plaats liggen, naast de weg:
Image
Tegen een uur of zes waren we dan eindelijk in Tafraoute geraakt, waar een paar brommers meteen gelijk vervelende bromvliegen rond onze kop begonnen vliegen. Ze vroegen ons de pieren uit de neus, wilden ons de goeie piste naar Merzouga wijzen, wisten logement zijn, wilden ons benzine aansmeren, wilden ons gidsen naar de Oued (=rivierbedding) en dat bleef maar zagen en rond onze oren brommen en circuleren. Echt echt ultra vervelend, want wij wisten perf?ct waar we naartoe moesten. We moesten gewoon dat purperen lijntje op onze gps volgen !
Ne keer Tafraoute voorbij begon het vaneigens te schemeren en tot overmaat van - lichte -ramp waren de sporen behoorlijk zanderig geworden. Dat ging niet echt vlot vooruit, terwijl er nog steeds van die brommende horzels rond onze oren jaagden. Grrr! Uiteindelijk echter waren we in de buurt van Hassi Fougani, een "auberge" in de meest simpele vorm van het woord. Zie het maar als een campinggrond met een lemen muur errond. Gezien het late uur, gezien onze vermoeidheid en honger was het niet meer dan logisch dat we in deze auberge onze intrek zouden nemen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Image
Z?lfs een terras !
Image
Dit zijn de chinese motookes van zo'n 100cc waarmee de locale nozems de zandpistes onveilig maken! REspect voor dat machineke maar ook voor 't ventje erop !
Image
In het gebouwtje werd ons eten opgediend. Licht kwam uit een gasfles, het eten uit het primitieve keukentje. De uitbater was een echt toffe tiep, ne kreim van ne vent, helaas met een kruk. Drie jaar geleden was 'm omver gekegeld door een wagen en zijn been was op vier plekken gebroken. Dat hebben ze zo goed en zo kwaad mogelijk aan elkaar getimmerd en gevezen, maar we hebben zo'n vermoeden dat ze ginder ietske minder moeite doen om zo'n breuken weer perfect recht aan elkaar te krijgen. Het idee is wellicht dat ge genezen zijt van zodra ge aan ??n kruk genoeg hebt ....
Het eten was verdomd lekker : een gigantische tomaten-met-ajuinensnippers-schotel en een b?rg kippensateekes, buiten op 't vuur klaargemaakt.
Image
Slapen deden we buiten, op de binnenkoer, in ons tentje. Dat was de eerste en enige keer dat we ons kampeermateriaal mee hadden... heel de reis hebben we onze roltas voor ??n kampeernachtje meegezeuld. Hadden we dat eerder geweten... :-)
Het was ten andere niet eens zo'n gezellig nachtje. Er stond een grillige maar harde wind en die joeg zand in onze tent. De tent geheel gesloten houden was echter ook geen tof idee want het was toch wel verdomd warm! De tenten waren ook niet echt fabuleus opgezet want we hadden zo'n wind vaneigens niet zien aankomen, dus alles flapperde er maar op los, terwijl het zand in ons oren en ogen en neus vloog. :bleiten:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Zaterdag
17/10
Op naar Merzouga !

Merzouga is voor veel pistegangers het nec plus ultra van hun reis om de simpele reden dat dit zo min of meer de enige plek is in het noordelijk deel van Marokko waar je een b??tje de sfeer van opsnuiven van een ?chte Sahara. En eigenlijk is Merzouga de naam van het stadje dat erbij ligt. De eigenlijke naam van dit 10km op 50km grote duingebied is Erg Chebbi. Het is een fantastische ?rg grote zandbak waar de hoogste duinen tot 150m gaan, wat al zeker niet slecht is ! Deze zandbak is ommuurd met enkele tientallen kasbah-achtige hotels, je hebt maar uit te kiezen!

Maar goed, daar zijn we dus nog niet... we moeten eerst nog tot voorbij de Oued ed Daoura geraken (naam gepikt van Google maps) en dan onze weg vinden naar Taouz waar het asfalt weer begint.
Die Oued is behoorlijk berucht, omdat die om te beginnen vrij breed is - reken op wel tien kilometer - en omdat ie zelden helemaal droog staat. Nu is er ??n ding dat je NIET wilt hebben en dat is vast zitten in de blubber van een rivierbedding... Afgezien van die blubber bevat die oued ook vervelend veel zand en ook daar zijn we geen favoriet van.... Nu, het geluk lacht ons min of meer toe: ??n van die vervelende Dockerbrommernozems is de broer van de bekrukte auberge-eigenaar. Die kerel kent zeer zeer weinig Frans, maar hij kent die regio gelijk zijn broekzak. Aan de stand van de bergen kan hij zien hoe laat het is, bij wijze van spreken. :mad: Ook die oued heeft geen geheimen voor hem. Een extra reden om hem in te huren is dat het purperen lijntje blijkbaar langsheen een zwaar verzande piste gaat. Langsdaar willen we echt niet gaan, vertelt men ons in de herberg. Vandaar dus : we vertrekken deze ochtend in het zog van een brommerke-met-tulband-en-teenslippers.
Kort samengevat kunnen we zeggen dat Koppel! zich rot geamuseerd heeft in deze zandbak - het ging gewoon veel te traag voor hem, BB deed het op zijn rustige kenmerkende wijze onopvallend erg goed en ik stierf duizend doden omdat mijn wielen en mijn moto en mijn bagage en mijzelven in al dat zand alle kanten uitvlogen... Ik heb g??n zand gehapt maar het heeft niet veel gescheeld. Ik kan u nu ook wel enkele ervaringen en tips delen.
- voorzie zachte bagage als ge u aan zandtoestanden waagt. (voor het waarom, zie het volgende puntje)
- als uw voorwiel beslist om de moto in het zand te laten bijten, zet dan geen voetje om de moto tegen te houden, want dat voetje zakt weg in het zand terwijl de moto nog wat meters vooruit duikt, waardoor uw poezelige voetje geklemt geraakt onder uw bagage achteraan, en dat kan wel eens een verkeerde wring geven. Is uw bagage een harde koffer, dan kan je er vrij zeker van zijn dat uw enkel naar de kloten is. Maar met zachte tassen plooit uw voet, en al de rest ook, dus ge kunt uw voet zonder erg vanonder uw moto trekken.
- probeer de moto niet op uw eentje recht te zetten, verloren moeite, de wielen vinden geen grip in dat zand, het is er te heet voor, de moto is er te zwaar voor, uw drinken is te kostbaar, uw hartslag moet onder controle blijven, etc....
- ga er van uit dat ze u eerst niet gezien hebben en doorrijden, trek het u niet aan, ze komen wel terug als ze wat om u geven.

Afin, dat zijn dus de tips van een ervaren zandhapper, niet echt boeiend, niet echt hoopvol, maar gelukkig was het in de namiddag een beetje beter. Dat vertel ik u achter een paar fotokes.

Hier dus zat mijne moto een eerste keer vast in het zand. Die twee grapjassen zaten trouwens ook vast dacht ik, of op zijn minst BB.
Image
Om mijn KTM uit deze situatie te redden hebben we twee spanriemen vastgebonden aan het kofferrek, dan de moto in eerste gezet, en terwijl de achterband naar grip zocht, hebben BB en Koppel! uit alle macht de moto naar voren getrokken. En dat ging nog ook!
BB zijne moto zat eigenlijk nog een beetje vasterder, en daar heeft sletsman pas ?cht zijn meesterschap getoond. "Mag ik het ne keer proberen", vraagt 'm aan BB. BB kijkt zo'n beetje verbaasd, maar ja, waarom niet? Dus slofman - een ventje van misschien 1m60 - kruipt voor de eerste keer in zijn leven op zo'n torenhoge 950S met 98 wilde pk's en minstens 250kg met alle bagage erbij, zet dat beestje in eerste, laat 'm wat toeren maken en dan - truk met de foor! - laat de koppeling met rukjes aangrijpen, waardoor het achterwiel hap hap hap in 't zand bijt, grip vindt en zo happend de moto uit de zanderige zone rijdt, staand op de steuntjes. Prachtig om dat te zien!!! In een open-mond-staan-kijken-wedstrijd zouden we z?ker de top drie gewonnen hebben.
En nog maar ne keer vast, tot aan 't carter nu.
Image
Image
Tjah, en hier was de ketting van brommerboy gebroken. U leest het goed: gebroken! Midden in de Oued, want zover waren we al geraakt. Hoe ging 'm dat repareren? Ewel, ge neemt ne steen, ge neemt de twee kanten van de gebroken ketting, wringt dat wat in elkaar en met de steen mept ge de schakel weer op zijn plaats, met de valbaar als aambeeld... :sterrekes: 'k peis da'k mij voor mijn volgende reis zo'n Docker ga kopen... :bowdown:
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Uiteindelijk geraakten we rond de middag aan de overkant van de oued (niet dat ik het begin of 't einde ervan gezien heb) waar de auberge Ramlia was. Dit moet ??n van de meest bekende auberges in Afrika zijn. Oersimpel, maar toch kan je er eten, drinken en tanken. En vliegen en kinders van je lijf slaan.
Image
Image
We hebben zo'n anderhalf uur gebleven denk ik, colaatje gedronken, appel gegeten, een tweetal grannytjes gegeten.
Uitzweten.
Bekomen.
Opdrogen.
Dat stukske was v?r buiten onze comfortzone geweest.
Maar ne mens is een wonderlijk wezen, het ene uur is 'm aan 't sterven, het andere uur rijst 'm als een herboren Fenix uit het zand op en knalt 'm over de pistes gelijk ne Cyril (Ciryl? Cyryl? Ciril?Cyriel????) Deprez. En effet, gelijk ze 't in Frans zeggen: 's middags was echt superbien cool. Op ??n of andere manier had ik onbewust een enorme "klik" gemaakt in mijn hoofd. We weten nl. bijna allemaal dat er in zand maar ??n iets helpt om erdoor te geraken : snelheid. Hoe rapper ge rijdt, hoe sterker de gyroscopische werking der wielen en hoe moeilijker uw moto van zijn lijn afwijkt. Kortom : als ge een zandplek ziet moet ge een b?rg gas bijgeven en in volle acceleratie knal je door 't zand, klief je erdoorheen, laat je de moto pendelen rond zijn evenwicht en hang je tegelijk zover mogelijk naar achteren om dat voorwiel zo licht mogelijk zijn ding te laten doen. En laat de moto maar doen, hij smijt zichzelf er wel door !
Het helpt ook wel als er 1) geen bochten zijn en 2) de zandplekken maar ne meter of tien zijn en 3) ge ze van ver ziet liggen en 4) als ge met ne supergoed afgeveerde KTM op zwier zijt.... Koppel! zijn Terraatje bewees zich weer van zijn slechtste veringkant en verknoeide zijn vertrouwen kompleet...
Gelijk hoe, op de pistes van deze middag lag mijn snelheid ongeveer factor tien hoger dan tijdens deze ochtend: aan snelheden van 70 tot wel 100km/u knalde ik overal over en door. Zolang het rechtdoor ging tenminste, voor bochten moet ik toch echt ne keer een cursuske gaan volgen...
Image
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

ah, de fotoos zijn weeral op... :unsure:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by duibhce Kaelann »

dat ziet er allemaal echt wel super bien cool uit :thumbsup:

de voornaamste beperking van de terra is inderdaad de vering. maar voorlopig ga ik nog niet investeren in een upgrade, het zal eerder de rijstijl wat aanpassen zijn.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Bof, voor iemand oppert dat de Polle eigenlijk alleen op stap was, een kleine aanvulling.

Mijn eerste foto's werden gemaakt op de boot tussen de zuilen van Hercules (van horen zeggen, niks van gezien), maar die van Muug vatten de 2200km naar die boot goed samen. Ik was al moe voor we vertrokken, misschien om die reden dat ik nogal rustig bleef toen ik die platte achterband van de auto opmerkte. 'Goed begin datte', ging wel door mijn hoofd zo ...
Soit, paar powernapkes later en wat afwisselen tussen sturen, bijrijder of passagier zijn, waren we al een eind in Frankrijk, waar ik mijn nog nuttig bezighield met wat tracks in mijn GPS steken. Anyway, 24 uur nadat m'n wekker afliep rij ik over de perifirique van Madrid. :mrgreen:
Noot: Spaanse snelwegen zijn cool. Bochtjes, hellingen, en geen flauw idee waarom want 't is pikkedonker buiten. :ricky:
Noot 2: met die aanhanger waren we ongeveer zo lang als een lijnbus, en bijna zo breed ook, maar dat ding heeft geen enkele keer een verkeerde beweging gemaakt. Ook cool.

Na een goeie nachtrust in Spanje, redelijk fris naar 't burootje voor de overzetpapieren. Beetje toch met een kriebel, zo'n dingen heb ik nog nooit gedaan. Die mens was zeer vriendelijk en behulpzaam, een uurke truckers hun beest achteruit een boot zien opsturen, tot op enkele cm naast de vorige was eigenlijk best interessant. En dan, eindelijk:

Goodbye Gibraltar
Image

Hallo Afrika
Image

Zoals je ziet gaan we niet direct een zonneslag oplopen, we hopen dan ook dat het geen regenvakantie wordt. Wat nogal meeviel, achteraf bekeken. Politie en Douane zijn echte ambtenaren aldaar. Dit is mijn rij, en ik ga mijn collega niet bijspringen omdat ze allemaal daar staan aan te schuiven en hier niemand. Zoiets. Zen zijnde zitten we het uit, en nog een uurke of zo later kunnen we echt vertrekken, ons nog steeds afvragend of ze die 'cinema-solaire'camion echt terugstuurden. Teveel westerse cultuur?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by OzzePaa »

"Cool" is gezien de temperaturale omstandigheden gevonden, Duib :lol: :cool:
Maar inderdaad : dat ziet er, en is ongetwijfeld ook, een heel belevenis :shock: ...
En zoals Muug er verslag van doet, zou ik het ondanks m'n lichte aversie van Noord-Afrikaanse toestanden, toch ook wel eens willen avonturieren ... (zij het op een wat meer gestructuganiseerde wijze).

De tips om door diep zand te baggeren hadden me gisteren trouwens een zandhapperij kunnen besparen, want tijdens de Keimperitverkenning smeet Gertruud me er met een onvervalste highsider af, alvorens ze er zelf ging bij liggen :sterrekes:

En nog even terzijde : Koppel! ; is dat de Filip die indertijd van een witte anniversary GS1150 een groen-wit spel maakte met wat reklam voor zijne webshop erop :?: :unsure:

Maar, Muug (&BB) : doet vooral voort : 't is subliem :thumbsup: :bowdown:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

OzzePaa wrote: En zoals Muug er verslag van doet, zou ik het ondanks m'n lichte aversie van Noord-Afrikaanse toestanden, toch ook wel eens willen avonturieren ... (zij het op een wat meer gestructuganiseerde wijze).

Maar, Muug (&BB) : doet vooral voort : 't is subliem :thumbsup: :bowdown:
Maar pa toch, wij w?ren gestructureerd! Camping op voorhand geregeld, transport op voorhand geregeld, ticketaankoop ook, haven ook, te volgen route ook. Enkel de hotels, 't eten en de rook-, water- en naftestops lag niet op voorhand vast. :P

Merci voor de complimentjes, er volgt nog meer ! :blob1:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Na een dag of 10 begint het wat te wennen, maar narekenen is nog steeds de boodschap: de kaart van Noord-Marokko beslaat een beetje meer land dan die van Noord-Belgi?. Dag 1 werd dus Tanger-Med - Chefchaouen. Ziet eruit als A'pen - Brussel, maar 't is wel ongeveer 150km. We zetten de neon 'hotel gezocht' aan bij 't binnenrijden van de stad en dat helpt: enkele brede armzwaaien later staan we geparkeerd voor de kapper z'n vitrine.
Image
De gardien zorgt ervoor dat alles er 's ochtends ook nog staat. Tajine1, met groenten, vriendelijk aanbod van wat rookgerief even vriendelijk afgeslagen, buiten op een stoel nog een Berber-wisky en wat leuteren. Slapen.

Chefchaouen in de ochtendzon.
Image

We schieten goed op, tot aan het tankstation de Dirham valt: paspoorten. :foutje:
Kaart erbij, ja we zijn al een eind uit de buurt. Helder momentje in mijn brein: moeten we dat hebben? Waar woont de polis? Efkes gevraagd, ik ga 't vragen. Bonjour, assiez-vous, ... Allez, we moeten dat bijhebben. Die diender nog gebeld naar de collega's in Chefchaouen, of er nog iemand hier naartoe komt vandaag en de passen zou kunnen ophalen? Nee? Jammer.
Muug dus efkes over en weer, Koppel en ikke rustig verder naar Fez.
Image

Image

Image
Terwijl we daar wat beentjes strekten en zo, begon de avondspits. Mercedes, jaren 80, diesel. met 6 in een 240D, of met xx in, op en aan een camionette. Vriendelijk zwaaiend, behalve, begrijpelijk, die ene op de achterbumper/ in de open achterdeur met de vingers rond het dakgootje geklemd.
Eucalyptus Boulevard
Image

Image

Image

Hier zou ik mij vervelen op zo'n weg ...
Image

Image

Image

Image

Fez, dus.
Image
Binnen langs de achterdeur. Veel volk, veel rommel, veel rotzooi, armoede. Niet stoppen, gewoon 't lijntje op de gps in 't oog houden. Dan wordt het properder, maar ook drukker. Alle ogen open, assertief zijn en 't komt allemaal in orde. Toffe jongedames op de bus ook, ongehoofddoekt. Kleine :wink: en een grote :grin: terug.

Sefrou. Blijkbaar maar 1 hotel. :war: ex-klooster uit de jaren 30, schone architectuur, ook binnen. De rest was was minder, maar da's al verteld.
Image
Anyway, alhier op die binnenplaats co?rdinaten en de naam doorgestuurd naar Muug, die er redelijk snel kwam aangereden. Tof, eten. :wink:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Muug wrote:
OzzePaa wrote: En zoals Muug er verslag van doet, zou ik het ondanks m'n lichte aversie van Noord-Afrikaanse toestanden, toch ook wel eens willen avonturieren ... (zij het op een wat meer gestructuganiseerde wijze).

Maar, Muug (&BB) : doet vooral voort : 't is subliem :thumbsup: :bowdown:
Maar pa toch, wij w?ren gestructureerd! Camping op voorhand geregeld, transport op voorhand geregeld, ticketaankoop ook, haven ook, te volgen route ook. Enkel de hotels, 't eten en de rook-, water- en naftestops lag niet op voorhand vast. :P

Merci voor de complimentjes, er volgt nog meer ! :blob1:
:stupid:

Het is handig iemand in 't gezelschap te hebben die er al eens geweest is. Of zo iemand te kennen om de nodige info en tips uit eerste hand te krijgen. Maar georganiseerd? Te veel volk om rekening mee te houden beperkt u enorm in uw vrijheid en contacten met de mensen. Ne man of 5, max. Die met elkaar overweg kunnen. Een Wipe your own Kasbah zou nog kunnen. :wink:

En ja, er komt nog meer! :grotegrijns
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Dag 3 Sefrou - Midelt via Timahdite. 215km asfalt.

Eindelijk echte bergen, je ziet het landschap en de begroeiing veranderen van Mediteraan en vruchtbaar naar dor. Maar 't blijft mooi. Ik begin Muug z'n uitspraak 'ik wilde niet meer door vensterkes naar de grootsheid kijken, dus ik zette mijn bril maar af' te verstaan. Da's ook waarom 20 km rechtdoor niet ging vervelen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Muug heeft de foto's van de binnenkant al gepost. Bangelijk. Net als het landschap buiten moeilijk te vangen met een lens, maar je krijgt al een idee. Tajine2 (gisteren in Sefrou was 't 'steak', van 't schaap), voorafgegaan door een soepje en gevolgd door een dessert. Af. Net als 't ontbijtbuffet de ochtend erna.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Blackbert wrote: Sefrou. Blijkbaar maar 1 hotel. :war:
Toch niet dus. Mijn GPS gaf hotel "Dar Attamani" aan, maar ja, we waren al binnen en zo. En jep, op internet bestaat die ook, met een weinig fotokes erbij. Er was dus een alternatief, maar aangezien ge toch maar in ??n bed tegelijk kunt slapen. Allemaal niet erg. :P

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Ik heb het niet gecontroleerd, maar de local wist maar van 1 hotel het bestaan, en dat hebben we gevonden. :wink:

Dag 4.1 Cirque de Jaafare. Les1

De Kasbah rockt als we onze 5 cilinders starten. In de goeie richting vinden we een tankstation, dus worden alle tanks en passant gevuld. En de waterzakken. Dan, finally, de pistes.
Image

:stop: Veel te veel lucht in die banden.
Image

Image

Image

Image

't Zonneke komt erdoor, 't wordt warmer. Tijd om te schillen. :wink:
Om niet heel die roltas te moeten losmaken, gebruik ik een extra riempje om mijn jas erop vast te sjorren.
Image

Eigenlijk, geologisch gezien, rijden we in een oude zeebodem. Was al te merken aan al de mensen die fosielen en andere interessante stenen kwamen aanbieden. Je merkt het ook aan de losse struktuur van de bergen, eigenlijk aarde met stenen erin, samengedrukt. Waardoor die bergen bij elke regenbui verder uit elkaar vallen. Later vandaag worden we met de neus op dat feit gedrukt. Maar zoals 't nu is, heel mooi.
Image

Image

Image

Image

Image

De cirque. Dachten we. Proper opgekuist precies. Maar misschien hebben we 't strafste stuk dan toch gemist. Niet erg, we krijgen in dag 4.2 meer dan we gehoopt hadden. :headbang:
Image

Image

Eens beneden is 't logisch dat je weer omhoog gaat. de andere kant is anders.
Image

Image
Natter. modder dus. Tempo omlaag, ikke blij met mijn echte noppen.
Image

Tot die kwistenbiebel komt vertellen dat de boel afgesloten is niks aan de hand. Toen die maar achter mijn gat bleef lopen had er een alarm moeten afgaan, maar ik had het niet echt door. Nog een liftje gegeven ook. :stomstom:
En toen, bijna weggegleden, hem verteld dattem te voet mocht gaan. Dat deed hij, maar wel met mijn jas. Da's op zich niet erg, de deuk en de krassen in het ego hebben wel een dag of 2 gevraagd. Lesje geleerd. :sweeet:

Image

"Vanaf hier tot Imilchil is 't terug asfalt" Right. :grotegrijns
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Marokko 201x: Cirque de Jaffaar, maar dan met de kloof/bedding erin. :mrgreen:

Tinternet zegt mij dat we iets gemist hebben, ipv omhoog richting Imilchil moet je terug naar 't noorden draaien naast de rivierbedding waar we door gingen. gorges du Jaffar.

Of nog beter: op tijd de afslag naar rechts, door de kloof, dan naar Imilchil. gorges du Jaffar
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by laouen »

:book: :lurker: :book:

Keep it coming :wav:

Wat die vering upgrade van de Terra betreft: ik ben er toch nog stevig over aan't denken. Als ik over 6 maanden ( :blink: :w00t: :pom: ) 5 maanden op da ding moet wonen, dan precies toch liever met een iets comfortabelere vering
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Koppel!
Posts: 9
Joined: 29 Jul 2014 18:29

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Koppel! »

Sophie, mocht ik van u zijn, ik zou 't zeker doen. In mijn geval was 't op de harde steenpistes een serieuze domper op de feestvreugde. En dan vergelijk ik nog niet met de KTM's waarvan ik weet dat ze een superieure vering hebben, ik vergelijk het gewoon met mijn ex-F800GS waarmee ik ook die pistes heb gereden, met de standaard vering. Dat was reeds een hele groot verschil.
Pas op, een heel goed motooke dienen Terra maar die vering is echt ondermaats als ge er zo'n dingen mee van plan zijt.

Grtz, Philip!

Koppel!
Posts: 9
Joined: 29 Jul 2014 18:29

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Koppel! »

@Ozzepaa, yep, it is I, Philip. Diene groen/witte wordt nu klaargestoomd dmv. een Touratech ReVampkit om als (imho) ultieme reisenduro door 't leven te gaan :headbang: :headbang:
Bytheway, voor ge mij met heiligschennis omver slaat, mijne GSA is nooit nen echte wit/blauwe geweest, diene is geboren als zwart/gele GSA en door de eigenaar voor mij herschilderd naar ne wit/blauwe :wink:

Soit, Muug & BB, doe maar voesj, gijel zijt goe bezig, dan moet ik 't niet doen :mrgreen:

Grtz, Philip!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Goed, we doen verder. We zijn nog steeds de zaterdag 17/10.

De Oued hadden we dus overleefd, en na een lichte transformatie gedurende de welgekomen pauze vlogen beider KTM's gebroederlijk over de zalig vlakke pistes van het land ten oosten van deze Oued. De Terra kwam enigszins mankend achter, de berijder met elke kilometer zochter en zochter makend, de vering bleek hoe langer hoe meer steken te laten vallen....
Het doel van het komende uur zeg maar, was Taouz, een prutsdorpje te noord-oosten van onze Oued. Zelfs op de zattelietfoto ziet het er uit gelijk of het ooit gebombardeerd was. De vierkante structuren komen behoorlijk alien over temidden van deze woestenij (zoom maar eens uit ! https://goo.gl/maps/1gFLed189762 ). Taouz' enige reden tot vermelding is dat hier "le goudron" begint, of eindigt, langs waar je naar Merzougha kan rijden.
Maar daar moet ge dan wel eerst geraken natuurlijk. Dat k?n eenvoudig lijken omdat ge van internet van die purperen gps-lijntjes kunt downloaden (tracks heten ze dat ook wel eens) maar die lijntjes hebben natuurlijk geen flauw idee of dat de b?ste piste van 't moment is. 't is niet voor niets dat we ons via een andere piste hebben laten leiden naar die Oued. En zo komt het dat we zo al rijdend en springend (jawel, beide wieltjes in de lucht aan 80 km/u!) plots in een totaal ander soort terrein terecht komen. Veel hoekige bochten tussen struiken door en overal wreed wit zand, echt niet tof om in te rijden, en doordat onze snelheid weer naar beneden dondert, beginnen we weer te zwalpen en te sukkelen.
Tijd voor wat rook en water afin.
En daar komt dan vaneigens een jonge kerel op zijn brommerke aangetuft, spiegelzonnebril op, tulband op, geen frans. Hij komt ons zeggen dat we verkeerd aan 't gaan zijn, de goeie piste loopt een 200m meer aan onze rechterzijde, oostelijker dus. Als we blijven rijden gelijk we bezig zijn gaan we in h??l zanderig terrein terecht komen. Kortom, hij zegt dat we het purperen lijntje niet mogen geloven. De vibes van deze jonge kerel zijn gelukkig goed, hij wil ons echt helpen, geen geld uit onze zakken kloppen, geen "donne moi stylo" of bonbon of ballon deze keer. We gaan te voet even poolshoogte nemen en wat hij zegt klopt wel degelijk. We vinden de piste en ze blijkt inderdaad heerlijk berijdbaar te zijn !
Alweer een uurtje later - of is het een half uur? - komen we weer op een kruispunt aan en ik zie BB en Koppel! linksaf achter de horizon verdwijnen. Ik reed toen even de laatste, en ik had effectief gezegd dat het naar links was, maar na die eerste links kwam er wel een rechtse... :P Dus deed ik wat ik kon doen: moteurke uit en wachten tot ze zouden terugkeren. Dat deden ze ook, maar er hing - alweer - een metaalgroene horzel rond hun oren. De chauffeur ervan beweerde dat de piste die we gingen volgen heel erg veel zand bevatte, dat we ons zouden vastrijden, dat het daar een wirwar van pistes was en dat we beter inderdaad naar links zouden gaan om daar dan een paar km verder een andere piste te nemen langswaar ze ons konden gidsen richting Taouz, zonder ons vast te rijden in 't zand. Dus wij met die gasten mee naar die andere piste. Die hadden we rap gevonden, maar eerlijk gezegd zag ze er niet al te goed uit. Bovendien was het vooruitzicht om ons alweer te laten gidsen absoluut niet leuk. Maar vastzitten in het zand is ook niet leuk... wat nu? BB en K hadden er geen goed oog in, ze hadden geen vertrouwen in die gasten, ze vonden die piste er ook niet echt OK uit zien, ze hadden ook geen zin om alweer op sleeptouw genomen te worden... maar vooral de "bad vibes" van die twee kereltjes waren ergerlijk. Dus werd - twee tegen ??n - besloten om toch maar ons oorspronkelijke purperen lijntje te volgen. We zouden we zien wat er ging gebeuren. En hop we keerden ons kar en reden verder. Een paar kilometer verder kwam er al iemand anders ons tegemoet gereden en hij wapperde van ver dat we moesten stoppen, maar daar hadden we alledrie geen zin in nu. Foert, en we reden hem straal voorbij en vervolgden ons traject. En geloof het of niet, maar de gps had het perfect bij het rechte eind. OK, we kwamen op een vlakte met vrij veel pistes, maar je zag van ver welke zanderig waren en welke niet, dus je had tijd en ruimte om een ander spoor te kiezen, dus na een kwartier of zo hadden we dat zogenaamd moeilijk stuk achter de rug. BB zei me achteraf dat die metaalgroene ridders al aan het smssen waren toen wij ze achterlieten, waarschijnlijk naar die tegenligger die hun maatje was. Het is echt wel kut eigenlijk. Waarom zitten er daar zoveel die ons proberen bedriegen? Keert de situatie eens om : als ge hier in uw eigen land gevraagd wordt om de weg te wijzen, gaat ge ze dan efkes "alom" sturen en gidsen om ne cent meer te verdienen? Baneentoch? Ge gaat ze gewoon zeggen van hier links en daar rechts. Ge gaat die mensen helpen om te geraken waar ze moeten zijn. Maar daar in Marokko lopen er toch redelijk veel gasten rond die u met verbijsterend veel geloofwaardigheid gewoon compleet de verkeerde kant zouden opsturen, om u dan uit het zand te graven en te gidsen naar de goeie piste. Spijtig toch. Maar gelukkig zijn ze niet allemaal zo.
Afin, 't is dus daar vlak na die zogenaamd moeilijke piste dat we een KTM-tegenligger kruisten. Natuurlijk moeten we stoppen. Mac is de naam, solo onderweg met een 690 enduro, Giantloop-bepakking achterop, en druk bezig met zo zuinig mogelijk te reizen. Dus geen hotellekes, altijd tentje of als het warm genoeg is zelfs zonder tentje. Zijn doel was Zagora peis ik, en hij had niet echt tracks gelijk ons, maar gewoon een hoop gps-punten. Tja, dat maakt het nog wat echter natuurlijk. Respect! Na deze ontmoeting was het nog een kwartier rijden tot Taouz, en vanaf daar was het linea recta naar Merzougha.

Merzouga !
Parel van de woestijn, afin, toch van deze kant van Marokko.
Speeltuin van Rally's. Vroeger meer dan nu natuurlijk, toen de Dakar hier nog passeerde.
Een bekende "Spa" voor reumatische Marokkanen die in de heetste maanden een "zandbad" nemen om hun gewrichtjes weer pijnvrij te krijgen.
En eigenlijk moet ik zeggen "Erg Chebbi, parel van Marokko!" want Merzouga is gewoon het meest bekende dorpke dat er tegen ligt.
Soit, voor ons en voor de moto's efkes een luxemoment. Hier blijven we twee nachten, om aan te sterken, waskes te doen, moto's te bekijken en de plannen voor de komende dagen te bekijken.
Die Erg Chebbi is een grote zandbak temidden van het grote niets.
https://goo.gl/maps/Mspy7JkCri62
Het Hotel Yasmina dat K wou aandoen lag noordelijk van het Grote Zand, dus dat werd toch nog even een half uurtje piste rijden.
Maar dan, eindelijk :
Image
Op de voorgrond zie je de weg naar het hotel, het bermpje is nogal stenig en dient om 't zand wat tegen te houden. Rechts zie je de duinen en je ziet ook een heel klein Bertje.
Het hotel zelf is zeker geen kleintje, en ze zijn duidelijk gewend van hier veel westerse toeristen te ontvangen. Luxe genoeg dus.
Image
Image
Image
De internetstoelen, met uitzicht op de duinen:
Image
De achterdeur van het hotel geeft recht uit op de duinen.
Image
Durft ge daar tien meter het zand op te wandelen, dan hebt ge plots vijf kinderen aan uw been die u souvenirkes proberen te verkopen: fosieltjes, zelfgemaakte stoffen dromedariskes, etc Het is echt fascinerend. Ge ziet niks, ge begint te stappen en plots komen die gasten aangestoven. Moest ik een kieken zijn, ik zou gaan denken dat ze op trillingen reageren die door het zand worden doorgegeven, gelijk de reusachtige zandwormen in de film Dune reageren.
Image
Hier zitten we op de internetstoelen terwijl de kindverkopertjes wat verder in 't zand zitten.
Image
En plots zien we dan iets compleet maf : over de duinen komt een brommerke aangereden!
Een brommerke alstublieft... daar kunnen wij met ons duur materiaal nog iets van leren !
Image
Iemand een gedacht met welk prehistorisch schepsel hij onderweg is ?
Image
Eigenlijk feitelijk was de rustdag er teveel aan... azo niks doen begon toch wel door te wegen....
Image

We hebben de dag wel tamelijk nuttig gevuld hoor. Wat onderbroeken en zo wassen. En de KTMs ne keer grondig bekijken, want die hadden wat koelwater overgegeven. Dus hop wat plastiekwerk eraf, ne keer de radiatordop eraf en wat flessenwater erbij. Tegelijk zag ik dat er een vijs van mijn subframe een 2 millimeter was los gekomen, dus ik was wel blij dat ik die nu gewoon weer lekker vast kon schroeven. Had ik dat niet gezien dan was ik ze vast en zeker ergens verloren!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

De zaterdag was dus redelijk goed gevuld, de zondag was was uiteindelijk een beetje tijdverlies. Maar dat die rustdag in ons geheugen als dusdanig zal nazinderen, zal vooral te maken hebben met het rotweer die dag. De zon scheen wel, maar er stond de h?le dag een ?rg strakke wind waardoor je het niet moest riskeren om buiten te komen, behalve om gezandstraald te worden. Ons idee was om een paar uurkes in de duinen te gaan wandelen. Forget it. De koer oversteken was er al teveel aan. ik had ook het idee om Merzouga zelf eens te bezoeken, een toeristenval die je toch ook eens gezien moest hebben. Maar ook hier : foert, te voet ging het al niet om buiten te wandelen, laat staan dat ge dan efkes gaat motorrijden! 's avonds kun je in de duinen van prachtige zonsondergangen genieten. Maar ook dat was ons niet gegund! Vandaar, deze dag gaat niet de mooiste herinneringen bevatten!

Maandag, 19/10.
Het streefdoel binnen enkele dagen is het doorkruisen van de Plateau Du Rekham. Het oversteken van dat hoogplateau is al van in 't begin het ultieme doel geweest. Daarvoor hebben we de Jbell Sarho en nog wat andere pistes laten vallen. Maar we zijn er nog niet. Eerst moeten we nog naar Erfoud en dan via een prachtige steenpiste naar Boudnib, naar Talsint en pas kunnen we aan die plateau beginnen. Misschien, hangt wat af van de timing en zo.
Naar Erfoud rijden doen we ook binnendoor via wat pistes. Best wel fun, Marokko is daar HEEL leeg en HEEL plat maar toch wordt er redelijk veel gereden over die vlakke terreinen. Er zijn dus best veel pistes, maar ze zijn allemaal vlak en gemakkelijk te doen met een gewoon gezinswagentje. Dus zeker met onze moto's.
En we zijn vertrokken, hotel nog op de achtergrond. Goede indruk van de vlaktes rond die Erg Chebbi.
Image
Erfoud is lekker druk, we kopen er wat water en fruit, tanken wat geld en volgen het asfalt wat verder tot we aan het begin van de piste zijn.
En kijk, d??rvoor heb je dus een gps nodig, of een gids. Het begin van die piste naar Boudnib staat niet met een wegwijzerke aangeduid zoals hier eh. Ergens langs de asfaltweg is er een plekske waar ge de vlakte in kunt rijden, en er vertrekken daar wel vijf sporen in zowat alle windrichtingen. Zonder gpscoordinaten (of een purperen lijntje dat plots het asfalt verlaat) kunt ge dat niet vinden. En dan nog heeft het tien minuten geduurd eer we de piste hadden die in de exact goeie richting ging. (you know: eentje uitproberen, ow, we verlaten de track/route, een andere proberen, ow die is het ook niet, nog een andere proberen, ah die is het)
De piste naar Boudnib is erg veelzijdig. Een eerste deel gaat doorheen een mooi gevarieerd landschap. De piste meandert er wat doorheen maar wordt nooit moeilijk. Stenen en steentjes durven wat weg te rollen, maar that's it.
Image
Image
Image
Tja, hoe moet je een landschap met zoveel stenen noemen? Een steenwoestijn?
Image
Naderhand komen we aan een kruispunt waar een gardien met verrekijker staat. Hij en zijn veraf gelegen collega's moeten dat gebied in de gaten houden, om jagers te betrappen. Er liggen wat gepolijste en mooi vorm gegeven stenen waarin tekeningen vna fossielen zitten.
Image
Over de prijs valt helaas niet te negoci?ren, want de maker zelf is niet aanwezig. Je maakt dus een keuze, en laat het gepaste geld achter.
We rijden verder. En verder. En verder. Het lijkt wel uuuuren dat we rijden en rijden, de piste is vrij monotoon, het landschap is heel heel leeg, het einde komt niet in zicht. Tot plots mijn KTM vanvoor begint te daveren en te dokkeren. Meteen weet ik dat dat absoluut niet normaal is. Dat kan maar ??n ding betekenen : platte band. Stoppen, afstappen, en wachten tot mijn twee maten zijn teruggekeerd. Waarna we ons gereedschap bij elkaar leggen en er aan beginnen. Voorwiel eruit, band eraf, binnenband proberen plakken (want dat was een dikke, en de reserveband was geen dikke) en alles weer monteren.
Image
Zo'n plekken bewijzen dat je voorbereid moet zijn. Je moet technisch capabel zijn, gereedschap hebben om zelfstandig je plan te trekken. Hier was geen gsm-ontvangst, er is geen kat gepasseerd. Geen idee ook hoever of hoelang het nog rijden was.
Image
Gelukkig hadden BB en K al ervaring, dus op een uur rond was het voorwiel uitgebouwd, de band geplakt, het wiel gemonteerd en weer opgepompt. Lekker snel, toch! Maar toch... w??ral een dik uur tijd verloren....
Boudnib zelf is tamelijk groot, maar precies toch ook t? groot voor hetgeen het maar is. Een grooooote hoofdstraat die heel leeg is, vrij veel geasfalteerde zijstraten waar niks te beleven valt, niks van winkels gezien ook. Brandstof vinden was wat moeilijk, uiteindelijk heeft ne mens ons voorgelopen (jaja!) naar een winkelke waar de eigenaar wat vaten met benzine staan had. Onze KTMs slurpten gelijk vanouds twee keer zoveel benzine als de Terra, de zuinigheidskampioen bij uitstek!

Post Reply