Een WegIsWeg-reis in Marokko

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Welaan dan, op algemeen verzoek (ahem) zal ik hier efkes een reisverslag neersmijten, zo tussen de soep en de patatten hier op 't werk.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by F M »

Nog geen soep gegeten, neem ik aan? Laat staan patatten.

Ik ben blij dat ge uwe weg zo goed gevonden hebt, ondanks dat ge uwe track niet tegelijk met de route op uw schermpje kreeg. :cool:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Ergens begin dit jaar kreeg ik zo toevallig min of meer in de mot dat de sterren dit jaar erg goed stonden voor wat betreft een motorreis doorheen Marokko. Een persoon genaamd Koppel! - al jaar en dag verliefd op het verkeerde motormerk (iets met een B...) - was daar de afgelopen jaren al een keer of drie geweest. Hij had dus ervaring met nachtboten, douane- en politietoestanden, paperassen, pistes, logementen en diarhee. Een vierde keer ginder gaan rondsjezen met een off-roadmotor was iets wat hij zeker wel zag zitten. En ik mocht mee. Omdat met twee maar met twee is - bij het nemen van beslissingen is dat bvb erg vervelend omdat het kan gebeuren dat er geen meerderheid is - dacht ik er aan om een derde lotgenoot te zoeken. En voorwaar, Blackbert had daar eveneens niet echt een probleem mee.
Een datum was eigenlijk ook vrij snel geregeld, met name van 10/10 tot en met 25/10.
En dan moest alles praktisch natuurlijk geregeld worden eh.
"Hoe geraken we daar" was de eerste uitdaging. Keken we op internet naar de datums van de ferries, we spreken voorjaar 2015, dan zagen we slechts tot in mei datums... tja, zo is het vrij moeilijk om vooruit te boeken natuurlijk. Elke maand opnieuw bekeken we de ferry-sites en elke maand opnieuw moesten we concluderen dat de datums weliswaar alweer een maandje in de toekomst waren opgeschoven, maar oktober bleef een veraf gelegen lege maand. Uiteindelijk bleek begin september oktober dan toch gevuld geraakt te zijn. Wij blij als een ei ! Nu konden we eindelijk kiezen uit diverse havens, diverse formules en diverse datums. Na een intense avond of twee bleek al gauw dat die maatschappijen duidelijk g??n rekening gehouden hadden met onze specifieke datums. Kortom we vonden geen boten die op het exact goede moment in de exact goede haven vertrokken om naar een exact goede Marokkaanse haven te varen. So WTF nu? Wel, eigenlijk feitelijk was er nu maar ??n oplossing meer, eentje die ik sowieso al als favoriet had aangestipt : de oversteek in Algeciras, waar je ter plekke tickets kan kopen, waar geen reservaties nodig zijn, waar elke twee uur of zo een boot vertrekt. Zo gezegd, zo gedaan. De boot was belist.
Maar hoe kregen we onze moto's zo ver? Een grote remork van VSC.be bleek hier het ideale gereedschap. Voor 400 euro konden we dat ding 14 dagen aan de wagen hangen. Ehm, wagen? Jep, ook dat hadden we dus nodig. Blackberts Volvo V70 bleek hier de beste (en enige) keuze te zijn : zware stabiele wagen met veel koppel, ideaal om zware stabiele remork te trekken waarop drie moto's staan.
Boot: check. Wagen: check. Remork: check. Moto's: check. Maar de puzzel was nog niet compleet.... waar moesten we dat zwaar materieel achterlaten? Veertien dagen lang zomaar langs 't straat parkeren was zeker geen goed idee. Uiteindelijk vonden we een camping in de buurt van Algeciras bereid om onze wagen en aanhangwagen in bewaring te willen nemen. Het was niet gratis, maar oh, wat is nu 20 euro per week?! Dus dat was ook: check.
Al wat we moesten doen was onze bagage pakken en wachten op de ochtend van de tiende....

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

F M wrote:ondanks dat ge uwe track niet tegelijk met de route op uw schermpje kreeg. :cool:
jah, zo stom. Die track had ik in feite niet nodig, die Oregon heeft ons door heel Marokko gestuurd, ongeacht het soort wegbedekking. 't is pas op een bepaald moment dat Bert die de track had, zei dat mijn route plots efkes niet overeen kwam. En toen wou ik die twee wel efkes op elkaar kunnen leggen natuurlijk.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by laouen »

:w00t: :lurker: :waardeloos:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by duibhce Kaelann »

:stupid: :lurker:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by frederikw »

Het kan niet genoeg gezegd worden:

:waardeloos:
Een grote remork van VSC.be bleek hier het ideale gereedschap.
Wussie! :ricky:

(nee serieus,goe plan ;-) )

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Davy78 »

:lurker:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

't is een beetje wachten tot de foto's online zijn .... :lipsrsealed2:

Ik kan ondertussen over de administratieve molen nog toevoegen dat ge voor Marokko een paspoort nodig hebt en dat ge dat tegenwoordig - in dit digitale tijdperk - op een weekske of twee hebt, wat wel zo handig is.
Wat boottickets betreft, reeds enkele tientallen kilometers voor ge in de haven van Algeciras arriveert, kan je links en rechts van de autoweg reklameborden zien staan voor bureautjes die dergelijke tickets verkopen. TICKETS CEUTA TANGER staat er dan meestal op, maar da's natuurlijk niet enkel voor die twee havens... Die bureautjes hebben ook de extra service dat ze de import/export-documenten voor uw voertuig invullen. Daar is niks moeilijks aan, maar 't is toch weer een extra handigheidje. Want jawel, rij je Marokko binnen dan wordt je voertuig tijdelijk ge?mporteerd en bij 't verlaten moet je je voertuig weer exporteren. En die papiertjes verlies je dus best niet onderweg! Die import/export-documenten kan je trouwens ook online terugvinden, je moet die dan in drievoud afprinten en invullen en op het gepaste moment tonen.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by TRooPER »

:book:


:waardeloos:


:lurker:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by petervdc »

Ow yeah !!
:headbang:
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by TRooPER »

ik denk dat het spel hier ook op de lange baan zit....... :blbl:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by F M »

Ofwel heeft hij nog geen soep gegeten, ofwel kwamen de patatten direct na de soep.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

TRooPER wrote:ik denk dat het spel hier ook op de lange baan zit....... :blbl:
alles hangt af van de rapte waarmee BB de foto's online smijt...

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Ja lap, nu is 't mijn schuld. :skull:

Awel, ik ga mij niet laten afjagen se. :blbl

?? ??? ???? :grijns:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Blackbert wrote:?? ??? ???? :grijns:
jommohoweh ! :oogrollen:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Eindelijk breekt De Grote Dag aan : zaterdag tien oktober 2015 om iets voor zes uur 's ochtends staat er aan ons deur iets h??l langs en laags, met een scharnier in 't midden. Het betreft een Volvo V70 met daaraan een megaremork. Het is een superding van VSC(.be) dat werkelijk geniaal in elkaar zit. Met plezier plaatsen we de drie moto's er op.
Image
Right, ready to go !
Ow, wachtekeej, der is precies iets met dat achterwieleke van dat ottoke, dat ziet er een beetje plattekes uit. :devil:
Image
De lokale bandenboer had dan wel geen nieuw exemplaar liggen, maar een half versleten band was gelukkig wel in de goede maten beschikbaar. Twintig minuten later was ook dat geregeld en we konden opnieuw proberen vertrekken. Nog efkes rap pissen, wat kusjes uitdelen en naar buiten, de auto in. Daar moeten we ons nog even verlossen van een hysterisch wijf dat GI-GAN-TISCH van haar oren maakt omdat we toch wel de volle tien minuten half voor de entree van haar binnenkoer staan, maar dan kunnen we eindelijk de baan op.
Frankrijk is Frankrijk, de moeite niet om daar foto's van te plaatsen. En Spanje 's nachts, tja, daar is zoveel te zien als aan de Leeuw van Waterloo 's nachts..... Kort gezegd : een kleine 24 uur na ons vertrek waren we al aan 't sjezen langs de Costa Del Sol, waar er blijkbaar niet enkel elk jaar opnieuw miljoenen toeristen rijpen, maar ook olijven. Tientallen kilometers langs zien we niks anders dan autowegen en olijfboomgaarden. Indrukwekkend!
Image

Image

We krijgen ook een heel mooi zicht op een echt spookdorp, met tientallen betonnen skeletten, met op borden in koeien van letters SE VENDE. Een beangstigend voorbeeld van de enorme crisis waarin Spanje verkeert.
Image

Tegen half ??n - we zijn dus zondag - draaien we eindelijk de camping op. Die mensen weten al op voorhand welke kiekens er gaan arriveren en daardoor loopt alles lekker gesmeerd. Spaans kennen is hier niet nodig, want dit is een "overwinter"-camping voor vele Britten. Het restaurantje biedt zelfs enkel pubfood aan, en op Saterday Nights komen er zelfs authentieke ouwe Britse Croonerzangers en zo hun ding doen, aangemoedigd door diverse oudjes.
De camping is goed voorzien van een mooi zwembad, een mooi restaurant en een rechtstreekse toegang tot het grote en kilometers lange strand.
Image

Image

Image

De rest van onze zondag wordt gevuld met het opzetten van onze tent en het afladen en prepareren van onze moto's. De auto en de remork worden veilig geparkeerd op het domein, mooi in het zicht van de receptie.
De ochtend erop kopen we in Algeciras onze tickets in het kantoor dat Frederikw ons heeft aangewezen en gaan lekker aanschuiven in de haven. Er zijn mensen die zo'n Afrika-reis duidelijk h??l ernstig nemen :
Image
Ze moeten zelfs niet uit hun wagen komen om hun banden af te laten of op te pompen. Hoezo contact met de locale bevolking????
De boot zou om 13u uitvaren. Zo ongeveer op dat moment begonnen ze hem te laden met vrachtwagens, die stuk voor stuk achteruit moesten oprijden. En stuk voor stuk schraapten ze tegen de laadbrug en stuk voor stuk moest de vering omhoog, of omlaag, of terug normaal gezet worden.... afin, dat duurde wel een tijdje eer wij erbij mochten....en de boot van 13u vertrok daardoor maar ergens rond 16u...
Image
Over de bootreis kan ik niks speciaals melden. En over de douane aan Marokkaanse zijde ook niet. Om 18u waren we eindelijk aan 't rijden Afrikaans grondgebied.
Nu moet je weten dat het daar in oktober rap donker wordt. En behoorlijk vroeg ook. Dus om 19u begint het te schemeren en om 19u15 is het daar pottezwart. Dat verklaart waarom we bij nachte arriveerden in "de blauwe stad", met name Chefchaouen. Daar vonden we per toeval een zalig hotelleke : hotel Zouar, van een Marokkaanse man en zijn Spaanse madam.
Image

Er bleek daar een tamelijk markante kerel te logeren, te overwinteren zeg maar. Het was een licht bejaarde Italiaan die al vele malen in Afrika had rondgereden. Dit hotel was sinds enkele jaren zijn vaste winterstek geworden, omdat Marokko zo goedkoop is en omdat je er zo gemakkelijk aan wiet kan komen..... in de zomer verhuurde hij parasols op het strand en in de winter verbleef hij in Marokko.

Image BB die poseert op de overloop van 't eerste verdiep van het hotel.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Ik ga u niet verder lastig vallen met details over het hotel, of over het avondeten en het ontbijt, allemaal overbodige informatie.
De dag nadien kunnen we eindelijk "op reis" in Marokko. We zijn verdomd al dinsdag zeg !
We komen een tof gebouw tegen aan een kruispunt, en besluiten daar af te slaan. Ons eerste kleine leuke stuurwegje !
Image
Image
Zo van tijd komen we ne keer in een dorpje, en het valt toch op dat er een groot tekort is aan vuilbakken. Of zou het aan hun mentaliteit liggen??? Het volgende fotooke is getrokken middenin 't dorp aan hun grootste kruispunt.
Image

Mooie kleurkes, saaie bouwstijl:
Image

In ??n dorpje waar we tanken en wat drinken, voel ik mijn hart koud worden en mijn ogen worden groot als schoteltjes. Ik ben de paspoorten vergeten in hotel Zouar !!!! :yikes: Dankzij mijn foto van de voorgevel waarop hun telefoonnummer stond, konden we ze bellen en daar bevestigden ze de vondst. Ik was zo stom geweest ze in het nachkastje te leggen en vaneigens hadden we er niet meer aan gedacht. Het dorp (Lamjaara?) had gelukkig een heus commissariaat waar Bert probeerde ze te overtuigen om ons een officieel attest mee te geven. Dat hielp niet echt waardoor er maar ??n oplossing was : de rapste van ons drie moest die paspoorten gaan halen in het hotel.... Dus ik repte me zo snel als mogelijk naar Ouezzane en van daar naar Chefchaouen. Op de kruispunten moest ik wel opletten, want letterlijk ?lk kruispunt in verstedelijkt gebied had zijn autoke met twee verveelde agenten! De twee anderen reden rustig verder richting Fez, en we spraken af dat we per sms contact zouden houden. Anderhalf uur later stond ik in Chefchaouen, en omstreeks kwart voor vijf ving ik de terugweg naar Fez aan, over grote wegen, zo rap mogelijk zonder zot te doen...

Nog iets over de structuur van vele dorpen : meestal is de hoofdstraat van asfalt. De zijstraten en alle andere zijn dat niet, die zijn gewoon van "berg" of grond of kapotgemalen stenen. In Lamjaara bvb lag het benzinestation in de asfalten hoofdstraat maar het commisariaat lag in een onverharde parallelstraat waar erg veel volk was, en stof en stenen...
Image

Hier hebben we een aantal typische verschijningen op ??n foto : een volgeladen ezeltje, een oud mannetje in een jas-met-pinnemuts en de kleurijke derri?res van enkele Marokkaanse dames. Mijn verdomde schroom en g?ne houdt mij steeds tegen om die mensen frontaal te fotograferen.
Image

Volgende foto toont een "leeg" Marokko, ergens langs de grote weg (de N13) richting Fez getrokken :
Image

Er was een smsje binnengekomen dat Blackbert en Koppel! een overnachting in een hotel in Sefrou genomen hadden, een 30km voorbij Fez. Ondertussen was het al aan het schemeren en ik begreep dat ik in het donker door de avondspits van Fez zou moeten rijden. Nu, moeilijk is dat niet want er geldt daar maar ??n regel : "There are no rules!" Dus na een kwartiertje links en rechts iedereen voorbij flitsen was ik erdoor. Oef! Wie zegt dat drukke steden onmogelijke avondspitsen hebben?

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by TRooPER »

Oef.


:lurker:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Sefrou zelf is een niemendal... don't go there. Er zou maar ??n hotel zijn, en daar wil je niet slapen. De kamers zijn groot genoeg, de prijs redelijk ok, maar ze geven geen ontbijt. Erger is wel dat je er in de "badkamer" een longschimmelinfectie kan oplopen, als die beestjes je al niet in je slaap overvallen... Pas op, dat badkamerhokje was op zich erg fotogeniek, ik heb er - met ingehouden adem - leuke foto's getrokken, maar het stonk gelijk of het afvoerputje van de douche rechstreeks bovenop een beerput was gemonteerd.... om kotsmisselijk van te worden. Slapen hebben we dus gedaan met wagenwijd open vensters....

Image

Image

Avondeten hebben we genuttigd in restaurant Oumnia, bereikbaar via een klein deurke in een zijstraat van de hoofdstraat. Ge komt dan binnen in een ruimte die door ??n TL-buis verlicht is, en waar 20 of 30 sombere mannen met (zelf)moordneigingen (afin, volgens hun blik toch) u temidden van de rook zitten aan te staren. Ge negeert dat allemaal en focust u rustig op de patron/gar?on die u hartelijk welkom heet en - enkele trapkes op - naar de eetruimte troont. Ook daar was er ??n TL-buis. Muziek stond luid en was een elektronische variant van het klassieke Arabische gejingeljangel, waarbij overslaande stemmen en langerokken tremolo-klinkers uitermate belangrijk zijn. De mannen zingen met vrouwenstemmen, en de vrouwen met mannenstemmen. Weird. Op de vraag wat ze te eten hebben, zeggen ze "alles". Tja, jullie weten allemaal dat hoe meer keuze er is, hoe moeilijker het is om te kiezen, dus als ze zeggen "alles"....... mor afin, we slagen er in om een hoop rauwe groentjes te bestellen en iets biefstuk-achtigs. Het is tevens de eerste en laatste keer dat we in Marokko bier te drinken krijgen!

Post Reply