Een WegIsWeg-reis in Marokko

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:Ja, 't is een beetje overal zo waar men arm is, heb ik de indruk, als ik al die reisverhalen lees. Maar, trouwens, 't wordt winter, misschien kunt gij ook hier ne keer uw oekra?ne-avontuur neersmijten? :wink:
Ik wou nog even wachten tot uw Marokkoverslag rond was :lurker:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Goed, we waren dus redelijk rap buiten Boudnib, op weg naar ons nieuwe doel : de Col de Belkassem!!!!
Een kolleke, wat is daar nu speciaal aan... :roll:
Wel, kijkt efkes naar dit filmke, van een 4x4 die afdaalt van Noord naar Zuid (de helling aan de noordkant is een pak minder erg dan de zuidkant)
https://www.youtube.com/watch?v=m75xU4KxNto
Ge ziet dat zo'n grote ?ber 4x4 daar wel wat "sukkelt", om het wat eufemistisch uit te drukken. Beetje moeilijk om die vier wielen over al die grote stenen te krijgen zonder gaten te kloppen in de motor of het differentieelhuis....
Welaan dus, wij hebben dat colleke gedaan in de ?ndere richting ! Van Zuid naar Noord. Da's dus de moeilijkste kant die we efkes bergop gedaan hebben. Denk "reuzetrap met reuzetreden" en "geen twee reuzetreden gelijk" en dat per moto steil bergop doen. :sterrekes:
Een wonder dat er geen accidenten gebeurd zijn. Niet te snappen eigenlijk.
En moest de batterij van K zijn cameraatje niet n?t op dat moment plat gegaan zijn, dan was er zelfs een schoon filmke waarop ge mij en mijn KTM een hitsige tango ziet doen... maar helaas.
Maar voor we daar zijn passeren we eerst nog langs dit schoon landschap, een mooi oase-achtig iets in deze droge dorre wereld.
Image
Wat verder zien we een spookdorp, dat binnen 152,3 jaar geheel weggeregend zal zijn
Image
Moest het wat meer regenen 't zou wellicht wel rapper wegsmelten. :wink:
En dan zitten we wat verder weer op een piste die dwars over de vlakte gaat, naar de beruchte Col de Belkassem.
Image
't is een smerig pisteke met vlijmscherpe erosiegeultjes, dus ge moet als voorrijder echt de grond goed in de gaten houden en uw rem klaarhouden om uw snelheid te decimeren. Als volger volstaat het om het remmen, duiken en weer opspringen van uw voorganger in de gaten te houden. :P
En dan plots verandert de ondergrond en gaat het stijl omhoog.
Bert valt plots stil, ik dodder er voorbij tot ik een goed plekske heb om te parkeren en een foto te trekken. Blijkt achteraf dat hij per ongeluk zichzelf in neutraal heeft gebonkt.
Image
Dan rijdt Koppel! verder omhoog, als eerste richting het steilste stuk.
Image
Maar als ge niet genoeg vaart hebt, als ge uw evenwicht wat verliest, of als uw voorwiel op het verkeerde moment op de verkeerde manier tegen de verkeerde steen botst, valt uw tempo dood en staat ge stil. Op de stomste, moeilijkste, steilste plaats van de helling.
Image
Tijd voor water en rook, en een Grannyke of twee, drie...
Bert geraakt er nog bij, ik wacht geduldig af op mijn horizontaal plekje van daarnet, tot iedereen uit mijne weg is:
Image
Dan, uiteindelijk, is iedereen boven en staat Koppel! klaar met zijn filmcameraatje. Ik daal af naar mijn moto en kijk goed wat het beste/minst slechte spoor is. "Op hoop van zegen" denk ik nog voor ik mijn hersens uitschakel.
Ik vertrek voorzichtig, ga meteen recht op de pedalen staan en focus me op het spoor dat ik heb uitgekozen. Nu is er maar ??n ding belangrijk, EEN DING maar: de moto mag niet stilvallen, de traktie moet behouden blijven, hij moet voorwaarts blijven gaan. Hier willen we niet op onze bek gaan.
De motorfiets begint aan zijn wildedans, bokt tegen de stenen op, de vering wordt ingedrukt terwijl de wielen tegen de stenen opklimmen. De wielen rollen erover en de motor - en ik erbij - springen uit de vering, en tegelijk voorwaarts, tegenop andere stenen en rotsen, waar de vering alweer gewelddadig wordt toegeslagen. Het voorwiel wordt alle kanten uitgeduwd, de motorfiets stuurt zichzelf overal behalve daar waar ik het beste spoor zag, hij knotst en totst en botst tegen en over de meest vierkante borduurdstenen die ik ooit gezien en gevoeld heb. De moto slaat naar links en ik ga mee, snok hem terug naar rechts, negeer het rotsblok, knal ertegen en erop, erover zelfs, de moto valt niet stil en sleurt verder, altmaar voort. Koppel! zegt achteraf dat het prachtig was hoe ik geheel synchroon met de motorfiets meeveerde. We waren tesamen synchroon aan het inveren en uitveren terwijl de KTM ons over de stenen omhoog smeet. Eindelijk - na 15 seconden misschien? - is deze woeste tango voorbij en bereik ik een relatief vlakke plaats, net op tijd om mijn evenwicht te verliezen en de KTM op zijn zij te leggen, een schoonheidsfoutje dat ik mezelf even vergeef. :sideways:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

't is dan nog ongeveer 100 m eer ik weer boven ben. Koppel! en Bert volgen enkele seconden later, maar dan heb ik slecht nieuws voor hen: de voorband is aan 't lossen !
Nu wordt het echt crazy. 't is bijna 19u, binnen een kwartier gaat het beginnen schemeren en een kwartier later is het hier pottezwart. We staan van boven op de col en de wind blaast ons bijna omver. Het is hier koud, en de ondergaande zon scheert vanuit de verte over die uitgestrekte lege, dorre, donkere vlakte waarover met veel geweld zand gejaagd wordt. Onder hoogspanning werken onze hersens om dit probleem op te lossen.
Oplossing 1: het simpelweg oppompen van de band en dan rap naar beneden rijden, want hij loopt relatief traag leeg. Dat oppompen kan met de Airman die ik mee heb, ik haal 'm van onder het zadel en dan valt onze euro. We kunnen mijn sigarette-aansteker niet meer gebruiken want we hebben die min of meer gemolesteerd toen de band de eerste keer plat was gelopen. En daarop had ik 'm losgekoppeld. We kunnen het compressorke van BB ook niet gebruiken, omdat dan zijn zekering springt, dat hadden we ook al eerder gemerkt, toen we onze banden ne keer aan 't bijpompen waren, enkele dagen geleden. We zullen dus toch mijn Airman moeten gebruiken en echt wel op mijne moto. De enige manier dus om die Airman te laten werken is 'm rechtstreeks op de batterij aan te sluiten. En waar zit die? Right, onder de carterbescherming. Die schroeven we dus los, we knippen de stekker van de Airman en maken wat koperdraad bloot. Terwijl Bert en ik elk een draadje tegen de batterijpool houden gebruikt Koppel! de Airman om de band op te pompen. Het lukt wel, maar helaas, we horen hem zo weer leeglopen. Het wiel eruit halen om de binnenband te vervangen is een stom idee, straks is het hier pikkedonker en we moeten zeker nog dertig km tot aan Beni Tajjite, het dorp aan 't eind van deze piste. Tijd voor oplossing 2!
Oplossing 2: ik besef plots dat ik zo'n spuitbus-met-schuim mee heb. Ik heb die gekocht toen ik mijn KTM pas gekocht had, al acht jaar dus sleur ik die bus mee in mijn tanktas, nog nooit nodig gehad. Tot nu ! Ik haal die spuitbus eruit, K! sluit dat op de band aan en spuit er alles in. YES, het werkt! Ondertussen monteer ik terug mijn carterplaat en begin alles weer op zijn plaats te steken. BB en K laten ondertussen het voorwiel zo snel mogelijk ronddraaien opdat het schuim zo goed mogelijk de hele binnenkant van de binnenband kan bestrijken. Eindelijk kan ik de motor bestijgen en rij zo snel mogelijk naar beneden. De anderen volgen wel. Een geluk dat deze zijde minder steil is, en minder moeilijk. Toch ga ik n?t niet op mijn bakkes als mijn voorwiel weer efkes de verkeerde kant uit springt.
We jagen over de piste alsof de duivel op ons jaagt. Nog 30-40 kilometers, da's toch minstens een uur, en binnen tien minuten wordt alles zwart. De mistlampen gaan aan, de grootlichten, de Hella's ook, alle licht is nu welkom. De eerste 20km gaan behoorlijk vlot, het is al een tijd donker maar deze piste is behoorlijk goed te doen, lekker rechtdoor, geen zand, geen erosiegeulen. Dan plots duiken er wegenwerken uit het donker op ! Ze zijn hier ?cht wel een nieuwe weg aan het aanleggen, her en der liggen rioolbuizen die nog in de grond moeten, er is gegraven, er zijn plaatsen waar ze de grond effen getrokken hebben. We beginnen in het duister de wegenwerkenbedding te verwarren met de eigenlijke piste, want beide slingeren rond elkaar gelijk een slang rond een stok. Onmogelijk te weten welke nu een piste is, en welke de wegenwerken. Soms volgen we de piste en dan plots zitten we weer op de bedding.
Plots gaat Koppel onderuit, een half opgedroogde laag modder, bruine zeep, haast letterlijk. De moto rechtduwen lukt haast niet, de wielen glijden weg. Met verkrachte eenden krijgen we de moto uit de blubber. Ook Bert krijgen we er ongeschonden - maar niet proper - door. Zelf was ik de laatste in de rij, ik kon nog net op tijd stoppen, gewoon wat achteruit duwen (was ook al moeilijk!) en die vervloekte bedding verlaten.
Een eind verder - alweer zijn we op die bedding gesukkeld - komen we aan een brug die er nog niet is... we zoeken te voet een uitweg links van de weg, wandelen de droge rivierbedding in en vinden een manier om voorbij die brug te geraken. Stilaan zien we lampjes opdoemen, we naderen het dorp...

Ergens tussen acht en negen uur arriveren we eindelijk via een achterafwegje in het centrum van het dorp. Er is een vuil caf?-hotel dat niet veel vertrouwen in boezemt, maar gelukkig heeft de eigenaar nog een "maison d'h?te", gelegen buiten het dorp. Hij begeleidt ons naar ginder en we bestellen ons een lekkere tajine. We hebben die pas tegen middernacht, maar lekker dat ie is !!!!

Nog wat fotootjes van het "maison":
Image
Image
Image
Image

De grap van dit maison is dat het onvindbaar is, en de patron snapt niet waarom. "We staan toch op google maps?" zegt hij wel tien keer. "En we staan ook op de zuil van het benzinestation!", zegt hij evenveel keer. Hij wilt niet snappen dat geen kat Google Maps gebruikt om hotels te vinden, daarvoor gebruik je bvb tripadvisor.com en bookings.com. Hij wilt ook niet snappen dat men zijn logement onmogelijk kan vinden zonder lokale wegwijzertjes... Bovendien staat zijn lelijk ossebloedkleurig huis achter een 3m hoge muur, met slechts een h??l klein bordje "hotel", half in de struiken. Kortom, als ze u er niet naar toe brengen, kan niemand zijn ding vinden. :lol:

Zo, en dat was dus weer ons dagje: piste naar Erfoud, piste naar Boudnib met platte band onderweg, de moeilijke col de belkassem over langs de moeilijkste kant en dan nog min of meer 30 km piste/wegenwerken in het pikkedonker....

De achterband ziet er na deze col zo uit:
Image

Wie deze col nog wilt doen zal zich trouwens mogen haasten, volgens Google Maps loopt de R601 er straal over, en ze zijn er dus al druk mee bezig !
https://goo.gl/maps/2VALsVrSi2H2

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Ergens tussen acht en negen uur arriveren we eindelijk via een achterafwegje in het centrum van het dorp. Er is een vuil caf?-hotel dat niet veel vertrouwen in boezemt, maar gelukkig heeft de eigenaar nog een "maison d'h?te", gelegen buiten het dorp. Hij begeleidt ons naar ginder en we bestellen ons een lekkere tajine.
En dat was dus weer ons dagje: piste naar Erfoud, piste naar Boudnib met platte band onderweg, de moeilijke col de belkassem over langs de moeilijkste kant en dan nog min of meer 30 km piste/wegenwerken in het pikkedonker....

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:'t is dan nog ongeveer 100 m eer ik weer boven ben. Koppel! en Bert volgen enkele seconden later, maar dan heb ik slecht nieuws voor hen: de voorband is aan 't lossen !
Waarmee mijn vraag ook ineens beantwoord is. Zal toch nog eens 2 keer nadenken over die HD tubes te gaan gebruiken...

Muug wrote:Oplossing 2: ik besef plots dat ik zo'n spuitbus-met-schuim mee heb. Ik heb die gekocht toen ik mijn KTM pas gekocht had, al acht jaar dus sleur ik die bus mee in mijn tanktas, nog nooit nodig gehad. Tot nu ! Ik haal die spuitbus eruit, K! sluit dat op de band aan en spuit er alles in. YES, het werkt!
Doet er mij aan denken dat ik ook nog zo'n spuitbus heb staan in de garage. Voor de trip volgend jaar misschien toch ook maar bij het gerief steken.


verder, zo'n :thumbsup: verhaal!
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: Waarmee mijn vraag ook ineens beantwoord is. Zal toch nog eens 2 keer nadenken over die HD tubes te gaan gebruiken...
Ik denk dat die bandjes wel degelijk te plakken zijn met de klassieke rustinnekes, maar naar mijn gevoel had Koppel! er wel (veel) te weinig lijm op gedaan, met de nodige gevolgen van dien.
Dankzij dat rustinneke was het gat (van een snake bite) dan wel weer veel kleiner, waardoor het schuim het gat veel beter kon dichten. Zo staat de moto nog steeds in de garage trouwens, dat schuim is behoorlijk goed spul!

Merci voor 't compliment, is plezant als ge dat krijgt. ;-)

Koppel!
Posts: 9
Joined: 29 Jul 2014 18:29

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Koppel! »

Schitterend om 't zo nog is te lezen, ik beleef 't precies weer in 't echt :lol: :lol:
Diene Col was wel de moeite, een belevenis op zich, daarbij verbleken alle onverharde pistes in de Alpen in 't niets. Nog een sjans dat 't maar een dikke 300m lang was, anders had 't uren geduurd.
En ja, na Polle en Bert een paar keer hunne moto te rusten gelegd te hebben was 't in diene modderbak/schuifpap mijnen toer om den Terra is neer te leggen. Denk aan een zompige laag kleefmodder van zo'n 10 ? 15cm diep, met daarover een pelleke van 2mm droog, en dan komt ge daar tussen een goei 50km/u in den pikkendonkere met scheefgerichte mistlampen en iets wat voor een koplamp moet doorgaan aangestoven. Al goe da'k de eerste meters dat mijn achterwiel mij inhaalde nog wat heb meegepeddeld met mijn linkerbeen, zodoende stond ik bijna stil tegen da'k er echt lag.
Straffe van' t verhaal was dat ik, ondanks m'n bodemonderzoek, nog de properste van den hoop was eens we uit diene soep waren, Bert zijne KTM is nie echt een proper ding qua moddergooien en dat heeft hij, op den brommer, en Polle, den brommer duwende mogen ondervinden :mrgreen:
Soit, we zagen er allemaal lief en her en der bruin uit als we daar in 't dorp voor da groezelig hotelleke stonden :rayof:

Grtz, Philip!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Dag 4.2 This is it.

Aan 't einde van de Cirque staan we daar, met het gevoel dat het niet helemaal overeenkwam met de verwachtingen. Wanneer ook de eerste wagen stopt om met 3 sigaretten te komen bedelen, vinden we 't stilaan tijd om weer te gaan rijden. Asfalt tot Imilchil? Ok, let's go. 't Draait en keert wat, tot we een vallei ingaan en die volgen.
Image
Asfalt is ok, tot we de bebouwing bereiken, dan wordt het gravel.
Image
Image
Inclusief rivier met brug.
Image
En rivier zonder brug.
Image
Om een eind verder weer asfalt te bereiken.
Image
Wat ook niet echt aan de verwachtingen blijft voldoen. Eens de weg de rivier van nabij volgt, zijn daar gevolgen aan verbonden. Water dat van de helling komt eist z'n tol.
Image
Image
Dit volgt nog steeds het traject van 't asfalt, maar die ligt diep onder de keien.
Image
Ik vind het allemaal best, gewoon slechte wegen hebben we thuis ook.
Muug daarentegen is 't muug. Tegen z'n gewoonte in blijft hij achter en gaat horizontaal waar we dat niet verwachtten.
Allemaal niet erg, iedereen heeft zo wel 's een dag. Handje helpen, een zwanske en wat goede raad en vooruit maar weer.
Image
Kijk, daar linksonder: de weg.
Image
Maar 2 bochten verder is het de rivier die haar tol eist. Weg is weg.
Image
Bon, er zijn duidelijke sporen van vierwielers in de rivierbedding en 't water staat behoorlijk laag. Stukje achteruit en omlaag dus.
Image
Het gaat vlot, gewoon in 't water blijven is soms de beste manier. We vinden weer en stuk weg, voor even, en moeten dan weer omlaag. hier zijn de keien groter en 't water dieper. Ik vind het nog bester dan enkele km terug, zoek de goeie weg tussen de stenen. Tot daarginds, waar het nog ruwer wordt. Even wachten op m'n companen. Die beide ook gestopt blijken, wat verder terug.
Image
Beraad in de schaduw. Muug is echt muug. Na eerder paspoorten en een bankkaart, is hij nu iets anders kwijt: z'n comfortzone. Koppel ziet het nog wel zitten, maar wenst voor 't eerst betere vering. Ik amuseer mij geweldig eigenlijk, heb helemaal geen zin om terug te keren en een betere weg te zoeken. Bon, mannekes, ik ga eens kijken hoe 't er verder uitziet.
Image
'Verder is er meer van hetzelfde, maar 't wordt niet erger. We kunnen erdoor, twee bochten later is er weer de 'wegbedding' en geleidelijk aan ook weer asfalt.' We gaan ervoor, assisteren elkaar waar nodig en bereiken de weg.
Image
Een eind verder nog effe de rivier in en weer uit, langs een Mercedes buske dat wat te optimistisch net te ver gestuurd werd en hopla, gaazzzz.
Image
Agoudal wasde target vandaag, maar dat wordt het niet. We stoppen op een dorpsplein om de opties te overlopen. De Cirque mag dan simpel geweest zijn, wat daarna kwam duurde lichtjes langer dan voorzien. Vanavond logeren we bij Luigi en Mario, morgen weer kiezen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Ah, waarlijk schoon die foto's van die rivierbedding richting Imilchil :thumbsup:
Ja, Muug was het ginder wel muug. Last van en m?t de KTM-kilo's. :lipsrsealed2: En last van een gebrek aan rijtechniek om op ?ber-slechte pistes in harmonie met de moto te blijven. BB is daar v??l beter in. :bowdown:
Eigenlijk had ik daar beter van in 't begin gedaan wat ik al direkt in gedachten had : met??n in 't water gaan rijden, gelijk zowat alle 4x4's. Maar ik twijfelde, vandaar ook dat ik plots 500m achter was.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Ik haat modder, ook met een machientje van 150kg. Maar stenen ... Waarschijnlijk met meer geluk dan wijsheid geraak ik daar altijd redelijk vlot over en door. Misschien ook omdat ik weet dat het al heel lelijk moet worden eer ik geen grondspeling meer heb.
Modder ... zou de zandtechniek daar ook werken? :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Auberge chez Mario et Luigi. Aanrader, eigenlijk. Den ene is de vrolijkheid zelve, ook al verstaat of spreekt hij weinig anders dan z'n eigen Berbertaaltje. Den andere is een spraakwaterval, Engels, Frans en Duits, van alles meer dan net genoeg om te converseren. 't Is hij die ons uitnodigt voor de Berberbruiloft morgen. Tempting, maar we vrezen dat we bij plan T of zoiets zullen uitkomen als we daarop ingaan.
't Is nu al kiezen. Bij de Berberwisky op 't terras onder andere:
De R704, piste en Gorges du Dades, spectaculair, gevolgd door nog een 150km onduidelijkheid (asfalt, piste?) om de piste tussen Zagora en Merzouga te bereiken.
D R703, sinds enkele jaren asfalt, met Tizi Tirherhouzine (2700m) en Gorges du Todra. Ook mooi, en vooral sneller.
We besluiten dat het de R703 wordt, teneinde toch een beetje op schema te blijven. Met doorsteek/piste van Tinerhir naar Alnif en Fezzou, om dan de piste naar Merzouga te vinden (en liefst ook info over de toestand van de Oued v??r Remlia).
Terwijl we inpakken paradeert de bruid in vol ornaat over het terras. Zouden we toch niet ...?
Nope, we vertrekken. Wat wil zeggen: stapvoets de eerste kilometers door de drukte in het dorp. Markt, Bruiloft, allebei? 't Ziet zwart van 't volk, de 1 al meer op z'n zondags dan de ander.
In Agoudal worden alle nodige vloeistoffen ingeslagen en houden we links, de R703.
Image
Image
Image
Image
Image
Bijna boven. 't Is even hoog als de Bonnette in de Alpen, maar je voelt het niet zo. 't Gaat allemaal wat geleidelijker, tot je merkt dat de moto wat moeilijker start en je aan de vrijloop mag gaan draaien.
Image
2700m
Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Allez, dit wordt het laatste stuk van mijne kant van het verhaal.... Bert is met een inhaalbeweging bezig, toch wel handig als ge met twee foto's neemt, dan kan je elkaar mooi aanvullen !

Maandagavond waren we dus onder begeleiding naar dat anonieme maison d'h?te gevoerd. De eigenaar was een zakenman pur sang, had 15 jaar Parijs achter de rug maar wegens familiale redenen was 'm teruggekeerd naar zijn moederdorp. Maar 't geld moest rollen, dus had 'm een hotel gebouwd, een maison d'h?te, een gloednieuw servicestation met brandstof en in aanbouw daar vlakbij waren een groot hotel met groot zwembad en een grootwarenhuis. Geld en ide?en genoeg! Alleen van reklame maken had 'm totaal geen verstand... En de keuken van dat maison was ook niet echt "klaar" om eten te maken voor gasten. Zeker niet als die plots uit het struikgewas opduiken en op de wilden boef binnenvallen. Daarmee dat de tajine pas om middernacht klaar was... de tussentijd werd vaneigens gebruikt om wat wasjes te doen, maar ook weer om de plannen van de volgende dagen grondig te bestuderen.
Het originele plan was van om vanuit dit dorp - Beni Tajjite - naar Talsint te rijden, een half uurtje verder, en om dan weer de piste op te rijden, richting Debdou, loodrecht omhoog over de Plateau du Rekham. Maar van Talsint naar Debdou moet je veiligheidshalve toch twee dagen rekenen... en van Debdou naar Tanger Med is het langs de kust 542 km volgens Google Maps, maar als ge daar 40 of 50 km/u gemiddeld haalt moogt ge blij zijn volgens mij. Da's dus ??????n lange dag rijden rijden en rijden en 't is maar twaalf uur licht moet je rekenen.
Dus ge snapt dat we efkes moeten optellen en aftrekken :
- morgen zijn we dinsdag
- donderdagmiddag nemen we de boot naar Spanje (beke gelijk de Sint).
- vrijdagochtend vertrekken we naar huis terug om zodoende
- zaterdagmiddag terug in de Vlaanders te zijn
Rekenen we ?chteruit vanaf donderdagmiddag, dan wil dat zeggen dat we woensdagavond al redelijk dicht bij Tanger Med moeten zijn, zodat we de donderdagochtend niet teveel kms moeten doen zodat we alle tijd hebben voor alle paperassen.
Maar om woensdagavond al redelijk dicht bij Tanger Med te zijn, moeten we dus woensdagochtend ?cht wel al in Debdou zijn. Maar dan is er ?nkel dinsdag om ?n naar Talsint te rijden ?n dwars over die Plateau te rijden tot in Debdou. Er mag dan niks verkeerd gaan, we mogen nergens tijd verliezen, geen blubber tegenkomen, geen regen, geen platte banden meer, pisterijden in het donker wordt zo goed als zeker ....
Houston we have a problem... (voor de kindjes: dit veelgebruikte citaat behoort werd door de bemanning uitgesproken na een explosie op de Apollo 13, in de jaren '70, toen op de maan landen nog een hot item was ... https://www.youtube.com/watch?v=y30VxhWQdsM )
De conclusie was rap gemaakt : er was te weinig tijd om die Plateau er nog bij te nemen.
Als ik de passen niet vergeten was....
Als ik mijn visa-kaart niet had laten inslikken...
Als we wat rapper door de rivierbedding van Imilchil waren geraakt
Als ik geen twee keer platte band had gehad...
Als we gewoon de Belgische tijdszone hadden gebruikt
Als we maar ??n nacht in Merzouga waren gebleven
Dan, en alleen dan hadden mogelijks tijd genoeg gehad om die Plateau te doen. Maar ja, zoveel alskes.... en als 't dedie niet zijn zijn 't ander. Deze cong? was simpelweg een week te kort geweest voor alles wat er op de planning stond. Meer niet.
Dus kwamen we tot de conclusie dat we onze laatste piste gisteren gedaan hadden, over de col de Belkassem.
Nu moesten we nog op zo leuk mogelijke manier terug in 't Noorden geraken. Over asfalt.
Het traject Talsint - Missour - Boulemane - Fes - Taounate - Ketama - El Jebha werd beslist.
En toen kwam de Tajine. :pom:

Dinsdag, 20 oktober.
We tanken nog even bij de hoteleigenaar zijn benzinestation, laten de bandjes oppompen, geven hem nog wat gratis advies en vertrekken. De weg was geasfalteerd, maar we zijn richting Missour toch een pak wegenwerken tegen gekomen. We moesten er ons kopke bijhouden. De eerste stint van ons dorpke naar Missour was al zo'n 130 km. Dat duurde toch een tijdje eer we daar waren. Beetje saai sjezen toch.
Van Missour naar Boulemane was daarentegen weer erg mooi rijden, grote brede, weidse valleien met rode rotsen op de achtergrond. We waanden ons in Arizona, Death Valley-toestanden
Image
Image
Tegen de middag waren we wel in Missour dacht ik, waar we getankt en iets gegeten hebben.
En rare moto's gefotografeerd, met rare namen
Image
Image
's avonds - na zo'n 430km - hebben we dan in Taounate overnachting gevonden, in Hotel du Lac. Een klein prutsdingske met schoon proper kamers, 256 dirham voor driepersoonskamer, da's 25-30 euro, te delen voor drie man. Goedkoper slapen kan je enkel onder een boom....
Ik heb daar niet echt goei foto's van, BB of K! zullen die wel hebben.
De woensdag reden we door naar El Jebha, over Ketama, zo'n beetje het epicentrum van het Riff-gebergte, je weet wel, die regio waar men u de pas afsnijdt en u met de revolver op de keel wiet verkoopt. Bwof, tegenwoordig is dat allemaal dikke zever... ok ok, moest ik gestopt zijn bij elke vent die het rooksymbool toonde, dan had ik wellicht wel een remorkske kunnen vullen met cannabis, en overal waar je stopte vroegen ze vriendelijk of je geen interesse had in dat spul, maar nergens was de atmosfeer negatief.
BB en K! vonden Ketama wel minder leuk, midden op een kruispunt waar heel erg veel volk was, hadden ze gemerkt dat ik niet gevolgd was, dus waren ze gestopt om te wachten. Ze werden natuurlijk door enkele mensen aangesproken. Ondertussen was ik ergens in 't begin van dit stadje bij een groenteboer gestopt om wat appels te kopen. Achteraf werd ik min of meer voor gek verklaard, want "Ketama was tot voor kort verboden terrein voor toeristen! Ketama is de hoofdstad van de cannabis! In Ketama moeten ze niet weten van pottekijkers!" Goh, ik zeg het, niks van gemerkt dus 't zal wel meevallen denk ik zo.
Het Riff-gebergte is wat gewoontjes, vergeleken met Erg Chebbi, dus niet zoveel goeie foto's van.
Hier een fotoke van iets anders leuks : een gigantisch overladen vrachtwagen!
Image
El Jebha is een klein pittoresk dorpje, met behoorlijk veel zwerfvuil op de oever bij eb. Ook niet echt een must see.
Het hotelletje waar we iets gegeten hebben.
Image
Het enige vermeldenswaard hier is dat onze darmen zo stilaan begonnen te rommelen en rammelen, een duidelijker signaal dat het tijd werd om naar huis te gaan kan je niet hebben.
Wat w?l de moeite is om te doen - maar het liefst met een racer - is de N16 naar Tetouan. Op deze racepiste kan je geen gek hoge snelheden halen, maar alle 200m kan je als je gek genoeg bent wel knietjes aan de grond leggen. Tientallen kilometers lang kan je als een gek racen, vlammen en de vonken van je steuntjes doen vliegen. Of je kan - zoals wij gedaan hebben - een Tempo kiezen, waarbij je nauwelijks versnelt, vertraagt middels de motorrem, en zo toch aan relatief hoge snelheid door de bochten scheert. Rijden aan Het Tempo is rustig, maar gaat toch vrij snel!
Of toch maar liever g??n racer... af en toe "zinkt" het asfalt weg, tien of 20 cm, om de simpele reden dat ze hier in Afrika niet weten hoe ze deftige fundamenten moeten leggen...op zo'n moment wil je niet naast je moto hangen, en je wil ook liefst wat comfortabele langere veerwegen hebben, kwestie van wat soepel te zijn, en niet meteen van de weg af te wippen...
Tetouan is een hektisch zottekot met meer files dan parkeervakken bij wijze van spreken, we vinden er per toeval een gigantisch luxueus viersterren hotel, 600 dirham voor driepersoonskamer m?t ontbijt, omgerekend 20 euro de man voor al die luxe!
De dag erop rijden we vlotjes langs diezelfde N16 naar Tanger Med, we staan er op een uur, dat was een pakske rapper dan we gedacht hadden. Eerst gaat die weg langs de kust en krijg je een goede indruk van de lange stranden, de schone brede dijken, de vele duizenden appartementen die in de hoogzomer waarschijnlijk overbevolkt zijn, maar nu gewoonweg leeg, h??l erg leeg...het tweede deel van die weg meandert weer erg mooi door de bergen, tot we eindelijk in de haven zijn.
Paperassen regelen is een fluitje van een cent, de boot is quasi leeg als we vertrekken. Het wachten ging trouwens rap voorbij, ergens langs de N16 moet BB een meterslange ijzerdraad opgeraapt hebben en die was ferm rond de as van zijn achterwiel gewikkeld, aan weerskanten zelfs. Niks wat wat kniptangen en geduld en tijd niet kunnen oplossen.
Image

Op de "Fast Ferry " zitten Blackbert en Koppel! die toch zo stoer waren op de moeilijkste stukken piste nu gelijk tamme konijntjes gefixeerd naar de horizon te kijken, vechtend tegen de mottigheid, terwijl de boot eigenlijk nauwelijks deint :mrgreen:

Tja, en dan is het eigenlijk gedaan eh. We rijden naar de camping, arrangeren ons materiaal, eten en slapen daar nog ??nmaal, en vrijdagochtend vertrekken we voor een probleemloze stint van zo'n 2200km en 24u rijden... Het zal uiteindelijk een volle week duren eer wij alledrie weer op ons effen zijn, eer we weer ons normaal energiepeil bereiken.... het was een reisje dat blijkbaar veel dieper gesneden heeft dan we onderweg dachten !

Maar wat een fokking prachtige reis was dat !!!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by TRooPER »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by laouen »

Muug wrote: Maar wat een fokking prachtige reis was dat !!!
:stupid: :bowdown: :luvjoe:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Koeno »

water, mond en heel veel respect...
moet prachtig en intens geweest zijn...

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Nickel »

Mooi, mooi, maakt een mens jaloers maar ik vrees dat dit er nooit zal van komen....vrees zelfs dat ik het niet zou kunnen ook :lol:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

o jawel
onze zware machines zijn helemaal niet nodig voor zo'n reis
de Terra bvb is een gewone monocylinder van 650cc
Zelf zit ik er zwaar aan te denken om een XT600E te kopen voor zo'n tripjes, ik vind de KTM te zwaar
En met zulke kleine machines ga je automatisch trager en rustiger rijden. Maar je geraakt wel degelijk even hoog en even diep hoor.
Kampeermateriaal heb je trouwens ook niet echt nodig, hotelletjes en aubergekes genoeg. Behalve als je ?cht wilt kamperen, gelijk Mac.
Dus met een kleine moto met weinig bagage kan je dit perfect doen.
Het kan zelfs solo, hoewel met twee altijd wat veiliger is.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by F M »

Ook ik heb heel veel respect voor jullie avontuur. Jullie hebben prachtige zaken gezien, heel wat meegemaakt. :thumbsup:


Maar de aard van het beestje komt boven. Ik ben helemaal niet jaloers. Ik heb niet de minste zin of intentie daar rond te gaan rijden. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Wij gingen voor de pistes, eigenlijk. Maar je kan evengoed op 't asfalt blijven en ook veel mooie dingen zien. Uwe Clubmot bvb organiseerde al reizen in Marokko, op de weg.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by F M »

Ja, dat bedoelde ik. Op asfalt voel ik me goed. Maar die pistes die jullie overwinnen, niks voor de angsthaas die ik ben. :oops:
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply