Een WegIsWeg-reis in Marokko

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Auberge chez Mario et Luigi. Aanrader, eigenlijk. Den ene is de vrolijkheid zelve, ook al verstaat of spreekt hij weinig anders dan z'n eigen Berbertaaltje. Den andere is een spraakwaterval, Engels, Frans en Duits, van alles meer dan net genoeg om te converseren. 't Is hij die ons uitnodigt voor de Berberbruiloft morgen. Tempting, maar we vrezen dat we bij plan T of zoiets zullen uitkomen als we daarop ingaan.
't Is nu al kiezen. Bij de Berberwisky op 't terras onder andere:
De R704, piste en Gorges du Dades, spectaculair, gevolgd door nog een 150km onduidelijkheid (asfalt, piste?) om de piste tussen Zagora en Merzouga te bereiken.
D R703, sinds enkele jaren asfalt, met Tizi Tirherhouzine (2700m) en Gorges du Todra. Ook mooi, en vooral sneller.
We besluiten dat het de R703 wordt, teneinde toch een beetje op schema te blijven. Met doorsteek/piste van Tinerhir naar Alnif en Fezzou, om dan de piste naar Merzouga te vinden (en liefst ook info over de toestand van de Oued v??r Remlia).
Terwijl we inpakken paradeert de bruid in vol ornaat over het terras. Zouden we toch niet ...?
Nope, we vertrekken. Wat wil zeggen: stapvoets de eerste kilometers door de drukte in het dorp. Markt, Bruiloft, allebei? 't Ziet zwart van 't volk, de 1 al meer op z'n zondags dan de ander.
In Agoudal worden alle nodige vloeistoffen ingeslagen en houden we links, de R703.
Image
Image
Image
Image
Image
Bijna boven. 't Is even hoog als de Bonnette in de Alpen, maar je voelt het niet zo. 't Gaat allemaal wat geleidelijker, tot je merkt dat de moto wat moeilijker start en je aan de vrijloop mag gaan draaien.
Image
2700m
Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Allez, dit wordt het laatste stuk van mijne kant van het verhaal.... Bert is met een inhaalbeweging bezig, toch wel handig als ge met twee foto's neemt, dan kan je elkaar mooi aanvullen !

Maandagavond waren we dus onder begeleiding naar dat anonieme maison d'h?te gevoerd. De eigenaar was een zakenman pur sang, had 15 jaar Parijs achter de rug maar wegens familiale redenen was 'm teruggekeerd naar zijn moederdorp. Maar 't geld moest rollen, dus had 'm een hotel gebouwd, een maison d'h?te, een gloednieuw servicestation met brandstof en in aanbouw daar vlakbij waren een groot hotel met groot zwembad en een grootwarenhuis. Geld en ide?en genoeg! Alleen van reklame maken had 'm totaal geen verstand... En de keuken van dat maison was ook niet echt "klaar" om eten te maken voor gasten. Zeker niet als die plots uit het struikgewas opduiken en op de wilden boef binnenvallen. Daarmee dat de tajine pas om middernacht klaar was... de tussentijd werd vaneigens gebruikt om wat wasjes te doen, maar ook weer om de plannen van de volgende dagen grondig te bestuderen.
Het originele plan was van om vanuit dit dorp - Beni Tajjite - naar Talsint te rijden, een half uurtje verder, en om dan weer de piste op te rijden, richting Debdou, loodrecht omhoog over de Plateau du Rekham. Maar van Talsint naar Debdou moet je veiligheidshalve toch twee dagen rekenen... en van Debdou naar Tanger Med is het langs de kust 542 km volgens Google Maps, maar als ge daar 40 of 50 km/u gemiddeld haalt moogt ge blij zijn volgens mij. Da's dus ??????n lange dag rijden rijden en rijden en 't is maar twaalf uur licht moet je rekenen.
Dus ge snapt dat we efkes moeten optellen en aftrekken :
- morgen zijn we dinsdag
- donderdagmiddag nemen we de boot naar Spanje (beke gelijk de Sint).
- vrijdagochtend vertrekken we naar huis terug om zodoende
- zaterdagmiddag terug in de Vlaanders te zijn
Rekenen we ?chteruit vanaf donderdagmiddag, dan wil dat zeggen dat we woensdagavond al redelijk dicht bij Tanger Med moeten zijn, zodat we de donderdagochtend niet teveel kms moeten doen zodat we alle tijd hebben voor alle paperassen.
Maar om woensdagavond al redelijk dicht bij Tanger Med te zijn, moeten we dus woensdagochtend ?cht wel al in Debdou zijn. Maar dan is er ?nkel dinsdag om ?n naar Talsint te rijden ?n dwars over die Plateau te rijden tot in Debdou. Er mag dan niks verkeerd gaan, we mogen nergens tijd verliezen, geen blubber tegenkomen, geen regen, geen platte banden meer, pisterijden in het donker wordt zo goed als zeker ....
Houston we have a problem... (voor de kindjes: dit veelgebruikte citaat behoort werd door de bemanning uitgesproken na een explosie op de Apollo 13, in de jaren '70, toen op de maan landen nog een hot item was ... https://www.youtube.com/watch?v=y30VxhWQdsM )
De conclusie was rap gemaakt : er was te weinig tijd om die Plateau er nog bij te nemen.
Als ik de passen niet vergeten was....
Als ik mijn visa-kaart niet had laten inslikken...
Als we wat rapper door de rivierbedding van Imilchil waren geraakt
Als ik geen twee keer platte band had gehad...
Als we gewoon de Belgische tijdszone hadden gebruikt
Als we maar ??n nacht in Merzouga waren gebleven
Dan, en alleen dan hadden mogelijks tijd genoeg gehad om die Plateau te doen. Maar ja, zoveel alskes.... en als 't dedie niet zijn zijn 't ander. Deze cong? was simpelweg een week te kort geweest voor alles wat er op de planning stond. Meer niet.
Dus kwamen we tot de conclusie dat we onze laatste piste gisteren gedaan hadden, over de col de Belkassem.
Nu moesten we nog op zo leuk mogelijke manier terug in 't Noorden geraken. Over asfalt.
Het traject Talsint - Missour - Boulemane - Fes - Taounate - Ketama - El Jebha werd beslist.
En toen kwam de Tajine. :pom:

Dinsdag, 20 oktober.
We tanken nog even bij de hoteleigenaar zijn benzinestation, laten de bandjes oppompen, geven hem nog wat gratis advies en vertrekken. De weg was geasfalteerd, maar we zijn richting Missour toch een pak wegenwerken tegen gekomen. We moesten er ons kopke bijhouden. De eerste stint van ons dorpke naar Missour was al zo'n 130 km. Dat duurde toch een tijdje eer we daar waren. Beetje saai sjezen toch.
Van Missour naar Boulemane was daarentegen weer erg mooi rijden, grote brede, weidse valleien met rode rotsen op de achtergrond. We waanden ons in Arizona, Death Valley-toestanden
Image
Image
Tegen de middag waren we wel in Missour dacht ik, waar we getankt en iets gegeten hebben.
En rare moto's gefotografeerd, met rare namen
Image
Image
's avonds - na zo'n 430km - hebben we dan in Taounate overnachting gevonden, in Hotel du Lac. Een klein prutsdingske met schoon proper kamers, 256 dirham voor driepersoonskamer, da's 25-30 euro, te delen voor drie man. Goedkoper slapen kan je enkel onder een boom....
Ik heb daar niet echt goei foto's van, BB of K! zullen die wel hebben.
De woensdag reden we door naar El Jebha, over Ketama, zo'n beetje het epicentrum van het Riff-gebergte, je weet wel, die regio waar men u de pas afsnijdt en u met de revolver op de keel wiet verkoopt. Bwof, tegenwoordig is dat allemaal dikke zever... ok ok, moest ik gestopt zijn bij elke vent die het rooksymbool toonde, dan had ik wellicht wel een remorkske kunnen vullen met cannabis, en overal waar je stopte vroegen ze vriendelijk of je geen interesse had in dat spul, maar nergens was de atmosfeer negatief.
BB en K! vonden Ketama wel minder leuk, midden op een kruispunt waar heel erg veel volk was, hadden ze gemerkt dat ik niet gevolgd was, dus waren ze gestopt om te wachten. Ze werden natuurlijk door enkele mensen aangesproken. Ondertussen was ik ergens in 't begin van dit stadje bij een groenteboer gestopt om wat appels te kopen. Achteraf werd ik min of meer voor gek verklaard, want "Ketama was tot voor kort verboden terrein voor toeristen! Ketama is de hoofdstad van de cannabis! In Ketama moeten ze niet weten van pottekijkers!" Goh, ik zeg het, niks van gemerkt dus 't zal wel meevallen denk ik zo.
Het Riff-gebergte is wat gewoontjes, vergeleken met Erg Chebbi, dus niet zoveel goeie foto's van.
Hier een fotoke van iets anders leuks : een gigantisch overladen vrachtwagen!
Image
El Jebha is een klein pittoresk dorpje, met behoorlijk veel zwerfvuil op de oever bij eb. Ook niet echt een must see.
Het hotelletje waar we iets gegeten hebben.
Image
Het enige vermeldenswaard hier is dat onze darmen zo stilaan begonnen te rommelen en rammelen, een duidelijker signaal dat het tijd werd om naar huis te gaan kan je niet hebben.
Wat w?l de moeite is om te doen - maar het liefst met een racer - is de N16 naar Tetouan. Op deze racepiste kan je geen gek hoge snelheden halen, maar alle 200m kan je als je gek genoeg bent wel knietjes aan de grond leggen. Tientallen kilometers lang kan je als een gek racen, vlammen en de vonken van je steuntjes doen vliegen. Of je kan - zoals wij gedaan hebben - een Tempo kiezen, waarbij je nauwelijks versnelt, vertraagt middels de motorrem, en zo toch aan relatief hoge snelheid door de bochten scheert. Rijden aan Het Tempo is rustig, maar gaat toch vrij snel!
Of toch maar liever g??n racer... af en toe "zinkt" het asfalt weg, tien of 20 cm, om de simpele reden dat ze hier in Afrika niet weten hoe ze deftige fundamenten moeten leggen...op zo'n moment wil je niet naast je moto hangen, en je wil ook liefst wat comfortabele langere veerwegen hebben, kwestie van wat soepel te zijn, en niet meteen van de weg af te wippen...
Tetouan is een hektisch zottekot met meer files dan parkeervakken bij wijze van spreken, we vinden er per toeval een gigantisch luxueus viersterren hotel, 600 dirham voor driepersoonskamer m?t ontbijt, omgerekend 20 euro de man voor al die luxe!
De dag erop rijden we vlotjes langs diezelfde N16 naar Tanger Med, we staan er op een uur, dat was een pakske rapper dan we gedacht hadden. Eerst gaat die weg langs de kust en krijg je een goede indruk van de lange stranden, de schone brede dijken, de vele duizenden appartementen die in de hoogzomer waarschijnlijk overbevolkt zijn, maar nu gewoonweg leeg, h??l erg leeg...het tweede deel van die weg meandert weer erg mooi door de bergen, tot we eindelijk in de haven zijn.
Paperassen regelen is een fluitje van een cent, de boot is quasi leeg als we vertrekken. Het wachten ging trouwens rap voorbij, ergens langs de N16 moet BB een meterslange ijzerdraad opgeraapt hebben en die was ferm rond de as van zijn achterwiel gewikkeld, aan weerskanten zelfs. Niks wat wat kniptangen en geduld en tijd niet kunnen oplossen.
Image

Op de "Fast Ferry " zitten Blackbert en Koppel! die toch zo stoer waren op de moeilijkste stukken piste nu gelijk tamme konijntjes gefixeerd naar de horizon te kijken, vechtend tegen de mottigheid, terwijl de boot eigenlijk nauwelijks deint :mrgreen:

Tja, en dan is het eigenlijk gedaan eh. We rijden naar de camping, arrangeren ons materiaal, eten en slapen daar nog ??nmaal, en vrijdagochtend vertrekken we voor een probleemloze stint van zo'n 2200km en 24u rijden... Het zal uiteindelijk een volle week duren eer wij alledrie weer op ons effen zijn, eer we weer ons normaal energiepeil bereiken.... het was een reisje dat blijkbaar veel dieper gesneden heeft dan we onderweg dachten !

Maar wat een fokking prachtige reis was dat !!!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by TRooPER »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by laouen »

Muug wrote: Maar wat een fokking prachtige reis was dat !!!
:stupid: :bowdown: :luvjoe:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Koeno »

water, mond en heel veel respect...
moet prachtig en intens geweest zijn...

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Nickel »

Mooi, mooi, maakt een mens jaloers maar ik vrees dat dit er nooit zal van komen....vrees zelfs dat ik het niet zou kunnen ook :lol:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

o jawel
onze zware machines zijn helemaal niet nodig voor zo'n reis
de Terra bvb is een gewone monocylinder van 650cc
Zelf zit ik er zwaar aan te denken om een XT600E te kopen voor zo'n tripjes, ik vind de KTM te zwaar
En met zulke kleine machines ga je automatisch trager en rustiger rijden. Maar je geraakt wel degelijk even hoog en even diep hoor.
Kampeermateriaal heb je trouwens ook niet echt nodig, hotelletjes en aubergekes genoeg. Behalve als je ?cht wilt kamperen, gelijk Mac.
Dus met een kleine moto met weinig bagage kan je dit perfect doen.
Het kan zelfs solo, hoewel met twee altijd wat veiliger is.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by F M »

Ook ik heb heel veel respect voor jullie avontuur. Jullie hebben prachtige zaken gezien, heel wat meegemaakt. :thumbsup:


Maar de aard van het beestje komt boven. Ik ben helemaal niet jaloers. Ik heb niet de minste zin of intentie daar rond te gaan rijden. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Wij gingen voor de pistes, eigenlijk. Maar je kan evengoed op 't asfalt blijven en ook veel mooie dingen zien. Uwe Clubmot bvb organiseerde al reizen in Marokko, op de weg.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by F M »

Ja, dat bedoelde ik. Op asfalt voel ik me goed. Maar die pistes die jullie overwinnen, niks voor de angsthaas die ik ben. :oops:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Je kan er w?ken asfaltrijden, zeker weten, en meer en meer pistes worden geasfalteerd, binnen max twee jaar is die ruwe col de belkassem ook fini.
Na deze reis ligt mijn besluit trouwens vast : ik ga daar nog een paar keer naar toe. Om te beginnen in de paasvakantie : vliegtuig, huurauto, gezinnetje mee en dan rijden maar !

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

had ik al een filmpje geplaatst van de Cirque De Jaffar, de piste die de gorge volgt, en niet de berg op gaat gelijk wij stomweg gedaan hebben?
Bij deze :
https://www.youtube.com/watch?v=grBHf6pULmA

https://www.youtube.com/watch?v=0WDa9cnvwmM

Voor vierwielige voertuigen is dat meer een ramp dan voor moto's :cool:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by petervdc »

F M wrote: Ik ben helemaal niet jaloers. Ik heb niet de minste zin of intentie daar rond te gaan rijden. :dontknow:
Moh ik wel wi.
Maar wel met mensen die de streek/mensen/mentaliteit kennen, en als het "zwaar" offroad is, niet met de 1190 dan, die is te zwaar/duur/schoon. Of ik kan niet genoeg offroad rijden.
Maar als zelfs Muug zegt dat zijn 990 te zwaar is...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

petervdc wrote:Maar als zelfs Muug zegt dat zijn 950 te zwaar is...
Ter info, Bert vond 'm niet te zwaar eh.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by petervdc »

Muug wrote:
petervdc wrote:Maar als zelfs Muug zegt dat zijn 950 te zwaar is...
Ter info, Bert vond 'm niet te zwaar eh.
Euh, Bert zijn ervaring & rijcapaciteiten...
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Tom Thumper »

Schoon verslag van een schone reis! :headbang:

Jammer dat ik er niet bij kon zijn maar ja, ik was gedwongen andere keuzes te maken... En Cuba was ook fantastisch. :wink:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Muug wrote:
petervdc wrote:Maar als zelfs Muug zegt dat zijn 950 te zwaar is...
Ter info, Bert vond 'm niet te zwaar eh.
Ik vind 'm vooral te zwaar wanneer ik hem weer recht moet zetten. :sideways:

Col de Belkassem was misschien makkelijker geweest met minder kilo's. Over de rand van de tallud geraken in die rivierbedding was zeker makkelijker geweest met een minder hoog zadel. Maar voor al de rest: :headbang:
Die col, die rivier, zand- en steenpistes of de kustweg-rollercoaster: de enige aanpassing was een paar 100g meer lucht in de banden. De fun was op allemaal even groot. :ricky:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Blackbert »

Net maar 'ns die 2 fimpjes bekeken. Gooi dat op een hoop met de weg is weg naar Imilchil, en 't zal beter zijn om voor de lichten op te staan, wil je voor den donkere bij Mario en Luigi toekomen. :mrgreen:

Wanneer gaat dat weer zijn? :blob1:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

in 2017 :?: :P

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een WegIsWeg-reis in Marokko

Post by Muug »

Blackbert wrote: Ik vind 'm vooral te zwaar wanneer ik hem weer recht moet zetten. :sideways:
't is waar, 't is waar, 't is dat vallen dat me de nek om doet. Drie keer in die rivierbedding richting Imilchill, zes keer tussen Fezzou en Oued Ramlia ? Is niet leuk, maar als we inderdaad het aantal uren rijden uitzetten tegenover de seconden of minuten dat 'm plat heeft gelegen dan kan je stellen dat de KTM slechts in uitzonderlijke omstandigheden niet de geschikte moto was ja. :lol:

Post Reply