Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

De route van Palava meer naar Dolny Kubin.
Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Wanneer we 's ochtends wakker worden is het weer nog steeds erg betrokken. Terwijl wij aan het inpakken zijn komt onze Duitse buurman een praatje maken en de motoren bewonderen. Hij is onderweg terug naar huis na een trip door Slovakije en Polen en deelt enkele goede tips voor de Slovaakse Tatra en voor Zuid-Polen. In een ver verleden heeft hij ook nog in Oekra?ne gewerkt, dus hij is ook heel ge?nteresseerd en behulpzaam wanneer we vertellen dat we die richting uit trekken.

Ons plan voor vandaag is om wat inkopen te doen in Ruzomberok en daarna te gaan ontbijten in Vlkolinec, een dorpje in de bergen waarvan de geschiedenis terugrijkt tot de middeleeuwen en ??n van de vele sites in Slovakije die als Unesco werelderfgoed zijn erkend.

Maar die plannen hielden geen rekening met dit kleine oponthoud onderweg naar Ruzomberok:
Image


Het eerste dat ik ervan merk is dat mijn achterwiel een heel stuk minder stabiel begint aan te voelen. Laouen meldt over de intercom dat die er inderdaad wel wat platjes uitziet. Jammergenoeg is er op de weg waar we op rijden niet erg veel gelegenheid om even langs de kant te gaan staan. En met het drukke vrachtverkeer dat passeert sta ik liever wat van de baan af. Uiteindelijk vinden we toch een plekje en kan ik beginnen aan de vervanging van de binnenband.
Image


Zo lang doorrijden met een platte band heeft 2 belangrijke neveneffecten:
[ul]
[li]de Heidenau K60 staat lekker warm en is dus behoorlijk soepel, dat maakt het demonteren alvast een stuk gemakkelijker. Niet te lang wachten met eraan te beginnen dus.[/li]
[li]Met onvoldoende druk gaat de buitenband wat over de velg schuiven. De binnenband wordt meegetrokken met de buitenband en de soupappe wordt losgetrokken van de binnenband.[/li]
[/ul]

Het is duidelijk dat de binnenband niet te redden valt met een plakkertje, dus gaat er meteen een nieuwe in. Na ons avontuur vorig jaar in Albani? heb ik deze keer zowel een 17inch als een 21inch binnenband mee.
Image


Deze keer ook een elektrische pomp bij ipv enkel een klein Mosquito handpompje.
Image


Uiteindelijk kost het hele gedoe ons wel bijna 1,5 uur. Ondertussen is de temperatuur ook behoorlijk opgelopen en ontbijt in Vlkolinec wordt eerder een brunch. Vlkolinec is een klein en mooi bewaard dorpje, maar niet echt zo impressionant als sommige gelijkaardige dorpjes die we al bezocht hebben in de Balkan. De parking is gratis voor onze motoren, maar we betalen wel de 5EUR om foto's te mogen maken. De oudere dame in het hutje dat dienst doet als kassa biedt ook aan om op onze helmen en jassen te letten. Daarna wandelen we verder de heuvel op richting het dorp om een plekje te zoeken waar we kunnen picknicken.
Image

Image


Uiteindelijk vinden we een overdekt bankje met uitzicht op een speeltuin en houten sculpturen.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Na de lunch gaan we op verkenning in het dorp. We komen het "museum" tegen waar we met onze "fotolicentie" ook gratis binnen mogen. Een echt museum is het wel niet, eerder een souvenir shop. De huizen in het dorp zijn wel best mooi.
Image

Image

Image

Er blijkt nog een tweede museum te zijn en dat is een stuk interessanter. Het is eigenlijk een klein huisje waarvan het interieurin de originele staat is hersteld. Image


Er woont blijkbaar wel iemand in het dorp die graag aan houtbewerking doet. Dit is de kerststal.
Image


Wanneer we terug aankomen op de parking en onze helmen gaan ophalen wil de kassierster ons nog wat zelfgemaakte geurzakjes verkopen. Niet echt onze stijl, dus we geven haar gewoon een euro om op onze spullen te passen. Ze wil ons echter per se nog die souvenirs geven en wil niet van opgeven weten dus uiteindelijk nemen we de kleurrijke stoffen zakjes toch maar aan.
Bij de motoren aangekomen zien we een auto met belgische nummerplaten naast ons geparkeerd staan. Het blijkt te gaan om twee koppels uit Braine-l'Alleud die ook door Zuid Polen en Slovakije aan het trekken zijn. Ze verzekeren ons in elk geval dat Zuid-Polen veel mooier en groener is dan de Slovaakse kant van de Tatra.

Na de uistap naar Vlkolinec keren we terug naar onze origineel geplande route om nog een stukje van de kleine baantje ste rijden die we gisteren hebben overgeslagen omwille van de regen.
Image


Zodra we van de grote baan afdraaien verandert het landschap en wordt ook de staat van de weg wat slechter. Maar in ruil krijg je wel mooie uitzichten en zalige rust.
Image


Aangezien we nu geen reserve binnenband meer hebben voor het achterwiel gaan we toch eerst op zoek naar vervanging. Deze voormiddag hadden we in Ruzomberok al rondgekeken, maar niet direct iets geschikt gevonden. Autobanden in overvloed, maar geen binnenbanden voor motoren. We blijven dus uitkijken naar een Pneuservis, die we uiteindelijk bij het binnenrijden van Oravsky Hrad vinden. Er staat zelfs een Kawasaki geparkeerd dus ik heb goede hoop.
Image


Binnen leer ik Edouard kennen die jammergenoeg zelf geen binnenbanden heeft, maar wel exact weet waar ik er in Dolny Kubin kan krijgen. Hij heeft zelf eerst nog wat werk, maar wil ons daarna wel even voor rijden. Terwijl we wachten krijgen we zelfs nog wat te drinken aangeboden. Daarna keren we in zijn zog weer terug naar Dolny Kubin waar hij ons naar een kleine fietswinkel leidt. Die heeft inderdaad ook de 17inch motor binnenbanden in stock die we nodig hebben. Ideaal!

We bedanken Edouard en gaat het opnieuw richting Oravsky Hrad, waar een kasteel staat dat gebruikt is als decor voor de klasisieker Nosferatu. Het is ondertussen wel weer behoorlijk heet en het kasteel ligt helemaal op de top van een heuvel en je kan er enkel te voet naartoe. We verkiezen om beneden te blijven en in een bar wat af te koelen met ijs en cola.
Image


Wel met uitzicht op het kasteel.
Image

Image


Daarna gaat het richting het Namestovo meer. Zowel de Freytag & Berndt kaart als de GPS geven aan dat daar campings te vinden zijn. Vrij gemakkelijk vinden we een mooie aan de oevers van het meer, zelfs met een restaurant. Het is in elk geval het tentplaatsje met het mooiste uitzicht totnogtoe.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Terwijl wij onze tent aan het opzetten zijn arriveren er nog 2 Britse Motards. Aangezien wij zowat het vlakste plaatsje van de heel camping hebben ingenomen kiezen zij voor een plekje vlak aan het water.

Terwijl laouen een wasje gaat doen en gaat douchen haal ik onze MSR stove uit elkaar om de leidingen en sproeier eens goed uit te kuisen, in de hoop het probleem van gisteren op te lossen. Tegen dat ik daarmee rond ben en ons vuurtje weer optimaal brandt is ook Sofie terug. Ze waarschuwt me alvast dat er mij een behoorlijk koude douche staat te wachten. Nadat ik me daar ook van vergewist heb is het tijd om te gaan eten.

Het restaurant blijkt eerder een wat chiquere frituur te zijn. Het menu bestaat uit gefrituurde kost en hamburgers. Gelukkig smaakt het wel.

Wanneer onze Britse buren ook komen bestellen en de serveerster vertelt dat ze geen cola, maar wel Kofola kan serveren wachten wij gespannen af. Wij hebben gisteren tijdens een stop al kennis kunnen maken met de oostblok-cola. Die dateert nog van de tijd dat het ijzeren gordijn nog bestond en coca cola of pepsi verboden goedjes waren. Het is een vreemde ervaring. Kofola ziet eruit als coca cola, riekt als coca cola, maar smaakt tot??l anders. De verrassing en het ongeloof staan ook op het gezicht van de Brit af te lezen. Het is wel een mooie aanleiding om een gesprek met beiden aan te knopen en wat tips uit te wisselen voor onderweg.

De Britten zijn nogal teleurgesteld dat je de Tatra zelf niet echt door kan rijden in Slovakije. Je kan enkel een weg volgen langsheen het massief en hier en daar een weg de bergen in volgen, maar die laatste lopen steevast dood en dus moet je terugkeren. en weer verder langs de bergen heen. We hebben een gezellige babbel tot de serveerster het tij d vind om naar huis te gaan. Rond 10u zet ze ons uit de bar.

Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote: We verkiezen om beneden te blijven en in een bar wat af te koelen met ijs en cola.
Image
En wie was er vandaag jarig?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by Muug »

propere fotokes, nog !

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Doordat we gisteren vroed de tent zijn ingetrokken zijn we ook weer vroeg uit de veren. Goed op tijd om rond 6u30 van het ochtendgloren te genieten.
Image


We zijn vrij snel ingepakt en sturen de Terra's richting Tvrdosin. Dat ligt niet zo ver van Namestovo en we kunnen er in de Lidl wat inkopen doen voor het ontbijt dat we hopen te verorberen aan nog een Unesco werelderfgoed, een van de vele houten kerken in de regio. De kerk is vrij gemakkelijk te vinden en zo vroeg op de dag ook nog compleet verlaten. We eten ons ontbijtje op de trappen aan de nieuwe hypermoderne kerk vlak naast de oude site. In Mechelen zou ons dat ongetwijfeld al een GAS-boete opgeleverd hebben.
Image


Het houten kerkje is redelijk klein en met de grote moderne kerk ernaast wordt ze waarschijnlijk enkel nog bij speciale gelegenheden gebruikt.
Image

Image

Image


Na onze onbijtstop rijden we verder richting de hoge Tatra. Onze Britse vriendne van gisteren hadden inderdaad wel gelijk: je rijdt eigenlijk continue langs de bergen heen, nooit echt erover.
Image

Image


We stoppen voor de lunch bij een meertje in Vrbov. Naast het meertje ligt ook een wat verouderd waterpark. Waterparken lijken wel d? ultieme attractie in Slovakije. Het stikt ervan en ze worden al 50km op voorhand aangekondigd. In de bergen was de lucht nog redelijk grijs, maar hier begint het serieus uit te klaren en gaat de temperatuur ook weer behoorlijk de hoogte in.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by Muug »

het ziet er allemaal zo lieflijk uit, open landschap, groene natuur, overal Windows XP-desktoplandschapjes ... Bosni? is juist het omgekeerde vind ik.

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by TimS »

Inderdaad allemaal zeer lieflijk. Persoonlijk vond ik de omgeving van hun vorige trip n?g indrukwekkender en dan voornamelijk Albani?. Gewoonweg prachtig, die foto's? :kwijl:

Neemt niet weg dat dit er ook allemaal fantastisch uitziet (en ik stikjaloers ben) :ohmy:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by petervdc »

TimS wrote:Neemt niet weg dat dit er ook allemaal fantastisch uitziet (en ik stikjaloers ben) :ohmy:
Idem.
En ook op de vorige.
En ook op de volgende ;-)
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote:Naast het meertje ligt ook een wat verouderd waterpark. Waterparken lijken wel d? ultieme attractie in Slovakije.
Wat moeten we ons eigenlijk voorstellen bij zo een waterpark ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:het ziet er allemaal zo lieflijk uit, open landschap, groene natuur, overal Windows XP-desktoplandschapjes ... Bosni? is juist het omgekeerde vind ik.
TimS wrote:Inderdaad allemaal zeer lieflijk. Persoonlijk vond ik de omgeving van hun vorige trip n?g indrukwekkender en dan voornamelijk Albani?. Gewoonweg prachtig, die foto's? :kwijl:
Het is uiteraard een heel andere geografie dan de Balkanlanden uit onze vorige trips, en ook de impact van de mens op het landschap is van een heel andere schaal. Veel meer grootschalige en georganiseerde landbouw, minder "echte" natuur. Bijgevolg ziet het er allemaal inderdaad wat properder en lieflijker uit. Slovakije doet het economisch ook wel wat beter dan Bosni? of Albani?. Al hebben ze toch nog een erg goed merkbare achterstand op buurlanden Tsjechi? en vooral Polen.

F M wrote:Wat moeten we ons eigenlijk voorstellen bij zo een waterpark ?
Een beetje wat je je er hier in Belgi? bij voorstelt. Dat gaat van simpele outdoorparken, een beetje vergelijkbaar met De Halve Maan in Diest, over echte waterparken zoals Aqualibi, Oceade of CenterParks tot de echt chicque "spa's" compleet met sauna's, bubbelbaden, massages en golfterreinen. Tatralandiais bvb heel vergelijkbaar met Center Parks denk ik.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by zappa »

Dat houten kerkje doet me denken aan Noorse houten kerkjes, invloed door vikings ?

Image
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Het trekt er wel een beetje op, maar ik denk niet dat er een directe link is. De meeste van die kerken in Slovakije dateren van de 16e en 17e eeuw, die in Tvrdosin van de 15e eeuw. Toch een heel tijdje nadat de Vikings daar gepasseerd zijn op hun uitstapjes naar de Zwarte en de Middellandse Zee.
De meeste van deze kerkjes zijn op die manier gebouwd omwille van restricties die werden opgelegd aan visies op het Christendom die niet in het heersende plaatje pasten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

We hebben voor vandaag nog een culturele stop ingepland. Spis castle wordt zowat in elke reisgids voor Slovakije vermeld, dus willen wij ook wel even gaan kijken.
We kiezen voor kleinere wegen die met een behoorlijke omweg de richting van Spis uitgaan en zien vanuit de heuvels het kasteel al van heel ver liggen. Het Kasteel domineert vanop een heuveltop de uitgestrekte omliggende vallei. Met wat verbeelding doet het denken aan de Mont-St-Michel.
Image


En hoe dichterbij we komen, hoe impressionanter het wordt.
Image


De omgeving waarin we rijden is ook best mooi. Bijna pastoraal idyllisch.
Image

Image


Om het kasteel zelf te bezoeken moet je opnieuw een behoorlijk steile wandeling doen. De combinatie van de drukkende hitte en onze motorkledij doet ons andermaal besluiten om maar van beneden op de parking van het uitzicht te genieten. Even uitrusten en een sappige appel voor we weer verder trekken.
Image


Na het kasteel wijken we weer af van de geplande route, op zoek naar een leuke camping. We hebben ondertussen ontdekt dat die in deze regio vaak aan meren en rivieren gelegen zijn en zowel de kaart als de GPS geven enkele campings aan nabij het Vel?ka Domasa meer. We rijden rond het hele meer en vinden er uiteindelijk maar 2. De eerste is gesloten dus kiezen we voor de andere.
De voorzieningen zijn vrij basic, maar het gras is goed onderhouden en het uitzicht prachtig. En er is een goed voorziene bar. Bovendien is het de goedkoopste camping totnogtoe, slechts 5,5? voor een nacht.
Image

Image

Terwijl we koken en van een koud biertje genieten zorgt ook de zon voor een mooi spektakel.Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Vandaag bijna 400km onder de wielen.
Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by TimS »

duibhce Kaelann wrote: Image
Duw jij nu die boom scheef? :shock:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

TimS wrote:Duw jij nu die boom scheef? :shock:
dat is door die dessertjes van eerder.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Aangezien het onze laatste dag in Slovakije is doen we het rustig aan vanochtend. Om te beginnen staan we pas rond 7u op en doen het verder rustig aan met een ontbijtje en een lekkere kop koffie. Het is nog lekker rustig op de camping.
Image


We maken ook nog even van de gelegenheid gebruik om de ingenieuze zonneboiler op de gevoelige plaat vast te leggen. Een standaard radiator zwart geverfd en op de zuidkant van het toiletgebouw gemonteerd.
Image


Aangevuld met wat tuinslangen en een groot zwart geverfd vat voor de douche. Toen ik gisteren na laouen douchte was het water wel al maar lauwtjes meer. De douche zelf is gewoon in open lucht achter de oranje platen op de foto.
Image


Uiteindelijk zijn we pas rond kwart na tien klaar om te vertrekken. Het gaat zowat in rechte lijn naar de Oekra?ense grens van hieruit.
Image


Van de grensovergang zelf hebben we maar geen foto's genomen. De grenswachters hier hebben nogal een reputatie en we willen ze geen extra voer geven om moeilijk te gaan doen. We komen rond half twaalf aan en de wachtrij aan de Slovaakse kant valt al bij al nogal mee. Laouen begin wel goed door al direct een poging te doen illegaal voorbij de douane te glippen. Nadat ze haar paspoort terug heft gekregen van de grenswachter en te horen krijgt dat ze verder mag rijden zet ze gewoon vlotweg aan richting de Oekra?ense grenspost. Daarbij het stopbord en de nogal gesticulerende douanebeambte aan het tweede Slovaakse hokje volledig negerend. Uiteindelijk moet ze haar motor terug duwen tot voor de witte lijn. De douanebeambte staat streng toe te kijken tot de motor effectief helemaal over de lijn is gerold. Daarna volgt een hele rist vragen, de ene al wat idioter dan de andere. Zo willen ze exact weten hoeveel benzine we bij hebben en hoeveel kilometers er al op de motoren staan. Waar dat goed voor is blijft me een raadsel.

Na het heel circus aan de Slovaakse kant mogen we dan uiteindelijk toch door naar Oekra?ne waar het hele gedoe van voren af opnieuw begint. Deze keer willen ze ook onze medi-kit zien. Op zoek naar pijnstillers waar mogelijk opiaten in zitten. Na de eerste checks worden we doorverwezen naar een kantoortje waar alle gegevens van onze paspoorten en de papieren van de motoren zorgvuldig worden overgetypt. Althans dat proberen ze. Het latijnse schrift op de papieren van de motoren veroorzaakt wat problemen en verwarring, vooral de Q in de merknaam blijkt een struikelblok. De dame die zich daarmee bezighoudt lijkt ook te dateren vanuit het ondertussen al verre communistische verleden. Ze neemt ruim haar tijd en kan het niet nalaten voortdurend diep te zuchten. Wanneer we vragen naar verzekering beweert ze dat dat niet nodig is. Het lijkt er eerder op dat ze gewoon het gemakkelijkste antwoord koos. Dus gaat laouen nog even navragen bij een van de grenswachters die eerder al veel interesse had in onze motoren. Van hem krijgt ze te horen dat we verzekering kunnen kopen in een winkeltje enkele honderden meters voorbij de grenspost.

Wanneer we uiteindelijk mogen vertrekken gaan we op zoek naar het beruchte winkeltje. Er blijken wel meerdere winkels te zijn dus moeten we toch nog even rondvragen. We komen terecht in een kruidenierszaak die door een jonge meid wordt uitgebaat. Zij lijkt ons te kunnen helpen en is alvast een stuk enthousiaster dan de baboeshka aan de grens. Maar wanneer ze papierwerk begint in te vullen merken we dat het om een aanvraag voor Slovaakse verzekering gaat. Dat is niet exact wat we nodig hebben, we gaan de andere richting uit. We maken duidelijk dat we verzekering voor Oekra?ne nodig hebben, maar ze heeft geen idee hoe ze dat moet aanpakken, dus roept ze een hulplijn in over de telefoon. We moeten een half uurtje wachten tot de specialiste komt opdagen. Een kwartiertje later kunnen we vertrekken met de nodige verzekeringspapieren. Hoera!

Ondertussen is het wel al 2u en stoppen we verderop aan een tankstation voor wat lunch en (goedkope!) benzine. De cola's die we in het tankstation kregen zijn wel behoorlijk flatterend:

Kampioen!
Image


en prinses!
Image


Het is opnieuw behoorlijk heet en wanneer we een half uurtje later weer de baan opdraaien wordt al vlug duidleijk dat alle stereotypes over het Oekra?ense wegennet waarheid zijn. Het asfalt is van de slechtste kwaliteit die we ooit gezien hebben en wij hebben al behoorlijk wat slechte banen gezien. Zelfs de gravelbanen in de Balkan zijn beter dan de geasfalteerde "hoofdwegen" in Oekra?ne. Daarenboven gelden er wat vreemde snelheidslimieten. Zo worden moteren in dezelfde categorie ondergebracht als camions, waarvoor buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 80km/u geldt. Aan die snelheid vliegen de personenwagens je wel continue om de oren. In de bebouwde kom daarentegen mag je net als iedereen 60km/u rijden. Maar met de staat van de weg in de dorpen en steden is 60 wel redelijk ambitieus.

De uitzichten daarentegen zijn wel verbluffend en aan 80km/u heb je alle tijd om ervan te genieten.
Image


Aangezien we zoveel tijd verloren hebben aan de grens besluiten we op de hoofdbaan te blijven in plaats van met een omweg naar Uzhgorod te rijden.

Rond half zes komen we aan in de stad en gaan we in het centrum op zoek naar een hotel. Het eerste dat we tegenkomen lijkt wat boven budget. Een modern gebouw, overvloedig voorzien van glaspartijen en marmer. Maar het is zo warm ondertussen dat ik toch even wil gaan kijken. Voor dit soort hotel zou je in Belgi? al vlug 200EUR per nacht betalen. We beslissen dat we er op dit moment in deze omstandigheden maximaal 80EUR voor over zouden hebben. Na even te spreken met de receptioniste kan ik 5 minuten later laouen gaan melden dat we een kamer met airco, wifi en ontbijt kunnen krijgen voor 28EUR. Bovendien is er afgesloten parking beschikbaar voor de motoren. No brainer dus.
Image


Nadat we de motoren hebben geparkeerd spoeden we ons naar de koelte van de kamer. Op dit moment voelt het hemels aan! We springen onder de douche, wassen de vuile kleren en ploffen dan even neer in de zetel om fotootjes te sorteren en up te loaden.
Image

Image


Rond 7u gaan we dan op verkenning richting het centrum. Het is een zomerse vrijdagavond en in de binnenstad heerst een gezellige drukte met heel wat jonge mensen die flaneren langs de rivier en duidelijk aan het genieten zijn van de start van het weekend.
Image

Image

Image

Image

Image


We gaan op zoek naar iets om te eten en vinden al vlug het restaurant dat ons was aangeraden in het hotel.
Image


Jammergenoeg blijkt dat gesloten. En het volgende restaurant eveneens. En zo ook elk volgend restaurant waar we gaan kijken... Tegen 8u beginnen we toch behoorlijk honger te krijgen.
Image


Uiteindelijk vinden we dan toch een gelag dat geopend is. Het is dan wel een Italiaans restaurant en ze serveren er vooral Stella pils. Maar ondertussen zijn we zo hongerig dat we niet echt kieskeurig gaan doen. Er zullen de komende dagen nog wel genoeg gelegenheden zijn om de lokale specialiteiten te proeven.
Image

Na het eten genieten we nog na op de tonen van een street band die aan de overkant van de rivier het beste van zichzelf staat te geven. Daarna slenteren we terug richting ons hotel.
Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Vandaag met het late vertrek en de grensovergang slechts 145km gereden.

Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply