Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by diskeletlietje »

laouen wrote:
F M wrote: Ja, die muren smaken inderdaad naar zout :lol:
E????kes! Gij hebt daar aan staan lekken ofwa :sick: :blink:
naar het schijnt is daar een galerij die nu vol lege tequila flessen en citroenschillen ligt :lipsrsealed2:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by Blackbert »

laouen wrote:
F M wrote: Ja, die muren smaken inderdaad naar zout :lol:
E????kes! Gij hebt daar aan staan lekken ofwa :sick: :blink:
Daarmee dat dat daar allemaal zo'n glans heeft ... :whistling:
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by F M »

laouen wrote:
F M wrote: Ja, die muren smaken inderdaad naar zout :lol:
E????kes! Gij hebt daar aan staan lekken ofwa :sick: :blink:
Hoe ? Gij niet ? :w00t:
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by F M »

En doedis voort met het verslag.

Maar ik denk dat bij de volgende stop helemaal niks meer te lachen valt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote:Maar ik denk dat bij de volgende stop helemaal niks meer te lachen valt.
Eerst een weekendje in Krakow. Daar zit ook al wel een en ander bij waar niet echt mee te lachen valt. Maar inderdaad op Maandag zal er helemaal niks meer te lachen vallen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Nog even een overzichtje van de route die we gisteren genomen hebben. Zakopane naar Krakow via Wieliczka. Slechts 140km.
Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Op ons AirBNB appartementje hebben we enkele flyers gevonden die gratis geleide wandelingen adverteerden. Dat lijkt ons wel leuk om de stad wat te leren kennen. We kiezen voor de rondleiding door het Joodse kwartier die eindigt aan de overkant van de Wisla in het Schindler museum. Maar dat is voor deze namiddag. Eerst zelf nog op verkenningstocht.

Wanneer we vertrekken richting centrum, overigens maar een klein kwartiertje te voet langs de oevers van de Wisla, kunnen we nog genieten van een blauwe hemel met wat verspreide bewolking. Maar de voorspellingen voor de rest van de dag zijn niet zo rooskleurig.
Image

Image

Onze eerste stop is aan Wawel castle, de historische zetel van de Poolse koningen.
Image

Het kasteel zelf is enorm en ligt boven op een heuvel in een bocht van de Wisla met een dominant overzicht over de stad. Aan de ingang kan je (relatief dure) tickets kopen, maar dat is erg lang aanschuiven en het aantal tickets dat per uur verkocht wordt is beperkt. Uiteraard lopen er ook enkele "fixers" rond die je sneller tickets kunnen bezorgen of zelfs wanneer het uur officieel al is uitverkocht nog een toegangsbewijsje kunnen opduiken. Maar eigenlijk heb je dat allemaal niet nodig. Het domein van het kasteel en ook de kathedraal die binnen de muren ligt zijn gewoon gratis toegankelijk. Een ticket geeft je enkel extra toegang tot enkele binnenruimtes en museumruimtes. Niet echt de moeite imho, er is massa's te zien op de binnenpleintjes en in de kathedraal.
Image

Terwijl we rond het kasteel wandelen trekken de eerste onweerswolken Krakow binnen.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Het stikt in elk geval van de toeristen op Wawel hill.
Image

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de festiviteiten die dit weekend gepland zijn. Het is 21 juni, de langste dag van het jaar. In het centrum zijn er het hele weekend optredens gepland, rond het kasteel is een soort middeleeuws markt georganiseerd, compleet met role playing figuranten en vanavond wordt de dag afgesloten met een vuurwerkspektakel.
Image

Image

Image

Image

Image

Na Wawel castle trekken we de stad in. Waar er uiteraard meer dan voldoende toeristische attracties zijn.
Image

Zo zijn de grote markt en de lakenhallen behoorlijk impressionant.
Image

Image

Image

Image

Image

Aan de grote markt vertrekken ook rondritten in traditionele koetsen. Het ziet er allemaal erg mooi en romantisch uit, maar er komt toch ook een beetje misleidende reclame aan te pas. De rij koetsen waar de toeristen passeren worden bemand, of moet ik zeggen "bevrouwd" door mooi uitgedoste knappe vrouwen. En wanneer zij dan een ritje verkocht krijgen aan nietsvermoedende toeristen wordt er steevast een oude lelijke vent bij gehaald om de teugels in handen te nemen. Maar het levert toch leuke plaatjes op.
Image

Bij nogmaals een regenbui gaan we schiuilen op het terras van een restaurant op de markt. Het is toch tijd geworden om even te lunchen. Toevallig komen we aan een tafel terecht naast een Belgische vader en zoon die samen op citytrip zijn in Krakow. Zij delen alvast hun ervaringen van de bezoeken aan Auschwitz en het Schindler museum. Voor ons moet dat nog komen.

Na de lunch duiken we toch even een van de toeristenshops in voor een goedkope paraplu. Dat zal ons zeker nog van pas komen. Daarna lopen we nog tot aan de andere kant van het historische centrum.
Image

Image

Image

Deze poort zou een pelgrimsoord zijn voor hindu's. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de styling van de afbeelding van St. Florian hierboven en met de naam van de poort: Brama Florianska. Daarnaast is Krakow ook 1 van de 7 steden ter wereld waar Shiva een steen heeft achtergelaten die de stad bescherming biedt en er een spiritueel centrum van maakt. De andere steden zijn (waarschijnlijk niet toevallig) Rome, Mecca, Delhi, Delphi, Jerusalem en Velehrad.

Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

De geleide wandeling begint aan de kathedraal op de grote markt. We zijn eigenlijk wat vroeg, maar onze gids Ania staat al klaar. Ondertussen kunnen we onze gloednieuwe paraplu al volop gebruiken, het begint stevig te gieten.

Zoals al vermeld brengt de rondleiding ons door het Joodse kwartier van Krakow. Ania vertelt ons over de geschiedenis van joden in de stad en in Polen en het gaat uiteraard veel over de periode vlak voor en tijdens de oorlog.Image

Image

Image

Filmfanaten herkennen deze locatie misschien uit een Spielberg verfilming.
Image

Naast de gratis rondleiding kan je trouwens ook de luie rondleiding volgen.
Image

De Joodse wijk Kazimierz was oorspronkelijk een apart stadje, vlakbij Krakow. Maar door de uitbreiding van Krakow is het volledig opgeslorpt in de stad. In 1941 zijn de Joden allemaal gedwongen te verhuizen naar het ghetto in Krakow, zodat duitse officieren en ambtenaren in de mooie huizen konden trekken. Onze laatste tussenstop is het centrale plein van het ghetto. Van hieruit zijn duizenden joden gedeporteerd naar de concentratie- en vernietigingskampen. De lege stoelen die nu op het plein staan stellen de stoelen en bureaus voor van de ambtenaren die moesten beslissen wie naar waar werd afgevoerd.
Image

Image

De rondleiding eindigt aan de fabriek van Schindler, waar nu een museum is van gemaakt. We kunnen nog verder gaan met de rondleiding in het museum zelf, maar dat is betalend. Het is best een goede gids, dus dat lijkt ons ook wel interessant.
Image

Image

Het museum zelf is behoorlijk interessant, met heel wat informatie over het leven in Krakow tijdens de oorlog, niet enkel over het fabriek en Oskar Schindler. Elke kamer vertelt het verhaal van verschillende maatregelen die genomen zijn door de duitsers tegen de bevolking van Krakow. Niet enkel tegen de joden, maar zowat iedereen die niet paste in de nazi-idealen of niet wilde meewerken. en dit vanaf de invasie in 1939 tot en voorbij het einde van de oorlog in 1945.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Slechts een klein gedeelte van het museum is aan Schindler zelf opgedragen. Ondanks het feit dat zijn rol en motieven discutabel waren spreken de cijfers wel voor zich: van de 68000 joden die voor de oorlog in Krakow woonden zouden er maar 4000 de oorlog overleven. 1200 daarvan zijn gered door voor Oskar Schindler in zijn fabriek te werken.
Image

Image

Image

Image

Op deze kaart hield Schindler nauwgezet de troepenbeweging bij tijdens de oorlog. Hij had dus al zeer vlug door dat de nazi's de russische opmars in het oosten niet zouden kunnen tegenhouden. Door een SS commandant om te kopen kreeg hij de toestemming zijn fabriek inclusief de werkers naar zijn geboorteland Tsjechi? te verhuizen. Dat is zijn redding geweest, ook tijdens de repressie na de nederlaag van de nazi's, maar uiteraard ook de redding van de joden die voor hem werkten.
Image

Rond 6u staan we weer buiten en moeten we toch even bekomen van de impressies. Dus wandelen we op het gemak terug richting het appartement.
Image

Image

Image

Image

Image

De tocht terug lijkt wel eindeloos. We volgen de rivier en merken dat er al heel wat voorbereidingen aan de gang zijn voor het vuurwerk vanavond. Volgens onze gids Ania belooft het een impressionant spektakel te worden, dus we besluiten om zeker te komen kijken.
Image

Image

Image

We springen nog even binnen in de winkel voor wat ingredi?nten voor het avondeten zodat we rond half elf helemaal klaar zijn voor de show. We vinden een mooi plekje langs de over.
Image

Image

Image

Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by laouen »

duibhce Kaelann wrote: Het museum zelf is behoorlijk interessant, met heel wat informatie over het leven in Krakow tijdens de oorlog, niet enkel over het fabriek en Oskar Schindler. Elke kamer vertelt het verhaal van verschillende maatregelen die genomen zijn door de duitsers tegen de bevolking van Krakow. Niet enkel tegen de joden, maar zowat iedereen die niet paste in de nazi-idealen of niet wilde meewerken. en dit vanaf de invasie in 1939 tot en voorbij het einde van de oorlog in 1945.

Image
Over die vloer is heel wat te doen geweest. Zulke tegels zou je ten tijde van de nazi's nooit gezien hebben want over een swastika lopen was de puurste heiligschennis. De curator van het museum heeft echter doorgezet en de vloer behouden om de bezoekers een indruk te geven van hoe overweldigend de invasie en de repressie van de nazi's was. De vloer mist in elk geval z'n doel absoluut niet.


duibhce Kaelann wrote: Slechts een klein gedeelte van het museum is aan Schindler zelf opgedragen. Ondanks het feit dat zijn rol en motieven discutabel waren spreken de cijfers wel voor zich: van de 68000 joden die voor de oorlog in Krakow woonden zouden er maar 4000 de oorlog overleven. 1200 daarvan zijn gered door voor Oskar Schindler in zijn fabriek te werken.

Op deze kaart hield Schindler nauwgezet de troepenbeweging bij tijdens de oorlog. Hij had dus al zeer vlug door dat de nazi's de russische opmars in het oosten niet zouden kunnen tegenhouden. Door een SS commandant om te kopen kreeg hij de toestemming zijn fabriek inclusief de werkers naar zijn geboorteland Tsjechi? te verhuizen. Dat is zijn redding geweest, ook tijdens de repressie na de nederlaag van de nazi's, maar uiteraard ook de redding van de joden die voor hem werkten.

Je vergeet er nog bij te vermelden dat Schindler het geld bijeen gekregen heeft van zijn werknemers. Zij hebben eigenlijk die commandant betaald. En ook nog jaren na de oorlog, toen Schindler al lang naar Argentini? gevlucht was, bleven ze hem onderhouden uit dank. Schindler was vooral een opportunist die z'n eigen hagje wou redden. Toevallig heeft hij daarbij een groot deel van de joodse populatie in Krakow gered. Het andere eind van collateral damage, zeg maar.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Zondag, rustdag. Althans bij gebrek aan een Jos.
Na twee weken onderweg en een uitgeregende dag gisteren met heel wat wandelkilometers doen we het vandaag lekker rustig. Zelfs het zonnetje slaagt er niet in om ons buiten te krijgen voor meer dan wat inkopen. We profiteren er wel van om een heerlijke brunch te prepareren.
Image

Verder vandaag dus erg weinig interessants te melden.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Na een weekendje in Krakow staat er vandaag wat geschiedenis op de planning, en niet meteen van de mooiste. Auschwitz ligt op een uurtje rijden van centrum Krakow. Van de 3 kampen zijn er 2 toegankelijk voor het publiek: Auschwitz I en Auschwitz II (Birkenau). Beide kampen zijn vrij toegankelijk, maar je kan ook een begeleid bezoek boeken met een gids. Iets wat zeker aan te raden is. Bovendien is Auschwitz I pas vanaf 15u toegankelijk zonder gids.
Wij hebben het begeleide bezoek van 13u geboekt, dus hebben we nog wat tijd om eerst een omwegje te maken. Iets ten noorden van Krakow bevindt zich namelijk de Bledow woestijn, ook wel eens de Poolse Sahara genoemd. Hier treinde Rommel zijn Afrika-korps voor ze naar Noord-Afrika trokken, dus waren onze verwachtingen wel redelijk hoog. Het blijkt uiteindelijk toch een beetje kleiner uit te vallen dan verwacht. Op de foto's zie je ??n van de twee ongeveer even grote delen van de "woestijn".
Image

Image

Image

Image

We arriveren in Auschwitz tegen de middag en maken van de gelegenheid gebruik om vlug een broodje te eten. Het is erg druk en het is ook meteen duidelijk waarom je best goed op voorhand een bezoek boekt. Tientallen toeristen worden weggestuurd in Auschwitz I met de instructie dat ze na 15u nog eens kunnen proberen en misschien best eerst Birkenau gaan bezoeken.

De gids doet haar verhaal heel erg rauw en direct. Ik kan me voorstellen dat het erg onaangenaam moet zijn om deze rondleiding te volgen als je toevallig de Duitse nationaliteit hebt. Er wordt in elk geval op geen enkel van de gruwelijke details bespaard.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Van over heel Europa werden ongewenste bevolkingsgroepen naar hier gedeporteerd. Het goed uitgebouwde spoorwegennet en de kruising van belangrijke lijnen vlakbij maakte het allemaal een behoorlijk effici?nte aangelegenheid.
Image

Image

Image

Naast een hoop gruwelijke foto's liggen er ook hele bergen blikken Zyklon B, brillen, schoenen, reiskoffers en menselijk haar uitgestald.
Image

Image

Image

Image

Image

De gids legt ook het doel van de tatoeages uit. Eerst werden gevangenen ge?dentificeerd door foto's, zodat ze herkend konden worden moesten ze ontsnappen. Maar door de uitputting en ontbering veranderde het uiterlijk van de gevangenen zo vlug dat de foto's al snel nutteloos waren. De tatoeages waren daarvoor wederom een erg effici?nte oplossing.
Image

De types gevangenen werden onderscheiden door emblemen die op hun uniform werden genaaid. Niet alleen Joden, maar ook Roma, Jehova, homo's, Russische krijgsgevangenen, politieke gevangenen en ook ordinaire criminelen.
Image

Er werd in Auschwitz zorgvuldig bijgehouden welke mensen er gevangen zaten. Wel enkel maar van de werkgevangenen. Voor de slachtoffers die meteen na aankomst direct richting gaskamers werden gebracht was dat te veel moeite.
Image

De laatste barak die we bezoeken in dit kamp, dat oorspronkelijk een legerkazerne was, is de "rechtbank". Hier werden vooral Poolse tegenstanders van de Nazi's berecht in een proces dat de volle minuut duurde, waarna ze naast het gebouw tegen de muur werden gezet.
Image

Image

Wanneer iemand een ontsnappingspoging ondernam of gewoon wanneer de Nazi's een voorbeeld wilden stellen werd de galg voor het keukengebouw gebruikt.
Image

Na zijn proces werd de kampcommandant in 1946 in het kamp zelf terechtgesteld. De galg staat er ook nog steeds.
Image

De rondleiding in Auschwitz I eindigt aan de gaskamers. Deze werden als eerste gebruikt, maar werden al vlug te klein en te traag voor de volumes die de Nazi's voor ogen hadden. Daarom werd er uitgebreid naar Auschwitz II Birkenau, dat oorspronkelijk eigenlijk bedoeld was als werkkamp voor Russische oorlogsgevangenen. De gaskamers in Birkenau zijn volledig vernietigd, dus zijn dit de enige waar je nog een idee kan krijgen van hoe alles in zijn werk ging.
Image

Image

Het crematorium was gewoon met een deur gescheiden van de gaskamer. Alles voor de effici?ntie, weet je wel.
Image

Image

Na een korte pauze nemen we met de gids de gratis bus naar Auschwitz II Birkenau. De gebouwen van dit kamp zijn het meest iconisch omdat ze het vaakst gebruikt zijn in films en documentaires. De enorme schaal van het hele complex is moeilijk te bevatten.
Image

Image

Image

Image

Image

Het laatste wat je zag wanneer je arriveerde. Tenzij je het "geluk" had dat je mocht werken, dan kon je over het algemeen nog enkele weken langer overleven. Nog langer als je in de gaskamers of crematoria te werk werd gesteld, want dat deden de Nazi's uiteraard niet zelf. Je moest er wel het ondenkbare voor over hebben.
Image

Image

Voorbij de sporen, aan het andere einde van het concentratiekamp schieten enkel nog 2 hopen stenen over van de gaskamers en crematoria. Toen de gebouwen er nog stonden moeten ze een constante herinnering geweest zijn voor de gevangenen over waar ze uiteindelijk zouden terecht komen.

Nu worden de ru?nes geflankeerd door een monument met een tekst in all talen van de gevangenen die in het kamp hebben gezeten, en Engels, voor de toeristen. De tekst waarschuwt dat de wreedheden die hier zijn gebeurt nooit mogen worden vergeten. Recentere gebeurtenissen, zelfs in Europa, hebben ondertussen aangetoond dat we het misschien nog niet vergeten zijn, maar dat we er in elk geval erg weinig uit hebben geleerd.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De gids leidt ons nog een van de barakken in en toont ons daar hoe onrespectvol sommige toeristen hier wel niet zijn. De muren staan er vol met gekraste namen, achtergelaten door toeristen. Genre "John uit Chicago was hier in 2003". Buiten staan andere toeristen lachende selfies te nemen van de wachttorens en het gebouw aan de ingang. Wat was dat ook alweer over nooit vergeten?
Image

Image

Image

De rondleiding wordt rond 17u afgerond en we hebben toch even tijd nodig om alles te laten bezinken. We rijden in stilte verder door naar Bielsko-Biala, waar we op zoek gaan naar een kampeerplek. Van hieruit zal het in min of meer rechte lijn huiswaarts gaan.
Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

De rit van vandaag was kort, de tocht wat langer.
Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote:De gids leidt ons nog een van de barakken in en toont ons daar hoe onrespectvol sommige toeristen hier wel niet zijn. De muren staan er vol met gekraste namen, achtergelaten door toeristen. Genre "John uit Chicago was hier in 2003". Buiten staan andere toeristen lachende selfies te nemen van de wachttorens en het gebouw aan de ingang. Wat was dat ook alweer over nooit vergeten?
Toen ik er was, vroeg een toerist waarom de gaskamers niet opnieuw opgebouwd werden... :roll:

Ik vond Birkenau indrukwekkender. Je krijgt daar een betere indruk van de dimensie, van het genadeloze doel van het kamp. Auschwitz I heeft nog altijd het uitzicht van een kazerne, waardoor de verschrikkingen minder evident lijken.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by den Bullet »

F M wrote: Toen ik er was, vroeg een toerist waarom de gaskamers niet opnieuw opgebouwd werden... :roll:

Ik vond Birkenau indrukwekkender. Je krijgt daar een betere indruk van de dimensie, van het genadeloze doel van het kamp. Auschwitz I heeft nog altijd het uitzicht van een kazerne, waardoor de verschrikkingen minder evident lijken.
:stupid:

En zelfs een tweede bezoek, twee jaar na 't eerste) kruipt zwaar in de kleren ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Birkenau is inderdaad indrukwekkender. Maar niet vergeten dat ook Birkenau oorspronkelijk niet als uitroeiingskamp was gebouwd, maar als werkkamp voor Russische POW's. De nazi's zijn er achteraf wel goed in geslaagd om er een echte dodenfabriek van te maken. De stenen barakken stonden er al voor de Russen, de houten barakken (waar amper nog iets van overbljift) zijn prefab en aangevoerd via de trein uit Duitsland. Het is allemaal behoorlijk industrieel aangepakt, met de nadruk op effici?ntie, cijfers, KPI's en omzet. De nazi's hielden zich voornamelijk bezig met administratie en lieten een groot deel van het "vuile werk" (inclusief beveiliging) over aan gevangenen. Voor de Nazi's was er weinig verschil in aanpak met bijvoorbeeld het industrieel verpakken van blikerwten. In moderne termen zou het voor hen gewoon een kwestie van een excelletje en wat powerpoint slides geweest zijn. Er werd volledig abstractie gemaakt van de waarde van een mensenleven, of zelfs van meer dan een miljoen mensenlevens.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by laouen »

F M wrote: Ik vond Birkenau indrukwekkender. Je krijgt daar een betere indruk van de dimensie, van het genadeloze doel van het kamp. Auschwitz I heeft nog altijd het uitzicht van een kazerne, waardoor de verschrikkingen minder evident lijken.
idd, de schaal van heel dat kamp en wat daar gebeurd is, is gewoon niet te bevatten :confused: Ik kon er echt met mijn verstand niet bij. Doorgaans ben ik de fotograaf van dienst als we wat bezoeken, maar deze keer kon ik het echt niet.

Anderen hadden het daar duidelijk minder lastig mee. In Auschwitz 1 zijn een paar barakken waar gevraagd wordt om geen foto's te nemen. Het gaat dan om die kamers waar menselijke resten getoond worden zoals de berg haar.
Uiteraard zijn er ook daar toeristen die het niet laten kunnen en stiekem toch een fotootje nemen met de smartphone. Zielig gewoon.

Maar wat me ook tegen de borst stootte was die bende jonge israelis die met wapperende vlag door Birkenau huppelden. Dat hoeft voor mij dan ook weer niet.
En dan was er nog die school sefardische joodse jongens die op hun knie?n al zingend de hele spoorlijn van aan de poort tot aan de ru?nes van het crematorium afwerkten... Impressionant aan de ene kant, een brug te ver aan de andere...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Zoals vermeld gaat het vanuit Bielsko Biala in min of meer rechte lijn naar huis, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat we er al zijn. We hebben nog behoorlijk wat kilometers te gaan. Gisteren in Auschwitz was het behoorlijk zonnig, 's avonds al wat meer bewolkt. Vanochtend staan we weer op onder een behoorlijk grijs en dik wolkendek. We zijn de camping maar amper afgereden als het al begint te druppelen. Dus na een kleine pas overgestoken te hebben voor een kort stukje Slovakije stoppen we in een lokale bakkerij voor een heerlijk ontbijtje.
Image

Van daaruit is het maar een boogscheut naar de Tsjechische grens en dan in min of meer rechte lijn westwaarts door het land. De lucht is nog dreigend, maar ondertussen is het wel weer gestopt met regenen. We zien in de verte zelfs wat blauwe gaten in het wolkendek. En gelukkig is dat precies de richting die we uit moeten.
Image

En het wordt alleen maar beter.
Image

Achter ons:
Image

Voor ons:
Image

We moeten uiteindelijk even zoeken naar een camping maar vinden een mooi plekje in Sec, naast het meer. De receptie van de camping is volledig verlaten, maar in het restaurantje ernaast zit wel wat volk. Er mag hier duidelijk nog gerookt worden in restaurants, of er wordt alleszins niet naar gekeken. We krijgen te horen dat we een plekje mogen uitzoeken, er is verder niemand. Afrekenen kan morgenochtend aan de receptie.
Image

Na ons arriveert er nog een koppeltje met de auto. Een jonge Duitser met zijn Tsjechische vriendinnetje. Verder geen enkele andere tent te bespeuren in deze mooie omgeving.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

Al bij al een leuk ritje dus. En een mooie 360km.
Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Terra's in de Tatra's (en Karpaten)

Post by duibhce Kaelann »

De volgende ochtend staan we met goede moed klaar om te vertrekken. Maar het lijkt er al vlug op dat dat niet zal lukken zonder op z'n minst een klein beetje drama. Al bij de eerste meter rijden merk ik dat er iets mis is met de motor. De motor stuurt zeer slecht en ik voel elke oneffenheid in het gras. Verdict: platte band. Het sleutelgerief zal dus weer dienst moeten doen. Het maakt wel meteen een deuk in ons plan om vandaag lekker wat kilometers te malen.
Image

Image

Image

Image

Ondertussen komen er wel weer erg donkere wolken aandrijven.
Image

Jammergenoeg blijkt de vervangende binnenband ook niet op druk te blijven. Mogelijk zat er al een gaatje in, mogelijk is het erin gekomen bij het terug monteren van de band op de velg. In elk geval moet het hele werkje overnieuw gebeuren. En deze keer hebben we geen reserve binnenband meer, dus moet er geplakt worden. Dat kost nog wat extra tijd terwijl het op elk moment kan beginnen regenen.
De plakker lijkt uiteindelijk toch goed te houden en dus wordt de binnenband deze keer met de nodige omzichtigheid geinstalleerd.
Image

Image

Image

Uiteindelijk houden we het zelfs zo goed als volledig droog, met slechts enkele verdwaalde druppels. We kunnen onze route westwaarts door het Tsjechische platteland dus verderzetten. Het voelt de hele tijd alsof we continue bovenop een hoge heuvelrug door het landschap cruisen. De uitzichten zijn in elk geval langs alle kanten ronduit fantastisch. Het is erg leuk rijden zo.
Image

Image

Voor de lunch houden we halt aan het kasteel van Kacov. Ooit moet het een belangrijke plek geweest zijn, maar nu zien de verschillende vleugels van het kasteel er behoorlijk verloederd uit. Het houdt de locals wel niet tegen om er trouwfeesten te organiseren. Terwijl wij onze hartige gebakjes uit de Lidl zitten te verorberen verlaten de gasten druppelsgewijs de locatie na wat duidelijk een zware nacht is geweest.
Image

Verderop worden de uitzichten er alleen maar nog beter op.
Image

Image

Image

Het is echt genieten.
Image

Image

Het gaat wel vlot vooruit en uiteindelijk besluiten we de dag op een camping aan een stuwmeertje niet ver van Plesnice. We hebben dus toch nog een relatief mooie afstand kunnen afleggen ondanks de vertraging door de lekke band. Want we zitten ondertussen op een boogscheut van de Duitse grens.
Image

Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply