Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 03 Feb 2019 14:38 .......
Een eind verder passeerden we deze rots. Het onderschrift bij het merkwaardige portret was "Les chasseurs du Mt Charvin".
Wie het weet mag het zeggen !
Image
:arrow: :arrow: Ik ga het zeggen, Walter :!:

Naar het schijnt maken er velen elke winter een wandelingske om te zien of de sneeuw al dik ligt tot aan zijn moustache :ugeek: :grin:

Met de beste dank trouwens mij met dees en uw Voze Gezen-verslagske hier nog maaris een halfuurke hebt laten zitten :drif: :drif: :drif:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Koeno »

Koeno wrote: 03 Feb 2019 16:41 Ok, ok 't is goed. ge moogt zoiets nog eens organiseren en mij dan meenemen.
Ge hebt mij overtuigd... :D
:peepwall:
Awel? hoe zit het?
Ondertussen heb ik zelfs al offroad initiaties gehad ;)
Dus kan ik bijna volgen als jullie het traag doen :pillepalle:

Zo'n reis wil ik dus echt nog eens maken he...
Als de vrouw het toestaat (en wss de kindjes dus wat ouder zijn)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Blackbert »

Awel, als we in september (2021) weer buiten mogen komen zonder al die rotzooi, wie weet ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by F M »

Muug wrote: 03 Feb 2019 14:22 Col du Collet is een tof klein colletje, bereikbaar via een toffe medium-kleine asfaltweg, met lekker veel haarspeldbochten, midden in een bos. Dus bij zonnig weer nogal veel zwarte schaduwplekken. Goed op je eigen kant blijven is dus aangewezen. Boven op de col aangekomen stond er een groot plakkaat met daarop nogal geheimzinnige taal : geen handel drijven, geen lawaai maken, de serene stilte van de site respecteren, stapvoets rijden en zo meer. We waren vrij curieus kan ik u zeggen.

Maar dan begin je af te dalen en voor je het weet rij je een weidse vallei binnen, en arriveer je aan een megagrote parking met daarop een uitzichtpunt en een hele hoop documentatieborden. Col des Glières alstublieft. Onze eerste "onverharde" pas van deze reis.

Hier een sluis naar een andere dimensie :
Image
(pssst, da's dus het Memoire du Maquis te Glières, hier zijn in WO2 (natuurlijk) mottige dingen gebeurd die best niet vergeten worden : http://fr.wikipedia.org/wiki/Maquis_des_Gli%C3%A8res. De vallei is dus een eerbetoon aan de slachtoffers van toen, wat meteen ook het bord verklaart waarop men verzoekt om de serene stilte niet te verbreken)

Hier een zicht op de piste, langswaar bordjes staan opgesteld met weetjes over hetgeen in die triste periode is gebeurd. Veel wandelaars hier, dus geen stoere dingen doen.
Zicht naar rechts (van waar wij kwamen)
Image

Zicht naar links (waar we naar toe moeten):
Image

Daarna reden we luchtig verder, langs een subliem strak afdalingkje met nijdige speldjes en hobbelig asfalt. En een paar verschoten paarden in de binnenbocht ook nog, juist...
Héhé, nu Muug me naar dit verslag leidde, kan ik deze post aanvullen met een filmverslagje van wat hij beschrijft 8-)


Aanvulling: van die verplichte stilte trekken ze zich ook niet altijd veel aan. Dit jaar trok de Tour de France weer over deze col. Dat was die waar Wout Van Aert zich naar de 3e plaats spurtte in een bergetappe.
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Jopet »

Prachtig verslag, sommige cols heb ik ook al gedaan maar dan op de gewone (simpelere) manier via de gewone wegen, en ja ik heb wel nog foto's van de Bonette ;-)
Natuurlijk zie je zo veel dingen die wij niet zien, maar ik hou niet zo van dat onverhard en slaap al zeker niet graag in een tentje (van mijn legerdienst geleden :shock: ), zou het dan liever doen zoals diene enen met zijn pick-up met mobile home accessoire.

Dus nogmaals prachtig verslag!!! :thumbsup:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Merci Jopet :thumbsup:
In een ander leven zou ik daar wel mijn beroep van gemaakt kunnen hebben :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Blackbert wrote: 15 Dec 2020 13:05 Awel, als we in september (2021) weer buiten mogen komen zonder al die rotzooi, wie weet ...
BlackBert en Koeno: 't staat genoteerd. Balleke is hier thuis ook al opgeworpen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Blackbert »

Muug wrote: 18 Dec 2020 09:15
Blackbert wrote: 15 Dec 2020 13:05 Awel, als we in september (2021) weer buiten mogen komen zonder al die rotzooi, wie weet ...
BlackBert en Koeno: 't staat genoteerd. Balleke is hier thuis ook al opgeworpen.
Wegens niet zo onverwachte omstandigheden is er nog een jaarke bijgekomen.

Eerste keer die pistes was met Trooper, in 2010 denk ik. Er staat hier ook nog ergens een verhaaltje over.
Toen was de Assietta verboden terrein op woensdag en voor de rest doet u maar.
Sinds 2013 is de Maira-Stura voor een deel dus een no go in 't weekend en op feestdagen, van 9 tot 18u en 's nachts.
https://alpenrouten.de/Preit-Colle-del_point396.html Nog ne keer zoeken of dat nog klopt.
Sinds vorig jaar is de LGKS weer wat onderhouden en bijgevolg zijn er regeltjes. En een verplichte bijdrage en registratie.
https://www.altaviadelsale.com/eng/#inline-auto984
Wat en hoe op Monte Jafferau moet ook nog eens bestudeerd worden. Ik zou wel eindelijk eens door die tunnel willen rijden.

Anyways, alles op een vlotte manier aan elkaar kunnen breien wordt steeds meer werk...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Blackbert wrote: 21 Jun 2022 14:40 Sinds vorig jaar is de LGKS weer wat onderhouden en bijgevolg zijn er regeltjes. En een verplichte bijdrage en registratie.
https://www.altaviadelsale.com/eng/#inline-auto984
Wat en hoe op Monte Jafferau moet ook nog eens bestudeerd worden. Ik zou wel eindelijk eens door die tunnel willen rijden.

Anyways, alles op een vlotte manier aan elkaar kunnen breien wordt steeds meer werk...
:shock:
Hoe hebt ge dat gevonden?!
Dat moeten we efkes goed lezen. Millegrijs.

edit: ik stel voor om hier verder te doen: viewtopic.php?t=6770

Post Reply