Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Dag5:
Varaita Maira
Colle Sampeire
Maira Stura
Colle Preit en Colle Esischie
col de la Lombarde

Bij het omhoog rijden vanaf ons hotelleke richting Varaita Maira komt Blackbert stoer aangereden:
Image

Vervolgens doet hij stoer verder:
Image

Om dan op zijn stoerst te eindigen !
Image
Gelukkig is er eigenlijk niks aan de hand. Opstaan, rechtzetten, wat aarde afkloppen en voort richting koeien.

Image

Moto beetje opzij gezet voor de beestjes.
Image

Image

Hoe klein is de mens!
Image

We zijn echt wel een stofje op deze aardbol ! Vind Bert!
Image

Viva Panda ! Het schetst mooi de relativiteit van ons avontuur.
Image

Vet tongzoenen!
Image

Zoveel schoonheid, een mens wordt er stillekes van:
Image

Het wegje waar je niet in mag gaan, maar wel uit moogt komen?
Image

In Elva nemen we de SP104. Ik ben niet katholiek, maar ik kan die madam hier wel appriciëren want de voeten van de "vangrail" waren doorgeroest. Eigenlijk is deze weg enkel voor plaatselijk verkeer, maar daar is het toch wel druk voor!
Image

Image

Lekker etentje, kleine snack, bediend door mooie jonge vrouw die niks anders dan Italiaans sprak, maar die tenminste traag sprak en goed articuleerde. Toppie!
Image

Wegens geen toegang tot de Colle delle Preit tussen 9 en 17u (afin, eigenlijk 18u, maar de Italianen kunnen niet zo goed Italiaans lezen...) en omdat we daar al om half drie stonden, hebben we getracht om via een andere col over de bergen tot in FR te geraken. Via Vivière. Zeer de moeite waard om eens tot daar te rijden en om ginder te gaan wandelen. Maar de weg verloor onderweg zijn asfalt, en nadien werd de weg ook nog een pad.... Balen voor Bert.
Image
Dan maar wat gerust en gerookt. Daarna eten en brandstof ingeslagen.

Om 17u reden we het eerste verbodsbord voorbij! Om een nieuw te ontdekken waarop men sprak van een verbod tot 18u :skull: Dan maar wat gegeten en gedronken. Best handig als je alles zelf mee hebt.
Image
Last edited by Muug on 16 Dec 2020 09:02, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Dag 5 nog steeds, Colle delle Preit dus nu, groots, echt de moeite om te wachten. We zijn vertrokken om 18u en volgens dat koninklijk besluit was verkeer tussen 21u en 6u sowieso verboden. We hadden drie uur om die col te doen... En de donkere wolken kwamen nader ...

Image

Zoek Bert !
Image

We hebben uiteindelijk 50 minuten gedaan over deze col, met wat gedonder rond onze oren wat maakt dat we niet te lang bleven. In het doorrijden van de vallei richting route nationale zijn we nog eens in onze gore-tex mogen springen en toen we de weg bereikten waren we verzopen kiekens.
Dan - na studie van de diverse kaarten van Bert - via colle Lombarde naar Isola 2000 gereden in FR. 't was daarboven ijskoud en het schemerde al , dus ik heb daar geen foto's genomen. Bert wel.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

ah
hier is een foto van de col de Lombarde, van Blackbert:
Image

Image

Freezing cold ginder, door de hoogte, het gebrek aan zon en een doorweekt motorpakje dat door de wind een gevoelsmatige temperatuur van min tien had of zo :| In Isola 2000 dan in "Le Vieux Chalet" een chambre d'hôte genomen, één groot tweepersoonsbed voor twee venten. Moet kunnen. Als elk op zijn helft blijft. :grin: Toffe gezellige café/resto eronder met een verdomd knappe uitbaatster! :smitten: Maar daarvoor waren we niet gekomen natuurlijk.
Last edited by Muug on 16 Dec 2020 09:03, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Allez hop, dag 5 was eindelijk ten einde. Een verdomd druk maar zalig dagje ! En het werd nog beter... :thumbsup:

Dag6:
col de la Moutière
col du Parpaillon
col de la Cloche
col de Valbelle
(col de Chérine)
col de l'Echelle

Bert had al gezegd dat we de LGKS niet gingen doen wegens te weinig tijd en wegens nog een resem cols die hij, ik of beiden nog niet gedaan hadden. Dus ging het van Isola 2000 (ijzig koud 's morgens) richting rest van de wereld.
Last edited by Muug on 16 Dec 2020 09:04, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Eerste poging van de dag was een heel mooie erg Provencaals aandoende col. (Col d'Anelle) Helaas bleek deze col 100 hoogtemeters voor het einde plots te verdubbelen in steiltegraad, en het leek er sterk op dat hij heraangelegd was met een hele hoop behoorlijk grote steenslag.

Achter Bert zie je het stuk piste waarvoor we bedankt hebben.
Image
(met excuses voor de eigenaardige tint van de foto, de camera was nog verkeerd ingesteld)

Hier sta ik met twee wandelaars die passeerden achter de bocht te kijken hoe het zit met het vervolg van de piste. Zoals steeds geeft de foto geen goede weergave van de steilte van de piste, de losheid ervan, ...
Image

Dus zijn we maar terug naar beneden gekeerd, richting Parc National du Mercantour. Daar hebben we dan een lekker hapje genuttigd, waar Bert zijn skills als broodonthoofder toonde.

Image

"Ginder boven is col de la Bonette, wij gaan daar off-road naar toe", wijst Bert
Image

Maar éérst de Parpaillon.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Naar de Parpaillon rijden betekent een lange vallei doorrijden, waarbij je langzaam maar gestaag stijgt. Het is een behoorlijk populaire col, maar gelukkig viel dat wel mee vandaag, enkele quads en enkele jeeps was al wat we tegenkwamen.

Deze foto is een terugblik, we komen van ginder achter.
Image

Image

Wel verd..... schapen in de weg !
Image

Alweer een prachtige lucht:
Image

De piste was hier en daar een beetje schuin, beetje koddig om over te rijden.
Image

En dan eindelijk een klassieke foto, de tunnelingang van de Parpaillon, een tunnelke van een eeuwtje oud.
Image
Hij lijkt oneindig lang, maar 't midden ligt een pak hoger voor een beter afwatering. Je kan dus onmogelijk zien of er al iemand in de tunnel zit, en veel plaats om elkaar te passeren is er niet!

Grap van dit moment, ik weet dat we eerst de col d'Anelle gedaan hebben, en ik heb foto's van de Parpaillon, maar geen enkele meer van de la Bonette!

's avonds zijn we dan ons tent gaan opzetten op een camping in de buurt van Bardoneccia.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Dag7:
Pnte Someiller
Mnt Jafferau

Afin, dit was ons beider hoogdag. Vandaag gingen we twee cols van megaformaat doen. Maar eerst toch efkes foto's van de gekke "caravans" van die camping:

De voorkant:
Image

De achterkant:
Image

De Sommeiller dus. 27km duurt het eer je boven bent. Een fascinerende afwisseling van lange snelle stroken en uiterst nauwe "hairpins" die jeeps in twee of drie keer moeten nemen. Maanlandschap ook, vanaf een bepaalde hoogte. Bovenaan zit je dan ook aan ruim 2900 meter ! Het was er frisjes, koud zelfs, en tijdens het verorberen van een stukje sossis begon het wat te sneeuwen ! Cool 8-)

De foto's:
Image

Image

Het lag er niet altijd even goed bij:
Image

Image

Image

Image

De top voor voertuigen:
Image

En dan was het een kwestie van terugkeren naar het stadscentrum, eten, en op weg naar Mont Jafferau !

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

De Jafferau is een bergtop, maar die is ook bekend van zijn forten. Je vindt hier meerdere ruïnes van militaire forten, van in de tijd dat FR en IT nogal veel boel hadden. Da's al behoorlijk lang geleden trouwens. Het Fort van Mont Jafferau is "by far" het meest indrukwekkende dat ik al van boven op een berg gezien heb. Het was letterlijk "in" de bergtop ingebouwd. Onmogelijk te achterhalen hoeveel verdiepen in de berg zaten, maar aan ingestorte gewelven te zien waren het er minstens drie ! En bovenop het fort waren meerdere kanons geplaatst, om de valleien er mee te bestrijken. Allez, te bombarderen eigenlijk.

We hadden eigenlijk wel geluk met het weer. OK, er waren een pak wolken die ons het zicht op de wereld rondom ons benamen, maar de wolken bleven heel mooi aan één kant van de berg. 's avonds hoorden we op de camping dat het in de vallei de hele dag slecht weer was geweest.

Het begin van de klim is het moeilijkst, omdat er x aantal zeer scherpe en zeer steile haarspeldbochten doorheen het bergbos klieven. Geen plek om te stoppen, af te stappen en foto's te nemen ! Terwijl wij zo stoer bezig waren, knalde een 1190 Adventure op baanbandjes ons in volle snelheid voorbij. :stars: Duidelijk een local die zijn weg wist. Amai die gast had zijn moto onder controle.... :shock:

Image

Image

Dit was zo'n ingegraven gang, met zijkamertjes, tig meter onder het fort:
Image

Image

Daarboven is het fort. Meer kan je er niet van zien. Kikvorsperspectief weet je wel.
Image

Je kan er naar toe rijden, of wandelen. En als je gek genoeg bent is er tussen de muren ook wel plaats om je tentje op te zetten. Maar daar was het weer te slecht voor eigenlijk.

Het was enorm moeilijk om de grootheid van het fort te vatten in een foto. Ik heb net even gekeken op de satellietbeelden van Google Maps en Viamichelin.be en je ziet het fort nauwelijks.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Hier zie je mooi hoe de wolken letterlijk aan één kant van de berg blijven. Wij kwamen van ginder achter.

Image

Hier zie je een kanonschietplatform, met een gradenboog, om het kanon te kunnen richten.
Image

Deze foto, waar Bert van een hoger naar een lager deel van het for klautert, toont nog het beste de grootte van het fort aan. Ik stond zelf nog steeds minstens drie etages boven de laagste zichtbare etage.
Image

Was het weer beter geweest, dan hadden we er vast en zeker langer gebleven en meer foto's getrokken.

Na deze bezichtiging volgden we dan per moto het pad verder, met natuurlijk het idee om weer af te dalen. Dra kwamen we aan de bovenste lijn van een kabellift aan, en vandaar dook er een vervaarlijk pad behoorlijk "loodrecht" - met de nodige dubbelsteile haarspeldknikken - naar beneden. Hier was het een kwestie van recht op de pedalen staan, kont tegen of vlak boven de duozitplaats, armen quasi gestrekt en spieden naar het juiste spoor. Tegelijk afremmen in eerste op de moto en meestal ook zelfs nog bijremmen met de remmen omdat het anders te snel ging! Af en toe was het zelfs zo steil dat je de moto gewoon maar beter liet roetsjen (nog steeds motorremmend) omdat je zag dat hij 20m verder wat uitloop had...

En beneden kwamen we deze Landcruiser tegen : hij had zijn achterste remmen verbrand tijdens de afdaling....
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Dag8:
col du Mnt Cénis
col de l'Iseran
cormet d'Arêches

Na een laatste afscheid van de bestuurders van de Landcruiser zijn we doorgereden naar de camping Gran Bosco. Redelijk bekend bij off-roaders omwille van de grote speeltuin errond. Blijkt die echter langs een nationale te liggen én naast een autostrade én naast een spoorweg die 's nachts overwegend door vrachtverkeer wordt gebruikt. Het aanhoudende gezoem en gedender was grappig genoeg net genoeg monotoon om te helpen in slaap te vallen. 's nachts was er helaas zoveel licht dat je niet eens onopvallend kon piesen naast je tent. :oops: Soit, goed geslapen, hard bekeken geweest met onze twee stoffige KTM's en voort maar weer. Routine zat er goed in: om 8u opstaan en rond 10u vertrokken we dan. Als de wekker stond tenminste. Niet vandaag dus. Pas om 8.45u wakker geschoten. :mrgreen: Wekker vergeten. Dus pas tegen 10.45u van ons erf geraakt.

Col du Mnt Cénis is ene om in te kaderen. Gesteld dat het kader groot genoeg is om de stenen erin te krijgen. Amai ni, daar zijn we ferm door elkaar gerammeld geweest ! Godzijdank had ik de demping net weer twee klikjes zachter dan comfort gezet, anders waren m'n vulling eruit gerammeld. Het was echt moeilijk spoor kiezen, en geregeld liep het minst erge stuk vlak naast de toch wel diepe afgrond. Nu ja, je hebt op dat moment sowieso zo'n hyperfocus dat je enkel dat spoortje van 10cm ziet. Dat 100m diepe gat ernaast registreer je eigenlijk niet... tot je er voorbij bent. :pillepalle:

Sorry voor de vele foto's van deze col en zijn meer. :laugh3:

Bosje komt zo...
Image

Image

Hoogtevrees? Eerder duizelig van de speldbochtjes ja !
Image

Ruig
Image
Tot hier dus was er altijd wel een "spoortje" geweest waar het net iets minder denderde, maar bij deze passage was één blik genoeg: het maakte niet uit waar je reed... dus gewoon blik vooruit en gas geven met dat beestje. Centrifugaalkrachten, gyroscopische krachten en voorwaarts momentum zorgden voor de goede afloop.

Ruiger
Image

Ruigst
Image

en dan weer superlief !
Image

Toen we een Kia geparkeerd zagen wist ik het wel: het ruigste was achter de rug. :-D
Image

We arriveren aan het meer:
Image

Image

En we laten het achter ons:
Image
Last edited by Muug on 16 Dec 2020 09:07, edited 2 times in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Cormet d'Areche was een rustig ritje, ook een beetje Hobbit-bergen, daar heb ik wel wat foto's van maar geen enkele is echt de moeite. En 's avonds natuurlijk weer op een camping. En eens op een deftig uur. :laughing:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Beetje gespeeld met het fototoestel :-D

Image

Bert betrapt op een vreemd moment.
Image

Weirdo selfie
Image

mjamie
Image

ook mjamie
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Foto's en commentaar van Blackbert:

Anelle - Moutière. De eerste net buiten 't Parc National du Mercantour, de laatste de enige onverharde weg in het parc waar je mag rijden, zover ik weet. Samen het alternatief voor de Col de la Bonnette, de hoogste geasfalteerde weg in West Europa.

Top van de Bonnette linksboven.
Image

Image

Daarna 25km omlaag zoeven over perfect asfalt, op weg naar de Parpaillon, die bijna even hoog is trouwens.
't Begint idyllisch en lieflijk
Image

Image
Dan begint het echt bergop te gaan
Image

Image

Image
Schapen. Net als koeien, niet de intelligentste beesten ter wereld. Weten blijkbaar niet dat ze op de weg moeten blijven. Stampen dus de helling af, waarbij er stenen omlaag donderen een flinke schapenbout groot. :shock: Op het lager gelegen stuk had ik al een kei als een tennisbal zien 'oversteken'. Blij dat het niet die grote was die ze iets later loswerkten.
Image

Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Dag 9:
col de la Forclaz
col de l'Arpettaz
la Croix de Fer
col des Aravis
col des Glières
col du Collet
col du Mnt Sion
Col de la Faucille


Allez hop, na een frisse nacht in een lekker warme slaapzak stonden we lekker uitgerust op. En alles was zeiknat. Afin, aan de buitenkant van de tent toch. :? Ze hadden daar in die vallei lichtjes last van dauw. :shock: Gelukkig was het de laatste keer dat die tent ingepakt en gebruikt moest worden. Vanavond was ons logement "La Grenotte", we moesten er op tijd zijn voor ons avondmaal, dus veel offroadfantasiën waren er niet mogelijk. De rit noordwaarts ging bijgevolg ook grotendeels langs dezelfde weg als hetgeen we op dag 2 hadden gedaan.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Col du Pré was een hele venijnige col (voor de fietsers toch), vanuit Arêche naar boven, behoorlijk steil en kronkelig. De foto vind ik tof, maar is geheel "per ongeluk" zo geworden. Enerzijds stond mijn camera nog op "night vision" (zie de vorige grofkorrelige foto's) en anderzijds was er nog condens op mijn lens. De combinatie levert wel een prachtige nostalgische foto op:

Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Muug »

Volgende foto is aan een de Barrage de Roselend genomen. Het licht was héél speciaal, en het was verdomd moeilijk om een goeie foto te nemen. Bert heeft ook nog een hele mooie die ik nageäapt heb, maar ik laat de eer aan hem.

Image

Dinner was served richting Col de L'Arpettaz, een héél tof wegje er naar toe dat kronkelde gelijk een paling in een lavabo.

A meal with a view:
Image
(ene keer raden vanwaar de wind komt...)

Zoals u kan zien aan het gedrag van mijn disgenoot was het eten vurrukkulluk. Het waren drie stukken kersverse kisch van bij de bakker. :)
Image

Richting col de L'Arpettaz hebben we geprobeerd om aktiefoto's in haarspeldbochten van elkaar te maken, maar dat was verdomd moeilijk ! :lipsrsealed2: Ofwel was het te donker (in het bos) ofwel was de achtergrond te licht en de rijder dus te donker, ofwel kwam hij te rap aanrijden en was onze camera nog niet in de aanslag :]] Respect voor de boekskesmakers ! :thumbsup:
Image

Image


Wat verder kwamen we Metal Molly tegen. En ik maar denken dat dat een rockgroep was ! :?
Image

Een eind verder passeerden we deze rots. Het onderschrift bij het merkwaardige portret was "Les chasseurs du Mt Charvin". Wie het weet mag het zeggen !
Image

Merde toch, weeral die sikkebaard in de weg ! (was dat richting Col du Aravis????)
Image

Nog wat moois langs deze mooie piste :
Image

Image
(als ik me niet vergis zijn dit beide HDR-foto's, om zowel de aarde als de lucht mooi belicht te krijgen)(was ook wat prutsen eer het op wat leek)

De laatste 500m van deze piste waren er behoorlijk veel wandelaars. De meesten keken behoorlijk "gestoord" toen we langskwamen. Een groot verschil met Engeland en Wales waar ze je bewonderend bekijken en het leuk vinden dat je gewoon op "ralenti" voorbij rolt. Uiteindelijk hebben we dat stuk dan gewoon de motoren stilgelegd en naar beneden gebold. Met als grappig resultaat dat ze nu soms een halve meter opsprongen toen we plots achter hen opdoken met onze rammelbak :mrgreen: Mottige toeristenval trouwens, die col Du Aravis, waar honderden onnozelaars zich lopen af te vragen of ze nu een koeievacht of een schapevacht gaan kopen. :roll:

En dan, na x aantal kilometers, arriveerden we aan een vallei met zicht op La Suisse. Als ons zicht tenminste niet belemmerd was door een gigantische smogwolk. En zeggen dat we 9 dagen eerder vanaf de overkant een sublieme foto van de Witte Berg gemaakt hadden ! 8-| Toen we daar zo mentaal afscheid stonden te nemen van een toch wel zalige vakantie merkten we een kapelletje op, gericht aan "Ons Madam van de Reizigers". Die had ons toch mooi pijnloos en probleemloos door de Alpen geloodst, dus die kreeg ook een kiekje voor de neus.

Image

Onze beestjes in het gras aan La Grenotte:
Image

En met deze foto van de ondergaande zon, getrokken in de "tuin" van La Grenotte, zijn we aan het eind van dit lange fotoverhaal gekomen. (jongens, wat gaat dat geven als ik ooit eens voor langere tijd op reis ga!))
Image

Dank om het te lezen, dank voor de commentaren. Dank aan Blackbert voor de voorbereidingen, de kisches, de plaspauzes, de verbale en nonverbale communicaties, voor het vertrouwen in de mens en de machine. Dank aan de mensen die een Nikon D5100, een 18-200 VR en een polarisatiefilter hebben uitgevonden. Dank voor het thuisfront ook, om thuis te blijven en om mij te laten vertrekken. Ciao, la vita e bella ! :sweetheart:
Last edited by Muug on 16 Dec 2020 09:09, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Koeno »

Ok, ok 't is goed. ge moogt zoiets nog eens organiseren en mij dan meenemen.
Ge hebt mij overtuigd... :D

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by F M »

Dat is natuurlijk het voordeel van het asfalt verlaten. Je ziet er nog veel meer prachtige natuur.
:thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by Tom Thumper »

Fiat Panda's zijn uber cool, de eerste tekens dat je terug in de buurt van mensen komt of in de andere richting, een duidelijk teken dat je de bewoonde wereld een tijdje gaat verlaten. :thumbsup:
Me gusta la moto, me gustas tu.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Blackbert en Muug off-road in de Frans-Italiaanse Alpen

Post by petervdc »

praaaaaaaachtig verslag !!
Keep going

Post Reply