Staycation in Belgicistan

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Staycation in Belgicistan

Post by red_zebra »

Beste vrienden van de poëzie.

Daar er hier veel mensen met GPS werken en omdat ik onlangs een app op mijn gsm gezet heb dat GPS routes kan lezen heb ik een vraag voor jullie.
Bestaat er een route rond België (of meerdere aan één geplakte routes) ?
Toen ik jaaAAaAaaAren geleden begon te rijden bestonden er verchillende boeken: "La Belgique à moto" door André Paquay en ik denk ook een bundel van M&T routes rond ons land, maar die gingen samen met een bolletje pijl systeem op papier.
Zou zo een verzameling routes bestaan in GPS formaat?

Thanks for any help, tips or tricks :)
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Staycation in Belgicistan

Post by red_zebra »

En een beetje zoeken op het internet was waarschijnlijk slimmer geweest want daar zijn ze:
De route van André Paquay: http://community.tripy.eu/pg.asp?pageID=136&lgid=nl
Maar bon, zouden jullie betere routes hebben ;)
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Staycation in Belgicistan

Post by Muug »

a 't is ne waal, daarmee dat we die niet kennen :whistling:
Hoewel zijn boek blijkbaar zelfs al in het Nederlands is verschenen: https://www.standaardboekhandel.be/p/be ... 2507050054

Ja, den Belchique.... mensen kunnen wereldberoemd zijn aan de ene kant van de taalgrens, en totaal onbekend aan de andere kant ervan. Welke Waal kent Will Tura? Of Raymond Van Het Groenewoud? En zo zijn er nog vele duizenden. Aan weerskanten!
Dus het verbaast me niet dat deze persoon die blijkbaar vele jaren lang extreem goed geschreven reisverslagen gepubliceerd heeft in het meest bekende Waalse motorboekske, hier totaal onbekend is. En dus ook zijn exploten.

Bij deze dank ik u dus om hem aan ons te introduceren! :thumbsup:

Maar om op uw vraag te antwoorden: ik denk dat er hier inderdaad wel een paar mensen - wat kromgebogen - rondlopen die ook op hun eigen ne keer de Ronde van België gedaan hebben.

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Staycation in Belgicistan

Post by red_zebra »

André Paquay is misschien "een Waal" maar hij is nogal gekend in motorjoernalistiek milieu :whistling:
Motoren & Toerisme is ook jaren uiteindelijk in beide talen geweest en nog een geluk werken de gasten van Motorrijder goed hand in hand met die van Moto80.
Alles is nog niet verloren voor België.
En idd, door tientallen jaren debiele separatisme kennen we niets meer van onze eigen buren en dat is een schande, zeker in zo'n een klein land.

Ik ken Wil Tura, en de Raymond, en de CPEX en ik weet ook dat Ferre Grignard een Belg is maar bon, ik kom uit Brussel en heb een pa uit Leuven en een moeder uit de Ardennen.
Nu gij :whistling: :mrgreen: :lol: :grin: :tongue: :grin:

Effe back on topic.
Als er iemand idd GPS routes zou hebben ipv de Tripy toestanden van de Dédé dat zou super kei mega vriendelijk zijn :ricky:
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Staycation in Belgicistan

Post by bompa »

red_zebra wrote: 30 Jun 2020 09:12 Beste vrienden van de poëzie.

Daar er hier veel mensen met GPS werken en omdat ik onlangs een app op mijn gsm gezet heb dat GPS routes kan lezen heb ik een vraag voor jullie.
Bestaat er een route rond België (of meerdere aan één geplakte routes) ?
Toen ik jaaAAaAaaAren geleden begon te rijden bestonden er verchillende boeken: "La Belgique à moto" door André Paquay en ik denk ook een bundel van M&T routes rond ons land, maar die gingen samen met een bolletje pijl systeem op papier.
Zou zo een verzameling routes bestaan in GPS formaat?

Thanks for any help, tips or tricks :)
Ik heb er ooit is eentje ergens gezien ,en is nagekeken en dit is er ook eentje, maar er zijn er meerdere https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... dom-belgie
Hier staan er nogal wat routes op, maar ik weet niet of het dat is wat je zoekt https://motorroutes.net/nieuws/140/50-p ... uit-Belgie
De meeste van die routes uit die boeken van M &T staan op gps, zelfs al de bewegwijzerde routes in boek staan op gps

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Staycation in Belgicistan

Post by red_zebra »

Merciekes :)
Op RouteYou had ik al een paar dingen gezien en dat andere link is ook wreed interessant.
Ik zou zou iets aaneen moeten breien :P
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Staycation in Belgicistan

Post by bompa »

red_zebra wrote: 30 Jun 2020 10:49 Merciekes :)
Op RouteYou had ik al een paar dingen gezien en dat andere link is ook wreed interessant.
Ik zou zou iets aaneen moeten breien :P
Ik heb nog ergens een paar boeken dubbel denk ik , motorritten in Vlaanderen al zeker, en van in de Ardennen ook denk ik, volgens mij zijn ze nog door Dirk Melkebeek geschreven,
als je ze nog niet hebt mag je ze wel gratis hebben ,ik weet niet van waar je bent maar je mag ze afhalen als je wil, maar voor de moment staan ze in mijn garage in een kast met vanalles er voor wegens aan het opruimen.Vroeger stonden ze in de living en toen had ik ze maar te nemen,
Image[/img]

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Staycation in Belgicistan

Post by Muug »

amai gij hebt veel boekskes over motortoertochten :thumbsup:
Die twee van Melkebeek heb ik ook nog. Dat zijn blijvers. :)

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Staycation in Belgicistan

Post by red_zebra »

bompa wrote: 30 Jun 2020 12:07 Ik heb nog ergens een paar boeken dubbel denk ik , motorritten in Vlaanderen al zeker, en van in de Ardennen ook denk ik, volgens mij zijn ze nog door Dirk Melkebeek geschreven...
Die heb ik ook nog thuis zitten :grin: maar super bedankt voor de voorstel.
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Staycation in Belgicistan

Post by bompa »

Muug wrote: 30 Jun 2020 14:21 amai gij hebt veel boekskes over motortoertochten :thumbsup:
Die twee van Melkebeek heb ik ook nog. Dat zijn blijvers. :)
Ja ik moest eigenlijk geen ritten maken ,ik had er genoeg van in de boekskes :mrgreen: ,en ik heb er redelijk wat gereden, maar ik zou ze is op een schap moeten plaatsen ,zodat ik er terug goed aankan ,die 41 bewegwijzerde toeristische Autoroutes van de ANWB ,daar staan ook mooie ritten in, die van Melkebeek zijn ook de moeite om te rijden, staan ook bijna allemaal op gps, die van Tom Boudewijns in den tijd nog zonder gps vond ik moeilijker , teveel uitleg om de rit veilig uit te rijden vond ik , maar toen ze nadien op gps stonden ging het ook wel.

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Staycation in Belgicistan

Post by Blackbert »

Ergens op dat forum van toen de dieren nog spraken, waarvan er hier onlangs een kopie gelinkt werd, is toch eens een rondom België gereden. Als den Africaan daar bij was heeft die dat zeker nog ergens zitten.

'Ferre Grignard' klinkt toch heel Franstalig voor ene van 't stad. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Staycation in Belgicistan

Post by TRooPER »

tijd om dat roadboek van 'tspook' nog es boven water te halen.
+800 km ardennen.
Dat mag op 1 dag, of 2 met een bbq en een paar socissen
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Staycation in Belgicistan

Post by OzzePaa »

TRooPER wrote: 30 Jun 2020 21:56 tijd om dat roadboek van 'tspook' nog es boven water te halen.
+800 km ardennen
.
Dat mag op 1 dag, of 2 met een bbq en een paar socissen
De Mega-Ardennen-rit :ricky: ... Die overhandigde hij naar ik meen zo kwansuis ne keer bij het begin van één of andere IST :? :dontknow: ... tekeningskes gemaakt door spook in opleiding. In anticipatie van "die gaanik den één of andere keer toch eens rijden" heb ik reeds een eeuwigheid geleden da spel vertaald naar een GPS-route ... oft heeeeelemaal correct zoals op de A4-kes bedoeld weet ik niet 100%, maar inallegeval close.
Om daar niet onnodig een geheks van te maken, meen ik ook dat een geïmproviseerd overnachtingske zo'n onderneming stukken aangenamer zal maken ;) :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Online
User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Staycation in Belgicistan

Post by F M »

Eeeuuuh,

Die Mega-Ardennenrit, is geen staycation. Die gaat voor een heel stuk door Luxemburg. En misschien nog Duitsland en Frankrijk ook, dat herinner ik me niet. Ik zit verdomme een dag op het werk, dus ik kan het niet checken.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Staycation in Belgicistan

Post by Blackbert »

Er zijn nog een paar bronnen:

wikiloc 557 stuks waar je met wat knutselen wel een dagvullend programma kan brouwen

best biking roads.nl 147 stuks met commentaar
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Staycation in Belgicistan

Post by red_zebra »

Thanks a bunch :beer: :pom: :ricky:
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

Online
User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Staycation in Belgicistan

Post by F M »

Het leukste stukje weg vlak langs de grens, gaat ongetwijfeld het stuk tussen Knokke en De Panne zijn :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

kirikoe 1.0
Posts: 27
Joined: 28 Jul 2019 11:25

Re: Staycation in Belgicistan

Post by kirikoe 1.0 »

Ik heb de mega ardennenrit nog staan als GPX . Maar hoe krijg ik hem hier in de post .

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Staycation in Belgicistan

Post by OzzePaa »

kirikoe 1.0 wrote: 01 Jul 2020 17:05 Ik heb de mega ardennenrit nog staan als GPX . Maar hoe krijg ik hem hier in de post .
Heb je die dan ook van Susse zijn papieren origineel met veel zuchten en kaartenkijken "overgezet", Koen :?: ... of ze destijds gewoon als track "opgenomen" natuurlijk :idea: :thumbsup:
Ikzelf heb er inallegeval "plezier" aan gehad :mrgreen: Wel goed om Mapsource/BaseCamp in combinatie met Google Earth en StreetView in de vingers te krijgen 8-) :geek: :ugeek:
De A4-tjes met tekeningskes en de GPX zitten hier ook int archief ... ik herinner me echter precies iets dat Susse er zich vanaf hield om "zijn" gebakjes zomaar op tinternet te grabbel te gooien ... iets in een discussie ivm betalende ritten van motorclubs/verenigingen :? :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Staycation in Belgicistan

Post by Mario »

Blackbert wrote: 30 Jun 2020 19:47 Ergens op dat forum van toen de dieren nog spraken, waarvan er hier onlangs een kopie gelinkt werd, is toch eens een rondom België gereden. Als den Africaan daar bij was heeft die dat zeker nog ergens zitten.

'Ferre Grignard' klinkt toch heel Franstalig voor ene van 't stad. ;)
was dat niet Vet on wheels die dat idee opperde ?
mooi de Belgische grens volgen (in de mate van het mogelijke uiteraard)
als ik het me goed herinner hebben er een handvol die uitgereden, waaronder Johan dacht ik

ik had ook wel zin om mee te rijden maar om een of andere reden ging het niet

Post Reply