Het kleine Apennijnen topic

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

Een topic voor de paradijselijke motorwegeltjes, tips, weetjes, vakantie adresjes enz. in de Apennijnen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Apennijnen ).

te beginnen met een artikeltje over een oude bergpas ten zuiden van Modena:

https://www.trueriders.it/itinerari-mot ... _Ipo#Mappa

uw browser/google kan de tekst wel vertalen, indien nodig.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

https://www.albioncycling.com/2020/07/t ... te-nerone/


er is nog een vierde beklimming, zonder asfalt.


Fenomenale berg.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

Wat doet ne mens als het buiten sneeuwt, beetje opzoekwerk. En wie zoekt, die vindt:


Voor supermotards een van de mooiste wegen ooit gebouwd, langs de grens van Emilia romagna met Toscana:

de SP632 Ponte alla Venturina -> Pracchia

In Pracchia kan je meteen links afslaan richting Posola Collina -> Bellavalle, een mooie, lange gravel weg door een beuken woud.

In de onmiddellijke omgeving bevinden zich verdere parels, sommige met wat meer asfalt dan andere :whistling: :

Passo di Lentula
Lentula <-> Luicciana
Via della Rasa
Badia a Taona <-> Torri.


Rap noteren voordat er nog eens een back-up aankomt.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

Kan verder vervolgd worden langs de grens Emilia R / Toscana, en dan kom je meteen bij de

(Strada dell') Alpe di Cavarzano

Geen asfalt, maar veel scheelt het niet:

Image
Last edited by TuttoTerreno on 02 Dec 2021 11:34, edited 1 time in total.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 28 Nov 2021 16:16 Kan verder vervolgd worden langs de grens Emilia R / Toscana, en dan kom je meteen bij de

(Strada dell') Alpe di Cavarzano

Geen asfalt, maar veel scheelt het niet:

Image
Allemaal heel :drif: :drif: :drif: dees, Tutto ... genoteerd voor als ik ooit, mai, ever, un jour, jemals in de buurt ben ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

@OzzePaa : tijd maken, eh. Als zelfs Muug het kan... :roll: :twisted:



Ten Westen van de eerder genoemde SP632 (Ponte alla Venturina -> Pracchia) ligt de "Rifugio Monte Cavallo" naast de 'Passo tre croci', een kruispunt van (uitdagende) allroad wegen in een uitgestrekt bosrijk gebied.

Google maps/earth is uw vriend. ( 44.11393104747484, 10.92799253259257 )


Wegen met een makkelijkere allroad ondergrond liggen een stukje verder westelijk, bv. bij de "Croce A Veglia". ( 44.01063052125641, 10.722671686264302 ).


Ge ziet, de mogelijkheden zijn schier eindeloos, en dat in een lukraak gekozen gebiedje n.a.v. dat artikeltje in de openingspost (Croce Arcana).

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 30 Nov 2021 16:32 @OzzePaa : tijd maken, eh. Als zelfs Muug het kan... :roll: :twisted:
Nooit een ander zijn tijdsbesteding beoordelen, beste kerel. Nooit. :thumbsup: Ge hebt immers géén idee van hetgeen zich in een ander gezin of andere familie allemaal afspeelt. Hoe je het ook draait of keert, motorrijden zit in de categorie "buiten gaan spelen" en er zijn altijd een pàk andere meer essentiële zaken die prioritair zijn. ;)

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by Jopet »

Muug wrote: 30 Nov 2021 16:51
TuttoTerreno wrote: 30 Nov 2021 16:32 @OzzePaa : tijd maken, eh. Als zelfs Muug het kan... :roll: :twisted:
Nooit een ander zijn tijdsbesteding beoordelen, beste kerel. Nooit. :thumbsup: Ge hebt immers géén idee van hetgeen zich in een ander gezin of andere familie allemaal afspeelt. Hoe je het ook draait of keert, motorrijden zit in de categorie "buiten gaan spelen" en er zijn altijd een pàk andere meer essentiële zaken die prioritair zijn. ;)
"tijd maken, eh" ? als ik dit echt zou willen doen dan zou ik daar zeker tijd voor kunnen vrijmaken maar ik weet op voorhand dat dit nu verkeerd zou aflopen voor mij....
Met het wat ouder worden en met een lichaam die niet meer in staat is om zo'n avonturen te doen moet ik dus passen, hoe graag ik het ook zou willen, maar alles wat zelfs lichte off-road is waarbij je regelmatig eens moet kunnen rechtstaan op de pedalen is niet meer aan mij besteed. Ben al blij dat ik van asfalt ritten van een paar honderd km kan genieten terwijl ik een paar jaar geleden dacht dat motorreizen verleden tijd waren.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

Absoluut geweldig zijn natuurlijk ook de talloze fantastische asfaltbaantjes (niet altijd met fantastische asfalt kwaliteit weliswaar) en honderden bergpassen - met zeer veel variatie (wegtype, omgeving, ...). Telkens het gevoel dat ge 's middags al 1000 bochten gepasseerd zijt.

De allroad uitstapjes zijn een spielerei uiteraard. En zo slecht zijn de grind wegeltjes meestal niet dat ge enig voordeel erbij zou hebben om recht te staan. In Toscana houden ze er jaarlijks een bekende wielerkoers op én de Giro pikt ook al eens een baantje mee. Veel kraters liggen er dan niet in het wegdek.


Maar er werd hier al eens de vraag gesteld, hoe een allroad reis te plannen, da's natuurlijk een stuk makkelijker in de Apennijnen dan in de Zwitserse Alpen.


Dat het verder weg is en dus meer tijd vereist, is onvermijdelijk.

Maar ik doe m'n best om aan te geven dat het in Michelin termen drie sterren zou verdienen: "de reis waard".

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 02 Dec 2021 10:21Maar er werd hier al eens de vraag gesteld, hoe een allroad reis te plannen, da's natuurlijk een stuk makkelijker in de Apennijnen dan in de Zwitserse Alpen.
Omdat er meer pistes zijn? :dontknow:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 02 Dec 2021 10:41
TuttoTerreno wrote: 02 Dec 2021 10:21Maar er werd hier al eens de vraag gesteld, hoe een allroad reis te plannen, da's natuurlijk een stuk makkelijker in de Apennijnen dan in de Zwitserse Alpen.
Omdat er meer pistes zijn? :dontknow:
uiteraard, da's een understatement.

en omdat ze u wsl. in den bak steken in CH als je de plannen ook dreigt uit te voeren :evil:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by Blackbert »

Van 't Appenijns asfalt heb ik al eens kunnen proeven, in de buurt van Arrezo. Geen Luxemburg of Duitsland inderdaad, blij dat ik serieuze vering heb. Maar ge komt zoveel leuke mooie dingen tegen daar ...

Hopelijk volgend jaar tijd om het veel uitgebreider te doen, ik wil mijne Go!!! wel eens parkeren naast het standbeeld van Meoni.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

laat iets weten, ik heb nog wel enkele tips :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by Blackbert »

TuttoTerreno wrote: 03 Dec 2021 10:37 laat iets weten, ik heb nog wel enkele tips :thumbsup:
Als het zover komt, zeker, merci. :thumbsup:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 02 Dec 2021 10:41
Omdat er meer pistes zijn? :dontknow:
Een extraktje uit de ACT, day 2, laatste stuk tot Lago Trasimeno, een redelijk "vlak" gebied in vergelijking met de rest.



https://m.youtube.com/watch?v=d5sxjUp3y ... DI&index=2


(edit: ook de andere filmkes van die mannen geven m.i. een goed beeld van de route)

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

gvdomme, ik had een hele rist baantjes beschreven, maar toen ik wou posten ... alles kwijt en opnieuw moeten inloggen :evil:



Soit, van de Alpe di Cavarzone kan je Emilia Romagna induiken, vanop de grens gaat er links een "interessant" gravelspoor over de Poggio delle Vecchiette.


Daarna ofwel direct naar Lago di Brasimone, ofwel via een fijn baantje naar Baigno tot op de SP40 - op zich een mooie "rodeo" baan tot Brasimeno.


Ten oosten van Brasimeno, is de Monte Tavianella een bezoekje waard, alsook "binnendoor" zonder asfalt naar Baragazza.

Leuke asfalt van Montefredente via Pian di Balestra naar Castel dell'Alpi en vervolgens de Via Picervara naar Pietramala.


even verder in Chalet Raticosa, zijn motards zeer welgekomen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by duibhce Kaelann »

TuttoTerreno wrote: 27 Jan 2022 11:32 gvdomme, ik had een hele rist baantjes beschreven, maar toen ik wou posten ... alles kwijt en opnieuw moeten inloggen :evil:
Dat gebeurt me ook af en toe. Ik heb er een gewoonte van gemaakt mijn tekst eerst te kopieren voor ik op submit klik. Als ik het eens vergeet durft de back knop van de browser me al wel eens te redden. Helpt natuurlijk niet voor je post nu, maar misschien voor de toekomst ;)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 27 Jan 2022 11:36
TuttoTerreno wrote: 27 Jan 2022 11:32 gvdomme, ik had een hele rist baantjes beschreven, maar toen ik wou posten ... alles kwijt en opnieuw moeten inloggen :evil:
Dat gebeurt me ook af en toe. Ik heb er een gewoonte van gemaakt mijn tekst eerst te kopieren voor ik op submit klik. Als ik het eens vergeet durft de back knop van de browser me al wel eens te redden. Helpt natuurlijk niet voor je post nu, maar misschien voor de toekomst ;)
Jep, ook hier iemand die deze les op de harde manier geleerd heeft.
CTRL+A meteen gevolgd door een CTRL+C en dàn pas op Submit drukken heeft me al tientallen keren gered. :thumbsup: En niet enkel op dit forum, voor alle duidelijkheid.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by TuttoTerreno »

Chalet Radicosa ligt niet ver van Bologna, waar de Ducati's gebouwd worden -> Het testgebied voor de multistrada's ?


SP58 in NO richting -> Sasso di San Zanobi, dan de gravel naar het noorden volgen tot aan het windmolenpark (Impianto eolico) Casoni di Romagna

en in ZO richting: Poggio Tignoso

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Het kleine Apennijnen topic

Post by Blackbert »

Ik reageer hier niet veel, maar volg met belangstelling.
Als alles weer goed gaat deze zomer toch daar naartoe, en terug.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply