SPOT - SO - GPS tracker

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
Post Reply
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Post by TRooPER »

in mijn zoektocht naar een GPS tracker voor SOS en blijkbaar ook andere meldingen,

ter info:
[url]

dit werkt ook op GPS systeem,
maar in dichtbeboste gebieden is GPS dikwijls buiten bereik,

wat rest er dan als alternatief ? andere satellietsystemen?
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: SPOT - SO - GPS tracker

Post by frederikw »

Spot is redelijk ok. Alleen nogal wat klachten van gebrekkige ontvangst. Er is nu een nieuwe spot (de Spot 2). Is te koop in Amerika, maar in Belgi? nog niet. Er zijn problemen met die nieuwe spot2 en alle toestellen worden momenteel teruggeroepen.

PLB beacons zijn het professionele alternatief, maar duur
Odinaire satelliettelefoons zijn ook duur.

Vraag is: ok de mensen weten nu dat ge een probleem hebt en waar ge zijt.... Maar als ge al een satelliet nodig hebt om iemand te contacteren zit ge al ver van de bewoonde wereld (GSM ontvangst). Hoe gaat die persoon in Europa u dan kunnen helpen? Als het ?cht zo dringend is gaat de hulp te laat koen. Als het niet dringend is kunt ge beter lokaal zelf een oplossing zoeken.

Het staat ook op mijn shoppinglist, maar het is nogaltijd beter van te voorkomen om in zo'n situatie te geraken dat je hem nodig hebt. Ik vindt het eigenlijk gevaarlijker van zo iets op zak te hebben. Dan ga je al rapper meer risico's nemen met de gedachte dat je toch iemand kan contacteren. Een beetje zoals een winch op een 4x4 Image

Geheel overbodig voor de meeste mensen denk ik.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: SPOT - SO - GPS tracker

Post by TRooPER »

ik zat vorig jaar tijdens de TAT 4x4 trophy in roemenie met suske zijne KTM,
toerkes te doen , en af en toe zag ik de 4x4 deelnemers passeren,
op momenten totaal geen GSM of GPS ontvangst wegens dichte begroeiing,

ook een paar keer gevallen, niets erg, maar het kan altijd erger.

Als de SPOT uw reddingssignaal kan doorgeven aan een gsm-nr die in de buurt is (organisatie of andere deelnemers)
dan weten ze dat er iets mis is, en kan hulp-actie gestart worden.

ik zie daar toch veel veilige voordelen in,

ik weet alleen nog niet hoe het zit met het zogezegde abonnement dat nodig is.


Voorkomen is altijd beter dan .....
Met 2 rijden is ook altijd beter.....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: SPOT - SO - GPS tracker

Post by frederikw »

Als ge geen GPS ontvangst hebt gaat uwe spot ook niets doen h?. Met een GPS moet ge 3 van de 12 satellieten die binnen uw bereik zitten kunnen ontvangen. In het geval van een spot moet er eerst GPS ontvangst zijn en dan past gij hij iets proberen uitsturen. En dat uitsturen gaat enkel maar bij perfect zicht op de lucht... de kans is veel kleiner dat er een signaal wordt uitgestuurd dan dat er een wordt ontvangen.

Spot abo is iets van een 100? per jaar ofzo. Voor x aantal SMS'en.

Abo's op satelliettelefoons zijn zeer duur. Pre-paid zijn goedkoper, maar ge moet denk ik minstens 75? opladen. 1?/minuut om te bellen en ge moet alles opgebruiken binnen de 6 maand.

Dat geeft een vals gevoel van veiligheid als ge niet exact weet wat het wel en wat het niet kan.

Risico's maken het leven plezant Image

Post Reply