Schotland

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
Post Reply
frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Post by frederikw »

Ik weet het, ik weet het, Internet staat vol info over motoreizen naar Schotland. Maar aangezien ik den indruk heb dat de meeste van hier daar al geweest zijn, toch een paar vraagskes:

- Wildkamperen: mogelijk? toegelaten?
- Prijzen op Internet voor B&B's zitten zo rond de 60? a 70? voor 2 personen/nacht. Klopt dat wat? (Zoja, geen B&B's voor ons... te duur Image )
- Begin april (paasvakantie). Het zal wat fris zijn veronderstel ik?
- 8 dagen tijd. Genoeg om tot het hoge noorden te gaan? Die regio spreekt mij het meeste aan.

Alle info welkom.

Merci Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Schotland

Post by zappa »

Wildkamperen.. in Ierland (indertijd) mocht dat, TIP : kies goed uw plaats, ttz niet naast een konijnverdrijf kanon, wreed lastig slapen!!! Image

Niet te haastig uw tent opzetten, zodat je 't hoort afgaan voor alles op z'n poten staat Image
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Schotland

Post by F M »

Prijzen in mijn ervaring: goedkoper zeker mogelijk. Ik ben in 2009 in Zuid-Schotland geweest, en heb 1persoonskamers geboekt tussen 25 en 30 pond. 5 jaar geleden ben ik met de vrouw naar de Highlands geweest, en de duurste B&B was toen 50 pond, niets op voorhand geboekt, in juli.

8 dagen is zeker genoeg om naar het hoge Noorden te gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe je reist. Met je motor? Dan kan je de ferry nemen naar Hull bv. 's Avonds inschepen in Zeebrugge, 's morgens van de boot in Hull. Als je dan binnendoor noordwaarts rijdt ben je op een 3tal dagen boven, aan een normaal tempo.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Schotland

Post by Muug »

ik heb ervaring met er per auto naar toe rijden om er een goei week te blijven.
- The short version: vergeet het, neem een vliegtuig en huur een wagen.

The long version:
In kms lijkt het goed te doen. Aalst - Glasgow is ochgot maar 924km. Maar de files, man, de openbare werken, Jezus, de ring van londen, mijn god. Nooit meer. Er is file van Dover tot in Glasgow. Als ik u zeg dat wij hier thuis om half negen zijn vertrokken, en pas tegen 22u Britse tijd waren we aan de grens van Schotland. Twaalf uur onderweg voor 783 km alstublieft. Image Met een kind van vier in de wagen. Image (alternatief : 's nachts rijden)
En Schotland is een la-by-rynth van kleine kronkelende wegskes. Ik denk niet dat ze weten wat een drie- of viervaksweg is. (weten ze wel natuurlijk, rond glasgow genoeg van die dingens). Maar 5km buiten Glasgow zit ge weer op een tweevakswegske, volgestouwd met verkeer. Een alternatieve route? Sorry mate, da's langs de andere kant van de berg. Binnenwegskes? Sorry mate, die zijn er niet. Of jawel, van die HELE kleintjes waar ge met uw twee spiegels in de hagen rijdt. Het verste dat wij geraakt zijn, is Isle of Sky. Op een rappeke.

Kortom, gade naar Schotland voor minstens twee weken, ga dan per auto. Voor een week? Vliegen en huren.

En jep, 't is ginder duur slapen. En volzet. Wild kamperen? Geen gedacht. Let wel: de nachten zijn ginder kleddernat, en uw tent dus ook.

EDIT : ik lees hier dat FM vindt dat het kan. Maar hij spreekt zichzelf tegen: drie dagen om van Hull naar boven te rijden in een normaal tempo, maar dat wil ook zeggen dat ge al moogt terugkeren als ge er nog maar pas zijt ...

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Schotland

Post by frederikw »

Alvast merci voor de (tegenstrijdige Image ) informatie Image

Ik dacht zowieso de boot naar Hull te pakken, gans door Engeland rijden heb ik geen zin in. Dan kan ik evengoed naar Portugal rijden, duurt evenlang en daar is het wel schoon weer Image

't is nog een beetje een twijfelgeval. Ofwel pakken we de auto en maken we er een wandelvakantie van. Ofwel met de moto, maar ik heb eigenlijk niet veel goesting om een ganse week in natte kleren rond te lopen. En ik zou eigenlijk eens een vakantie moeten nemen waar ik niet uitgeput van terug kom Image Maar ik rij wel liever met de moto dan dat ik wandel Image .

3 dagen van Hull naar "Land's End" en omstreken is dus op het gemakske te doen? Ik hoef daar helemaal niet te blijven natuurlijk. De weg is belangrijker dan de bestemming.

Zoveel te zien, zo weinig tijd Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Schotland

Post by F M »

3 dagen van Hull naar "Land's End" en omstreken is dus op het gemakske te doen? Ik hoef daar helemaal niet te blijven natuurlijk. De weg is belangrijker dan de bestemming.
Dat is wat ik bedoelde. Ik ga ervan uit dat je elke dag verder trekt. Dan is het niet de bedoeling om ter plekke nog een paar dagen rond te hangen. Dus in 3 dagen naar daar, en in 3,4 of 5 dagen langs de andere kant terug naar beneden.

Ga je met de auto, dan ben ik volledig met Image Paul (sorry Image ) Vliegen tot in Glasgow met Ryan Air. Nu ja, Glasgow blijkt dan Preswick te zijn. Dan met huurauto omhoog de highlands in, of waar je ook wil zijn. Persoonlijk zou ik dan nog een dagje Edinburgh inlassen, mooie stad. Niet met eigen auto, het is veel handiger om met een huurwagen met rechts stuur te rijden. Liefst dan nog een automatische versnellingsbak.

Ik zie dat ik nog ergens andere ervaringen heb als Paul: met de echtgenote hadden we geen B&B vooraf geboekt. Maar eigenlijk hebben we geen probleem gehad om slaapplaatsen te vinden. En dat was in juli.
I am confused. Oh no, maybe not!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Schotland

Post by frederikw »

Na wat omzwermingen ziet het er naar uit dat we radicaal de andere richting uitgaan.

In Griekenland is't naar het schijnt beter weer Image

Schotland zal voor volgende keer zijn, maar toch bedankt voor de tips.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Schotland

Post by Stefke »

En waarom niet met de nachtboot van Zeebrugge naar Rosyth? Was best makkelijk

En Schotland mag/moet vochtig en mistig zijn, het mag fris zijn, je mag er wildkamperen (even aan de eigenaar van de grond vragen), man dat is een heerlijk land. Samen met Noorwegen toch ??n van mijn favorieten. Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Schotland

Post by Muug »

eh frederik, zijde nu per moto naar Griekenland gekoerst? En, was het te doen qua afstand en zo?

Post Reply