Kamperen

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Post by Davy78 »

Binnenkort trekken we er op uit met de tent, maar we moeten nog gaan shoppen voor materiaal ... waar moet ik zijn als ik een kampeerwinkel zoek met een ruim aanbod en lage prijzen? Online is alles goedkoper te vinden, maar als het gaat over matrassen enzo dan zie ik toch liefst wat ik koop.

Ik zoek vooral nog een goede matras. Ik slaap altijd op mijn zij, en dan ben je niet veel met een dunne matras. Ik moet dus een matras hebben die dik genoeg is maar die ik toch ook nog compact kan opvouwen. Ik heb vorige week de ideale mat gevonden, maar ze is een beetje prijzig : 200? (exped downmat UL, is opgerold echt supercompact). Wat gebruiken jullie als matjes? Van de Thermarest matjes heb ik de indruk dat ze ofwel te dun zijn, ofwel teveel ruimte innemen als ze opgerold zijn.

Een kookvuur moeten we ook nog hebben, en daar ben ik ook nog niet uit: ofwel neem je een benzine vuur (benzine heb je altijd bij Image), ofwel neem je een gas vuurtje. Het probleem met die gasvuurtjes is dat je in de benelux en frankrijk overal aan campingaz flesjes kan geraken, maar in andere landen weer helemaal niet. Bestaan er zo geen vuurtjes met verloop stukken?

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kamperen

Post by Koeno »

qua matras zou ik voor een thermarest gaan,
daar heb ik 2 weken op geslapen in Schotland...
isoleert zeer goed, en lag zeer comfortabel (ik ben ook een zij-slaper Image ).....
Enige nadel: niet supercompact op te rollen...

Qua kookvuur hadden wij een benzinevuurtje mee (ook met het idee: benzine heb je altijd).
Echter was dit soms wat sukkelen qua aansteken (steek/stink-vlammen).
maar eenmaal in gang was het een plezier om op te koken...

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Kamperen

Post by Nickel »

Bij Dewaele in Lochristi is er veel keus qua kampeermateriaal. Ik denk momenteel (zoals ieder jaar) zelfs 10% korting tot eind februari of eind maart, moet je eens nakijken.
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kamperen

Post by Muug »

mijn ervaring met kamperen : hoe compacter ge wilt - zonder comfortverlies - hoe duurder. En jep, dat gaat u ettelijke honderden euro's kosten.
En jep, ge gaat eerst een resem materiaal kopen dat goedkoper is, maar alles bij elkaar gaat dat duurder zijn dan het ultieme droomproduct, dat ge u uiteindelijk niet gaat kunnen permiteren, omdat uw geld al opgedaan is aan die goedkopere dinges. Ik spreek in naam van enkele miljoenen kampeerders vrees ik.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Kamperen

Post by duibhce Kaelann »

in Belgie heb je waarschijnlij kde meeste keuze bij Dewaele. Maar het kan al eens de moeite lonen om tot in eindhoven te rijden naar de Kampeermarkt.
Voor slaapmatjes vind ik Exped zelf ook beter dan Thermarest. Compacter en even comfortabel. Maar inderdaad ook niet goedkoop.
Kookvuur: MSR Whisperlight, brand op zowat alles, inclusief dezelfde naft als je in je motor kapt. Zo heb je altijd je brandstof bij Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Kamperen

Post by Stefke »

http://k1.kampeerder.be/
http://www.berghut.be

waarschijnlijk niet de goedkoopste winkels, wel veel keuze en goeie service. Image

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Kamperen

Post by petervdc »

Ik volg Muug wel in zijn redenering.

Ik koop ook geen goedkope dinges meer (enfin, voor zaken waarvan ik wil dat ze j?ren meegaan toch, en waarvan ik kwaliteit wil).
Matje van Thermaret van 5cm, primus omni fuel vuurken, een spatieuze mototent van Redverz.
Kheb toch een grote roltas achterop, dus iets meer volume of een extra kilo maakt me niet uit, tis toch meestal onroad of lichte offroad...
En goed slapen op reis is voor mij een must, en een grote tent waar je opt gemak kunt in zitten of koken is ook ferm comfortabel.
Keep going

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Kamperen

Post by frederikw »

Ik heb vorige week de ideale mat gevonden, maar ze is een beetje prijzig : 200? (exped downmat UL, is opgerold echt supercompact).
Worth every penny

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Kamperen

Post by Davy78 »

Bedankt voor de tips. Bij het amerikaantje ging ik sowieso nog eens langs gaan (ligt toch vlakbij).

Maar het matje zal waarschijnlijk toch een exped worden ...

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kamperen

Post by Koeno »

In de stock americain vind je echt wel goed materiaal. goede prijs/kwaliteit verhouding. Niet het allerbeste, niet het allerduurste, niet het allercompactste, maar gewoon goed zonder meer. Voor te voet op trekkingstocht te gaan kan je daar niet veel mee aanvangen door het gewicht en omvang, maar op de moto is dit iets minder belangrijk vind ik persoonlijk. Dan ben ik al lang blij dat ik warm en droog gehouden wordt en geen fortuinen kwijt ben. Mijn nieuwe tent komt dan weer van bij louis.de de quick erect (ja ja, laat de grappen al maar komen Image ) die letterlijk helemaal rechtstaat op een minuut tijd, nog paar minuutjes om af te piketten en op 5min tijd ben je je bedje aan het opdekken om te kunnen slapen indien nodig. Nogal een verschil met mijn vorige zenne, amai mijne frak dat was om ziek van te worden Image
Die quick erect heeft wel een vrij lage waterkolom...
Hangt dus af voor welk doel het dienen moet...
(which reminds me, dat ik mijn coleman alaska nog eens moet inspuiten Image )

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kamperen

Post by Koeno »

Wat is een waterkolom? Image
Hoe goed (en lang) een tent tegen water kan...
bv, voor schotland raden veel "kenners" minstens 3000mm/cm? aan.

de erectie tent gaat tot 1500mm/cm? (als ik de juiste info vond).
Mijn coleman alaske ging tot 5000mm (volgens boekske). (mijn grondzeil is na 10 jaar alleszins niet zo waterdicht meer he Image )

nu, ik vermoed dat een goed onderhouden tent,
die mss wat extra ingespoten wordt, het ook wel houdt natuurlijk...
kga hier geen afbraak doen aan materiaal...

Cijfermateriaal is leuk... maar we weten allemaal dat theorie en praktijk ook veel uitmaken Image

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

Re: Kamperen

Post by Tux »

Ik haal mijn kampeergerief meestal bij onze noorderburen : [url] zitten met hun prijzen meestal flink onder wat je hier kan vinden en de keuze is er enorm.
Kijk ook eens op [url] al was het maar voor de info.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Kamperen

Post by laouen »

mijn ervaring met kamperen : hoe compacter ge wilt - zonder comfortverlies - hoe duurder. En jep, dat gaat u ettelijke honderden euro's kosten.
En jep, ge gaat eerst een resem materiaal kopen dat goedkoper is, maar alles bij elkaar gaat dat duurder zijn dan het ultieme droomproduct, dat ge u uiteindelijk niet gaat kunnen permiteren, omdat uw geld al opgedaan is aan die goedkopere dinges. Ik spreek in naam van enkele miljoenen kampeerders vrees ik.

Image

wij hebben hier al bijna evenveel tenten als moto's in de garage en ze worden elke keer compacter en duurder. Voor degelijk materiaal betaal je nu eenmaal, maar het gaat ook veel langer mee en nog belangrijker, het zal je ook veel meer comfort bieden, en dan vooral als je in minder ideale omstandigheden of temperaturen wil gaan kamperen.
In de stock americain vind je echt wel goed materiaal. goede prijs/kwaliteit verhouding. Niet het allerbeste, niet het allerduurste, niet het allercompactste, maar gewoon goed zonder meer. Voor te voet op trekkingstocht te gaan kan je daar niet veel mee aanvangen door het gewicht en omvang, maar op de moto is dit iets minder belangrijk vind ik persoonlijk.
niet mee akkoord eigenlijk... ook op de motor is lichtgewicht en compact van cruciaal belang. Hoe lichter je bepakking, hoe handelbaarder de motor blijft. Een zware tent en bulky slaapzak zullen daarbij niet bepaald helpen. Zeker niet omdat die doorgaans nog 'ns hoog bovenop de motor gebonden worden.

De laatste keer dat ik de FZ zo uit mijn pollen heb laten vallen was die zo bepakt:
Image

Dit was de tent die in de rol op mijn duozit verpakt zat Image Image
Image

Ik heb toen zo'n beetje gezworen dat ik nooit nog zo zwaar bepakt op reis vertrek. Voor onze 14-daagse trip naar Engeland vorig jaar had ik enkel een 52l topkoffer mee en die zat nog niet eens vol.
Voor de komende vakanties liggen hier 2 setjes magadan tassen te wachten en het doel is om daarin alle bagage te krijgen, dus tent, slaapgerei, kookgerief en kleren. E?n tanktas is voor het fototoestel, de andere voor de picknick.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Kamperen

Post by Stefke »


Voor de komende vakanties liggen hier 2 setjes magadan tassen te wachten en het doel is om daarin alle bagage te krijgen, dus tent, slaapgerei, kookgerief en kleren. E?n tanktas is voor het fototoestel, de andere voor de picknick.
Ja how zeg dat is vals spelen want het gaat over twee moto's! Image Image

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kamperen

Post by Muug »

ik vind dat ook Image ik vind dat ze ne keer met twee op ??n moto al dat gerief moeten proberen meenemen Image Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Kamperen

Post by TRooPER »

ik vind dat ook Image ik vind dat ze ne keer met twee op ??n moto al dat gerief moeten proberen meenemen Image Image

Muug,

volgens mij hebt gij de beste, lichtste , en toch vrij comfortabele reistent, geschikt voor 2 personen, en zeer compact op te vouwen en mee te pakken op de moto
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Kamperen

Post by laouen »

Ja how zeg dat is vals spelen want het gaat over twee moto's! Image Image
ik vind dat ook Image ik vind dat ze ne keer met twee op ??n moto al dat gerief moeten proberen meenemen Image Image
Image Image Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply