Kamperen

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kamperen

Post by Koeno »

In de stock americain vind je echt wel goed materiaal. goede prijs/kwaliteit verhouding. Niet het allerbeste, niet het allerduurste, niet het allercompactste, maar gewoon goed zonder meer. Voor te voet op trekkingstocht te gaan kan je daar niet veel mee aanvangen door het gewicht en omvang, maar op de moto is dit iets minder belangrijk vind ik persoonlijk. Dan ben ik al lang blij dat ik warm en droog gehouden wordt en geen fortuinen kwijt ben. Mijn nieuwe tent komt dan weer van bij louis.de de quick erect (ja ja, laat de grappen al maar komen Image ) die letterlijk helemaal rechtstaat op een minuut tijd, nog paar minuutjes om af te piketten en op 5min tijd ben je je bedje aan het opdekken om te kunnen slapen indien nodig. Nogal een verschil met mijn vorige zenne, amai mijne frak dat was om ziek van te worden Image
Die quick erect heeft wel een vrij lage waterkolom...
Hangt dus af voor welk doel het dienen moet...
(which reminds me, dat ik mijn coleman alaska nog eens moet inspuiten Image )

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kamperen

Post by Koeno »

Wat is een waterkolom? Image
Hoe goed (en lang) een tent tegen water kan...
bv, voor schotland raden veel "kenners" minstens 3000mm/cm? aan.

de erectie tent gaat tot 1500mm/cm? (als ik de juiste info vond).
Mijn coleman alaske ging tot 5000mm (volgens boekske). (mijn grondzeil is na 10 jaar alleszins niet zo waterdicht meer he Image )

nu, ik vermoed dat een goed onderhouden tent,
die mss wat extra ingespoten wordt, het ook wel houdt natuurlijk...
kga hier geen afbraak doen aan materiaal...

Cijfermateriaal is leuk... maar we weten allemaal dat theorie en praktijk ook veel uitmaken Image

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

Re: Kamperen

Post by Tux »

Ik haal mijn kampeergerief meestal bij onze noorderburen : [url] zitten met hun prijzen meestal flink onder wat je hier kan vinden en de keuze is er enorm.
Kijk ook eens op [url] al was het maar voor de info.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Kamperen

Post by laouen »

mijn ervaring met kamperen : hoe compacter ge wilt - zonder comfortverlies - hoe duurder. En jep, dat gaat u ettelijke honderden euro's kosten.
En jep, ge gaat eerst een resem materiaal kopen dat goedkoper is, maar alles bij elkaar gaat dat duurder zijn dan het ultieme droomproduct, dat ge u uiteindelijk niet gaat kunnen permiteren, omdat uw geld al opgedaan is aan die goedkopere dinges. Ik spreek in naam van enkele miljoenen kampeerders vrees ik.

Image

wij hebben hier al bijna evenveel tenten als moto's in de garage en ze worden elke keer compacter en duurder. Voor degelijk materiaal betaal je nu eenmaal, maar het gaat ook veel langer mee en nog belangrijker, het zal je ook veel meer comfort bieden, en dan vooral als je in minder ideale omstandigheden of temperaturen wil gaan kamperen.
In de stock americain vind je echt wel goed materiaal. goede prijs/kwaliteit verhouding. Niet het allerbeste, niet het allerduurste, niet het allercompactste, maar gewoon goed zonder meer. Voor te voet op trekkingstocht te gaan kan je daar niet veel mee aanvangen door het gewicht en omvang, maar op de moto is dit iets minder belangrijk vind ik persoonlijk.
niet mee akkoord eigenlijk... ook op de motor is lichtgewicht en compact van cruciaal belang. Hoe lichter je bepakking, hoe handelbaarder de motor blijft. Een zware tent en bulky slaapzak zullen daarbij niet bepaald helpen. Zeker niet omdat die doorgaans nog 'ns hoog bovenop de motor gebonden worden.

De laatste keer dat ik de FZ zo uit mijn pollen heb laten vallen was die zo bepakt:
Image

Dit was de tent die in de rol op mijn duozit verpakt zat Image Image
Image

Ik heb toen zo'n beetje gezworen dat ik nooit nog zo zwaar bepakt op reis vertrek. Voor onze 14-daagse trip naar Engeland vorig jaar had ik enkel een 52l topkoffer mee en die zat nog niet eens vol.
Voor de komende vakanties liggen hier 2 setjes magadan tassen te wachten en het doel is om daarin alle bagage te krijgen, dus tent, slaapgerei, kookgerief en kleren. E?n tanktas is voor het fototoestel, de andere voor de picknick.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Kamperen

Post by Stefke »


Voor de komende vakanties liggen hier 2 setjes magadan tassen te wachten en het doel is om daarin alle bagage te krijgen, dus tent, slaapgerei, kookgerief en kleren. E?n tanktas is voor het fototoestel, de andere voor de picknick.
Ja how zeg dat is vals spelen want het gaat over twee moto's! Image Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kamperen

Post by Muug »

ik vind dat ook Image ik vind dat ze ne keer met twee op ??n moto al dat gerief moeten proberen meenemen Image Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Kamperen

Post by TRooPER »

ik vind dat ook Image ik vind dat ze ne keer met twee op ??n moto al dat gerief moeten proberen meenemen Image Image

Muug,

volgens mij hebt gij de beste, lichtste , en toch vrij comfortabele reistent, geschikt voor 2 personen, en zeer compact op te vouwen en mee te pakken op de moto
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Kamperen

Post by laouen »

Ja how zeg dat is vals spelen want het gaat over twee moto's! Image Image
ik vind dat ook Image ik vind dat ze ne keer met twee op ??n moto al dat gerief moeten proberen meenemen Image Image
Image Image Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kamperen

Post by Muug »

Muug,
volgens mij hebt gij de beste, lichtste , en toch vrij comfortabele reistent, geschikt voor 2 personen, en zeer compact op te vouwen en mee te pakken op de moto
ge bedoelt dat zwart tentje van de decathlon? 'k mag niet klagen Image 't is wel geen wintertentje, veel te tochtig daarvoor. Image

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Kamperen

Post by Davy78 »

Het matje is al besteld. Mochten er nog mensen op zoek zijn naar een matje, hier staan de downmatjes met korting:

https://www.campz.be/outdoor-uitrusting ... 23954.html

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

Re: Kamperen

Post by Tux »

Een kookvuur moeten we ook nog hebben, en daar ben ik ook nog niet uit: ofwel neem je een benzine vuur (benzine heb je altijd bij Image), ofwel neem je een gas vuurtje. Het probleem met die gasvuurtjes is dat je in de benelux en frankrijk overal aan campingaz flesjes kan geraken, maar in andere landen weer helemaal niet. Bestaan er zo geen vuurtjes met verloop stukken?
Een gekke verkoper heeft me ooit eens gedemonstreerd wat er gebeurd als zo'n gasvuurtje of gaslampje zonder ontspanner omvalt: i.p.v. gas spuit er dan vloeibaar gas door het gaatje in het bonbonnetje met een steekvlam tot gevolg. Image
In zo'n benzine toestel zit altijd een generator die door de vlam loopt: de benzine wordt daarin verstoven en door de hitte verder vergast. Zo'n beetje zoals bij injectie. Recht, scheef, omgekeerd,... nog nooit een steekvlam gezien.
De kooksnelheid ligt bij een benzinebrander ook heel wat korter en bovendien blijft een benzinebrander ook branden na een flinke zucht wind in tegenstelling tot een gastoestel. Wij gebruiken meestal wel geen Euro95 benzine maar wasbenzine (nafta) omdat hier geen motor aditieven inzitten. Dit lijkt het meest op de coleman fuel.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kamperen

Post by duibhce Kaelann »

De kooksnelheid ligt bij een benzinebrander ook heel wat korter
Het zal nog niet zijn. Die vuurtjes kan je gebruiken om een smidse mee te runnen. De vlam een beetje hoog zetten resulteert al eens in dit:
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kamperen

Post by fore »

? ?? ????. ? ???? ? ?????????
Image ... Oooh, peeping tom ... stiekem in haar lesboeken gaan loeren ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kamperen

Post by duibhce Kaelann »

:o ... Oooh, peeping tom ... stiekem in haar lesboeken gaan loeren ... Image
hela, ik loer alleen in mijn eigen lesboeken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

Re: Kamperen

Post by Tux »

De kooksnelheid ligt bij een benzinebrander ook heel wat korter
Het zal nog niet zijn. Die vuurtjes kan je gebruiken om een smidse mee te runnen. De vlam een beetje hoog zetten resulteert al eens in dit:
Image
Als ik de dikte van dat doorgebrand (alu) plaatje zie, verwondert me dat niets. Aluminium smelt al bij 660 graden. Welk toestelletje was dat?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kamperen

Post by duibhce Kaelann »

een Trangia stove, eigenlijk niet bedoelt om er zo'n brander onder te zetten Image
Maar als we de whisperlight maximaal kwart opendraaien werkt dat ontzetten goed. Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Kamperen

Post by petervdc »

Ik heb zo'n omnifuel gekocht van primuse, en water kookt idd een stuk sneller dan bij mijn gasvuurken vroeger...
Keep going

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

Re: Kamperen

Post by Tux »

Ik heb de Coleman Unleaded Feather als we met de wagen gaan. Vooral de feather is erg compact.

Post Reply