Page 1 of 2

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 14:12
by Muug
petervdc wrote:Boetes voor snelheid zjin z??r hoog, net zoals voor afval achterlaten als je (wild) kampeert.
Boot boeken in Kiel, 20u overzet naar Oslo, en asap de stad uit, want dan begint pas de schoonheid...
Echt doen !!
Boetes zijn misschien hoog, maar de pakkans lijkt me niet zo hoog, afgaande op de snelle rijstijl van heel veel Noren ...
Wat overzet betreft : hangt wat af van welk deel van Nw je wilt zien. Voor 't zuid-westen ben je beter af om naar 't noorden van Denemarken te rijden (2 dagen) en daar in de namiddag in Hirtshals de boot naar Kristiansand te nemen, voor het terugkeren kan je dan in oslo 's avonds de boot nemen naar Kiel, waar je dan 's morgens arriveert, en 's avonds sta je weer thuis.
Wil je daarentegen liever de Zuid-oost-kant, kan je wellicht inderdaad beter meteen naar Kiel rijden en zo naar Oslo varen.

Goede raad : train uw partner grondig ! Motorrijden is ZEER vermoeiend voor beginners. Honderden kms per dag brengt ze extreem snel tot de rand van uitputting. :book:

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 14:32
by Koeno
Muug wrote: Goede raad : train uw partner grondig ! Motorrijden is ZEER vermoeiend voor beginners. Honderden kms per dag brengt ze extreem snel tot de rand van uitputting. :book:
Dat is zeker de bedoeling,
ligt ook deels aan de basis van de beslissing om zelf routes uit te werken...
liever minder kilometers per dag, en genieten.
als accidenten veroorzaken.

Nu mocht iemand nog tips hebben, qua bezienswaardigheden.

als ik mijn 3 links bekijk, lijken deze vooral zuidwest gericht te zijn.
dus misschien de pijlen daar voorlopig op richten :p

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 14:35
by F M
Koen, je gaat het misschien niet graag horen, maar ineens zo een lange vermoeiende reis voor een beginnende motorrijder? Imho nogal een ambitieuze ambitie.

Ik herinner me van Noorwegen ook nog een resem tunnels, meestal van het schaars verlichte type.

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 14:35
by petervdc
Koeno wrote:ligt ook deels aan de basis van de beslissing om zelf routes uit te werken...
liever minder kilometers per dag, en genieten.
Goede insteek !
Mss best een deel van Noorwegen eruit kiezen, helemaal kun je het toch niet doen, tenzij je een maand reserveert.
Maar 14d lijkt me toch een minimum hoor, zeker met de lange aanloop naar ginder.
En heb je ook tijd voor een paar dagen rust tussendoor, zowiezo aangenaam, en zeker met een beginner mee.

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 14:37
by F M
Muug wrote:Wat overzet betreft : hangt wat af van welk deel van Nw je wilt zien. Voor 't zuid-westen ben je beter af om naar 't noorden van Denemarken te rijden (2 dagen) en daar in de namiddag in Hirtshals de boot naar Kristiansand te nemen, voor het terugkeren kan je dan in oslo 's avonds de boot nemen naar Kiel, waar je dan 's morgens arriveert, en 's avonds sta je weer thuis.
Wil je daarentegen liever de Zuid-west-kant, kan je wellicht inderdaad beter meteen naar Kiel rijden en zo naar Oslo varen.
En wat als je naar het zuid-westen wil, Paul? :gieren:

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 14:38
by petervdc
F M wrote:Koen, je gaat het misschien niet graag horen, maar ineens zo een lange vermoeiende reis voor een beginnende motorrijder? Imho nogal een ambitieuze ambitie.

Ik herinner me van Noorwegen ook nog een resem tunnels, meestal van het schaars verlichte type.
Die zijn er idd, maar als je het daarom niet moet doen...
Gewoon opt gemak toch ??
Zo een mooi land afraden, foei hoor ;-)
Is van het mooiste wat ik ooit gezien heb...

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 14:57
by Koeno
F M wrote:Koen, je gaat het misschien niet graag horen, maar ineens zo een lange vermoeiende reis voor een beginnende motorrijder? Imho nogal een ambitieuze ambitie.

Ik herinner me van Noorwegen ook nog een resem tunnels, meestal van het schaars verlichte type.
:schieten: :schieten:

NEEN, DAT wil ik niet horen!!

Euhm, 'k bedoel, wij houden er rekening mee...
't zal ook afhangen hoe vlot het rijden gaat, als alles te twijfelachtig is, dan zullen we onze plannen omgooien...
er moeten geen records gezet worden natuurlijk ;)

't aftasten he, 't is ook afwachten (naar rijbewijs enzo).

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 14:59
by F M
petervdc wrote:Zo een mooi land afraden, foei hoor ;-)
Absolutely not :w00t:
Alleen, hoe relaxter je rijdt, hoe meer je geniet.

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 16:29
by Muug
F M wrote:En wat als je naar het zuid-westen wil, Paul? :gieren:
is gecorrigeerd

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 23 Nov 2015 16:33
by Muug
Koeno wrote:'t is ook afwachten (naar rijbewijs enzo).
Rijbewijs = veel oefenen = veel rijden en maneuvers doen. Nu beetje minder goed seizoen daarvoor, vooral psychologisch dan. Ne keer ne zondag naar de Ardennen gaan, daar toerke van 200km doen en terug naar huis. Gaat al zo'n 500km zijn: zitvleestraining, en ook "brain"-training, want motorrijden vraagt verbazend veel hersenactiviteit, ik verschiet daar altijd weer van bij nieuwelingen hoe paraplu die 's avonds zijn. Maar het is zeker niet hopeloos en onmogelijk zo'n reis.

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 29 Nov 2015 19:12
by kirikoe
Het maakt eigenlijk niet veel uit welke kant je neemt van Noorwegen het is overal mooi , Heb je het meer voor de bergen blijf dan boven oslo ( richting Lillehammer en de zweedse grens )
Wil je de fjorden zien dan moet je de andere kant uit . In dat geval is de overzet in denemarken beter ( je moet wel rekening houden met een langere aanrijroute)
Het weer kan er ook behoorlijk slecht zijn
Blijf niet te lang plakken bij de toeristische trekpleisters het is er behoorlijk druk in juli en augustus en de camping in de buurt zitten overvol .
En blijf zo veel mogelijk van de E wegen weg wegens zeer druk en veel vrachtverkeer.
Als je al een idee hebt wat je wil doen kan ik wel eens kijken of ik hier en daar nog een minder toeristisch pareltje heb liggen

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 30 Nov 2015 10:09
by Koeno
Hi Kirikoe,

Ik ga mij binnenkort eens afzonderen en een "volledig" reisplan, met mogelijke routes opstellen...
dan heb ik zicht over welke dingen we willen zien, en waar we dus ongeveer gaan kamperen.

Zodra ik daar zicht op heb, post ik wel een samenvatting ;)

alle feedback zal welkom zijn :)

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 16 Mar 2016 12:57
by Koeno
Koeno wrote:(maar eerst nog dat rijbewijs, als ze dat niet haalt, dan gooien we het zoiezo over een andere boeg)
En na gisteren, euhm, zal het over een andere boeg worden...

Momenteel wordt het kijken of de varadero 2personen + kampeergerief kan (en mag) dragen.
anders wordt het kijken naar een andere bestemming om het budget wat in de perken te houden...

Als ik mij niet vergis mag de Varadero +/- 210kg dragen...
170kg daarvan gaan al naar Mij en Passagier...
dat is nog 40kg op overschot...
daarvan misschien 10kg naar accessoires (valbaren, kofferset, handkappen).
dus 30kg bagage...

in mijn hoofd lijkt dit haalbaar (tent + slaapmat + slaapzak+plooistoel was +/- 10kg dus nog 20kg voor kledij :p )

Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 16 Mar 2016 13:11
by duibhce Kaelann
Koeno wrote:in mijn hoofd lijkt dit haalbaar (tent + slaapmat + slaapzak+plooistoel was +/- 10kg dus nog 20kg voor kledij :p )

Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?
http://centralasiatour2012.blogspot.be/

met 2 op 1 motor al kamperend een kwart wereld rond. Een kortere trip met de Varadero moet dus zeker lukken :ricky:

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 16 Mar 2016 14:31
by petervdc
Koeno wrote:Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?
Ik zou het persoonlijk niet doen. Je moto belading zit tegen de grens aan, dus dat is vermoeiender rijden. Met duo is dat zowiezo al zo. Kweenie hoe ervaren je bent natuurlijk. Altijd superlicht & selectief inpakken, weinig plaats voor eten/drank, geen plaats voor stoeltjes etc etc
Maar als je wil doen, doen h? ;-)

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 16 Mar 2016 14:37
by Muug
Koeno wrote: Als ik mij niet vergis mag de Varadero +/- 210kg dragen...
170kg daarvan gaan al naar Mij en Passagier...
dat is nog 40kg op overschot...
daarvan misschien 10kg naar accessoires (valbaren, kofferset, handkappen).
dus 30kg bagage...

in mijn hoofd lijkt dit haalbaar (tent + slaapmat + slaapzak+plooistoel was +/- 10kg dus nog 20kg voor kledij :p )

Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?
1) Wat idioot is bepaal jij zelf, niet iemand anders
2) dat brutogewicht van een moto heeft welzeker een gezonde marge, dat mag wel wat ruimer genomen worden (beetje gelijk houdbaarheidsdatum van eten)
3) ga ne keer met al uw noorwegen-gerief (duo inbegrepen) op weekend om alles te testen: uw bagagecapaciteit, uw vering, uw duo, uw alles.... of maak er meteen een week van of zo, dan gade voorbereid naar Noorwegen

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 16 Mar 2016 14:54
by F M
En qua rijden met al dat gewicht, is het ook misschien van belang welke wegen je daar gaat rijden. PeterVDC heeft heel veel gravelwegen gereden. Daar speelt dat gewicht meer dan als je op de asfaltwegen plant te blijven.

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 16 Mar 2016 14:58
by Koeno
Met Duo rijden ben ik gewend... gaat even vlot als zonder duo rijden... (mede door het feit dat mijnen duo wel wat gewend is).
Met Duo + beperkte bagage (kleren voor 3 dagen + fotografie gerief) heb ik ook al enkele keren gedaan...

Qua type banen... goh, ik ben in BE al geen held op het onverhard, dus ik vermoed dat noorwegen vooral asfalt banen zullen blijven...

ik vind mijzelf altijd idioot, dus dat is al een antwoord op mijn eigen vragen ;)

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 16 Mar 2016 15:34
by petervdc
F M wrote:PeterVDC heeft heel veel gravelwegen gereden. Daar speelt dat gewicht meer dan als je op de asfaltwegen plant te blijven.
Ja idd, 800km ongeveer ;-)
En wa waren ferm zwaar beladen ! Zou ik z?ker niet gedaan/gekunnen hebben met duo.

We hebben daar gs'en gezien hoor, met duo, 36 koffers & zakken mee, duidelijk ook campeerders, pff, zou ik nooit doen zo.

Idd es een dagrit doen met duo ?n alle bagage, paar 100km, dan heb je een idee h?.

Noorwegen, wie/wat/hoe/waarom

Posted: 16 Mar 2016 19:38
by Stefke
Koeno wrote: Tenzij iemand mij het nu al kan afraden omdat 2 personen + motor + kamperen gewoon idioot is?
Het is gewoon idioot om het NIET te doen. Noorwegen is een bangelijk schoon land. En goede wegen, ook de gravelwegen zijn perfect berijdbaar, dus ik zou mij daar geen zorgen over maken.
Dus inladen die handel en vertrekken! Heb drie weken Noorwegen gedaan in 2007. Met duo en bagage, kampeergerief inbegrepen. beetje overladen, geen hol van aangetrokken. Mooiste motoreis tot nu toe. :ricky: