snel naar Firenze

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

snel naar Firenze

Post by F M »

Allez, nog maar eens info gevraagd.

In september reizen mijn vrouw en ik naar Firenze. Met de auto, op een weekdag (ook de terugreis).

Er zijn wat alternatieven om de Alpen over te steken.
1. Gotthardtunnel. Dat is de kortste en in principe de snelste route zonder files. Maar ik heb ergens gelezen dat in die week er onderhoudswerkzaamheden zijn aan de tunnel, en hij waarschijnlijk gesloten zal zijn.
2. Fréjustunnel. De tunnel met de minste files, maar ook het langste alternatief.
3. De Mont-Blanctunnel
4. De Grote st-Bernard tunnel
5. De Brennerpas

Die laatste route lijkt mij het beste alternatief. Dit is maar 90 km langer dan de Gotthard, en zou in de week weinig files kennen.

Maar zijn hier ook ervaringsdeskundigen die me hints kunnen geven?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: snel naar Firenze

Post by zappa »

als ge uw route ingeeft in google maps zie je toch waar er werkzaamheden zijn en waar er op dat moment file is ?
sig nature

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: snel naar Firenze

Post by Mario »

wij hebben al een paar keer via het Ötztal die kanten uitgegaan (dus Tirol en met de auto overigens)
viel best mee maar dat is dus 'binnendoor' en de Passo del Rombo/Timmelsjoch op en af ; ge moet ervoor zijn maar tof
we overnachtten toen telkens in Hotel Bergwelt in Langenfeld (https://www.bergwelt.at/ )
(ere wie ere toekomt trouwens, was dankzij een tip van 't spook dat we zo de eerste keer reden en niet beklaagd)
is wat avontuurlijker, laten we het zo stellen maar goed te doen hoor
ook mooie omgeving eens je in Italië bent, de regio van de meren en zo (Bolzano, Merano, Verona) ; de Po-vlakte is wel doorbijten

de Brennerpas hebben we 1x gedaan (terugkomend vanuit Italië, in volle vakantieperiode en dat viel heel goed mee ; veel plek maar best een ticketje kopen voordat je boven aankomt, zo kun je meteen doorrijden ipv aan te schuiven)

mijn schoonouders nemen steevast de Gotthardtunnel, ik zie daar de charme minder van in eerlijk gezegd

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: snel naar Firenze

Post by F M »

De Timmelsjoch is natuurlijk mooi, maar we plannen het traject op één dag af te werken, en dan lijkt het me niet zo leuk meer om de smallere passen te bezigen (de zuidkant).
Het doet al goed te horen dat de Brennerpas meevalt.

@Zappa: ik wil vooraf weten waar ik naartoe wil. Voor Oostenrijk en Zwitserland heb je vignetten nodig, die wil ik op voorhand hebben. En niet door Oostenrijk rijden met een Zwitsers vignet :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: snel naar Firenze

Post by Jopet »

In 1 dag naar Firenze, van bij jouw thuis is dit zo'n 1250 km.... In de veronderstelling dat je geen files gaat hebben is dit minstens zo'n 13u rijtijd zonder rust of tanken......

Ik denk dat het een utopie is te denken dat je tijdens de week één van deze trajecten zou kunnen doen zonder ook maar ergens file te hebben. Ergens op het traject zullen er ook wel werken of zo zijn.

Waarom niet met het vliegtuig als je er snel wilt zijn en indien nodig ter plaatse een auto huren.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: snel naar Firenze

Post by Mario »

ik vind het ook niet erg verstandig, maar bon

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: snel naar Firenze

Post by F M »

4 jaar geleden op dezelfde manier naar Krakau gereden. 4 uur 's ochtends vertrokken, de vrouw rijdt tot het licht is, dan neem ik over. 's Avonds aangekomen. Terugweg met tussenstop in Dresden (2 overnachtingen).

Denk dat nu opnieuw zo ongeveer te doen. Eventueel vertrekken we een dag vroeger en slapen we ergens onderweg. Dat zien we nog. Maar geen vliegtuig, en geen huurwagen. Daar heb ik geen zin in.
I am confused. Oh no, maybe not!

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: snel naar Firenze

Post by Mario »

ja, in m'n vorige reactie hield ik te veel rekening met m'n persoonlijke situatie : ik ben de enige bestuurder bij ons, vandaar dat ik consequent ergens een overnachting inlas voor dergelijke afstanden
als je met 2 bent, is dat toch wat minder een probleem, al lijkt het mij persoonlijk toch leuker ergens te overnachten, geeft toch wat minder stress lijkt me in geval van onverwachte omstandigheden

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: snel naar Firenze

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)


Per slot van rekening ben je met vakantie, en dan wil ik ook niet stressen om ergens te geraken. ;)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: snel naar Firenze

Post by F M »

We hebben ondertusen al beslist om een dag vroeger te vertrekken en in Oostenrijk een hotelletje te boeken.
Op de terugweg, wanneer een geen druk is om op tijd thuis te zijn, rijden we gewoon tot we het moe zijn , en zoeken dan ter plekke een hotel.

En het zal de Brenner Pas worden, want ik heb het niet zo op die tunnels. :?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: snel naar Firenze

Post by Stefke »

F M wrote: 14 Aug 2018 12:47 ...want ik heb het niet zo op die tunnels. :?
en viaducten... :roll:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: snel naar Firenze

Post by F M »

Inderdaad, dat hou je toch niet voor mogelijk... :cry:

Misschien toch maar langs de Timmelsjoch rijden ? :dontknow:

In elk geval is een hotel in Duitsland, net voor de Oostenrijkse grens geboekt.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply