Romania

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Romania

Post by OzzePaa »

Als m'n geheugen nog ietofwat OK is, zijn er hier dacht ik een stuk-of-wat die al ne keer een toerke zijn gaan doen in die geburen :thumbsup:

Nu blijkt dat een groepke Motsekletsers hier in de buurt het lumineus idee heeft opgevat om daar in 2020 ook wat te gaan rondrijden. Ge kent dat : waarschijnlijk gebeten door iets uit Transylvania en elke nacht geile dromen van het ultieme Transfagarasan-orgasme :grin:

Onafgezien van het feit dat het nogal een heterogeen groepke is met vanalles wat aan brommergerief (van FJR 1300 over wat GS-sen en Fazer tot een dikke trike) en dito rijcapaciteiten :?, zijn er vooreerst ook de te overwegen praktische dingskes ...

De voorgebakken en in alle plooien gladgestreken mogelijkheden om dat via een georganiseerde organisatie te doen, lijken ons nogal prijzig, en daarom besloot men een uitgave in eigen beheer te avonturieren ...

Omdat we nogal woessies zijn, "Beam me up Scotty" nog niet tot de mogelijkheden behoort, en ook een beetje vanwege het tijdsbestek dat slechts 10 dagen behelst (12-21/06), wordt gesteld dat het verzameld ijzerwerk d.m.v. weg- en de lijfelijke onderdelen via luchttransport ter plekke moeten geraken.

Als we het aandurven ons vege lijf in handen van Wizz Air te leggen, mag het tweede zo menen wij, alvast kwa financiële doenbaarheid, geen probleem zijn.
En in Gent staan dees mannen :arrow: http://www.smt-transport.be/ te springen om aan een best interessante prijs eens over-ent-weer naar Boekarest te bollen, maar ze doen dat liefst met een volle camion ... en met 10 gegadigden is slechts voor de helft aan die eis voldaan.

Kwestie dus om via allerlei kanalen (zoals bv. ook dit drukbezocht medium) aan de weet te komen of er eventueel toevallig nog ergens snode plannen gesmeed worden in dezelfde richting en time of year, zodat ook het tweede verdiep van de trailer bewoond wordt.

Maar niet in het minst, en met alvast eeuwige dankbaarheid :headbang: :bowdown: , ook een waslijst aan geheime tips, do's en dont's te vergaren, zodat het geen roemloos Roemenië-tripke wordt :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Romania

Post by Muug »

2020: welke maand?
Best op voorhand logement voorzien.
Het land is belachelijk groot dus best ook u beperken tot een deel ervan.
Iemand mee hebben die de taal spreekt zou alles net iets gemakkelijker maken.
Had het spook daar geen boerderij gekocht? Misschien kunt ge daar logeren en dat als uitvalsbasis gebruiken. Het ligt wel wat ver van Boekarest dacht ik.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Romania

Post by Tom Thumper »

Mijn Roemenië plannen voor deze zomer zijn opgeborgen net owv de prijs van het vervoer. Een Roemense vriend die Belgische producten importeert in Roemenië had prijzen opgevraagd bij transporteurs om 3 moto's te vervoeren en die kwam al snel op 1400 euro daar dan nog eens vliegtuigticketten bijgeteld maakte dat het toch een beetje duur voor een 10- dagen. Andere snode plannen worden gesmeed.

Maar dat neemt niet weg dat een dag of 10 Roemenië in 2020 niet de mogelijkheden zou behoren en misschien zie The Awfully Big Marine Named Camouflage het wel zitten om op de bovenste verdieping van een oplegger te staan? :o
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Romania

Post by OzzePaa »

Muug, merci voor de logement-info ... In de agenda's staat 12 tot 21 juni volgend jaar aangeduid. We waren zinnes om telkens in vooraf bepaalde etappes verder te trekken met eventueel de optie op één of twee plekken een nacht langer te blijven. Uiteraard met vooraf geboekte verblijfsadressen (zoals ik al zei : woessies ;) ). De routes zullen inderdaad slechts een beperkt deel van de Karpaten kunnen omvatten ... uitzoeken dus waar de interessantste te rijden/bekijken/bezoeken plekken zijn.
Tja, de taal : ze zeggen dat (omwille van de Romaanse oorsprong) Italiaans her en der wel een beetje lijkt op Roemeens ... maar dan moete dus ook eerst Italiaans kennen hé :roll: Met hand en tand, voeten en oren en wat duits Engels lukt het hopelijk ook een beetje.
Iemand van de groep heeft alvast een Roemeen als collega : die zou wat zaken oplijsten en als uitgeweken "local" ook interessantere hotelprijzen kunnen scoren dan een "gewone" Europeaan :whistling:

@Tom : da's nu spijtig dagge niet gaat dit jaar :cry: ... anders had je ons een mooi uitgewerkt scenario kunnen bezorgen ;) :mrgreen: :book2:
Iemand van de groep had contact met SMT en hoorde prijzen van zo'n 350Euro per moto retour, transportverzekering incluis. Een vlucht Eindhoven-Bukarest met het Hongaarse WizzAir stond laatst 67Euro retour.
Uwe Gruune is inallegeval welkom ...
Als er evolutie is in het concreter worden van teen en tander, lees je het hier :!:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Romania

Post by Tom Thumper »

OzzePaa wrote: 07 Apr 2019 23:17@Tom : da's nu spijtig dagge niet gaat dit jaar :cry: ... anders had je ons een mooi uitgewerkt scenario kunnen bezorgen ;) :mrgreen: :book2:
Iemand van de groep had contact met SMT en hoorde prijzen van zo'n 350Euro per moto retour, transportverzekering incluis. Een vlucht Eindhoven-Bukarest met het Hongaarse WizzAir stond laatst 67Euro retour.
Uwe Gruune is inallegeval welkom ...
Als er evolutie is in het concreter worden van teen en tander, lees je het hier :!:
:thumbsup: Mooie periode ook, Boekarest is wel niet het schoonste deel van Roemenië anderzijds is Brasov Boekarst slecht een 180 km, dat valt natuurlijk te overbruggen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Romania

Post by 't spook »

ik woon daar bij momenten...
Wizzair heel goed
luchttransport voor motoren?
denk over de baan beter en goedkoper zelle

enfin, naar waar vliegen jullie dan?
Timisoara?
Cluj Napoca (Transilvania airport)?

ik hang meestal rond in de buurt van Deva en Hunedoara castle (googeldis, heel mooi)
heb daar ook boerderijke ter beschikking maar denk dat jullie de andere kant uitwillen
boerderij is in Zam, Almas Celiste, 60 km van Deva
Transfagarasan aan de andere kant va Deva

mijn ervaring in Roemenie; gewoon niets plannen, doen roemenen nooit, rij tot waar ge het moe zijt en neem dan een pensionneke, kost nix, doodvriendelijke mensen en overal lekkere schnitzel de pui chi rochi...

als ge iets reserveert klopt eht meestal toch ni en zijde uw centen kwijt
roemene zijn de meest gedesorganiseerde mensen ter wereld maar alles komt altijd in orde

als jullie transport over de baan willen kan ik jullie altijd een telefoonnummerke geven
mijn Roemeense maat woont in Bekkevoort
heeft camions rijden naar Deva en terug...

laat maar horen
alles kan
niets moet

ik zit tijdens de zomer steeds een aantal weken ginder
met 4x4 en moto

let wel, ge gaat heel veel cash moeten meenemen om de boetes te betalen want ze staan met hun speedguns achter elken hoek daar... :dontknow:
:? KMK :roll:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Romania

Post by 't spook »

Bucarest?
wa gade daar in godsnaam doen met de moto???

das uuuuren rijden op rotslechte wegen als ge naar Transylvania wilt :pillepalle:

den toer van 't land?
zou kunne tegenvallen

ma bon :whistling:
:? KMK :roll:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Romania

Post by 't spook »

Muug wrote: 06 Apr 2019 22:56 2020: welke maand?
Best op voorhand logement voorzien.
Het land is belachelijk groot dus best ook u beperken tot een deel ervan.
Iemand mee hebben die de taal spreekt zou alles net iets gemakkelijker maken.
Had het spook daar geen boerderij gekocht? Misschien kunt ge daar logeren en dat als uitvalsbasis gebruiken. Het ligt wel wat ver van Boekarest dacht ik.


idd ver van bucarest
maar wie wil er nu bucarest zien in zo'n mooi land????

transport kan per vrachtwagen Bekkevoort/Deva
doen we steevast met de 4x4
gewoon op de camion naar Deva en terug
wattattakost?
xal neki vragen

slapen?
kan zeker
laatste stuk naar boerderij is gravel/onverhard maar heel goed te doen op 2 wielen

vliegen?
wizz naar Cluj Napoca of Timisoara
ze halen u dan met een buske op en zetten u af bij uw moto's

we hebben ginder zelfs al scoutskampen georganiseerd
catering by aboriginals
slapen in en rond de boerderij
met of zonder beren en everzwijnen

één gouden raad
reserveer niets op voorhand
in die periode ook helemaal ni nodig
is regenseizoen dan als ge wat tegenslag hebt
die mensen zijn de meest gedesorganiseerde stam in europa
en pensionnekes en hotels veranderen om de haverklap van eigenaar want dienen dikwijls als onderpand in allerhande transacties

verder elke zoveel 100 meter een pensionneke dus meestal echt geen probleem

ik heb daar wel wat connecties dus als ge mij uw plannen doorgeeft kan ik vragen of ze u onderdak kunnen vinden waar de motos bvb ook veilig staan, al is't bij de kiekens op de binnenkoer en hebde allemaal stront aan uw botten :laugh3:

just sayin'
:? KMK :roll:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Romania

Post by OzzePaa »

Sus, moetsjos grasias voor bovenstaande strait-to-the-point geschrijfsel en het voorgestelde transport ... euh .. voorstel :bowdown:

We gaan serieus rekening houden met je raadgevingen om er ons voordeel mee te doen en dat tripke tot een goed einde te brengen :thumbsup:

Als ik alle genoemde plaatsen, onze to-do-and-visit's en bv de 10 Top-routes in Transylvania van "BestBikingRoads" efkes op kaart zet, is Boekarest inderdaad totaal "uit de richt" en irrelevant als WizzAir ook op die ander bestemmingen vliegt 8-)

Alst mag kom ik later zeker nog wel eens om advies bedelen, maar zie daddegij nu maar optijd op Plage Blanche geraakt en u daar onmetelijk ammezeert :Pyndn: :pom:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Romania

Post by duibhce Kaelann »

@Susse, moeten wij uw bloemekes gaan water geven? :mrgreen:

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Romania

Post by Jopet »

Diene Transfagarasan highway staat ook op mijn bucket lijstje van routes die ik wil rijden, wat houd mij dan tegen is die afstand naar ginder.
Maar moto op transport en met het vliegtuig naar daar zou ik ook wel zien zitten.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Romania

Post by 't spook »

Kings Road ofte Drumul Regului zou ook op jullie lijsteke moeten staan

gaat los door de transilvaanse heuvels met de mooiste vergezichten die je ooit gezien hebt
wel euhm... allroad baantje :dontknow:
voordeel, ge komt bijna in mijnen hof toe ginder :ricky:
:? KMK :roll:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Romania

Post by OzzePaa »

@Jo : betekent dees dat ik je bij op het lijstje mag zetten van geïnteresseerden om ne camion vol te krijgen volgend jaar ;) :?: Tenminste : als die mannen van SMT ons ijzerwerk ook ergens anders willen afzetten dan in Boekarest ...
Ik heb zo'n gedacht dat 't Spook zijne copain uit Bekkevoort daar een schoon alternatief biedt :idea: :thumbsup:
't spook wrote: 27 Apr 2019 21:32 Kings Road ofte Drumul Regului zou ook op jullie lijsteke moeten staan
gaat los door de transilvaanse heuvels met de mooiste vergezichten die je ooit gezien hebt
wel euhm... allroad baantje :dontknow:
voordeel, ge komt bijna in mijnen hof toe ginder :ricky:
Zou dadan den deze zijn, Sus :?: :arrow: https://www.youtube.com/watch?v=GbD78ax9XcI
De DN67C van Novaci/Ranca naar Sebes ? Of bedoel je van Brezoi via DN7A en dan 67C naar Sebes ?
Dat lijkt me nie echt allroad :dontknow: ... maar gij steekt misschien aan dat meer Oasa Mica binnedoor over de DJ704 naar Cugir ;) :?:
Of wast misschien overal "drum în lucru" toen je daar laatst was :mrgreen: :?:

Inallegaval willen we welzeker graag van je aanbod gebruik maken ommis van gedachten te wisselen met je Roemeense kompaan ivm z'n voorwaarden/mogelijkheden de brommers tot Deva te brengen. :bowdown:
Een kamp opzetten in Almas Salisti zie'k, de groepssamenstelling in acht genomen, niet direct zitten :?
Een aantal zijn zeker te vinden voor wat avontuurlijker wegskes en wegen, maar o.a. een FJR en een Trike zullen er nie echt van in de lucht springen vrees ik ...

P.S. aan het filmke te zien hebben die Roemenen niks van ons te leren wat lintbebouwing betreft :mrgreen:
duibhce Kaelann wrote: 23 Apr 2019 16:15 @Susse, moeten wij uw bloemekes gaan water geven? :mrgreen:
Image
@Duib & Laouen : woont jullie huis dus ergens in die contreiën de volgende maanden :?:
Last edited by OzzePaa on 28 Apr 2019 20:16, edited 2 times in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Romania

Post by F M »

OzzePaa wrote: 28 Apr 2019 17:59 Zou dadan den deze zijn, Sus :?: :arrow: https://www.youtube.com/watch?v=GbD78ax9XcI
:shock: :shock: :shock:
Is dat iemand die in eerste vitesse met ne FJR die hele weg rijdt ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Romania

Post by OzzePaa »

F M wrote: 28 Apr 2019 19:37
OzzePaa wrote: 28 Apr 2019 17:59 Zou dadan den deze zijn, Sus :?: :arrow: https://www.youtube.com/watch?v=GbD78ax9XcI
:shock: :shock: :shock:
Is dat iemand die in eerste vitesse met ne FJR die hele weg rijdt ?
Tis inallegeval nie de mijne, Frans ;) Niet dat ik de ganse 2u58' heb uitgekeken, maar hij filmt van iets na Novaci tot Sugag waarem rechts via Dobra en Rod tot in Gales gaat. Da's goed 135km. Onderweg stopt hij blijkbaar her en der nog efkes, wat een gemiddelde van give-or-take 45 per uur geeft ... inderdaad niet abnormaal voor een rustig FJR-ritje in 1ste vitesse dus :smash: :mrgreen:
Maar ik denk dattem vooral de raad van kenners opvolgt om het kalmkesaan te doen wegens speedguns achter elken draai en 30 per uur in de lintbebouwing van de dorpen :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Romania

Post by F M »

Als dat waar is van die speedguns in Roemenië, dan moet ik daar niet zijn. Maar ik kan me niet inbeelden dat ons huisspook daar ook aan die snelheden rondtuft... :wall:

Is het jullie bedoeling om dus met één grote groep dezelfde ritten te maken en allemaal in dezelfde hotels te overnachten? Of stippelt iedereen zijn eigen route uit, en zoekt zelf zijn overnachtingen, en probeer je enkel de heen- en terugreis te regelen?

Wij hebben zelf al een paar keer een reis gedaan waarbij we de motoren met de trein naar Italië stuurden, en dan met het vliegtuig volgden. Dat is wel comfortabel. Wij kregen het treinvervoer voor 100 euro de man gedaan. Maar dat waren speciale voorwaarden dankzij bekenden binnen het transportbedrijf. Dat trouwens niet naar Roemenië transporteert, dus je moet het niet vragen. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Romania

Post by 't spook »

speedguns overal
voor en na elk dorp
ik rij daar met nen Husaberg zonder nummerplaten dus is da redelijk lachen maar als ge tientallen kms op nationale baan rijdt komde der tientallen tegen...
gegarandeerd

enneuh... drum in lucru... altijd en overal
drum bun... veeeeel minder

pula mea... altijd

ooir reden we in een rivierbedding en ik vroeg mijn roemeense Co waarom we in de rivier moesten rijden
die bezag mij scheef en legde uit dat op die plek de rivier en de nationale baan één en dezelfde waren :pillepalle: :shock:
:? KMK :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Romania

Post by Muug »

Toen wij daar tien jaar geleden waren, hebben we geen enkele speedgun gezien. Maar mogelijks hebben ze daar nu de afdankertjes van West- Europa.
Moet dat trouwens echt volgend jaar? :mrgreen: Ik zou graag meegaan maar er staat een laaaange congé gepland waardoor er niks meer gaat overschieten...de bluts met de buil als het ware. ;)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Romania

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 29 Apr 2019 08:15 Toen wij daar tien jaar geleden waren, hebben we geen enkele speedgun gezien. Maar mogelijks hebben ze daar nu de afdankertjes van West- Europa.
Moet dat trouwens echt volgend jaar? :mrgreen: Ik zou graag meegaan maar er staat een laaaange congé gepland waardoor er niks meer gaat overschieten...de bluts met de buil als het ware. ;)
Ja, soms hedde da voor hé :tongue:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Romania

Post by F M »

Ik heb nog niets gepland voor volgend jaar juni, en Roemenië ligt eigenlijk iets te ver weg om daar gewoon naartoe en terug te rijden, dus ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd.
Alleen niet om in een groep van +10 motoren mee te rijden.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply