Romania

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Romania

Post by Muug »

Ah. Ge vertrekt 's morgens gewoon een uur vroeger of later....

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Romania

Post by F M »

Jopet wrote: 27 Apr 2019 00:42 Diene Transfagarasan highway staat ook op mijn bucket lijstje
Voor mij ook, en daarom was ik ook geïnteresseerd om eventueel mee te gaan.

Maar ik lees overal dat die weg meestal open gaat tegen eind juni. En dan is deze reis waarschijnlijk iets te vroeg. Ik wil niet naar Roemenië gaan met het risico deze weg niet te kunnen rijden. :dontknow:

Ik heb al 3 keer voor de Grössglockner gestaan en mogen terugdraaien omdat het op de top sneeuwde... :evil:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Romania

Post by F M »

't spook wrote: 27 Apr 2019 21:32 Kings Road ofte Drumul Regului zou ook op jullie lijsteke moeten staan

gaat los door de transilvaanse heuvels met de mooiste vergezichten die je ooit gezien hebt
wel euhm... allroad baantje :dontknow:
Ach, ze werken er toch aan ?
https://goo.gl/maps/ihDveXEpT4fKh3pR7
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Romania

Post by OzzePaa »

F M wrote: 30 Apr 2019 14:09
't spook wrote: 27 Apr 2019 21:32 Kings Road ofte Drumul Regului zou ook op jullie lijsteke moeten staan

gaat los door de transilvaanse heuvels met de mooiste vergezichten die je ooit gezien hebt
wel euhm... allroad baantje :dontknow:
Ach, ze werken er toch aan ?
https://goo.gl/maps/ihDveXEpT4fKh3pR7
Ik lees inderdaad ook dat officieel de pas pas :book2: open gaat einde juni, Frans ... maar daar kan wel wat rek opzitten ...helaas in beide richtingen :roll: ... Hier weten ze er wel wat over te vertellen : https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g ... mania.html. Assem dan dicht is zijn dat waarschijnlijk enkel de laatste 15km.
Maar dat risico willen we wel nemen ... en blijkbaar zijn er wel "mogelijkheden" voor motorrijders om toch redelijk hoog te geraken.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Romania

Post by Jopet »

F M wrote: 30 Apr 2019 08:45
Ik heb al 3 keer voor de Grössglockner gestaan en mogen terugdraaien omdat het op de top sneeuwde... :evil:
En ik heb er al 3 X over gereden met de moto 8-)

Efkes Frans jaloers maken....

en we waren niet alleen :o

Image

Image

Image

Image

Groetjes,
Jo
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Romania

Post by 't spook »

Grossglockner is autostrade vergeleken met Tranfagarasandie meer aanleunt bij een Timmelsjoch eigenlijk, vooral de italiaanse kant dan :whistling:
:? KMK :roll:

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Romania

Post by Jopet »

OzzePaa wrote: 28 Apr 2019 17:59 @Jo : betekent dees dat ik je bij op het lijstje mag zetten van geïnteresseerden om ne camion vol te krijgen volgend jaar ;) :?: Tenminste : als die mannen van SMT ons ijzerwerk ook ergens anders willen afzetten dan in Boekarest ...
Ik heb zo'n gedacht dat 't Spook zijne copain uit Bekkevoort daar een schoon alternatief biedt :idea: :thumbsup:
F M wrote: 30 Apr 2019 08:45
Maar ik lees overal dat die weg meestal open gaat tegen eind juni. En dan is deze reis waarschijnlijk iets te vroeg. Ik wil niet naar Roemenië gaan met het risico deze weg niet te kunnen rijden. :dontknow:
Oeie met de post van Frans toch beginnen twijfelen, ook eens opgezocht en inderdaad gelezen dat de weg pas officieel open gaat op 1 juli, grootste deel is het volledige jaar open, maar de 24 hoogste (en waarschijnlijk ook mooiste) kilometers zijn dus tot 30 juni afgesloten, voordien kan het open zijn als het heel mooi weer is, je kan soms ook wel vroeger zonder dat er ook maar iets geruimd is de weg nemen maar dan volledig op eigen risico.....
De reden dat ze pas op 1 juli open doen is omdat er gewoon tijdens de winter niet geruimd wordt en je moet wachten tot de meeste sneeuw gesmolten is voor ze de baan volledig rijklaar maken....
Dus zou ik liever geen risico nemen en als ik dan zou gaan dan liever in juli of augustus, ik doe het dan gewoon met de auto en de moto op mijn remorque zoals ik eigenlijk van plan was....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Romania

Post by Muug »

Dit land is zo bijzonder dat het volgens mij een beetje fout is om de focus te leggen op deze of gene pas. Bezoek het land, leg contacten met de mensen, overnacht en eet waar ge terecht komt en geniet van deze ervaring.

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Romania

Post by Jopet »

Muug wrote: 01 May 2019 21:14 Dit land is zo bijzonder dat het volgens mij een beetje fout is om de focus te leggen op deze of gene pas. Bezoek het land, leg contacten met de mensen, overnacht en eet waar ge terecht komt en geniet van deze ervaring.
Akkoord en niet akkoord, het is mij inderdaad niet om die ene baan te doen, wij waren van plan de streek tussen +/- Deva en +/- Brasov te gaan verkennen, maar als je daar dan, waarschijnlijk éénmalig, naar toe gaat moet die Transfăgărășan er zeker bij zijn.

Zo heb ik in 2011 de Mount Evans bereden, geen mens die die berg kent maar gaat wel 4320 meter hoog en is de hoogst berijdbare asfalt baan van America. Bedoeling was Pikes Peak (4302m) ook aan te doen, nu weten de mensen wel over wat ik het heb want iedereen heeft al gehoord over Pikes Peak, maar toen ik mijn reis plande was de top de laatste kilometers nog een gravel baan en ik wilde dit met een huur moto niet doen. Terug thuis gekomen bleek dus dat ze een maand voor wij er waren die baan in asfalt gelegd hebben :wall: , wel dit voelt nu aan als een gemiste kans en zoiets wil ik dus geen 2de keer meemaken....

Dus voor mij zou de reis naar Roemenië niet compleet zijn zonder die Transfăgărășan.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Romania

Post by F M »

:stupid:

Moest ik nu al stilaan aan mijn pensioen toe zijn, dan wist ik dat ik op mijn waarschijnlijk nog beperkte verdere motocarrière nog tijd genoeg zou hebben om 2 pogingen te kunnen wagen naar Roemenië.

Meer tegen mijn pensioen kan ik misschien niet meer (zo ver) reizen met de moto. Dus als ik in Roemenië geraak, dan moet die Franstaragan er bij.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Romania

Post by Muug »

F M wrote: 02 May 2019 16:25Meer tegen mijn pensioen kan ik misschien niet meer (zo ver) reizen met de moto. Dus als ik in Roemenië geraak, dan moet die Franstaragan er bij.
Ha bon, gij hebt dien pas al van een nieuwe naam voorzien ! :laugh3: :thumbsup:

En wat die gemiste kansen betreft: het leven zit vol gemiste kansen... die ene kans in 't middelbaar om de schoonste meid van 't straat/school/jeugdbeweging te kussen (schrappen/aanvullen wat wel/niet past), die droomjob die ge gemist hebt, die extra kortingsaktie op uw nieuwe wagen die juist ten einde was toen ge getekend had, etc etc... een beetje relativeringsvermogen kan nooit kwaad. ;)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Romania

Post by Blackbert »

In september 2009 waren wij daar, de Franstzalniegan was een 2daagse vanaf ons logement en terug.
Eerst naar Sebes, om geen meter van de 67C te missen, een karrespoor over de bergen naar Ranca, het skiding waar we zouden overnachten.
Na veel te veel kilometers asfalt (tot na het stuwmeer Tau Bistra) komen we dees tegen.
Image

Eerste reactie: ja lap.
Dertig seconden later: dracu 'ca, rijden begot, we zien wel.
Bleek dat ze ongeveer het hele traject gewassen en gestreken hadden, klaar voor een laag asfalt.
We zijn nergens een afsluiting tegengekomen trouwens.
Image
Image

Volgens wat we later hoorden om een kortere toegang te hebben naar het skistation vanuit het noorden.
Als dat dan toch heel de winter dicht is hadden ze hun geld beter ergens anders uitgegeven.
Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Romania

Post by 't spook »

waar ge ook rijdt in roemenië, 't is altijd mooi
hoe verder van de bewoonde wereld en de asfalt, hoe mooier
of dat nu oip 2 wielen is of op 4
Transfagarasan is daar een heel speciale uitzondering op
:? KMK :roll:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Romania

Post by F M »

Blackbert wrote: 02 May 2019 17:38 In september 2009 waren wij daar, de Franstzalniegan was een 2daagse vanaf ons logement en terug.
Ja, Bert, ik heb pas jullie verslag nog eens gelezen om te zien of er in Roemenië misschien wat minder op asfalt moet gereden worden, moest ik toch de RT vervangen door de 790.


Maar jullie adventures gaan toch al ferm boven mijn wil (en durf) tot adventureren... :pillepalle:


Dus ik blijf erbij: Fransgaateraan voor mij, of geen Roemenië ! :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Romania

Post by Muug »

F M wrote: 02 May 2019 18:25 Maar jullie adventures gaan toch al ferm boven mijn wil (en durf) tot adventureren... :pillepalle:
Wij gingen het daar ook zoeken eh Frans. ;) Niks kon ons tegenhouden. :whistling: Behalve dan te steile hellingen, te diepe sporen, te grote stenen, teveel zweet in onze ogen, te weinig naft in onze tanks,..... :roll:
Voor normaal rijden zal een gewone moto ginder wel goed genoeg zijn. :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Romania

Post by OzzePaa »

Blackbert wrote: 02 May 2019 17:38 In september 2009 waren wij daar, de Franstzalniegan was een 2daagse vanaf ons logement en terug.
Eerst naar Sebes, om geen meter van de 67C te missen, een karrespoor over de bergen naar Ranca, het skiding waar we zouden overnachten.
Na veel te veel kilometers asfalt (tot na het stuwmeer Tau Bistra) komen we dees tegen.
Image
Volgens Goegelstriet zag het zwart pelleke dat ze dus toen op die TransAlpina gelegd hebben er eind vorig jaar nog redelijk goed uit ... tant mieux voor de van minder hoogpoterig ijzerwerk voorziene medemens die de twee befaamde noord-zuid assen onder de wielen wil.

Hebben jullie ze allebei toen op één dag gereden, Bert :?: :shock:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Romania

Post by Blackbert »

Neenee, in 1 dag van Slatina Timis via Sebes naar Ranca. De volgende ochtend was het veel 'opener' weer, dus terug tot dat gele bord en dan richting Petrosani en via weet ik veel waar weer naar Slatina.
De Transalpina ligt nog verder naar 't oosten, daar zijn we niet geweest.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Romania

Post by OzzePaa »

Blackbert wrote: 03 May 2019 09:24 Neenee, in 1 dag van Slatina Timis via Sebes naar Ranca. De volgende ochtend was het veel 'opener' weer, dus terug tot dat gele bord en dan richting Petrosani en via weet ik veel waar weer naar Slatina.
De Transalpina ligt nog verder naar 't oosten, daar zijn we niet geweest.
:krabje: ... Euuhm Bertus ... correct me if i'm wrong here, verwissel je nu nie de twee routes :?: Mij gedacht is de Transfaragan toch wegnummer DN7C.
De DN67C (kleine nuance dus) is wel degelijk de TransAlpina. :ugeek:
Te zien aan het bord en de "mijlpaal" en je schrijfsel hierboven, hebben jullie bijgevolg dus de Frans zijne natte droom niet gezien :?: :shock: :?
Last edited by OzzePaa on 03 May 2019 10:23, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Romania

Post by F M »

Inderdaad, Bert. Dat was wel degelijk de Transalpina, of ook de 'Kings Road'.
Dat is ook de weg van dat filmpje van die superlangzame FJR die Ozzepaa gepost heeft.
Maar ik denk dat Bert eigenlijk de Granstarafan wilde zeggen, maar een tijdelijke kortsluiting in zijn hoofd had. :mrgreen:

@Ozzepaa: ik heb wel meer natte dromen. Geen idee of Bert er daarvan al één gezien heeft :lipsrsealed2:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Romania

Post by OzzePaa »

F M wrote: 03 May 2019 10:20 Inderdaad, Bert. Dat was wel degelijk de Transalpina, of ook de 'Kings Road'.
Dat is ook de weg van dat filmpje van die superlangzame FJR die Ozzepaa gepost heeft.
Maar ik denk dat Bert eigenlijk de Granstarafan wilde zeggen, maar een tijdelijke kortsluiting in zijn hoofd had. :mrgreen:
Neenee ... hij bedoelde : we zijn over de Transfa geweest, maar waar zij gereden hebben :arrow: de foto van het bord, de "mijlpaal" en Berts geschrijf zeggen dat het wel degelijk over de DN67C, de Transalpina was ;) De TransAlpina ligt niet "verder naar het oosten" ... dat is juist de Transfaragan ;)
F M wrote: 03 May 2019 10:20 @Ozzepaa: ik heb wel meer natte dromen. Geen idee of Bert er daarvan al één gezien heeft :lipsrsealed2:
:Oscar: :Oscar:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply