is het ook
redelijk indrukwekkend gerief
mijnen beste maat en piloot van vorig jaar had net met een M1 een "testritteke" gedaan op het industrieterrein toen ik wat nu het groene ding is daar afkapte in zijn loods
ikke weg
net thuis toen ik telefoon kreeg
de adrenaline liep uit mijn Samsungske
ik wist al direct dat hij met den Toy gaan spelen was
toen hij eindelijk uit zijn woorden geraakte wist hij te zeggen dat die M1 voor woessies was en hij nog nooit met zo iets bruut gereden had dan met mijne Landcruiser
Hij heeft vroeger nochthans met Pajero V6 (toen DE machine) woestijraces gereden en is dus wel wat gewoon
ik moet zeggen dat ne 4.2 6 cilinder die standaard net boven de 200PK zit in die versie er met een competitieturbo (2.5 kilo druk) en een herwerkte dieselpomp een hele cavalerie laat galloperen... werd ergens rond de 350PK geschat, reed toen ik hem zag in de BAJA DEUTSCHLAND met bowler V8s en Bulldogs met Jaguar V8 koers voor het podium...
veel te straf voor mij
en veel te fragiel ook met zoveel turbodruk
net wat ik NIET wil
dus turbodruk een kilo lager gezet, nog lager kon niet want anders moest de mazoutpomp er ook uit
maar kijk, zelfs met (maar) 1.5 kilo turbodruk is het ding nog steeds even bruut en reageert hij als een overvierkante viercilinder op elke dot gas... heel speciaal voor een normaal gezien lome zescilinder
pomp en turbo hebben hier hun deel in net als de verhoudingen van de differentiëlen in voor en achteras
die diffs komen uit een oude heavy duty Landcruiser zoals ik er ook eentje rijden heb
om dat te doen is de vooras in 2 geslepen en is de light duty voordiff er vantussen geslepen en een zware, dikkere klok tussen gelast... achteraan zit er standaard een heavy duty die nu dezelfde verhoudingen als de voorste kreeg
topsnelheid ligt dus niet zo hoog maat gezien mijn banden maar 160 km/u aankunnen is dat geen probleem
koppelbeest dus in elke zin van het woord
word lachen als dat allemaal heel blijft ginder