Yamaha XT660Z Tenere 2008 - VERKOCHT

Gelijk wat, als het maar iets met motorfietsen te maken heeft
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Yamaha XT660Z Tenere 2008 - VERKOCHT

Post by duibhce Kaelann »

Sinds de Husqy in de garage staat wordt er met de Tenere eigenlijk niet meer gereden. En we zijn nu toch de garage aan het opkuisen, dus de Ten mag ook buiten.

http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... 34670.html

Zwarte Yamaha XT660 Z Tenere. Zeer veelzijdige allroad motor met tal van opties en upgrades.
44000km.
- Handkappen
- SW Motech Quicklock kofferrek
- Adventure-Spec bashplate en valbaren
- Wilbers progressieve veren vooraan (originele bijgeleverd)
- Wilbers instelbare shock (hi- en low speed ingaande demping, uitgaande demping, hydraulisch instelbare verrvoorspanning) achteraan (originele bijgeleverd)
- Pivot Pegz voetsteuntjes (originele bijgeleverd)
- Uitwasbare luchtfilter
- Kev Fuel Mod
- O2 Eliminator
- Hoog + half laag spatbord vooraan (origineel bijgeleverd)
- Givi topkofferdrager
- Ook bijgeleverd: origineel Haynes werkplaatshandboek, originele Yamaha kofferdragers, Acerbis Supermoto hand guards, 2 originele sleutels + rode codeersleutel

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Yamaha XT660Z Tenere

Post by Muug »

jawaddedadde
die gaat rap verkocht zijn peis ik
zo goe gesoigneerd, zo'n schone opties !

Bart
Posts: 5
Joined: 02 Mar 2015 11:56

Yamaha XT660Z Tenere

Post by Bart »

Hallo allemaal ...


Ik lees hier al een hele tijd mee :oops: Ik heb me wel al eens geregistreerd op de vorige versie van het forum, maar zal me nog eens kort voorstellen.

Ik ben Bart, 34 jaar en rijdt/reed zo'n 4 jaar met de motor. De eerste was een Honda Hornet die vooral (95%) gebruikt werd voor woon-werk. Door priv?- en bijhorende geldproblemen en een verhuis (naar vlakbij het werk) was ik genoodzaakt om deze te verkopen.
Nog een verhuis later en een klein jaartje verder was er terug financi?le ruimte voor een 2-wieler, ditmaal een Street triple (het oude model met de ronde lampen). Een zalige machine, echter op lange ritten wat te krap (beenruimte, beenhoek), ondanks mijn lengte van slechts 1,80m ...

Alweer priv?-problemen en een langdurige ziekenhuisopname maakten dat deze ook weer de deur uit moest : met heel erg veel spijt in het hart. Al voor hij de deur uit was, was ik op zoek naar zijn opvolger. Ik wil dat zalige gevoel van vrijheid weer terug en dringend!

Sindsdien struin ik dus fora, motorboekjes, testritten en ... af.
Mijn eerste keuze was gevallen op de V-strom 650; aangezien deze gewoon helemaal praktisch is: beetje allround, meer weer-windbescherming dan een naked, zuinig, mogelijheid om een passagier op een comfortabeler manier te vervoeren, wel bagagemogelijkheden ... en niet eens zo duur.

Veel opzoekingswerk en een testrit met de Tiger 800 (roadversie) later was ik verkocht. de Tiger heeft ook al die eigenschappen (al is hij wat minder zuinig) maar ook nog eens die zalige Triumph-triple en wat extra paarden :grin: Ik heb het ook nogal voor Triumph eigenlijk, moesten ze op die Bonnevilles een recht stuur zetten (al is dat natuurlijk makkelijk aan te passen) en er voldoende geld was zou er hier zeker een zwarte T100 in huis staan en ook nog wel een Thunderbird Storm eigenlijk, beiden voor de mooi-weer-dagen; vanzelfsprekend. Maar ik wil nu vooral een gebruiksmotor en dan is de Tiger ideaal.

Voorlopig is het echter nog wat wachten op de financi?le middelen (belastingen en dergelijke).

Ik had me bij die keuze (voor de V-strom en later Tiger) ook wat laten leiden door mijn nieuwe vriendin. Zij heeft ooit eens achterop een Harley (benefietactie of zo iets) meegereden en zou zelf ook erg graag met de motor rijden. Ze heeft echter een zeer zwakke rug. Vandaar dat de Tiger me ideaal leek: veel veerweg, voldoende plaats voor de passagier ...
Echter: "op zo'n lelijk hok kruip ik van m'n leven niet op" :motten: Erger nog: ik zou hem van haar een straat verder moeten stallen ... Daar sta je dan met je 'rekening houden met' ... Ze heeft de - in haar ogen - mooie motoren aangeduid in de gids van M&T en dat zijn - obvious - allemaal choppers: motors die haar rug helemaal om zeep zullen helpen.


Om (terug) on topic te komen: de tenere (660) heb ik ook bekeken als mogelijke kanshebber maar ik vraag me wel eens af of 48 pk wel voldoende zal zijn ... Anderzijds: mijn autootje heeft slechts 75 pk (voor 6-7x het gewicht waarschijnlijk) en daar heb ik geen problemen mee. Bovendien mag het een wonder heten dat mijn rijbewijs nog steeds in mijn bezit is, met die 2 +100 pk motoren. De verleiding is dan wel erg groot om daar te hard mee te rijden.

Deze Tenere ziet er echt fantastisch uit maar is waarschijnlijk (door oa de aangepaste vering) wel erg toegespitst op off-roadgebruik ... of vergis ik me?
Wat ik me eigenlijk afvraag is of een (deze of een andere) Tenere geschikt is voor wat ik hem wil gebruiken: voornamelijk woon-werk maar ik wil er ook mee op reis (Ardennen; UK, Alpen, ...). Hoewel ik een fervent mountainbiker ben zie ik mezelf niet zo vlug off-road gaan met de motor. Dat vraagt dan specifieke banden + hier in Belgi? mag je toch nergens (misschien wat kort door de bocht maar ik zal er niet ver af zitten) meer rijden ...

Met mijn vriendin hoef ik dus geen rekening meer te houden. De enige motor van haar lijstje die ik nog wel zou overwegen is Yamaha's XJR 1300. Alleen vindt zij de oude versie mooi en ik de nieuwe - die zij dan weer spuuglelijk vindt :lol: Ik heb een chopper overwogen - om rekening te houden met haar - maar dat zie ik eigenlijk enkel zitten als 2de exemplaar en voorlopig zullen we maar beginnen met 1 motor. Dat ze zelf maar eerst haar rijbewijs haalt!

Eigenlijk vind ik deze Tenere dus echt wel een toffe machine maar ik weet niet of het echt iets voor mij is ...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Yamaha XT660Z Tenere

Post by Muug »

of die moto iets voor u is? E?n antwoord : doe een testrit, en liefst iets langer dan een half uur...

Spijtig om te horen dat uw smaak en die van uw partner zo verschillen, maar inderdaad, een chopper is zo goed als zeker een ramp voor haar rug.

Over de vering moet je je geen zorgen maken, integendeel, door haar veelzijdige instelmogelijkheden kan je ze zo stug of zo soepel maken als je dat zelf wil. 'k heb dezelfde gehad op mijn ouwe R80GS.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:Over de vering moet je je geen zorgen maken, integendeel, door haar veelzijdige instelmogelijkheden kan je ze zo stug of zo soepel maken als je dat zelf wil.
inderdaad. Die vering is zowel op de weg als off road een serieuze upgrade.

Of die 48pk voldoende zijn is iets heel persoonlijk. Ik vond dat in elk geval wel voldoende, maar heb er dan ook mijn rijstijl aan aangepast. Het is alleszins erg leuk om bij een sportief ritje steeds de gas tot tegen de stuit te kunnen trekken. Maar aan hoge snelheid heb je wat minder overschot, dus tragere voertuigen voorbij steken vraagt wat meer planning.

Het is wel een comfortabele motor voor een passagier, maar als je vaak met passagier wilt rijden ga je wel veel harder merken dat er maar 48pk in het blok zit.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by Muug »

als ik me even een groen grapje mag permitteren naar Bart toe : in welke mate ga je je droom - de totale motor-vrijheid - laten beknotten door je partner - wier smaak blijkbaar exact het tegengestelde is? :P

Bart
Posts: 5
Joined: 02 Mar 2015 11:56

Yamaha XT660Z Tenere

Post by Bart »

Daar was ik zelf ook al uit :grin:
Bart wrote: Met mijn vriendin hoef ik dus geen rekening meer te houden. De enige motor van haar lijstje die ik nog wel zou overwegen is Yamaha's XJR 1300. Alleen vindt zij de oude versie mooi en ik de nieuwe - die zij dan weer spuuglelijk vindt :lol: Ik heb een chopper overwogen - om rekening te houden met haar - maar dat zie ik eigenlijk enkel zitten als 2de exemplaar en voorlopig zullen we maar beginnen met 1 motor. Dat ze zelf maar eerst haar rijbewijs haalt!
Mijn grote probleem is echter dat ik altijd met iedereen rekening wil houden ... Het zal niet zo simpel zijn om dat te laten varen en dus geen rekening te houden met haar.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Yamaha XT660Z Tenere

Post by zappa »

hoh, ik wou dat het mijne Bart was die interesse had voor deze motor :unsure:

Maar voor uw vriendin te overtuigen, dat ne anderen moto dan zo'n chopper ding ( ik ben ook bij choppers begonnen -een shadowke & vtx 1300) zou je ze eens bij iemand met een hoogpoter een demo achterop toertje kunnen laten meerijden om te laten zien hoe cool die motor's wel zijn, hier en daar eens een gravel pad..

langs de andere kant, als ze er zelf mee wil rijden, hoop ik dat ze giga stelten van benen heeft of ze gaat zich helemaal onzeker voelen, maar dat valt mits wat "ballen" :mrgreen: te overwinnen, bij ne chopper kan je altijd aan de grond, meer nog ge hebt altijd een fris kruis, zo met je benen open :lol:
sig nature

Bart
Posts: 5
Joined: 02 Mar 2015 11:56

Yamaha XT660Z Tenere

Post by Bart »

Die lengte zal niet zo'n probleem zijn; ze torent 5 cm boven me uit met haar meter 84 :lol:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Yamaha XT660Z Tenere

Post by Muug »

1m84 waaaaaaaaaaaaaaaw
:waardeloos:
Ah, zo erg groot is de verkoper nu ook weer niet dus het zit wel snor met die beenlengte.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Yamaha XT660Z Tenere

Post by laouen »

Bart wrote:Die lengte zal niet zo'n probleem zijn; ze torent 5 cm boven me uit met haar meter 84 :lol:
damn, lucky bastard! je vriendin bedoel ik h? :sweeet:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Yamaha XT660Z Tenere

Post by bompa »

Als ik moest kiezen zou het eigenlijk ni moeilijk zijn :grin: ik ben het meeste weg met mijne Ten. 660 Z, als je ni tegen 160 km h
en harder wil rondscheuren is dat de moto, bij mij toch , daar kan je overal mee komen .
Mijne guzzi california daar rij ik ook wel graag mee maar als ik daar ver mee rij +-250 a 300km krijg ik het er van in mijne rug als ik niet wat uitkijk hoe ik er mee rij.
Mijne KTM 990 ook plezant om mee te rijden daar rij ik ook graag mee ook offroad :grin:

Maar om een of ander reden ben ik meestal met mijne Tenere 660 weg als ik alleen rij ,echt eentje waar je heel veel mee kan op zijn allroad banden :mrgreen: ,
De offroad paden die je nog kan berijden valt nog wel redelijk mee, allee voor de moment hierachter toch nog

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by Droopy »

duibhce Kaelann wrote: inderdaad. Die vering is zowel op de weg als off road een serieuze upgrade.
Is de zithoogte anders dan origineel met die vering? (hoger/lager)

duibhce Kaelann wrote:Of die 48pk voldoende zijn is iets heel persoonlijk. ...Maar aan hoge snelheid heb je wat minder overschot, dus tragere voertuigen voorbij steken vraagt wat meer planning.
Wat noem je hoge snelheden :?:
Concreet voorbeeld : als je 80 aan het rijden ben top een weg waar 90 mag moet je dan ook beginnen plannen als je wil inhalen of gaat dit nog vlot?

oh ja : heeft dat beestje ook een naam en heeft hij/zij abs :?:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by duibhce Kaelann »

Droopy wrote: Is de zithoogte anders dan origineel met die vering? (hoger/lager)

Wat noem je hoge snelheden :?:
Concreet voorbeeld : als je 80 aan het rijden ben top een weg waar 90 mag moet je dan ook beginnen plannen als je wil inhalen of gaat dit nog vlot?

oh ja : heeft dat beestje ook een naam en heeft hij/zij abs :?:
Ik heb het niet rit op de millimeter nagemeten, maar de zithoogte is niet merkbaar verschillend van de originele.

Met hoge snelheid bedoel ik als je 100 aan het rijden bent op een 90 baan, ga je met mager moeten rekenen als je nog vlug wil voorbijsteken voor een bocht dan wanneer je met een 100pk motor rijdt.
idem op de autostrade wanneer je 120 rijdt en wil optrekken naar 130-140.

Grace, de langbenige zwarte, heeft geen ABS.:lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Re:Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by the riding man »

duibhce Kaelann wrote:
Met hoge snelheid bedoel ik als je 100 aan het rijden bent op een 90 baan, ga je met mager moeten rekenen als je nog vlug wil voorbijsteken voor een bocht dan wanneer je met een 100pk motor rijdt.
:
Met die ingesteldheid raad ik je ten zeerste af om een 100pk motor te rijden.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by duibhce Kaelann »

the riding man wrote:Met die ingesteldheid raad ik je ten zeerste af om een 100pk motor te rijden.
Ik weet niet hoe je tot die conclusie komt. :dontknow:
De mensen die regelmatig met mij mee rijden weten dat ik steevast met een (meer dan) behoorlijk marge probeer te rijden. Ik wil alleen maar zeggen dat ik met een krachtigere motor veel minder afstand tot de bocht moest overhouden om toch nog veilig te kunnen voorbij steken. En over het algemeen is dat zonder :wc: :ricky:

Anyway, ge?nteresseerden gaan mogelijk snel moeten zijn, er komt zaterdag al een ge?nteresseerde langs. :smash:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re:Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by Droopy »

duibhce Kaelann wrote:......

Anyway, ge?nteresseerden gaan mogelijk snel moeten zijn, er komt zaterdag al een ge?nteresseerde langs. :smash:
Twijfel, twijfel, twijfel en dat uiteindelijk enkel nog voor de zithoogte... :blink: :unsure:

Wat opzoekwerk heeft de knoop helpen doorhakken. :book:
Mijn CBF heeft een gemakkelijke zithoogte van 800 mm (hoogte zadelstand), op een Transalp met een zithoogte van 840 mm kan ik net vlot op en af stappen en heb ik geen problemen op mijn voeten aan de grond te zetten. :grin:

De zithoogte van 895 mm op je Tenere heb ik ooit uitgeprobeerd en vandaag weer even proberen te simuleren en da's dus een pak te hoog voor mijn korte pootjes. (en vooral voor mijn versleten ledematen) :ermm:

Met andere woorden : ik zat al vier dagen te tobben om na tien jaar eens met wat anders te rijden en om een bod uit te brengen maar het zal dus njet zijn. :confused:

succes met de verkoop. :wink:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by duibhce Kaelann »

Droopy wrote:succes met de verkoop. :wink:
Merci. Het gaat precies een druk weekend worden. Veel interesse om te komen kijken...

Als de zithoogte een probleem is en je toch graag een Tenere zou hebben, zoek dan wat verder naar een ABS model. Die zijn een stuk lager. :thumbsup:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by bompa »

Droopy wrote:
duibhce Kaelann wrote:......


Twijfel, twijfel, twijfel en dat uiteindelijk enkel nog voor de zithoogte... :blink: :unsure:

Wat opzoekwerk heeft de knoop helpen doorhakken. :book:
Mijn CBF heeft een gemakkelijke zithoogte van 800 mm (hoogte zadelstand), op een Transalp met een zithoogte van 840 mm kan ik net vlot op en af stappen en heb ik geen problemen op mijn voeten aan de grond te zetten. :grin:

De zithoogte van 895 mm op je Tenere heb ik ooit uitgeprobeerd en vandaag weer even proberen te simuleren en da's dus een pak te hoog voor mijn korte pootjes. (en vooral voor mijn versleten ledematen) :ermm:

Met andere woorden : ik zat al vier dagen te tobben om na tien jaar eens met wat anders te rijden en om een bod uit te brengen maar het zal dus njet zijn. :confused:

succes met de verkoop. :wink:
Maar die kan je vanzelf verlagen volgens mij met dit te vervangen http://www.motor-forum.nl/download.php/ ... 531b8e34a/
en de voorvork een cm 1 of 2 laten doorzakken en 't is in orde
Ik heb dat bij mijne Ten.niet laten zakken en kan juist met mijn tenen aan de grond maar daar leerde me leven :grin:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:Re:Yamaha XT660Z Tenere

Post by bompa »

Droopy wrote:
Wat opzoekwerk heeft de knoop helpen doorhakken. :book:
Mijn CBF heeft een gemakkelijke zithoogte van 800 mm (hoogte zadelstand), op een Transalp met een zithoogte van 840 mm kan ik net vlot op en af stappen en heb ik geen problemen op mijn voeten aan de grond te zetten. :grin:

De zithoogte van 895 mm op je Tenere heb ik ooit uitgeprobeerd en vandaag weer even proberen te simuleren en da's dus een pak te hoog voor mijn korte pootjes. (en vooral voor mijn versleten ledematen) :ermm:

Met andere woorden : ik zat al vier dagen te tobben om na tien jaar eens met wat anders te rijden en om een bod uit te brengen maar het zal dus njet zijn. :confused:

succes met de verkoop. :wink:
Maar die kan je vanzelf verlagen volgens mij met dit te vervangen
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... pnRxQWrRs9
en de voorvork een cm 1 of 2 te laten doorzakken en 't is in orde
Ik heb dat bij mijne Ten.niet laten zakken en kan juist met mijn tenen aan de grond , maar daar leer je wel mee leven :grin:

Post Reply