Een geteisterd CB'ke
Rijschoolmotokes hebben zowieso al geen benijdenswaardig leven. Vooral de oudere generaties werden amper deftig beschermd, met door motorhandelaars (dat andere woord genereert ne smiley ) ter plekke uitgevonden valbaren die dikwijls meer schade maakten dan voorkwamen. Remember mijn blauw exemplaar dat een paar maand geleden klaar geraakt is.
De meesten verdwijnen ergens in de coulissen naar opkopers, een zeldzaam optisch in iets betere staat verkerend exemplaar vindt zijne weg naar ne particulier als leermoto. En dat was ook het geval met het 25kW exemplaar waar het hier over gaat. Slechts 17k, nog in goeie staat op een paar blutskes in den tank na. Beetje oxidatie op het blok door conservatie in ne vochtige container maar voor de rest nog picco bello.
Had er nog een groot onderhoud op gedaan en dan was het beestje verkocht aan ne cursist die net zijn 6 uur gedaan had.
Tot ge dan een paar weken later een belleke krijgt 's avonds...tegen de grond gegaan bij het naderen van een rotonde, vermoedelijk op mazout onderuit gegaan.
Moto tegen nen betonblok geschoven, berijder niet gekwetst. Of ik nekeer wou zien of hij nog te herstellen was...
Zeer pijnlijke kwestie : met de koplamp/dashunit vol tegen den beton gegaan. Als ge wilt kunt ge alles nog herstellen natuurlijk, maar het woord "perto" klonk vrij sterk.
Damage report :
- Stuurmanette koppeling afgebroken
- Voorspatbord in duust stukken
- Koplamp volledig eraan
- Zijkapje radiator
- Tellerunit serieus geraakt, ziet er compleet voor de vuilbak uit
- Elektrisch gedeelte contactslot verbrijzeld
- Rempomp vooraan afgebroken:
- Ophangbeugel koplamp verfrommeld
- Binnenpoot voorvork geraakt op een steen, krassen door het hardchroom (zeer spijtig want trekt de prijs op)
- Tellerkabel gekraakt
- Paar extra blutsen in den tank
- Kabelboom volledig afgeknepen in de koplamp
Merkwaardigheden : beide hendels zijn zelfs niet geschaafd, spiegels zijn afgebroken in de houders maar zelf totaal niet geschonden ...
Moest ge't er naar doen, het lukt u vanzeleven niet om die onderdelen heel te houden.
Als ik de oefening voor de grap eens maak met allemaal nieuwe onderdelenprijzen, komen we tegen de 2500? uit.
Om een gedacht te geven : nen tellerunit, volledig, kost bij Honda 1000? , achterlijk gewoon.
Dus zal het de kunst worden om replica-en okkaziestukken bijeen te puzzelen, of zoveel mogelijk nog proberen te herstellen.
Waar kon ik niet onderuit :
- Voorspatbord : den helft ontbreekt, okkazie niet te vinden op dat moment. Dus nieuw.
- Binnenpoot : okkazie niet te vinden, dus nieuw
- Stukken van de tellerunit verschwunden, dus gedeeltelijk nieuw.
- Beugel bijeengeplooid en geknakt, dus nieuw
- Tank : niet te vinden, herstelling kost teveel, dus efkes iets anders op vinden . Wat, was nog niet direct duidelijk.
- Koplamp : replica (oef ) voor geen geld gevonden
- De rest : okkazie en herstelling.
Kwamen we uit op een totaal herstelbedrag van toch nog klein 800?. De rest is een beetje logisch rekenwerk en een beetje emotie.
Vindt ge voor 800? ne gelijkwaardige moto ? Misschien wel. Maar vindt ge voor dat bedrag ook ne gelijkwaardige moto met even
weinig kilometers, nieuwe banden, nieuwe kettingset, remblokken en een volledig groot onderhoud ? Dat werd al moeilijker.
En toen kwam het doorslaggevende argument om WEL te herstellen : nen Bagster gevonden (met tanktas erbij) bij nen handelaar die daar
voor een paar tientjes vanaf wou...
Hophop aan den arbeid : tellerunit ervoor :
en na het nodige smelt-en vormwerk (enkel de achtercover -die hier niet opstaat- is nieuw gekocht) :
Enzovoorts enzoverder, pinkers lagen nog in de voorraadkast, idem voor de stuurgewichten, kabelboom hermaken,...
Uiteindelijk komt dat dan toch weer goed.
Eigenaar content, ikke ook
De meesten verdwijnen ergens in de coulissen naar opkopers, een zeldzaam optisch in iets betere staat verkerend exemplaar vindt zijne weg naar ne particulier als leermoto. En dat was ook het geval met het 25kW exemplaar waar het hier over gaat. Slechts 17k, nog in goeie staat op een paar blutskes in den tank na. Beetje oxidatie op het blok door conservatie in ne vochtige container maar voor de rest nog picco bello.
Had er nog een groot onderhoud op gedaan en dan was het beestje verkocht aan ne cursist die net zijn 6 uur gedaan had.
Tot ge dan een paar weken later een belleke krijgt 's avonds...tegen de grond gegaan bij het naderen van een rotonde, vermoedelijk op mazout onderuit gegaan.
Moto tegen nen betonblok geschoven, berijder niet gekwetst. Of ik nekeer wou zien of hij nog te herstellen was...
Zeer pijnlijke kwestie : met de koplamp/dashunit vol tegen den beton gegaan. Als ge wilt kunt ge alles nog herstellen natuurlijk, maar het woord "perto" klonk vrij sterk.
Damage report :
- Stuurmanette koppeling afgebroken
- Voorspatbord in duust stukken
- Koplamp volledig eraan
- Zijkapje radiator
- Tellerunit serieus geraakt, ziet er compleet voor de vuilbak uit
- Elektrisch gedeelte contactslot verbrijzeld
- Rempomp vooraan afgebroken:
- Ophangbeugel koplamp verfrommeld
- Binnenpoot voorvork geraakt op een steen, krassen door het hardchroom (zeer spijtig want trekt de prijs op)
- Tellerkabel gekraakt
- Paar extra blutsen in den tank
- Kabelboom volledig afgeknepen in de koplamp
Merkwaardigheden : beide hendels zijn zelfs niet geschaafd, spiegels zijn afgebroken in de houders maar zelf totaal niet geschonden ...
Moest ge't er naar doen, het lukt u vanzeleven niet om die onderdelen heel te houden.
Als ik de oefening voor de grap eens maak met allemaal nieuwe onderdelenprijzen, komen we tegen de 2500? uit.
Om een gedacht te geven : nen tellerunit, volledig, kost bij Honda 1000? , achterlijk gewoon.
Dus zal het de kunst worden om replica-en okkaziestukken bijeen te puzzelen, of zoveel mogelijk nog proberen te herstellen.
Waar kon ik niet onderuit :
- Voorspatbord : den helft ontbreekt, okkazie niet te vinden op dat moment. Dus nieuw.
- Binnenpoot : okkazie niet te vinden, dus nieuw
- Stukken van de tellerunit verschwunden, dus gedeeltelijk nieuw.
- Beugel bijeengeplooid en geknakt, dus nieuw
- Tank : niet te vinden, herstelling kost teveel, dus efkes iets anders op vinden . Wat, was nog niet direct duidelijk.
- Koplamp : replica (oef ) voor geen geld gevonden
- De rest : okkazie en herstelling.
Kwamen we uit op een totaal herstelbedrag van toch nog klein 800?. De rest is een beetje logisch rekenwerk en een beetje emotie.
Vindt ge voor 800? ne gelijkwaardige moto ? Misschien wel. Maar vindt ge voor dat bedrag ook ne gelijkwaardige moto met even
weinig kilometers, nieuwe banden, nieuwe kettingset, remblokken en een volledig groot onderhoud ? Dat werd al moeilijker.
En toen kwam het doorslaggevende argument om WEL te herstellen : nen Bagster gevonden (met tanktas erbij) bij nen handelaar die daar
voor een paar tientjes vanaf wou...
Hophop aan den arbeid : tellerunit ervoor :
en na het nodige smelt-en vormwerk (enkel de achtercover -die hier niet opstaat- is nieuw gekocht) :
Enzovoorts enzoverder, pinkers lagen nog in de voorraadkast, idem voor de stuurgewichten, kabelboom hermaken,...
Uiteindelijk komt dat dan toch weer goed.
Eigenaar content, ikke ook
Nil volentibus arduum
-
- Posts: 652
- Joined: 23 Oct 2009 14:06
Re: Een geteisterd CB'ke
Gij zijt toch gene normalen ze....
Veel te goed voor deze wereld, knap gedaan!
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...
Re: Een geteisterd CB'ke
Hmm...
Schitterend gedaan hoor !
Maar nu moet gij mij nu ne keer uitleggen dat ge geen tijd hebt om mijnen TDM te bekijken
Schitterend gedaan hoor !
Maar nu moet gij mij nu ne keer uitleggen dat ge geen tijd hebt om mijnen TDM te bekijken
Keep going
Re: Een geteisterd CB'ke
Dien CB was van de zoon van nen belangrijken tiep op zijn werk Hij heeft dat daarom tussen zijn elvendertig andere projecten genomen.
Maar nu moet gij mij nu ne keer uitleggen dat ge geen tijd hebt om mijnen TDM te bekijken
Re: Een geteisterd CB'ke
Aaaaaaahh.Dien CB was van de zoon van nen belangrijken tiep op zijn werk Hij heeft dat daarom tussen zijn elvendertig andere projecten genomen.
Maar nu moet gij mij nu ne keer uitleggen dat ge geen tijd hebt om mijnen TDM te bekijken
Dan ist goed
Keep going
Re: Een geteisterd CB'ke
Heeft er allemaal niks mee te maken...
Ik begin alleen maar aan doenbare projecten .
Ik begin alleen maar aan doenbare projecten .
Nil volentibus arduum
Re: Een geteisterd CB'ke
Oh.Heeft er allemaal niks mee te maken...
Ik begin alleen maar aan doenbare projecten .
En ik die dacht dat gij zooo goed was...
Keep going
Re: Een geteisterd CB'ke
Laat ik het dan anders verwoorden : ik begin alleen aan materi?le problemen...
Nil volentibus arduum
Re: Een geteisterd CB'ke
Ah bon.Laat ik het dan anders verwoorden : ik begin alleen aan materi?le problemen...
En gij wilt dus nog mee naar de Jura ?
Keep going
-
- Posts: 652
- Joined: 23 Oct 2009 14:06
Re: Een geteisterd CB'ke
Hij is ook goed, maar sommige zaken kan enkel God de Vader oplossenOh.Heeft er allemaal niks mee te maken...
Ik begin alleen maar aan doenbare projecten .
En ik die dacht dat gij zooo goed was...
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...
Re: Een geteisterd CB'ke
zoals dat verhaal van die vrouw en die brug?Hij is ook goed, maar sommige zaken kan enkel God de Vader oplossenOh.Heeft er allemaal niks mee te maken...
Ik begin alleen maar aan doenbare projecten .
En ik die dacht dat gij zooo goed was...
Re: Een geteisterd CB'ke
goh, en ik dacht dat raket god de vader wasHij is ook goed, maar sommige zaken kan enkel God de Vader oplossenOh.Heeft er allemaal niks mee te maken...
Ik begin alleen maar aan doenbare projecten .
En ik die dacht dat gij zooo goed was...
"...the path is the destination"